Telecom News - ביג דאטה וניתוח אנליטי יסייעו בטיפול במחלת הנפילה

ביג דאטה וניתוח אנליטי יסייעו בטיפול במחלת הנפילה

דף הבית >> פיתוחים חדשים וצ'יפים >> ביג דאטה וניתוח אנליטי יסייעו בטיפול במחלת הנפילה
ביג דאטה וניתוח אנליטי יסייעו בטיפול במחלת הנפילה (אפילפסיה)
מאת: חיים חביב, 21.5.13, 17:30IBM

חוקרים במעבדת המחקר של יבמ בחיפה רותמים טכנולוגיות וכלים מעולם ה- Big Data וניתוח האנליטי לשיפור הטיפול במחלת הנפילה (אפילפסיה).

יבמ השלימה שלב ראשון בפרויקט משותף עם חברת התרופות הבלגית UCB, שמיועד לרתום את עוצמת כלי הניתוח האנליטי כדי לסייע לשירותי הרפואה להעמיד שירותים מותאמים אישית לחולים במחלת הנפילה.
 
המיזם עושה שימוש ביכולות מחשוב קוגניטיבי (Cognitive Computing) דוגמת מערכת ווטסון של IBM לשיפור הטיפול בחולים במחלת הנפילה. במסגרת הפרויקט, פותחה מערכת המתרגמת כמויות גדולות במיוחד של נתוני חולים בשילוב סקירה מעמיקה של הספרות המדעית - על מנת להציג תובנות חדשות, שתעמודנה לשירות הרופאים המטפלים בזמן אמת, ותאפשרנה להם לקבל החלטות מושכלות בדבר הטיפול המועדף.
מיכל רוזן-צבי 
ד"ר מיכל רוזן-צבי (בתמונה), מנהלת בכירה של תחום הניתוח האנליטי במעבדת המחקר של יבמ בחיפה, הסבירה: "הולכים ורבים המחקרים המעידים על התועלת בשימוש בכלי אנליטיקה מתקדמים ליצירת תובנות חדשות מתוך נתונים רפואיים. במחקר הנוכחי, ניתח צוות חוקרים מידע של חולים אפליפטיים רבים.

תוצאות ראשוניות של המחקר מצביעות, כי למידה מדוקדקת של תוצאות הטיפולים השונים אצל חולים עם היסטוריה דומה ובחירה של טיפול, שהניב את התוצאות הטובות ביותר אצל חולים דומים – עשויות להביא לשיפור משמעותי של תוצאות הטיפול בחולים".
 
ד"ר איריס לואו-רידריך, סגן נשיא לפרויקטים עולמיים ומנהלת הפיתוח הרפואי ב- UCB: "ההתמקדות בבניית רשתות חדשנות נולדה מתוך ההכרה לפיה, אספקת הטיפול הטוב ביותר לחולים דורשת שיתוף פעולה עם מגוון קבוצות מומחים בתוך הארגון ומחוץ לו. שיתוף הפעולה עם יבמ נועד לבחון את תפיסת ההזרמה של כמויות גדולות של נתונים במטרה להשתמש בהם לצורך גיבוש תפיסות טיפול במחלת הנפילה".
 
מחלת הנפילה היא מהמחלות השכיחות ביותר של מערכת העצבים המרכזית, ופוגעת כיום בכ- 65 מיליון בני אדם ברחבי העולם. גיליון מיוחד של כתב העת הרפואי לנסט הציג לא מכבר את הצרכים הרפואיים להם טרם ניתן מענה בתחום הזה, וקרא לרשויות בריאות להציב את המחלה בראש סדרי העדיפויות.
 
ביבמ צופים, כי הפקת תובנות מעמיקות יותר לגבי אוכלוסיית חולי מחלת הנפילה עשויה להוביל לטיפול מותאם אישית במיליוני חולים, ולשפר את התוצאות הסופיות של הטיפול הזה. הגישה החדשה תסייע בהנחת יסודות למינוף היכולות הזמינות בעולם המחשוב הקוגניטיבי, עיבוד שפה טבעית ולמידת מכונה - בדרך לקידום איכויות הטיפול במחלת הנפילה.
 
ד"ר מיכל רוזן-צבי: "הפעלת טכנולוגיות מתחום מדעי הקוגניציה, ובפרט למידה חישובית,  על גבי מאגרי חולים עצומים, שמאופיינים בהיותם Big Data , מבשרת את בוא המהפכה באופן שבו אנו מספקים ומקבלים טיפול רפואי. יבמ מטפחת צוות חוקרים גדול ומאפשרת מגוון מחקרים רחב בטכנולוגיה זו, העתידה לצייד רופאים במידע שיסייע להם לזהות וליישם את אופציות הטיפול הטובות ביותר ולשפר את איכות הטיפול בחולים במחלת הנפילה".
 
בתוך כך נמסר, כי חברת UCB עשויה לחבור לגופים מובילים נוספים בקהילות הבריאות ובתחום הטיפול במחלת הנפילה, על מנת לפתח ולהרחיב את היקף הכיסוי של הפרויקט.
Bookmark and Share