Telecom News - Israel Mobile Summit 2013 – סיכום

Israel Mobile Summit 2013 – סיכום

דף הבית >> חדשות סטארטאפים >> Israel Mobile Summit 2013 – סיכום
Israel Mobile Summit 2013 – סיכום
מאת: גיא חורש, 12.6.13 20:00גיא חורש
 
תעשיית אומת הסטארטאפים במסר חד משמעי למפתחי המובייל: אנחנו רוצים אתכם, תביאו רעיון וצוות טוב ואנחנו נדאג לכל השאר.
 
באירוע מושקע ביס פלאנט, עתיר נציגי תעשיית הסטארטאפים, שאורגן על ידי Mobile monday tel aviv, הציגו אתמול יזמים את מרכולתם למגוון רחב של נציגים מחברות הון סיכון, משקיעים פרטיים, נציגי חברות מובילות כגון גוגל, מייקרוסופט, אמדוקס, קוואלקום, יאהו, נוקיה, דויטשה טלקום, סינגטל ועוד. ו ... לא, לא פגשתי אף אחד מ-Waze היום. כנראה החברה' הרשו לעצמם לקחת קצת חופש ... מגיע להם.
 
מבחינת מבנה, הלובי של האירוע הכיל ביתנים בהם הציגו הפיינליסטים את המיזמים שלהם והאירוע עצמו נתן מענה רחב למגוון נושאים, שהתחלקו ל-3 מסלולים: Innovation , Monetization ו- Dev & UX. נכחתי במסלול ה-Innovation, שהעביר מסר חד משמעי למפתחי המובייל: התעשייה העולמית לא רק מכירה בישראל כאומת הסטארטאפים אלא מושיטה יד (ואפילו שתיים) לכל יזם, שיש לו רעיון חזק, שעונה על צורך אמיתי, כזה שמישהו ישלם עליו כסף.
  
נשאלת השאלה: מה הסיבה, שכל ה"שחקנים הגדולים" משקיעים הרבה תשומת לב ומשאבים במדינת ישראל באמצעות קרנות ונציגויות, פתיחת תכניות האצה ואינקובטורים ונציגים המסתובבים באירועים ועושים Scouting? התשובה היא: "יתרון יחסי" – כולם רוצים וחייבים להוביל במלחמת ה- Innovation.

אז מה יש לוונדורים הגדולים לומר על תעשיית המובייל בהקשר של אומת הסטארטאפים?
 
קוואלקום, למשל, מבקשת להציע לעולם טכנולוגיות ופתרונות עבור המשתמשים, אבל כאלו, שאנשים "מחפשים לפני שהם יודעים שהם מחפשים". "המשתמש הממוצע מסתכל מאה וחמישים פעם ביום בטלפון שלו ושליש ישנים עם הנייד ליד המיטה" הסבירה קיארן קושינג, מנהלת פיתוח עסקי בקוואלקום העולמית, שהגיעה לישראל להציג באירוע. קושינג הוסיפה, ש"קוואלקום צופה, שב-2016 יהיו כ-3 מיליארד סמארטפונים. לכן, קוואלקום פונה לקהילת מפתחי המובייל ומאפשרת להם לקחת את הרעיון שלהם ובאמצעות כלים של קוואלקום לפתח טכנולוגיה מצוינת". קיארן קושינג התייחסה גם לשווקים מתפתחים וניצלה את האירוע על מנת להזמין מפתחי מובייל עם אפליקציות לשווקים מתפתחים להיות בקשר עם קוואלקום, כי משם יגיע הגידול בשנים הקרובות.
 
קיארן קושינג ציינה, ש"המובייל הביא לטרנספורמציה בעולם הבריאות והרפואה ו-45% מאחוז התמותה פחת (על פי משרד הבריאות הבריטי). זאת, באמצעות שימוש בטכנולוגיות ניידות ומרוחקות -  Mobile Health. בתחום החינוך הביא המובייל אפשרויות לימוד לתלמידים חסרי יכולת להגיע פיזית למרכזי לימוד. כיום זמינים חיישנים וטכנולוגיות מבוססות מיקום הלומדות את דפוסי ההתנהגות של המשתמשים ומפעילות אפליקציות הלומדות את המשתמש ויודעות מתי הוא ישן, מתי הוא נוסע לעבודה, מתי הוא נמצא בבית ומתאימות לו פעולות רלבנטיות. הטרנד הנכון הוא לשלב, למשל, בין צפייה בטלוויזיה בתכניות ספורט לבין העדפות אישיות והשתתפות במשחק ...".
 
יאהו מנסה למצב עצמה מול המתחרה גוגל ולדברי ברונו פרננדו רואיז, סמנכ"ל פרסונליזציה ושיווק: " אנחנו ביאהו לוקחים תוכן, עושים לו פרסונליזציה ויוצרים את השילוב המושלם בין תוכן למודעות. על פי יאהו, לא הדמוגרפיה כי אם ההתנהגות, היא הרכיב החשוב ביצירת קמפיינים פרסומיים אפקטיביים, תוך כדי שימוש בתמונות יותר מאשר בטקסט (רמז לרשת ה-search של גוגל). רואיז נתן דוגמא לפרסומת אפקטיבית, למשל, לחנות רהיטים אונליין, פרסומת המאפשרת לחיצה על פריטים שונים בתמונה במובייל. לחיצה זו תפתח תמונה חדשה עם כל הנתונים אודות הפריט, מעין "קריאה ויזואלית לפעולה".
 
מצגות נוספות של נציגי גוגל, נוקיה ובלאקברי הוסיפו לאחידות המסר: "אם אתה מפתח מובייל מוכשר אנחנו מאד רוצים לשמוע ממך". הוונדורים בעצם מעוניינים לתת למפתחים את התשתית להצליח באמצעות אספקת פלטפורמות, שמאפשרות למפתחים לפתח את המיזם שלהם. זה מכנה משותף של כל הוונדורים המציעים תכניות מימון, מנטורינג וטכנולוגיות בחינם, והכול על מנת שמפתחים יפתחו את הדבר הגדול הבא בסביבת הפיתוח שלהם.
 
יאניק דבופט מנוקיה טען, ש"חל שינוי מבני. מיזמים עם אופי עסקי מצרפים אליהם טכנולוג ולהיפך, מפתח המובייל חדל להיות 'הגורו הטכנולוגי' והופך להיות יזם של ממש". דבופט הוסיף: "יותר מכל זקוקים המפתחים לקבל גישה לקהל עבור האפליקציה, שהם מפתחים, ולקבל נתונים אנליטיים אודות הביצועים של האפליקציה, הורדות וסטטיסטיקות. לכן, בעלי החנויות אונליין כגון אפל, נוקיה ועוד, שמחליטים אלו אפליקציות תעלינה, הם השותפים החשובים ביותר. המשתמש מתעניין ביישומים איכותיים רלבנטיים ובעלי ממשק משתמש מצוין, ונוקיה מעוניינת לחבר בין מפתחים ובין איכות ותאפשר את הגישה ל-Marketplace".
 
בהקשר זה חשוב לציין, כי מיקרוסופט ונוקיה משתפות פעולה ומעניקות מימון לפרויקטים, ולאחרונה מימנו שמונה פרויקטים בישראל כגון www.jointhemossad.com, פרויקט שעבר מנטורינג וליווי במאיץ שלהם. מבחינת נוקיה המומנטום הוא עכשיו ובישראל. 
 
בפאנל נוסף נכחו נציגים של חברות כגון דויטשה טלקום, סינגטל וקוואלקום, שנשאלו: מדוע המיקוד לפיתוח הוא בישראל? תשובתם: בגלל יכולות הפיתוח, מוסר העבודה, החשיבה היצירתית הישראלית והאקוסיסטם הייחודי המאפשר קיום כה פורה של קהילת הסטארטאפים. השירות בצבא הישראלי (עם רמז עבה ליוצאי 8200 וממר"ם) והמציאות הישראלית תורמים לפיתוח יצירתי וייחודי של מיזמים. בנוסף, האנרגטיות והרצון של הישראלים, הפתיחות לפעול בסביבה רב תרבותית והיכולת לבנות אלגוריתמים הצופים התנהגות עתידית, מצדיקים תשומת לב ייחודית לישראל בהקשר הזה.
 
על משקיעים, הון סיכון וטיפים ליזמים
בהמשך האירוע התקיים פאנל בנושא השקעות בהנחיית יזהר שי מנכ"ל כנען פרטנרס ובו השתתפו משקיעים ואנשי הון סיכון כגון ז'אק בנקוסקי מ-US Venture Partners, עדן שוחט, וג'ף רובינסון.
 
יזהר שי ביקש מהנוכחים לתת כמה טיפים למפתחי מובייל המחליטים להיות יזמים ולהקים סטארט אפ: במה עליהם להתמקד ב-12 החודשים הראשונים? המשקיעים נעתרו והנה עיקרי הדברים:
 
עדן שוחט: "אני מחפש את האנשים שיכולים להרים באמת את הרעיון שמביא פתרון לצורך קיים. יזמים רבים פונים ישירות למשקיעים וקרנות מחו"ל וזאת טעות. קיימים הרבה קרנות הון סיכון קטנות, אנג'לים ואנשי מקצוע בתחום ההשקעות, שמחוברים עם קרנות ומשקיעים מחו"ל ומקיימים עמם יחסי עבודה הדוקים. להגיע דרכם זה הדבר הנכון לחברות סיד ופרה סיד. אין טעם ללכת ישירות אלא עדיף לעבוד מול מקצוענים, שיובילו למקומות הנכונים".
  
ג'ף רובינסון: "אני מציע לבנות מה שאנשים צריכים ומוכנים לשלם עבורו. אם הצלחתם לבנות מיזם כזה אז תסדרו את הניירת שלכם, תכניות עסקיות, מצגות משקיעים, תקצירי מנהלים ומסמכים. תצליחו אם תייצרו תוכן וטכנולוגיה, שאנשים ישתמשו וישלמו לכם עבורם כי זה עונה על צורך אמיתי".
 
ז'אק בנקוסקי: "צריך לבנות את המסר נכון לפני שפונים לקרן הון סיכון. קל למצוא את המשקיע. אולם, על מנת שיצא מזה משהו, יש בדיוק 30 שניות בהן המשקיע קורא את המייל ואם המייל לא עניין אותו מספיק אזי לא תהיה תגובה. העיקר זה איכות ולא כמות וכדאי להשקיע יותר זמן לפני שמקימים חברה, כדי שתהיינה פחות חברות אבל יותר איכותיות. גם זמן הוא משאב יקר וחשוב. לכן, לפני שמשקיעים זמן וכסף יש לערוך מחקר מעמיק ולדבר עם אנשים, ורק אם הרעיון באמת מדהים 'ללכת על זה'. תמיד יש להיות מוכנים לשנות את המודל, אם קיים צורך".
 
יזהר שי מנחה הפאנל סיים בעצה מטעמו: "עליכם להכין טוב את שיעורי הבית. לימדו היטב ותכננו בקפידה את העסק אותו החלטתם לבנות. ואז, 'לכו על זה' בכל הכוח, האמינו בעצמכם ואל תרימו ידיים. אף פעם אל תיכנעו. ההצלחה מחכה אי שם בסוף הדרך, למי שיתמידו וינווטו את עצמם בתבונה ובעקשנות עד לקו הגמר".
 
לסיכום
כנס "פסגת המובייל הישראלי 2013" היה מוצלח, וזה המקום לשבח את תרומתו של אופיר לייטנר מ-Mobile monday tel aviv. המדובר במכונה יעילה לסטארטאפים. אם יש לכם רעיון וצוות מנצח והחומרים שלכם בנויים כמו שצריך, ניתנת לכם הזדמנות של ממש לעשות את זה ובגדול.
 
גיא חורש
מנכ"ל טארגט ייעוץ וליווי עסקי
כנס מובייל 2013



 
 
Bookmark and Share