Telecom News - קפיצה קוונטית באוניברסיטה העברית

קפיצה קוונטית באוניברסיטה העברית

דף הבית >> דעות ומחקרים >> מה חדש באקדמיה? >> קפיצה קוונטית באוניברסיטה העברית
קפיצה קוונטית באוניברסיטה העברית
מאת: חיים חביב, 7.7.13, 17:40
 
האוניברסיטה העברית חונכת מרכז מחקר ייחודי לאינפורמציה קוונטית. המחקר צפוי לסייע בפיתוח מערכות מחשוב ותקשורת מתקדמות.
 
תחום האינפורמציה הקוונטית, המבוסס על הטבע הגלי של חומר ואור, נמצא כיום בחזית המדעים המדויקים. מערכות קוונטיות נשלטות הולכות והופכות מורכבות יותר במעבדות המחקר, ובתוכן נוצר מערך עמוק של קשרים בין הרכיבים הקוונטיים שהבנתם תאפשר פיתוח מערכות מתקדמות לתקשורת ולחישוב העולות כדי אלפי מונים על המערכות המוכרות לנו כיום. אשר על כן, הפך תחום האינפורמציה הקוונטית הוא אחד הנושאים המרכזיים בעולם המדע והטכנולוגיה של המאה ה-21.
 
 
באוניברסיטה העברית החליטו להרים את הכפפה והשיקה מרכז מחקר ייחודי בישראל לאינפורמציה קוונטית ((QISC אשר יאגד את מיטב המוחות הפועלים באוניברסיטה ויפעל לקידום המחקר בתחום. בשלב הראשון יפעלו במרכז כ-20 חוקרים של האוניברסיטה ממגוון תחומים, כגון פיסיקה, מדעי המחשב, מתמטיקה, כימיה, הנדסה ואף פילוסופיה. בין חברי המרכז, שבראשו יעמוד ד"ר נדב כץ ממכון רקח לפיסיקה, נמנים חתן מדליית פילדס למתמטיקה פרופ' אילון לינדנשטראוס, חתן פרס וולף לפיזיקה פרופ' יעקב בקנשטיין, חתן פרס רוטשילד למתמטיקה פרופ' גיל קלעי, ופרופ' דורית אהרונוב ופרופ' מיכאל בן-אור שנמנים על מייסדי חקר האינפורמציה הקוונטית. 
 
ד"ר נדב כץ: "אנחנו מאמינים שהדרך היחידה להעמיק באופן יסודי את הבנתנו התיאורטית והיישומית בתחום האינפורמציה הקוונטית היא באמצעות שילוב בין מגוון תחומי מחקר ובין שפות שונות של מדע. רק כך נוכל להגיע לפריצות דרך משמעותיות בתחום. באוניברסיטה כבר פועל קיבוץ ייחודי של חוקרים מעולים שבוחנים בעבודתם היבטים שונים של אינפורמציה הקוונטית וכעת המרכז החדש ישמש עבורם נקודת מפגש ויאיץ את המחקר בתחום". 
 
לצד קידום ומימון מחקרים באינפורמציה קוונטית,  יפעל המרכז להכשרת סטודנטים לתארים מתקדמים בתחום, לגיוס חוקרים מובילים נוספים ולעריכת שיתופי פעולה בינלאומיים עם מרכזים דומים ברחבי העולם.
 
צוות בראשות פרופ' חגי אייזנברג המשתייך למרכז כבר הספיק לעורר בתחילת החודש סערה בעולם המדע כאשר הצליח להוכיח לראשונה כי קיים קשר בין חלקיקים קוונטיים המתקיימים בזמנים שונים. המחקר אשר פורסם בכתב העת היוקרתי של האגודה האמריקאית לפיזיקה מפריך את טענתו של המדען הנודע אלברט איינשטיין כי לא יתכן קשר מסוג זה.
 
המרכז נחנך לפני ימים ספורים בכנס בינלאומי שנערך קמפוס אדמונד י' ספרא בגבעת רם, בהשתתפות חוקרים בעלי שם עולמי בתחום האינפורמציה הקוונטית מהאוניברסיטה העברית ומאוניברסיטאות נוספות בארץ ובעולם, ובהם חוקרים מ-M.I.T, מאוניברסיטת מקגיל, מהאוניברסיטה הלאומית של סינגפור ומאוניברסיטת ברקלי. 
מחקר אוניברסיטה עברית
Bookmark and Share