Telecom News - אביב הסטארטאפים הישראלי

אביב הסטארטאפים הישראלי

דף הבית >> סטארטאפים - גיוס השקעות >> אביב הסטארטאפים הישראלי
אביב הסטארטאפים הישראלי
מאת: גיא חורש, 8.7.13, 22:30גיא חורש
 
אם יש לכם רעיון מנצח – עכשיו הזמן לגייס עבורו כסף.
 
לאחר תקופה ארוכה, שהתחילה במשבר המשכנתאות בארה"ב, ניכרים סימני התאוששות באומת הסטארטאפים. שוק ההון סיכון וכל הנלווה לו מתעוררים משנת חורף ביקיצה של עשייה ויצירה עם רוח גבית תאגידית גלובלית שהגיעה לשיא ברכישת Waze על ידי Google.
 
מקרנות הון סיכון דרך חממות טכנולוגיות ומאיצים, תכניות יזמות במכללות ואוניברסיטאות, אנג'לים, יזמים, אנשי עסקים ורעיונאים מבריקים, תעשיית הסטארטאפ באומת הסטארטאפ מייצרת כיום אלפי רעיונות בשנה.
 
יוזמות ישראליות כדוגמת Star Tau והמאיץ של מיקרוסופט הפכו מודל לחיקוי באירופה, ארה"ב ואסיה וניתן לומר, שלאחר חורף קר וקשה, שבו מיזמים רבים נסגרו, קרנות הון סיכון נאבקו במחסור בתקציבים ממשקיעים מוסדיים ואחרים למעלה בשרשרת המזון הפיננסית ויזמים התדפקו על דלתות התעשייה ללא הועיל, שוב זורחת השמש ומחבקת בקרניה החמימות את האקוסיסטם שלנו.
 
כיצד בא הדבר לידי ביטוי בשטח?
הדבר בא לידי ביטוי בשטח בכך, שיזמי היי-טק, כדוגמת מייקל אייזנברג (לשעבר בנצ'מרק ישראל, ג'רוזלם גלובל ויזראל סיד) עם אקזיטים כגון shopping.com ועדן שוחט (לשעבר ג'נסיס, Aternity) עם אקזיט כגון face.com החלו לגייס הון לקרן שתקרא Aleph, והם מתכוונים לגייס כ 100 מיליון דולרים, לפי כלכליסט, להשקעות בתוכנה, אינטרנט ומובייל. גם קוואלקום, מיקרוסופט, בלאקברי, גוגל ונוקיה ועוד רבים מתעניינים בהשקעה בסגמנטים האלו.

בועז דינטי וארז שחר קדמו להם עם גיוס של 40 מיליון דולרים לקרן קומרה, אפילו חיים שני מנכ"ל משרד האוצר לשעבר ומשה ליכטמן ממיקרוסופט הקימו קרן להשקעה בחברות בוגרות. קצת פחות סטארטאפ אבל עדיין באותו קו מגמתי של הבעת אמון בשוק הפיננסי-תאגידי הישראלי.
 
אחת מהקרנות המשמעותיות ביותר בישראל, קיינן פרטנרס של יזהר שי, מתכוונת להשלים גיוס של כ-60 מיליון דולרים להשקעות בישראל. לכך יש להוסיף את סקויה עם קרן חדשה מ-2012 של 200 מיליון דולרים, גריילוק, NVP...רומן אברמוביץ המיליארדר הרוסי, שביקר בחממת The Time כדי לבחון השקעות, Bom Capital המנהלת 120 מיליון יורו וממומנת על ידי ממשלת הולנד ומתכוונת להשקיע כ–2.5 מיליון יורו ב–10–15 חברות ישראליות בשנים הקרובות ועוד.
 
כמה קפיטל "זמין" לנו?
אנחנו מדברים כרגע על למעלה ממיליארד דולרים להשקעות בארץ, זה אביב או לא אביב? אני אומר שזה אביב. אפילו אשטון קוצ'ר בא אלינו מהוליווד לראות חברות והשקיע. שמח כאן ב Start Up Nation.
 
כיצד "אביב הסטארטאפים הישראלי" משרת את היזמים?
יש כאן חלון הזדמנויות לא רגיל מבחינת היזמים. זה פנטסטי כשיש כסף המחפש לפגוש רעיון טוב. אולם, הכסף הזה מחפש לפגוש לא רק רעיון, כי אם גם יזם מקצועי, שיוכל לקחת את הרעיון ובאמצעות מימון ודירקטוריון מנוסה ומקושר לייצר הצלחה.
המשקיעים ב "אביב הסטארטאפים הישראלי" מחפשים לא פחות את האישיות של היזם מאשר את הרעיון. אם לדייק, הם מחפשים את השילוב המושלם ביניהם, סינרגיה אוטופית של יכולות ניהוליות עם רעיון מצוין וייחודי. לזה אפשר לגייס כסף. אם אתה יזם, שכבר עשית "אקזיט", אפשר לגייס "לזה" כסף בקלות.
 
המסר העיקרי, שאני מנסה להעביר כאן, הוא מינוף התזמון היום יותר מתמיד. הרבה יזמים מייחלים למזל. האם Waze הייתה מזל? האם הרכישה של אפל את אנוביט או של F5 את טרפיקס זה מזל?
יש משפט לפיו: Luck is when opportunity meets preparation ומהי ההכנה? ההכנה היא הסינרגיה האוטופית. כל החברות האלו מעבר לרעיון ומוצר היו מאוישות במנהלים, שידעו כיצד לקחת את החברות קדימה.
 
התזמון הנוכחי מצריך ואף מחייב כל יזם לשקוד בדקדקנות על התכנית העסקית שלו, על התקציבים ותחזיות העלויות וההכנסות. עליו לשלוט בנתונים הקטנים ביותר ולדעת בכל שלב של חיי העסק כיצד תתנהג נקודת האיזון בהתאם לתרחישים וניתוחי רגישות מבוססי המציאות העסקית, הרלבנטית לתעשייה בה הוא פועל (או אליה מכוון), להצטייד בתקציר מנהלים למשקיעים וללקוחות (לא אותו נוסח ולא תמיד אותו הפורמט) וכמובן להצטייד במצגות משקיעים ובמצגות מכירה, אותן הוא יודע להעביר בצורה מקצועית, נעימה ומשכנעת. צריך להתאמן והרבה כי Practice makes perfect.
 
משקיע מקצועי מגיע מוכן לפגישה, אם משום שהוא למד את התחום נשוא ההשקעה, או משום שכבר עסק בתחום ובחן השקעות דומות בתחום. ברוב המקרים, משקיעים נוטים להתמקד במספר מוגבל של תחומים, למשל תוכנה ו- Medical devices אבל לא בכל התחומים, ולכל תחום יש שותפים, שמתמחים בתחום. מה שאני מנסה לומר כאן זה, שאם המשקיע מגיע מוכן, קל וחומר שאתם כיזמים תגיעו מוכנים.
 
לסיכום, עבודה יסודית ומתודולוגית, הרבה אימון והשקעה תביא אתכם למצב בו אם "תפתח בפניכם הדלת" תוכלו להיות בטוחים, שאתם נכנסים אליה מוכנים. ואם יש לכם רעיון מנצח – עכשיו הזמן לגייס עבורו כסף.
 
גיא חורש, מנכ"ל טארגט
 guy@targetbd.com
סטארט-אפים
Bookmark and Share