Telecom News - המהפכה הבאה בעולם הסלולר: החלפת מפעילי סלולר בלי החלפת סים?

המהפכה הבאה בעולם הסלולר: החלפת מפעילי סלולר בלי החלפת סים?

דף הבית >> חדשות סטארטאפים >> המהפכה הבאה בעולם הסלולר: החלפת מפעילי סלולר בלי החלפת סים?
המהפכה הבאה בעולם הסלולר: החלפת מפעילי סלולר בלי החלפת סים?
מאת: אבי וייס, 18.8.13, 20:30יוסי דגן
 
בלעדי: הסוף למחירי הנדידה (Roaming) היקרים והבלתי נשלטים. כך מבטיחה לנו חברת ההזנק Cell-Buddy מתל-אביב. העברת חופש הבחירה לידי הלקוחות, זה הסוד של הפיתוח המהפכני. החלפת מפעיל סלולר בלי להחליף סים.
 
"שוק הנדידה העולמי הוא שוק של כ- 50 מיליארד דולרים לשנה", מדגיש אופיר פז, יו"ר Cell-Buddy. "אולם, זה לא שוק חופשי. זה שוק המתחלק שווה בשווה בין הספקים לפי ההסכמים ביניהם. כל השוק הזה תלוי בהסכמים הנעשים בלי לשאול את רצון הלקוחות ובלי שהם יודעים מה יש בהסכמים. אין ללקוחות כיום שום דרך לדעת ב- Real Time כמה הם מוציאים בנדידה, כאשר הם עם מכשיר הסלולר מחוץ לארץ המוצא שלהם. הם גם לא יכולים לעבור ספק, כאשר רמת השירות של ספק מסוים לא נראית להם. הם חייבים לרכוש סים ולהחליף את הסים במכשיר. ככה לכדו אותם ספקי הסלולר עם המכשיר".
 
קיימתי ראיון בלעדי עם אופיר פז היו"ר ועם יוסי דגן המנכ"ל (בתמונה), כדי לשמוע על התפנית בפיתוח הפתרון לנדידה שקופה בחו"ל בבחירת הנודד עצמו. את Cell-Buddy חשפנו בעבר, כשהפתרון התבסס על שרוול (Sleeve) עם מודם בתוכו, שהתלבש על הסמארטפון. בגלל ריבוי הגדלים של הסמארטפונים והתחלופה המהירה של דגמים, הגיעו ב- Cell-Buddy למסקנה, שהרעיון של "שרוול" אינו ריאלי ויש לחתור לפתרון אחר, קל ומהיר יותר ליישום, למשתמשי הקצה הנודדים עם מכשיר הסלולר שלהם בעולם.
 
שאלה: מה התחדש ב- Cell-Buddy?
אופיר פז: "לאחר שני אקזיטים הגעתי למסקנה, לאור הרקע שלי כמהנדס אלקטרוניקה, שיש בעיה בשוק הנדידה הדורשת פתרון. החברות הקיימות בשוק מפרסמות את עצמן או על פי המחיר או על פי רמת מהירות הגלישה. אולם, די מהר הבנתי, שהמחיר זה לא הפרמטר הכי חשוב בשוק הזה. מה שחשוב ללקוח זה השירות: איכות השירות של הקשר הסלולרי. הלקוח לא מוכן לסבול ניתוקים, חשבונות לא מובנים וחוסר גמישות בחבילות. למעשה, הלקוח הממוצע כלל לא מבין את החבילות, שהוא רוכש או משתמש בהן בצאתו לחו"ל.
 
הבעיה הכי רצינית של הלקוח: הוא לא יכול לעבור בין מפעילים בחו"ל. הספק מהארץ קובע לו עם מי הוא יכול להתחבר. או שהוא קנה סים של חברה מסוימת ונתקע אתה, גם אם אין לה כיסוי טוב במקום בו הוא נמצא.
 
תעשיית הסלולר זו תעשייה של טריליון וחצי דולרים לשנה. דהיינו: כחצי דולר ליום לאדם לכל אחד מ- 7 מיליון בני האדם על כדור הארץ. למרות שזו תעשייה אדירה, ללקוח הקצה אין שום 'חופש בחירה'. הוא שבוי של ספק הסלולר שלו, במיוחד כאשר הוא יוצא לחו"ל. זה שונה בטכנולוגיות אחרות, למשל ב- WiFi, שאתה יכול לבחור ולשנות על הסמארטפון שלך ולקבוע לאיזה ספק WiFi  תתחבר. אין כזה דבר ברשתות הסלולר. בכל תעשייה אחרת בכל תחום יש ללקוח חופש בחירה. כאן – אין.
 
כשאתה בחו"ל, אתה נעול גם על הספק וגם על המחיר הגבוה, לרוב עם איכות רשת נמוכה. הסיבה לכך די ברורה: הייתה עסקה בין הספק בארץ לבין הספק בחו"ל. זה לוכד אותך בתוך ההסכם הזה, למרות שאתה לא יודע מאומה עליו. כך, אתה נעול בין שני ספקים ומשלם עד פי 20 מהתעריף הרגיל".
 
שאלה: למה החלופות הרבות, שישנן בעולם הנדידה הסלולרית, לא מספקות את הנודד המצוי?
תשובה: "כי כל החלופות אינן מאפשרות חופש בחירה. אתה תקוע, איך שלא תעשה מניפולציות, עם ספק אחד. הסים, זה שיש לך במכשיר, מגביל אותך לספק אחד מסוים. גם אם יש כמה ספקים במדינה מסוימת, אלו ספקים שעשו הסכם עם ספק הבית שלך. רק איתם ודרכם אתה יכול להתקשר.
 
אני מאמין בחופש הבחירה. זה העתיד של עולם הסלולר".
 
שאלה: איך מספקים את חופש הבחירה?
תשובה: "החזון שלי הוא ליצור מעין שוק, שבו כל אחד יראה על המסך שלו את כל הספקים הקיימים במקום בו הוא נמצא, את איכות הרשת שלהם, את הדירוג שלהם, את מחירי החבילות שלהם. זה לא רק ספקי סלולר רגילים ו- MVNO, אלא גם Resellers וספקי WiFi המאפשרים שירותי טלפוניה ניידים.
 
כדי לאפשר את יצירת המסך הזה, בנינו אפליקציה לסמארטפון, שבו ברגע שהאדם נוחת \ נכנס \ מגיע לארץ היעד ופותח את המכשיר, המכשיר שלו שואל אותו דבר ראשון: 'לכמה זמן אתה כאן'. זה קובע את סוגי החבילות שיוצעו לו. מיד עולה לו מסך עם רשימת כל הספקים, שמהם הוא יכול לבחור את החבילה המתאימה לו, עם תמהיל הדקות, מסרונים וגלישה לפי הצרכים שלו. במסך הוא גם רואה את האיכות של הרשת.
 
לאיכות הרשת יש משמעות גדולה באזורים שונים בכל מדינה. לא לכל הספקים יש כיסוי טוב בכל מקום. זה לא כמו בארץ, שיש חובה לכיסוי ארצי מלא לכל ספק וגם בארץ יש איכות רשת שונה לספקים השונים באזורים שונים.
 
אתה כמשתמש, יכול כל יום להחליף את החבילות שלך, לפי המיקום שאתה נמצא ואיכות הרשת של הספק שבחרת. ההחלטה היא שלך.
 
אין כיום אפליקציה כזו בשוק. למה? כי מפעילי הסלולר לא איפשרו את זה. הם רוצים שתחליף סים בכל החלפת ספק. אי אפשר לייצר אפליקציה של בחירה בין ספקים, כשאתה צריך להחליף סים לכל ספק, ולרכוש בנפרד כל סים מול כל ספק".  
 
שאלה: איך הפתרון שלכם עוקף את בעיית החלפת הספקים הסלולריים בלי החלפת סימים?
תשובה: "הפתרון שלנו לא דורש הסכמה של המפעילים לאפשרות שהלקוח יחליף ספק. אנו בנינו 'שרת סימים' בענן בשם ID-SIM, שיש בו סימים, שרכשנו מה- Resellers לכל מפעיל בעולם. הלקוח מקבל את הזהות של הסים של הספק, שהוא בחר, דרך הענן והרת הסלולרית בהליך מהיר ושקוף, ברגע בחירת המפעיל. הוא לא צריך להחליף סים. המערכת עושה זאת עבורו.
 
אנו נצא עם הפתרון בשני שלבים. בשלב הראשון הלקוח שלנו יקבל סים שלנו ומעין מחזיק מפתחות קטן, שיחזיק בכיס ושיהיה מחובר בבלוטוס' אל הסמארטפון. הלקוח יטעין את האפליקציה שלנו על המכשיר שלו. לא ניתן להפעיל את האפליקציה בלי הסים שלנו ולהיפך. כך שיש כאן קשר חד ערכי ביניהם.
 
בשלב השני, לא יהיה צורך במחזיק מפתחות הקטן בכיס, אלא רק החלפה לסים שלנו, והמשתמש יקבל את הגישה להחלפת ספקים מפורטל הספקים שיש באפליקציה".
 
שאלה: למה שספקי הסלולר יסכימו לשיטה הזו?
תשובה: "לטווח הארוך הם יראו, שיש כאן גם הזדמנות עבורם. שמענו זאת מיותר מספק סלולר גדול אחד בקנה מידה עולמי.
 
ברור, שהספקים קטנים ישמחו לראות את הפתרון הזה, שנותן להם הזדמנות שווה להתחרות בספקים הגדולים מול כל לקוח.
 
המפעילים הגדולים יכולים להשפיע על מסך הבחירה, כי אנו נפעל בדיוק כמו שגוגל עושה במנוע החיפוש שלה, שמי שמשלם לה יותר הוא למעלה ברשימה".
 
שאלה: איך זה עובד?
תשובה: "כל ספק תקשורת מקבל את ההזדמנות להופיע בפורטל הספקים ולפרסם את עצמו, או להציע הצעות טובות יותר מאחרים. מי שיהיה ראשון ברשימה הוא זה שישלם לנו יותר מאחרים. יחד עם זאת, הלקוח יכול לבחור כל אחד מהרשימה, גם ממי שלא שילם לנו על מיקום ברשימה. בכל מקרה הבחירה תהיה בידי הלקוח.
 מסך בחירה של ספקים על הסמארטפון
זה מאפשר ללקוח לתכנן תוכניות לגבי השימוש במכשיר הסלולר שלו. כי יש ספקים שונים במקומות שונים בהם הוא נמצא. לעיתים הספקים מתחלפים בין עיר לעיר ואפילו באותה עיר, בגלל חבילות שונות של שירות ורמות שונות של שירות מהרשת הסלולרית. דוגמה למסך בחירה בצרפת לנודד שישהה בצרפת שבוע - בתמונה משמאל. 
 
בנוסף, אנו יכולים להציע למשתמשים חבילות תפורות לפי צרכים מיוחדים. למשל: 'חבילה ירוקה', שתספק מינימום של קרינה סלולרית ומקסימום חיי סוללה. השיטה: הלקוח תמיד יהיה מחובר לאנטנת הסלולר של הספק החזק ביותר הנמצא באזור בו הוא מצוי, כך שמכשיר הסלולר שלו לא יזדקק לעוצמת שידור גדולה, ועל ידי כך הסוללה תחזיק יותר זמן.
 
הוצאנו גרסה ראשונה לאנדרואיד, גרסה לאייפון תצא בקרוב. נספק למשתמשים חופש אמיתי בבחירת הספק הסלולר שלו בכל מקום בו הוא נמצא.
 
כדי להשיג את זה, פיתחנו סים מאפס. זה מה שמאפשר לנו לספק סים משל עצמנו".
 
שאלה: איך תימנעו מתחרות בהמצאה שלכם?
תשובה: "כתבנו כבר 4 פטנטים הנמצאים בשלבי רישום ואנו בשלבי כתיבה של עוד שני פטנטים.
 
בנוסף, למדנו, שלא קל ליישם את הרעיון שלנו. רבים ניסו את זה, ברעיון דומה של סימים בשרת ענן ונכשלו. יש כאן בעיות קשות של תקנים, הצפנות ואימות משתמשים.
 
אנחנו הולכים בצעדים מדודים כדי לתת ללקוחות פתרון שעובד".
 
שאלה: איך השוק קיבל אתכם?
תשובה: "הוצאות הנדידה הוא נושא קשה לכל אחד, במיוחד לארגונים ולעסקים ובמיוחד לגדולים. ההוצאות כאן הן פשוט 'חבית בלי תחתית'. למה שאנשים יהיו מופתעים בסוף החודש מהחשבון שהם מקבלים על שירותי הנדידה? למה שזה לא יהיה במודל פשוט של Pre-Paid, שאתה יודע בדיוק ובזמן אמת כמה זה עולה לך?
 
כאשר הראנו לחברות ענק עולמיות את הפתרון, הן התלהבו ממנו והן רוצות להפעיל אותו כבר בשלב הבטא. זה יהיה להיט.
 
המערכת שלנו עובדת כמו ארנק אלקטרוני, שמשלמים עליו בדיוק כמו בגישת ה- Pre-paid. אתה יודע כל הזמן כמה כסף הוצאת וכמה עוד תוציא בחבילה שבחרת. אתה יכול לשנות את החבילה בכל רגע ולבחור מפעיל אחר. יש באפליקציה שלנו מחוון מאיר עיניים המראה את ההוצאות שלך. לא יהיה לך שום הפתעה בחשבון החודשי. אתה תשלוט בהוצאות ב- 100%.
 
גם הארגון ידע כמה מוציא כל עובד כשהוא בחו"ל, בזמן אמת".
 
שאלה: מה החלום המקצועי שלך?
אופיר פז: "אני רוצה ללכת לכל מקום בו אנשים רוצים את חופש הבחירה. אני מאמין, שאני יכול לתת שירות חדש לציבור בכל העולם. אני מעוניין להיות הספק העולמי של שירותי נדידה. פשוט, להיות ה- PayPal של העולם הסלולרי בנדידה.
 
אני מאמין, שאנו יכולים להוביל את מהפכת הסלולר הבאה. זה יקרה עם הסים שלנו והאפליקציה, שתיטען בסמארטפון שלך.
המוטו שלנו הוא: Freedom to Connect וזה מה שניתן לכל אחד בכל מקום בעולם". 



 
 
Bookmark and Share