Telecom News - התקנת מצלמות אבטחה IP – מדריך פתרונות לעסקים

התקנת מצלמות אבטחה IP – מדריך פתרונות לעסקים

דף הבית >> סקירות טכנולוגיות >> התקנת מצלמות אבטחה IP – מדריך פתרונות לעסקים
התקנת מצלמות אבטחה IP – מדריך פתרונות לעסקים
מאת: מיכאל פנחס, 22.9.13, 21:30מיכאל פנחס
 
התחרות בתחום מצלמות אבטחה IP יצרה שוק פרוע המבוסס על מחירים. אולם, בעלי עסקים מחפשים מערכת המבטיחה אמינות ויכולת גישה למצלמות בכל עת ומכל מכשיר קצה, לרבות סמארטפונים וטאבלטים. כיצד מנהלים צריכים לקבל החלטות בבחירת מערכת ושירותי מצלמות אבטחה IP לעסק?
 
עולם מצלמות אבטחה IP החל להתפתח בעקבות השימוש, שעשו משטרות ורשויות ממשלתיות שונות, לפיקוח על מקומות ציבוריים, החל מאמצע שנות ה- 60 של המאה הקודמת. עסקים רבים אימצו את הגישה הזו (למשל בנקים) ובהמשך חדרו המצלמות כמעט לכל עסק ואף הותקנו בבתים רבים לצרכים מגוונים, החל מהשגחה מרחוק על ילדים וקשישים וכלה במניעת פריצות וגניבות.
 
עם התפתחות טכנולוגיות הרשת והמעבר למצלמות IP, התקדמו גם טכנולוגיות מצלמות האבטחה וכיום מקובל להפעיל מצלמות אבטחה מעל רשתות סלולר \ אלחוט ובענן.
 
למרות ההתפתחות הטכנולוגית, מצלמות אנלוגיות עדיין מסרבות להיעלם מן העולם, ויש כיום בשוק מצלמות אנלוגיות מתקדמות משולבות חיבור חיצוני דיגיטלי בתצורת HD SDI (ר"ת: High Definition Serial Digital Interface). גם אמצעי ההקלטה ומכשירי ה-DVR (ר"ת: Digital Video Recorder) עשו שדרוג. הרי אין טעם לייצר מצלמות המספקות רזולוציה בחדות גבוהה ומולם אמצעי הקלטה, שלא מסוגלים לשמור את אירועי הווידיאו באיכות גבוהה. לכן, כאשר מצטיידים במצלמות HD SDI אנלוגיות חשוב אף להצטייד ב-DVR HD-SDI. כידוע, מצלמות אבטחה אנלוגיות משדרות את אות הווידיאו ללא דחיסה, כך שאות הווידיאו מועבר ישירות לאמצעי הקליטה ואיכות אות הווידיאו אינה נפגמת, בעוד שיש הטוענים, שבמצלמות בטכנולוגיית IP, תהליך הדחיסה נעשה כבר ברמת המצלמה, דבר אשר עלול לגרום לאות הווידיאו לא להיות בזמן אמת וגם לגרוע מעט מאיכותו.
 

מיהם הספקים המובילים בפתרונות מצלמות אבטחה IP למגזר העסקי?

בניגוד לתחומים אחרים בעולם התקשורת, בהם ניתן לזהות מוביל שוק, כאן אין מוביל שוק ברור. מדובר בשוק תחרותי מוטה מחיר, עם מגוון רחב מאוד של פתרונות ברמות מחירים ושירות שונים, שקשה להשוות ביניהם. כל טכנאי מתחיל וכל חנות מחשבים שכונתית מוכרים, מתקינים ומתחזקים מערכות של מצלמות אבטחה לעסקים. אין כל חסם כניסה תחתון לשוק הזה. יש ברחבי הארץ מאות רבות של חנויות המשווקות ומספקות שירות לתחום מצלמות האבטחה, בנוסף לעשרות רבות של עסקים המתמחים בתחום זה (לעיתים ביחד עם שירותי שמירה ומוקד).
 
ניתן גם לקנות מצלמות אבטחה IP באינטרנט ולהקים מערכות כאלו לבד, בלי כל מתקין או תמיכה. זה ממש לא מסובך והמחירים נעים בין מאות שקלים לאלפי שקלים, תלוי בטיב המצלמה ובמערכות ההיקפיות (חיבור סלולרי או קווי, מערכת הקלטה – DVR, מערכת לניהול מצלמות וכיו"ב).
 
בזק כספק שירותי מצלמות אבטחה IP   
חברת בזק, בגלל ההכרות הקרובה של העסקים להם היא מספקת שירותי תקשורת קווית, נכנסה לפני שנים רבות לתחום מצלמות האבטחה. בזק מספקת מגוון רחב של פתרונות ובכלל זה:
1) מערכת DVR לצפייה ולהקלטה מרחוק, כולל העברת הווידיאו על רשת IPVPN עם 2 מצלמות כיפה במחיר של 249.2 ₪ לחודש [בהתחייבות ל- 3 שנים. כל תחום המצלמות נעשה בהתחייבות ל- 3 שנים לבזק].
2) מצלמת רשת אלחוטית IP פנימית כולל מיקרופון ורמקול מובנה "מיני דום" ב- 900 ₪ לחודש.
3) מצלמת רשת אלחוטית IP חיצונית "מיני דום" ב- 972 ₪ לחודש.
4) מערכת אבטחה והקלטה עצמאית ל- 4 מצלמות כולל 4 מצלמות ודיסק של 1 טרה-בתים – 2,000 ₪.
5) מצלמה פנימית PTZ (מתכווננת מרחוק ויכולה להסתובב על צירה) מסוג "מיני דום" – 2,376 ₪.
6) מערכת DVR אלחוטית משולבת מסך 7" + 2 מצלמות אלחוטיות פנימיות/חיצוניות – 2,555 ₪.
7) מערכת DVR אלחוטית משולב מסך 7" + 3 מצלמות אלחוטיות פנימיות/חיצוניות – 3,095 ₪.
8) מערכת DVR אלחוטית משולבת מסך 7" + 4 מצלמות אלחוטיות פנימיות/חיצוניות – 3,555 ₪.
9) מערכת מצלמות הכוללת DVR + 4 מצלמות כיפה – 5,900 ₪.
 
לכל מערכת של מצלמות אבטחה IP יש גם ציוד נלווה, שיש לקחת אותו בחשבון בעת חישוב התקציב ובכלל זה: זרועות לחיבור המצלמות במקומות המתאימים, פריסת כבלי חשמל ושקעי חשמל, פנסי תאורה, סנסורים שונים, חיבורי אינטרנט ו\או סלולר, חיבור למערכות אזעקה, חיבור למערכות נוכחות ו\או ביומטריה, חיבור למערכות כניסה ופיקוח שערים ודלתות ועוד. בנוסף, יש חשיבות עליונה ליציבות תשתית האינטרנט בעסק, אם המצלמות מחוברות לענן בתשתית אינטרנט קווית, או בבחירת ספק סלולר, אם החיבור הוא סלולרי.
 
מבצע של בזק בשירות Bcam:
בזק עסקים מספקת שירות מצלמות אבטחה מעל לענן של בזק בשירות המכונה Bcam. זה כולל שירותי ניהול, צפייה והקלטה של המצלמות מעל לענן של בזק, עם יכולת גישה מכל מקום ומכל מכשיר קצה. המערכת מוגנת ומפוקחת ע"י בזק 24 שעות ביממה והשירות והתמיכה לבעל העסק ניתנים 24 שעות ביממה. בנוסף לצפייה במצלמות מהסמארטפונים ומהטאבלטים, ניתן לקבל התראות ב- SMS על פי טבלת אירועים, שקובע בעל העסק. אפשרי להפיץ את הווידיאו למספר לא מוגבל של נמענים, היות ומדובר בשירות ענן. אפשר לצפות בו זמנית בעד ל- 16 מצלמות אבטחה. ללקוחות מוצעים מגוון של מצלמות בתצורות שונות לפי צרכי העסק (פנימיות, חיצוניות, מצלמות IP אלחוטיות, אנטי-ונדליות, מצלמות מוזנות חשמל מכבל הרשת – PoE ועוד). ניהול המצלמות נעשה בפורטל אינטרנטי מאובטח, שבנתה בזק, ושמותאם לכל בעל עסק וכולל מגוון יכולות נלוות לרבות מסרים מידיים. ההקלטה בענן חוסכת רכישת DVR, גיבויו ותחזוקתו.

דוגמה להצעת מחיר במבצע נוכחי של בזק (המחירים בש"ח ללא מע"מ):
 
חבילה  תשתית לקוח קיים/ חדש מצלמות זמן הקלטה למצלמה סה"כ מחיר* חודשי לחבילה למשך 36 חודש
Bcam Bassic אינטרנט מהיר NGN 15MBb 2 מצלמות מדגם DS-2CD7133-E  72 שעות 222
Bcam Classic אינטרנט מהיר NGN 15MBb 3 מצלמות מדגם DS-2CD7133-E   72 שעות 288
Bcam Premium אינטרנט מהיר NGN 15MBb 3 מצלמות מדגם DS-2DF1-401H   72 שעות 405
1. מחיר החבילה ל-36 חודשים כולל אינטרנט מהיר - 15 מגה ושירות תמיכה ל"רשת ביתית" למשך 36 חודש. לאחר 36 חודש הלקוח ישלם על האינטרנט ושירות תמיכה ל"רשת ביתית" בנפרד, על פי המחירים, שיהיו נהוגים באותה עת.
2. המחיר כולל נתב אלחוטי תקן N במחיר של 408.20 ₪ (לא כולל מע"מ), בחיוב זיכוי מלא, למשך 24 חודשים.
3. המחיר כולל מצלמות ב-36 תשלומים שווים שיחויבו באמצעות החנות העסקית.
4. סה"כ דמי התקנה לחבילות: 124.5 ₪ בתשלום חד פעמי, או ב-12 תשלומים שווים, לא כולל פריסת תשתית על ידי קבלן חיצוני ככל שיידרש.
 
הערה חשובה: בזק אינה יחידה בתחום שירותי מצלמות אבטחה בענן. יש לה מתחרות רבות דוגמת NeoCam, אינטרנט בינת ועוד. מומלץ לבדוק את המתחרים בטרם קבלת החלטה על רכישה.   
 
איך מבצעים בחירה של ספק מצלמות אבטחה IP?
כפי שנאמר, אין בתחום זה מובילי שוק, וכמות המתחרים גדולה מאוד. לכן, בטרם קבלת החלטה אודות בחירת ספק שירותי מצלמות אבטחה, מומלץ לבצע תהליך של ניתוח צרכים ולקבל החלטות בנקודות הבאות:
א. האם יש צורך בהחלפת מערכת מצלמות אבטחה קיימת (אם יש), או האם ניתן להמשיך עם הספק הנוכחי (תוך ניהול מו"מ להורדת עלויות על ידו), או לבצע בחירה מחודשת?
ב. על מה צריך להגן ומה המטרות שניתן להשיג בפריסת מצלמות אבטחה?
ג. מה התקציב שניתן להקצות לפרויקט מצלמות אבטחה?
ד. מהם הצרכים של העסק לשירותי מצלמות אבטחה במבט של 5 שנים קדימה, כדי לתכנן את התפתחות התשתיות בתוך הארגון \ העסק (רשת, אמצעי אבטחה נלווים וכיו"ב).
ה. מה רמת הגיבוי הנדרשת ממערכת האבטחה במצלמות העסקית? במידה ודרישות הגיבוי הן גבוהות, יש לשקול להתחבר לשני חיבורי תקשורת במקביל, בשתי מערכות תשתיות בלתי תלויות זה בזה. למשל: קווי נל"ן IPVPN וחיבורי סלולר, או סלולר ואלחוט - WiFi.
ו. הדבר הכי חשוב זה SLA. ספק רציני מספק ללקוחותיו SLA (הסכם רמת שירות) ברור, קפדני, ומפורט, כולל החזרים כספיים, במידה ואין עמידה מצדו בהסכם. אם אין הסכם SLA עם ספק השירות, זה הזמן לדרוש הסכם כזה.
ז. מה רמת ההגנה שיש לספק למערכת מצלמות האבטחה? האם יש צורך במצלמות אנטי-ונדליזם? האם יש לקבוע נהלים ואמצעים לשמירת הפרטיות ולהזהיר מפני קיומן של מצלמות אבטחה במקומות מסוימים? כמה ימים \ חודשים \ שנים יש צורך לשמור את ההקלטות מהמצלמות?
ח. האם לבצע הקלטה ושליטה על המצלמות באופן מקומי או בענן? כיום יש נטייה ברורה לעבור לפתרונות בענן, הן מסיבה של נוחות והן מסיבה של מחיר זול יותר.
 

מצלמות אבטחה IP  - טיפ

כיום מקובל לרכוש רק מצלמות אבטחה מבוססות IP, למרות שיש בשוק גם מצלמות אנלוגיות באיכות די טובה. כדי להימנע מרכישת מצלמות באיכות ירודה, שתתקלקלנה אחרי זמן קצר, מומלץ לבדוק טרם הרכישה, שלמצלמות יש אישור תקן IP ONVIF. תקן ONVIF (ר"ת: Open Network Video Interface Forum) מקורו בארגון תקינה, שהוקם למטרת פיתוח גלובלי של מוצרי אבטחה בטכנולוגיית רשת (למשל: מצלמות IP) ותמיכה שלהם בסטנדרט מוצרים. באמצעות איגוד תקינה זה ניתן לשלב ולבנות מערכות אבטחה מבוססות מספר יצרנים, ללא תלות ביצרן כזה או אחר, מאחר שכל המוצרים, אשר הינם בעלי תקן זה, משדרים באותה צורה, עובדים על אותו פרוטוקול תקשורת, ומעבירים את אותו המידע בין התקני הרשת.
 
אם בעבר לא מעט יצרנים דאגו לשמור בידיהם את התקנים הפרטיים שלהם, כיום המגמה היא, שאותם יצרנים הבינו, שאל להם להישאר מאחור ובתהליך השיווק של מוצריהם הם די מתגאים בשיתוף חברותם ותמיכה באיגוד התקינה ONVIF. כאשר בעל עסק עומד בפני רכישת ושדרוג מערכת אבטחה מבוססת מצלמותIP  או מצלמות IP אלחוטיות, מומלץ לבדוק כי המערכת אותה בחר אכן תומכת בתקן ONVIF, כך שבעתיד תמיד יוכל להתרחב ולשנות \ להחליף \ להוסיף ציוד, מבלי להיכבל בידי יצרן בודד של מערכת אבטחה מבוססת IP.
 
מאתמיכאל פנחס, מהנדס תקשורת, ספטמבר 2013
מחבר המדריך לחיסכון  בהוצאות התקשורת ולרכישת מרכזיות טלפון לעסקים



 
 
Bookmark and Share