Telecom News - עמדה: הטעות הבסיסית שגורמת לישראל להישאר טכנולוגית מאחור

עמדה: הטעות הבסיסית שגורמת לישראל להישאר טכנולוגית מאחור

דף הבית >> עולם ה-ICT ותקשורת >> חדשות משרד התקשורת >> עמדה: הטעות הבסיסית שגורמת לישראל להישאר טכנולוגית מאחור
משרד התקשורת עסוק רוב זמנו בעצמו וביצירת מבנים וצעדים דמיוניים, עד כי לא נותר זמן להתעסק בבעיות האמיתיות ובצורך להצעיד את שירותי התקשורת הבסיסיים לתושבי ישראל קדימה, כפי שנעשה בכל העולם (בשונה מיכולות הפיתוח של אומת הסטארט-אפים).
מאת: אבי וייס, 30.9.13, 09:00מנכ"ל משרד התקשורת

דו"ח מבקר הפנים של משרד התקשורת אותו ניתחנו כאן, הציג לראווה את מה שתמיד טענו: המשרד מתמקד בדברים הלא נכונים, ובעיקר הוא מתעסק עם עצמו ומבזבז את כספי הציבור, שהוקצו לו, למטרות לא ראויות (למשל, על טיולים של המנכ"ל ברחבי העולם, בסכומים של מאות אלפי ש"ח מידי שנה, כמפורט כאן, או על שכירה ושיפוצים מיותרים של משרדים). זה לא היה קורה אלמלא האחריות לטיפול בתקציב המשרד הועברה (ע"י המנכ"ל הקודם) מסמנכ"ל כלכלה ותקציב לסמנכ"ל למנהל. בזבוז נוסף של כסף ומשאבים קיים בתחום המכונה כיום "שוק סיטונאי". משרד התקשורת מתעסק עם הנושא הזה יותר מעשור וכיום רוב משאבי המשרד הפנויים ותקציביו מופנים למשימה הזו. גם רוב זמנם של העובדים בשני אגפים המרכזיים במשרד מופנה למשימה הזו. 

בשונה מהתפתחות המדעית של מדינת ישראל והכוחות היצירתיים שבה ("אומת הסטארטאפים", כאשר כל שבוע אנו חושפים לקוראים כמה סטארטאפים מעניינים חדשים, מי שפספס - לא מעט מהם נמצאים במגירה כאן), הרי שבכל הקשור לתשתיות התקשורת בישראל, אנו הרחק מאחור מבחינה טכנולוגית. דוגמה בולטת: אין וגם לא יהיה בקרוב דור רביעי - LTE בסלולר. מי, שיריץ את המילה LTE באתר, ימצא שפע של מאמרים וניתוחים למה זה קרה. 

כך, נוצר מצב בו הגוף הרגולטורי המרכזי של מדינת ישראל בעולם התקשורת בכלל לא עוסק בדברים "הקטנים והחשובים" לכל האזרחים ולמשק התקשורת. משרד התקשורת מתעקש, מזה שנים ועד עצם היום הזה, לא לענות על השאלות שלי ולהסביר את המהלכים התמוהים וחסרי האחריות של בעלי התפקידים במשרד, בתחומים המוזנחים על ידו.

כמה דוגמאות להזנחה הזו:
א. לפני פחות מחודש (ב- 8 בספטמבר) התגלה באג במערכת השעונים של מכשירי הסלולר התלויים בקבלת השעה מרשתות הסלולר (אי עדכון נכון של מועד סיום שעון הקיץ). במקום להוציא הנחיות לאוכלוסיה ולחברות הסלולר, משרד התקשורת נתן לחברות הסלולר להתנהל בלי כל פיקוח ("איש הישר בעיניו יעשה"), מה שגרם ללא מעט אנשים בישראל לאחר לעבודה ולפגישות. אגב, ב- 27 באוקטובר הקרוב יתרחש בדיוק אותו כאוס, כאשר זה התאריך שבו באמת שעון הקיץ מסתיים. כרגיל, משרד התקשורת מתנהל כאילו הוא לא שמע על הבעיה הזו וזה לא נוגע אליו. 
ב. תחום "המספרים המטעים והיקרים" החל להיות מטפל ע"י המשרד, אולם בדברים העיקריים כלל לא נגעו (די ברור למה): חיוג למספרי פרמיום מטעים בחו"ל, המונופול בתחום החיוג בכוכביות וההפקרות בתחום שיחות הפרמיום בכוכביות שאינן של 4 ספרות. 
ג. אי טיפול בשורה ארוכה של נושאים מקצועיים החשובים ככלל לכל אזרח במדינה ולמשק התקשורת בפרט, בתוך שלל הנושאים הלא מטופלים אפשר למנות:
1) אי טיפול בנושא המחסור במספרי IP ומעבר ל- IPv6.
2) אי טיפול נכון (ובכלל) בנושא מחירי הנדידה בסלולר (בעת שיוצאים לחו"ל עם מכשיר הסלולר), נושא שכבר נפתר במדינות רבות עולם, למשל באירופה.
3) אי טיפול בבעיית רשת האיתותים הישנה של ישראל ובקשרי הגומלין בין מפעילים בישראל. אין כל מסמך מסודר בעניין זה, אין אכיפת תקנים ואין כלום. כרגיל "איש הישר בעיניו יעשה".
4) כל הטיפול באינטרנט ובנייטרליות ברשת האינטרנט (למעט תחום סלולר, שכן נכנס לחקיקה). מוזנח ותנהל בגישה של: "איש הישר בעיניו יעשה". 
5) על ההזנחה בטיפול בתדרים אפשר לכתוב ספר שלם. תקצר היריעה מלתאר את הכאוס בתחום זה, שעולה מיליארדים למשלמי המיסים, למשל בפינה אחת שהעלינו לאחרונה לסדר היום: רשת החרום הלאומית. זה כולל את ההזנחה בהקצאת תדרים חופשיים לציבור, אי טיפול בנושא ה"תדרים הלבנים" ואי הקצאת תדרים נכונים ל- LTE. 

את כלל הנזקים שנגרמים לאזרחי ישראל כתוצאה מהזנחת הטיפול בנושאים המקצועויים השונים כבר אמדנו (מבחינה כלכלית) בהרחבה כאן
 
הסיפור של "השוק הסיטונאי":
בשבוע החולף הוציא גוף הפיקוח הרגולטורי המרכזי בשוק האירוופאי - BEREC, דו"ח מקיף על משטר הרגולציה ב- 33 מדינות השוק האירופאי. הדו"ח מצוי כאן למתעניינים. הדו"ח הזה מעניין אותנו משני היבטים מרכזיים:

א. הגישה של הרגולטורים באירופה לקבוע את מחירי "השוק הסיטונאי" שונה לחלוטין מהשיטה, שמשרד התקשורת מנסה להוביל (בטעות, שניתחתי כבר כמה פעמים, טעות לא מקרית), שיטה שהמשרד התקבע וננעל עליה בעשור האחרון (שיטת ה- LRIC). ברוב המדינות באירופה, על פי הדו"ח המעודכן, מופעלת שיטה אחרת בשם (CCA (Current Cost Accounting, שהיא פשוטה יותר (אגב, בזק דורשת לחשב את עלויותיה בדיוק כך). המגמה האחרונה באירופה: כמעט בכל המדינות עברו לגישת ה- WLR (ר"ת: Wholesale Line Rental) שזו גישה פשוטה של "מכירה סיטונאית" ללא צורך בהשקעות מצד החברות המתחרות וללא צורך ב- LLU \ VULA.

להלן הגרף המראה את התפתחות גישת ה- WLR במדינות השוק האירופאי (זה קיים כבר ב- 25 מתוך 31 המדינות המפעילות "שוק סיטונאי" באירופה, מכלל 33 המדינות שנכללו בדו"ח):
WLR

ב. הנקודה המרכזית: אין בכלל צורך ב"שוק סיטונאי" בישראל, משום שתנאי השוק בישראל שונים לגמרי מהנעשה באירופה. בישראל, יש תחרות בין תשתיות פס רחב, מה שאין באירופה. לכן באירופה נאלצו הרגולטורים ללכת על מודל "שוק סיטונאי" - LLU (שכעת זונחים אותו, לטובת גישת ה- WLR, כמתואר בסעיף הקודם). זאת, כי בכל המדינות באירופה יש רק תשתית ארצית אחת של חברת הבזק המדינתית. כדי להמחיש זאת, להלן שני גרפים שמראים את היקף ההתפשטות של הפס הרחב בשתי גישות תשתית באירופה: של חברות הכבלים ושל חברות הסלולר:
כבלים
סלולר
מהנתונים עולה, שאין באירופה אפילו 50% כיסוי באיזו מדינה מבחינת פריסת חברות הכבלים. בנוסף, רק בשתי מדינות (פינלנד והולנד) פריסת הפס הרחב הסלולר עולה על 50%, אך היא עדיין מתחת ל- 60%.

לעומת זאת, בישראל יש (ותהיינה בקרוב, למי שנמצא בתחילת הפריסה של התשתיות שלו) 9 (!) תשתיות ארציות בפס רחב, בפריסה ארצית מלאה  או קרובה למלאה (100%):
א. בזק.
ב. הוט.
ג. 5 חברות סלולר בעלות תשתיות.
ד. חברת הבת של חברת החשמל (IBC) בגישת ה- FTTH.
ה. "עידן +" (בתקציב די קטן ניתן להרחיב את שידורי עידן+ לשירותי פס רחב מלאים לכל דבר ולא רק לטלוויזיה, כשהערוץ העולה הוא סלולרי). 

דהיינו: לעומת תשתית רשת ארצית אחת שיש בכל מדינות אירופה (רשת של כמעט 100% כיסוי ארצי), יש בישראל 9 רשתות בכיסוי ארצי של כמעט 100%. התודה לכך שישראל היא יוצאת דופן בעולם, עם כל כך הרבה תשתיות ארציות, מגיעה לדניאל רוזן, שהיה מנכ"ל משרד התקשורת בזמנו, שהתעקש לקבוע רגולציה לפיה כל מבקש רישיון למתן שירות תקשורת כלל ארצי, קווי או סלולרי, יחוייב בפריסת תשתית כלל ארצית מלאה ולא חלקית. את עמדתו של דני רוזן נגד התכנית הנוכחית של משרד התקשורת ל"שוק סיטונאי" כבר הבאנו כאן.

אז בשביל מה צריך להשקיע מאמץ ביצירת עוד תחרות, שממילא כבר קיימת והיא חזקה ומתפתחת (במיוחד אחרי כניסת רשת ה- FTTH של IBC כתחרות בשוק הקווי)? זה לא ברור. זאת בדיוק הסיבה שמשרד התקשורת מתברבר כבר עשור עם התחום הזה שכיום מכונה "שוק סיטונאי". זה פשוט עיסוק מיותר בצורך שלא קיים ובזבוז משאבים בכיוון הלא נכון. כך, ישראל נתקעה מאחור ברגולציית התקשורת הלא נכונה, עבור שוק התקשורת הישראלי. 

שורה תחתונה: את שיטות העבודה הקלוקלות של שר התקשורת הנוכחי, גלעד ארדן, כבר חשפנו כאן. בשיטה הזו: הכל חייב להגיע לשולחנו ורק הוא מחליט. דהיינו: עבודת המטה של עובדי המשרד הרעועה ממילא, שותקה. כך יוצא, ששיטת "איש הישר בעיניו יעשה" ממשיכה באין מפריע. כנראה שאין לעניין הזה שום תקנה, בקדנציה הנוכחית של צמרת משרד התקשורת. נתקענו מאחור ואין מי שמסוגל "לחלץ את העגלה הזו מהבוץ". 



 
 
Bookmark and Share


 

LIVECITY

לוח מודעות

למה צריך אתר עיתונות עצמאי וחופשי בתחום ההיי-טק? - כאן

שאלות ותשובות לגבי האתר - כאן

מי אנחנו? - כאן.

מחפשים הגנה מושלמת על הגלישה הניידת והנייחת ועל הפרטיות מפני כל תוקף? הפתרון הזול והטוב בעולם - כאן.

לוח אירועים וכנסים של עולם ההיי-טק - כאן.

מחפש מחקרים? מאות מחקרים מצויים כאן

מחפש תוכנות חופשיות? תוכל למצוא משחקיםתוכנות לפרטיים ותוכנות לעסקיםתוכנות לצילום ותמונות, הכל בחינם.


מעוניין לבנות ולתפעל אתר אישי או עסקי מקצועי? לחץ כאן.

שימרו על עצמכם והישמעו להוראות פיקוד העורף!!!!
 




1.5.24 - Axis Tel Aviv 2024

7.4.24 -  ועידת ישראל לטכנולוגיות המידע

8.4.24 - 13th Israel Machine Vision Conference (IMVC) 2024 

7-8.5.24 - ChipEx2024 

7.5.24 - Data Driven Factories - Industry 4.0 

6.6.24 - Israel Mobile Summit 

לוח האירועים המלא לגולשים מצוי כאן.
 

 

הכי ניצפים 

המחדל הגדול: איך המתקפה נעלמה מעיני המודיעין והטכנולוגיות שלו?- כאן 

תאגיד השידור - "עלינו". איך עשו עלינו סיבוב והשאירו את אגרת הטלוויזיה - כאן

כל מה שלא מספרים לכם בתחום "השוק הסיטונאי" - פרק א': בזק - כאן

כמה מפסידים בביצועים של הפס הרחב במעבר ל"שוק הסיטונאי"? - הרבה - כאן

למה בכלל צריך להחליף / לרכוש נתב במעבר ל"שוק סיטונאי"? - כאן

איך אני יודע כמה מגהרץ יש בחיבור LTE? מי ספק הסלולר המהיר בישראל? - כאן

חשיפת מה שאילנה דיין לא פרסמה ב"ערוץ 2" על תעלולי השר משה כחלון - כאן

ההגנה המושלמת על הגלישה ניידת והנייחת ועל הפרטיות מפני כל תוקף - כאן

המשך חשיפת הבלוף ששמו "מהפיכת הסלולר" ואיך מסרסים את הנתונים לציבור - כאן

סיכום ביקור בסיליקון ואלי - למה 3 הגדולות משקיעות ומפתחות באותם תחומים - כאן

שלמה פילבר (עד לאחרונה מנכ"ל משרד התקשורת) - עד מדינה? הצחקתם אותי! - כאן

"יש אפליה בחקירה"? חשיפה: למה השר משה כחלון לא נחקר עד היום? - כאן

חשיפת חשד לשחיתות הדומה לזו של "תיק 4000" אך בתחום הסלולר - כאן

חשיפת מה שלא רוצים  שתדעו בעניין פריסת אנלימיטד (בניחוח בלתי נסבל) - כאן

חשיפה: איוב קרא אישר לקבוצת סלקום בדיוק מה שביבי אישר ל-Yes ולבזק - כאן

האם השר איוב קרא היה צריך בכלל לחתום על האישור, שנתן לקבוצת סלקום? - כאן

האם ביבי וקרא קבלו בכלל תמורה עבור ההטבות הרגולטוריות שנתנו לסלקום? - כאן

המסמכים בנושא בזק-Yes (תיק 4000) מוכיחים "תפירת תיק" לאיש הלא נכון! - כאן

עובדות ומסמכים המוסתרים מהציבור: האם ביבי כשר תקשורת עזר לקב' בזק? - כאן

מה מקור ה-Fake News שהביא לתפירת תיק לביבי והעלמת החשודים הנכונים - כאן

אחת הרגליים של "תיק 4000 התפור" התמוטטה היום בניצחון (כפול) של בזק - כאן

איך כתבות מפנקות הפכו לפתע לטובת הנאה שהיא מיסודות עבירת השוחד? - כאן

שערוריית הקנס הענק על בזק וחשיפת "תעודת הביטוח" של נתניהו בתיק 4000 - כאן

תיק 5000: סלקום - IBC לא תפרוס סיבים ותרכב על גב הרכוש הפרטי של בזק - כאן

ערוץ 20: "תיק תפור": אבי וייס חושף את מחדלי "תיק 4000" - כאן

התבלבלתם: גיא פלד הפך את כחלון, גבאי ואילת לחשודים המרכזיים בתיק 4000 - כאן

פצצות בתיק 4000: האם היו בכלל התנגדויות למיזוג בזק-יס? - כאן

נמצא מסמר נוסף בארון הקבורה של תיק 4000 התפור - כאן

נחשפה עוד עובדה חשובה בדרך אל ההלוויה של תיק 4000 - כאן

תיק 4000 לא הושלם: האם היועמ"ש קיבל את כל המידע הנחוץ לחקר האמת? - כאן

תיק 4000: גם תקנות התקשורת התומכות בגרסת נתניהו לא נכללו בחקירה - כאן

חשיפת שקרים נוספים בתיק 4000: הטעיית הציבור נמשכת ללא הרף - כאן

תיק 4000: נחוצה ועדת חקירה ממלכתית לגבי "אישום" שר התקשורת - נתניהו - כאן

תיק 4000: היועמ"ש לממשלה אישר "מיזוג" בזק-יס. צריך ועדת חקירה ממלכתית - כאן

אוסף הטעויות בתיק 4000: "אני מאשים" - לא חתרו כלל לגילוי האמת - כאן

שערוריית תיק 4000: איך יש 2 גרסאות שונות של כתב החשדות של היועמ"ש? - כאן

ערוץ 20: אבי וייס חשף טענות שגויות בכתב החשדות נגד רוה"מ בתיק 4000 - כאן

תיק 4000: חשיפת מסמך נוסף שיסייע גם הוא לחיסול תיק 4000 התפור - כאן

ערוץ 20: אבי וייס ואלי ציפורי חשפו שקרי הפרקליטות לגבי ההדלפות בתיק 4000 - כאן

תיק 4000: מתי מדוע ואיך הוא הפך מ"תיק בזק" ל"תיק תפור" ומחורר? - כאן

הספינים והשקרים בתיק 4000 חזרו. הם חלק מניסיון הפיכה שלטונית שיש לחקור - כאן

סודות ושקרים בפרקליטות והיועמ"ש: מי היה ב"ניגוד עיניינים" בתיק 4000? - כאן

תיק 4000 יושלך לפח האשפה של ההיסטוריה עקב חקירה רשלנית ללא מסמכים - כאן

תיק 4000: מסמר נוסף ענק לארון הקבורה שלו (פרי חשיפה של אלי ציפורי) - כאן

תיק 4000: בעיות זיכרון, חקירה משובשת ושקרים המכוונים להפיכה שלטונית! - כאן

חשיפות חדשות בעקבות הדלפת עדויות שלמה פילבר - "עד המדינה" בתיק 4000 - כאן

האם "תיק 4000" התפור אכן בדרכו ל"פח האשפה של ההסטוריה"? - כאן

חשיפת הכזבים של היועמ"ש מול האמת המוכחת לגבי ההדלפות בתיק 4000 - כאן

פוטש בשידור חי: את מי שהיה צריך לעצור ולחקור זה את "עד המדינה" פילבר! - כאן

תיק 4000: האם נוכל לנחש שהחשיפה כאן תהיה הגרזן הסופי שיפרק את התיק? - כאן

תיק 4000: הביזיון של כתב האישום הבדיוני דורש ועדת חקירה ממלכתית - כאן

האמת המוסתרת מהציבור בתיק 4000: פירוט 20 שקרים / אלי ציפורי ואבי וייס - כאן

איך זה שהיחיד שדיווח אמת בפרשה שהתפתחה לתיק 4000 - קיבל כתב אישום? - כאן

תיק 4000: ההדלפות לכלכליסט כביכול נגד רוה"מ דווקא מצביעות על חפותו - כאן

"נקודת האפס" - Ground Zero  שבו החלה תפירת תיק 4000 נחשף - כאן

למה לא נפתחה חקירה ב"תיק 5000" ומתבצע שימוע נוסף של הטבות ל-IBC? - כאן

החלטות של מש' התקשורת בעניין "ההדדיות" ממוטטות עוד לבנה בתיק 4000! - כאן

חשיפת הסיבה לתפירת תיק 4000 ב"נקודת האפס": "פרשת עורכי הדין"! - כאן

חשיפה בלעדית: מסתירים עוד מסמכים ש"מפוצצים" את תיק 4000 לרסיסים! - כאן

פירוט 60 שקרים בתיק 4000 (ויש עוד) שמסתירים בכוונה מהציבור! - כאן

"הנדסת התודעה" בתיק 4000 לא מסתיימת ותימשך בחודשים הבאים! - כאן

השקרים,הרמאויות, הצנזורות,העיוותים והסילופים של רביב דרוקר בתיק 4000 - כאן

חשיפת הפברוק של דרוקר שמחסלת את הראייה הישירה היחידה כנגד נתניהו - כאן

חשיפה דרמטית בתיק 4000: האם כעת התיק התפור ייפול? - כאן

איך ספינולוגים שוטפים את מוח הציבור פעם 3 בתכנית "המקור" על תיק 4000? - כאן

איך שינוי מילה אחת גם ע"י דרוקר "הפיל בפח" עדים רבים בתיק 4000? - כאן

התרגיל של שלמה (מומי) למברגר שסוגר כל חקירה שיכולה להוביל למנדלבליט! - כאן

הסתעפות תיק 4000: תיק 5000 - הטיוח הגדול כדי שהחקירה לא תגיע למנדלבליט - כאן

פשוט מדהים: התגלו כעת 2 מסמכים התומכים בגרסת נתניהו בתיק 4000 - כאן

זה לא נגמר: נחשפו כעת עוד מסמכים המסייעים לגרסת נתניהו בתיק 4000 - כאן

הטיוח של שלמה (מומי) למברגר, שלא קורא מסמכים, כדי להגן על מנדלבליט! - כאן

תעלולים חדשים של למברגר שגם ממציא וסוגר תלונה כדי להגן על מנדלבליט! - כאן

"אני מאשים": על היועמ"ש מנדלבליט לבטל היום את תיק 4000 ולהתפטר! - כאן

התמוטטות "תיק בזק" הייתה אמורה להוביל לביטול "תיק 4000": "אני מאשים!" - כאן

7 "ראיות זהב" מרכזיות בתיק 4000 שאפשר להשליך מיידת היישר לפח הזבל - כאן

עדכונים שוטפים על הסודות המסתתרים בעדות אילן ישועה בתיק 4000 - כאן

האם הגיע הזמן להעמיד לדין את תופרי התיקים ומיוחד את תופרי "תיק 4000"? - כאן

פירמידת השקרים שנבנתה ע"י היועמ"ש וגלובס סביב אילן ישועה כדי "להלבינו" - כאן

חשיפה דרמטית: אילן ישועה היה כנראה מוכן להעיד גם תחת אזהרה בתיק 4000 - כאן

האם אילן ישועה ייחקר ברשות ניירות הערך בחשדות החמורים שהתעוררו נגדו? - כאן

משפט שערוריית תיק 4000: עדכונים שוטפים ביחס למשפט נתניהו שחשוב לדעת- כאן

תיק 4000 המופרך: עדכונים שוטפים במשפט נתניהו שהציבור חייב לדעת! - כאן

חשיפת הסודות הכמוסים של ראשי הפרקליטות שמנהלים את "תיקי האלפים" - כאן

בכירים בפרקליטות ובלשכת היועמ"ש: הפרקליטות עשתה טעות בתיק 4000! - כאן

משפט "תיקי האלפים" המפוברקים נמשך: עדכונים שוטפים שהציבור אמור לדעת - כאן

גם על פי היומן של בנימין נתניהו מ-2015 - אין בסיס לכתב האישום בתיק 4000 - כאן

חשיפה: עוד ראיה מזכה לנתניהו בתיק 4000 מסתתרת בהחלטת מש' התקשורת - כאן

הסודות של ניר חפץ ואילן ישועה נחשפו באמצעות מוטי גילת שלא הבין אותם - כאן

עדכונים מהחקירה הנגדית של ניר חפץ שממשיך לפורר את תיק 4000 התפור - כאן

תפירת תיק 4000: חשיפת פרטי המפלצת של תוכנת הריגול המשטרתית אחריכם - כאן

השלכות תיק 4000: איך הלבינו את המפעל המפלצתי של הפריצות לסמארטפונים - כאן

ממצאי ועדת מררי - שקרים, טיוח ענק וזריית חול בעיני הציבור - כאן

השלכות דו"ח מררי: איך העיזה המשטרה לרמות במצח נחושה שופטים בכירים? - כאן

חשיפת מסמך מאגר המידע המשטרתי הסודי והמפלצתי על ראשי ערים ורשוית - כאן

2 הדלפות מהפרקליטות לאחר היום הראשון של החקירה הנגדית של שלמה פילבר כשאחת מהן מפילה את תיק פגסוס על המשטרה ובעקיפין על השב"כ - כאן

למה הוטל צו איסור פרסום על החשיפות בתיק 1000? כדי לחסום האמת! - כאן
 
מפלצת הפגסוס לא מסתתרת בחוק האזנות הסתר. היכן היא כן מתחבאת? - כאן

 
זרקור חברות
 
PRnews
 
NORDVPN
 
X
 
פרי הדמיון
 
טלגרם
 
לייבסיטי
 
כמה זה? השוואת מחירים
 
Amiel
 
PRNEWS
 
טלי וייס
 
 
Slideshare Linkedin Twitter
Youtube Instagram Facebook
Google+ live
Bitly Vimeo Pinterest
אנדרואידאנדרואיד-ברקוד אפל ברקודאפל

 
  מהירות גלישה Your IP
לייבסיטי - בניית אתרים