Telecom News - חברת דואר ישראל - לחשוב מחוץ לקופסא או לחדול

חברת דואר ישראל - לחשוב מחוץ לקופסא או לחדול

דף הבית >> עולם ה-ICT ותקשורת >> חדשות משרד התקשורת >> חברת דואר ישראל - לחשוב מחוץ לקופסא או לחדול
חברת דואר ישראל - לחשוב מחוץ לקופסא או לחדול
מאת: חיים חביב, 1.1.14, 15:15שר התקשורת
 
היה זה רק ענין של זמן עד שהמשבר העמוק בו נתונה חברת דואר ישראל יתפוצץ בפניו של שר התקשורת (גלעד ארדן - בתמונה משמאל). דווקא השר, שלא היה שותף למהלכים, שהובילו לכישלון הדואר והנמנה על שרי התקשורת הפחות יצירתיים מאלו שכיהנו במשרד בשנים האחרונות, נדרש עתה לחשוב מחוץ לקופסא.
 
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ פרופ' אבישי ברוורמן, הקדישה היום דיון מיוחד למשבר בחברת דואר ישראל, וכן קיבלה דיווח על עבודת צוות בין משרדי בראשות ד"ר זיו רייך, שמונה לטיפול במשבר. הוועדה קיימה כבר לפני למעלה מחודש דיון בנושא, על רקע דיווחים לחשש ממשבר פיננסי בחברה הפוגע בשירות לציבור. יו"ר הוועדה ציין, כי אי אפשר להמשיך במצב הנוכחי, שבו הציבור נפגע מרמת השירות הירודה של הדואר וקרא לפתרון המשבר בהקדם, וכדבריו: "צריך לחשוב מחוץ לקופסה או אפילו מחוץ לתיבת הדואר". ברוורמן אף קרא לעשות את הדברים תוך הידברות עם העובדים.
 
הממונה על התקציבים במשרד האוצר, אמיר לוי, אמר כי הכוונה היא לתת פתרון עם ראייה לטווח ארוך לדואר, בהתאם לעידן החדש בו אנשים שולחים דואר אלקטרוני. לדבריו, הכנסות החברה קטנות ב-8% בשנה, ויש להתרגל למצב החדש. הוא הוסיף, כי לפתרון ארבע רגליים, שהראשונה בהן היא הקלה של הרגולציה: "אין סיבה, שהדואר יחלק מכתבים 6 ימים בשבוע ואין סיבה ל(היקף) פריסת הסניפים כיום". לוי הוסיף, כי ההקלות ברגולציה תובלנה גם להתייעלות בחברה בהיבט צמצום מספר העובדים ושיפור הגמישות הניהולית. לדבריו, הדואר צריך לפתח מנועי צמיחה חדשים, ולהיערך להגברת הסחר האינטרנטי ודואר החבילות. עוד אמר כי צריך לקחת בחשבון גם הפרטה. הוא ציין כי הדיונים בנושא נמצאים בשלבים מוקדמים וביקש לא להתייחס לשיעור הבעלות הפרטית, אך קרא לשילוב בעלים פרטיים, שיחשבו איך לפתח מנועי צמיחה חדשים לחברה.
 
ד"ר זיו רייך, שעומד בראש הוועדה להגברת התחרות בתחום הדואר, ציין כי דו"ח הוועדה בראשה הוא עומד טרם נכתב וההמלצות טרם נמסרו לשרי האוצר והתקשורת. רייך העריך כי עד סוף החודש תוגשנה ההמלצות. לדבריו, אין תחרות בדואר ואם יש היא מצומצמת מאוד ועומדת על כ-9% מההכנסות של חברת הדואר מהתחום הדוארי (כ-1.116 מיליארד ₪ ב-2012). לדבריו, בעיה נוספת היא ההתייעלות המבנית וצמצום העלויות. לדבריו, דווקא אזורי החלוקה הלא רווחיים נשארים לדואר. "העיקרון, שמובילה הוועדה הוא, שאם החברה לא תתייעל היא לא תקבל הטבות. אנחנו לא מוכנים להשלים עם המצב, שלמרות שההכנסות משירותי דיוור עלו ב-2013 עדיין הגרעון גדל", אמר רייך.
 
בהתייחס למחיר בול (למשלוח בארץ) ציין ד"ר רייך כי המחיר בארץ נמוך משמעותית בהשוואה למדינות דומות לישראל, כמו בריטניה, ניו זילנד ואוסטרליה, והדואר מפסיד על מכירת הבול: "מצד שני אני לא מבין את הבקשה של הדואר להוריד את מחיר הבול". רייך קבע כי "מרכזי החלוקה הם החטא הקדמון, שלא מאפשר תחרות". בעבר הוא סבר, שצריך לבטל את מרכזי החלוקה, אולם הבין כי בעתיד דברי הדואר יקטנו ולכן בעתיד אפשר יהיה לחלק דואר רק במרכזי החלוקה. לדבריו, המרכזים נבנו בצורה המונעת תחרות, שכן צריך להיכנס אליהם כדי לחלק דואר החוצה. "ועדת שגיא קיבלה החלטה לפתוח את מרכזי החלוקה, אך למרות 3 שימועים לא הגיעו להסכמות בנושא. לא נסבול אי הסקת מסקנות בעניין זה", אמר ד"ר רייך. לדבריו, אין חשיבות לחלוקת דואר מידי יום, וירידה ליומיים חלוקה בשבוע תחסוך כ-80 מיליון ₪ בשנה. לדבריו, ירידה לשני ימי חלוקה תוביל למצב בו מכתב יגיע ליעדו לאחר שבוע. מי שרוצה לשלוח דואר מהיר יוכל להשתמש בשירותי דואר 24.
 
ד"ר רייך ציין, כי הוא מודע לכך, שהדבר העיקרי המטריד את הציבור זה טיב השירות בסניפים, והוועדה תקדיש לכך פרק שלם. הוא הוסיף כי נבחנת אפשרות לתת חלק מהשירותים לא בסניפים, על מנת להקל את העומס ולהביא לכך, שרק מי שבאמת חייב להגיע לסניף אכן יגיע. עוד הוא ציין כי במדינות אחרות ישנה גמישות בשעות הפתיחה של הסניפים, וגם זה נבחן. לדבריו כמות הסניפים בישראל גבוהה מהמקובל, ולכן "יש לצמצם סניפים אבל בצורה חכמה". הוא הוסיף כי הוועדה מתייחסת להרחבת השירותים הבנקאיים כמנוע צמיחה עיקרי.

יו"ר דירקטוריון חברת הדואר, חזי צאיג, אמר כי החברה מצפה לדוח של הוועדה בראשות ד"ר זיו רייך, ופועלת במרץ לפתח מנועי צמיחה חדשים, שייתנו פתרון לירידה בדואר הכמותי. הוא התייחס להרחבת שירותי בנק הדואר, ואמר כי אתמול הועברה רשימה של דירקטורים לרשות החברות, לצורך אישור הוועדה לבדיקת מינויים בחברות ממשלתיות (ועדת ברנר).
 
מנכ"ל החברה, חיים אלמוזנינו, הזכיר כי מצבה של החברה ידוע כבר מזה שנתיים, וככל שעוברים הימים הבור מעמיק. הוא הוסיף כי הרגולציה על החברה מכבידה ולא מאפשרת לה להתחרות ולהתמודד במכרזים. לדבריו, אין תחרות אמיתית בענף והחברה מפסידה דווקא במקומות בהן היא לא יכולה להתחרות. הוא הוסיף כי הקלה ברגולציה, למשל גמישות בשעות פתיחת הסניפים, תאפשר לחברה להיות תחרותית יותר ולתת לציבור שירות טוב יותר. הוא התייחס גם לנושא העובדים ואמר כי לא ניתן לעשות שום תהליך ללא הידברות איתם: לדבריו "נדרשת התייעלות קשה וכואבת, צריך לשבת עם העובדים ויפה שעה אחת קודם".
 
מנהל המכירות של חברת אגן תעשיות נייר, נמרוד אנגל, התייחס גם הוא לצמצום ימי החלוקה ולמציאת מקורות הכנסה נוספים. לדבריו, אם הדואר רוצה לתת שירותים פרסומיים הוא צריך להיות מידי ולא יוכל להוריד את מספר ימי החלוקה. הוא סיפר כי מפרסם גדול היה מוכן להשקיע כסף רב במהלך פרסומי של חלוקה בתיבות הדואר, אך רצה להכניס משהו שונה לתיבה כך שיבלוט מבחוץ וייראה למרחוק. לדבריו, התשובה, שקיבל מהדואר למהלך, הייתה שלילית. "אולי הפתרון הוא לא לפטר עובדים אלא לעשות דברים אחרת", אמר. 
 
יו"ר ועד העובדים בחברת הדואר, שמעון פרג'ון, צינן את ההתלהבות ואמר כי "הייתה אווירה, שבונים תכנית חדשה אך צר לי לאכזב, כי התוכנית, שהוגשה בפני, מדברת בעיקר על פיטורי עובדים וזריקת אנשים הביתה ללא פנסיה. ארגון העובדים יודע לקבל החלטות אמיצות, שיתבילנה את החברה לחוף מבטחים, אבל הנדבך המרכזי של התוכנית הזו כרוך בפיטורים של אלפי עובדים ללא תנאים ובצורה לא מכובדת. אין סיכוי בעולם שזה יקרה". פרג'ון נקט סגנון תקיף, ואמר כי מדובר בתוכנית חד צדדית, שנועדה לבטל הסכמים קיבוציים ולבטל את ועד העובדים. "יש פה דיקטטורה", אמר פרג'ון והוסיף כי הוא מקווה, שיהיה מו"מ עם העובדים ושהעובדים יתרמו את חלקם, אך לא בצורה כזו. יו"ר ועד הדוורים, עופר עטייה, התייחס לדברי רייך ואמר כי כמות החבילות, שהולכת ועולה, לא תאפשר להוריד את מספר ימי החלוקה. "נצטרך לחלק דואר 8 ימים בשבוע כי יש לנו פי 4 עבודה מאשר בעבר", אמר. לדבריו, העובדים מוכנים לעבוד יותר ולא מבקשים תוספות שכר.
 
הממונה על התקציבים באוצר התייחס לנושא העובדים ואמר כי באוצר לא מאמינים בתהליכים במעמד צד אחד. "המהלך ידרוש החלטות אמיצות, אבל המטרה היא לשמור על חברת הדואר ולהביא אותה לצמיחה למען העובדים, ולא ניתן לבצע את התהליך ללא שיתוף העובדים", אמר לוי. היו"ר ברוורמן סיכם את הדיון וביקש להזכיר לכל הצדדים כי מי, שסובל מהמשבר, שלדבריו נמשך זמן רב מידי, הוא הציבור. לדבריו, צריך לפעול לסיום המשבר במהירות ותוך הידברות עם העובדים.
 
סיכום ביניים
המשבר בחברת הדואר רוחש מתחת ומעל לפני השטח כבר למעלה משנתיים. הדו"חות הפיננסיים של החברה מהשנים האחרונות כבר הדליקו נורות אדומות אצל המשקיעים, שרכשו אג"ח שלה בסכום של 400 מיליון ₪ ומועד הפירעון קרב, וקיים ספק רב אם יזכו לראות ממנו תמורה הוגנת. על אלו נוספו בעת האחרונה סכסוכים פנימיים, שפרצו החוצה על רקע הכוונה להתייעלות, שתהיה כרוכה בפיטורי כשליש מעובדי חברת הדואר, ובימים האחרונים גם 'שמועה' על 'חתול שחור', שעבר בין שר התקשורת גלעד ארדן ויו"ר הדירקטוריון של החברה למנכ"ל שלה, חיים אלמוזנינו. הדחה של אלמוזנינו לא תספק לשר (גם לא לחברה) 'חבל הצלה' – המשבר עמוק ויסודי הרבה יותר; אין כאן פתרון קסם, וחילופי גברי בצמרת יספקו לשר התקשורת החרד לא יותר מאתנחתא מדומה, ועד שהמנכ"ל החדש ישלים (5-6 חודשים או יותר) את לימוד החומר ויגבש לעצמו דעה משלו, תרד הספינה למצולות.
 
'החטא הקדמון' של הדואר נעוץ בהתנהלות של משרדי התקשורת והאוצר, שמזה כעשור דחפו את הדואר לדרך ללא מוצא בעיוורון חושים מוחלט ומתוך חזיון שווא, שהנס שהתרחש בענף התקשורת יחזור על עצמו גם בסיפור הדואר, והנוגעים ירשמו הצלחות וקרדיטים פוליטיים. לא כך קרה בפועל, ומשרד התקשורת והעומדים בראשו לא היטיבו לקרוא את התמונה ולתקן את הנעשה.
 
אין ספק, הדואר אינו מתנהל ביעילות, ולמעשה רחוק מכך מאד. השירותים בבתי הדואר הגדולים כמו גם, בסניפים ובסוכנויות הידרדרו לרמה של מדינות עולם שלישי – תורים גדולים וזמני המתנה בלתי נסבלים, במה שהפך לחנויות כלבו שכונתיות.  עם זאת, השירותים, שהוא מספק לציבור, הם עדיין בסיסיים ובמחירים עממיים, ולציבורים גדולים חסרי תחליף (כך לדוגמא, רבים מיושבי העשירונים התחתונים אינם מנהלים חשבונות בבנקים מסחריים, אינם זכאים לכרטיסי אשראי, והקשר שלהם עם העולם החיצון אינו מקוון, מבוסס אינטרנט).
 
לרוע מזלו, הפצצה המתקתקת בדואר עומדת להתפוצץ בפניו של שר התקשורת גלעד ארדן, שלא היה מעורב בחטא הקדמון אך נושא באחריות מלאה להתנהלות חברת דואר ישראל. דווקא, השר האפור וחסר היצירתיות הזה, שכבר חולל בתקופת כהונתו הקצרה במשרד שגיאות  קשות בענף התקשורת, נדרש עתה לחשוב מחוץ לקופסא ולחולל קסמים...ירחם השם!
 
 
 
Bookmark and Share