Telecom News - עמדה: להפקיע שמות המתחם (Domain Names) מאיגוד האינטרנט הישראלי

עמדה: להפקיע שמות המתחם (Domain Names) מאיגוד האינטרנט הישראלי

דף הבית >> דעות ומחקרים >> עמדות ניתוחים >> עמדה: להפקיע שמות המתחם (Domain Names) מאיגוד האינטרנט הישראלי
לאור הכאוס המתמשך בניהול איגוד האינטרנט ו"הפיכת החצר" בשבוע שעבר, קוראים מובילי תחום האינטרנט להפקיע מידי המונופול הקרוי איגוד האינטרנט הישראלי את ניהול שמות המתחם ולהחזיר את התחום, כנעשה בכל מדינות העולם - לידי הציבור, בחקיקה מסודרת.
מאת: אבי וייס, 11.1.14, 21:00

בשבוע החולף חשפנו (כאן וכאן) כיצד בוצעה "הפיכת חצר" באיגוד האינטרנט הישראלי: המנכ"ל פוטר וסולק בבושת פנים מתפקידו ואת מקומו תפסו "עובדי" האיגוד (דהיינו: ספקים של האיגוד המתפרנסים ממנו).

מקור ההכנסה העיקרי של איגוד האינטרנט (גוף מאוד קטן עם כמה מאות חברים משלמים, שרק כ-20 מהם מגיעים לאספות השנתיות), נעוץ בהיות האיגוד מונופול בלתי מוכרז בתחום רישום שמות הדומיין בישראל (Domain Named) והוא מרוויח היטב ממכירת השמות במחירים מופקעים (הגבוהים במאות אחוזים מהמקובל בעולם), דרך רשת של ספקי משנה, לציבור הרחב, שנזקק לרכוש שמות מתחם מהאיגוד, כדי להציב ולנהל בהם אתרי אינטרנט עם שמות מתחם ישראליים.

בלעדי: חברים בולטים ומנוסים באיגוד האינטרנט הישראלי סבורים, שהגיעה העת לשים קץ למונופול הפרוע, הפוגעני ומפקיע המחירים הזה.

לכן, הם חיברו הצעת חוק מאוד פשוטה וברורה, שמובאת כאן כלשונה. זו הצעת חוק, שנועדה להחזיר את השליטה על שמות המתחם לידי הציבור, כמו כל משאב ציבורי חיוני אחר, וכנעשה ברוב מדינות העולם:

הצעת חוק שמות המרשם ברשת האינטרנט בישראל
1.המדינה הינה בעלת הזכויות לכינוי המען המדינתי .il
2. הממשלה (משרד המשפטים באמצעות רשם שמות המתחם\כינויי המען מופקד על ניהול הרישום של מרחב כינויי המען בסיומת .il בישראל) מופקדת על ניהול שמות המרשם בישראל.
3. הממשלה רשאית להסמיך (הניהול בפועל של רישום שמות המתחם\כינויי המען המשניים יעשה על ידי גורם פרטי\ציבורי, שאינו ממשלתי, בהיתר\הסכם עם הרשם) גוף ציבורי לנהל בפועל את המרשם על פי היתר מהרשם.
4. הממשלה (שר המשפטים יוסמך לפרסם תקנות באישור ועדת המדע של הכנסת בכל הנושאים הקשורים לתפעול תקין ויעיל של ניהול רישום שמות המתחם\כינויי המען בישראל) תקבע בתקנות הוראות תפעול ופיקוח נאותים באישור ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת.
5. דוח שנתי יוגש לממשלה ולועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת.
6. הממשלה תקבע את השר (שר המשפטים) המופקד לביצוע חוק זה.
 
 
האם יהיה שר או חבר כנסת, שירים את הכפפה ויעשה "צדק חברתי" גם בתחום שמות המתחם בישראל? נמתין ונראה. 

עדכון 12.1.14: תגובת משרד המשפטים לשאלתנו: "מה עמדת משרד המשפטים להצעת החוק המצויה כאן בידיעה". משרד המשפטים: "לא איתרנו גורם מקצועי במשרד המשפטים שנושא זה מצוי כרגע בטיפולו ולכן לא נוכל להתייחס."
 
שמות מתחם



 
 
Bookmark and Share