Telecom News - ביה"מ העליון דן לאחרונה בנושא גביית מס מתאגידים בינ"ל כמו גוגל ופייסבוק

ביה"מ העליון דן לאחרונה בנושא גביית מס מתאגידים בינ"ל כמו גוגל ופייסבוק

דף הבית >> דעות ומחקרים >> על סדר היום >> ביה"מ העליון דן לאחרונה בנושא גביית מס מתאגידים בינ"ל כמו גוגל ופייסבוק
ביה"מ העליון דן לאחרונה בנושא גביית מס מתאגידים בינ"ל כמו גוגל ופייסבוק
מאת: מערכת Telecom News , 8.4.14, 17:20בית המשפט העליון

עו"ד ד"ר אבי נוב, מסכם את עמדות העותר ורשות המיסים ומביא את פסק הדין בנושא.

עו"ד ד"ר אבי נוב, מומחה למיסוי בינלאומי, דן באתר האינטרנט המקצועי שלו – כאן, בסוגיית גביית המע"מ מתאגידים בינלאומיים, שראוי לתת עליה את הדעת, כדלקמן:

בית המשפט העליון דן לאחרונה בנושא גביית מע"מ מתאגידים בינלאומיים כמו גוגל ופייסבוק וקבע, שהמיסוי על עסקאות או פעולות המבוצעות באינטרנט מעורר שאלות מורכבות בעלות השלכה רחבה, וכי יש לאפשר למדינה להסדיר את הנושא בחקיקה או בדרך של פרשנות הוראות החוק הקיימות באמצעות פרסום חוזר מס הכנסה. 

סוגיית המיסוי של התאגידים הבינלאומיים הנותנים שירותים ומוכרים סחורות לישראלים נדונה בעתירה, שהוגשה לבית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק, בפני כב' השופטים: י. דנציגר, ע. פוגלמן וי. עמית (בג"ץ 6845/13 גיא אופיר עו"ד נ. שר האוצר) נגד שר האוצר ומנהל רשות המיסים. בעתירה התבקש בית המשפט להורות לשר האוצר ומנהל רשות המיסים לגבות מס ערך מוסף מתאגידים רב-לאומיים כגון "גוגל" ו"פייסבוק", שפועלים בישראל.
 
עמדת העותר
לשיטתו של העותר, אותם תאגידים מקיימים בישראל פעילות עסקית ענפה הכוללת רישום עשרות סימני מסחר בישראל, התקשרות בעברית עם לקוחות ישראלים, תשלום בשקלים, התאמת השירות למשק הישראלי, שיווק לגיוס לקוחות ישראלים ועוד. עם זאת, הם אינם נדרשים לשלם מע"מ באופן, שלדעת העותר, יוצר להם יתרון בלתי הוגן על פני תאגידים ישראליים המתחרים בהם.
 
לטענת העותר, יש לנהוג בתאגידים בינלאומיים כפי שנוהגים ביתר הנישומים בישראל. כלומר, לשלוח אליהם דרישה לתשלום מס ורק לאחר מכן לאפשר להם לשכנע את רשות המס מדוע אין לחייבם במס. 

עוד טען העותר נגד מבחן "מיקום השרת", שבו משתמשות מדינות רבות בעולם ובכלל זה רשות המיסים בישראל, כדי לקבוע האם עסקה, שנעשתה באמצעות האינטרנט בוצעה בישראל. הוא טען, שמדובר במבחן ארכאי ומיושן, שיש להחליפו ב"מבחן המהות ופלח השוק אליו פונה נותן השירות". 

עמדת רשות המיסים
רשות המיסים טענה, שככל שמדובר בפעילות של תאגידים בינלאומיים המבוצעת דרך רשת האינטרנט, החלת הוראות חוק המע"מ היא מורכבת יותר, שכן נשאלת השאלה מהו "מקומה" של פעילות המתבצעת באינטרנט וכיצד משליך הדבר על רישום תאגידים אלו בישראל. לשיטת רשות המיסים, "מהפכת האינטרנט" יצרה מציאות חדשה ומתפתחת באופן תדיר המעוררת שאלות סבוכות של מיסוי בינלאומי. לכן, יש להביא בחשבון לא רק את דיני המס הישראלים אלא גם את אלה של מדינות אחרות.

רשות המיסים גם ציינה בהקשר זה כי ארגון ה-OECD, פרסם ביולי 2013, מסמך שכותרתו “Action Plan on Base Erosion and Profit Shifting”, (שינויים במיסוי רווחים באינטרנט) שעוסק בשאלות הללו ואחרות ובדרכים אפשריות להתמודדות עמן.

רשות המיסים הסבירה, שהסוגיה עומדת כרגע על המדוכה ובתקופה הקרובה צפוי להתפרסם חוזר מקצועי בעניין. 

פסק הדין
בית המשפט, מפי השופט ע. פוגלמן, אליו הצטרפו השופטים י. דנציגר, וי. עמית, דחו את העתירה על הסף מחמת היותה מוקדמת. השופט פוגלמן קבע, שאופן יישומו של חוק המע"מ על תאגידים בינלאומיים, ככל שמדובר בעסקאות או פעילות המבוצעות דרך רשת האינטרנט, עלול לעורר שאלות מורכבות, שעשויה להיות להן השלכה רחבה. אולם, בשל הודעת המדינה על חוזר מתגבש, שיעסוק בנושא, יש להותיר לה פרק זמן סביר להסדרת הסוגיה.
 
בית המשפט העליון
 
 
 



 
 
Bookmark and Share