Telecom News - משקפי גוגל: הראשונים המצלמים כמה תמונות ומתיכים אותן לתמונה אחת טובה

משקפי גוגל: הראשונים המצלמים כמה תמונות ומתיכים אותן לתמונה אחת טובה

דף הבית >> פיתוחים חדשים וצ'יפים >> משקפי גוגל: הראשונים המצלמים כמה תמונות ומתיכים אותן לתמונה אחת טובה
משקפי גוגל: הם הראשונים המצלמים כמה תמונות ומתיכים אותן לתמונה אחת טובה
מאת: מערכת Telecom News, 29.5.14, 17:20מילנפאר

בוועידה בינ"ל בטכניון נשא דברים פרופ' פיימן מילנפאר, שעבד בצוות פיתוח התוכנה למשקפי גוגל. הרצאתו דנה בשיפור איכות הצילום הדיגיטלי במכשירים הניידים.

בוועידה הבינלאומית השנתית הרביעית של המרכז להנדסת מחשבים (TCE) ע"ש הנרי טאוב, שהתקיימה בטכניון, נשא דברים פרופ' פיימן מילנפאר (בתמונה עם משקפי גוגל), מאוניברסיטת קליפורניה סנטה קרוז,  מומחה בעיבוד תמונה וראיה מלאכותית, שעבד לאחרונה כשנה בחברת גוגל בצוות המפתח את התוכנה למשקפי גוגל (Google Glass).

פרופ' מילנפאר: "חדי עין, וגם כאלה שלא, יכולים להבדיל בין תמונה, שצולמה במצלמה איכותית לבין תמונה, שצולמה במצלמה של טלפונים סלולריים. במצלמות הפשוטות המותקנות היום בטלפונים סלולריים ובטאבלטים, ובעתיד הקרוב בהתקני מיחשוב לביש –יהיה קשה ואולי בלתי אפשרי להגיע לרמה של מצלמות ייעודיות. הן חסרות את כל החלקים הנעים ואת העדשות המורכבות והכבדות הקיימות במצלמות מקצועיות. גם הצורך לא להכביד על המשתמשים, שגורם למתכננים להפוך אותן לקלות וקטנות, לא מאפשר להן להתחרות במצלמות הטובות מבלי להתקל במגבלות פיזיקליות. המזעור ההולך וקטן של המכשירים מקשה מאוד על הכנסת אור למכשיר ומה שנשאר הוא להשתמש באלגוריתמים מתוחכמים כדי לפצות על ההקטנה.

אבל מצב זה לא ישאר כך הרבה זמן. תפקידי בגוגל היה לפתח את תחום הצילום הממוחשב הממזג לתוכו מספר תחומים ותיקים כגון עיבוד תמונה, צילום, גרפיקה ממוחשבת וראיה ממוחשבת. הוא כולל פיתוח אלגוריתמים, חומרה אופטיקה וטכניקות עיבוד תמונה (Rendering).

העקרון די פשוט: במקום תמונה אחת מצלמים רצף של תמונות, ואחר כך מתיכים אותן לתמונה אחת. זו יכולה להיות תמונה ברזולוציה גבוהה מאוד, תכונה טריוויאלית המתאפשרת מעצם השימוש בצילומים מרובים. אולם, אפשר לחשוב גם על 'טריקים' אחרים, כמו למשל צילום כמה תמונות מזוויות שונות, וחישוב המרחק לעצמים, כך שניתן יהיה להחליט על איזור בתמונה שייראה ממוקד ושאר התמונה תהיה מעורפלת, כדי לקבל תחושת עומק. 'טריק' אחר יהיה ללכוד דברים, שלא ניתן לראות בעין, כמו למשל ראיית לילה באמצעות חיישנים אינפרה-אדומים, היכולת להבחין בשינויים המתרחשים מהר מאוד או לאט מאוד, הבחנה בפרטים עדינים, למשל תנועת נשימה של תינוק במצלמות המותקנות בחדרי ילדים.

המדענים ותלמידי התיכון המשתמשים במיקרוסקופ בוודאי מכירים את התופעה, שכאשר הם מתבוננים בדגימה, הם רואים רק את החלק במרכז התמונה באופן חד ושאר החלקים מעורפלים. התכה של התמונות תאפשר להפיק צילום אחד, שבו כל חלקי הדגימה חדים וברורים. Google Glass  הוא המכשיר הראשון המכיל מצלמה, שבכל לחיצה מצלמת מספר תמונות ומתיכה אותן".

בכנס נשא דברים גם פרופ' אמנון שעשוע מהאוניברסיטה העברית, מנכ"ל חברת מובילאיי וממייסדי חברת הסטארט-אפ אורקם, שתיאר תפיסה אחרת למיחשוב לביש מבוסס מצלמה. על הפיתוח של OrCam דיווחנו בפירוט – כאן.

פרופ' שעשוע: "החברה פיתחה מערכת הכוללת מצלמה ומיקרופון המתחברת למשקפיים רגילים. המערכת מאפשרת לכבדי ראיה להצביע על חפצים כדוגמת שלטי רחובות, רמזורים, אוטובוסים או  תפריטים במסעדה והמכשיר קורא להם את התפריט או מספר להם מה צבע הרמזור.

התפיסה של OrCam שונה מזו של גוגל - לא צילום תמונה בכל פעם שהמשתמש מבקש אלא צילום וידאו רציף ועיבוד מיידי. הדבר דורש הערכות שונה לחלוטין מבחינת החומרה ובפרט בכל הקשור לצריכת האנרגיה".


צילום תמונה עליונה: יוסי שרם, דוברות הטכניון.
 

גוגל גלאס



 
 
Bookmark and Share