Telecom News - הכנסת מצפצפת על חוק המכרזים ועל כל נורמה של שקיפות ומפזרת כספים

הכנסת מצפצפת על חוק המכרזים ועל כל נורמה של שקיפות ומפזרת כספים

דף הבית >> פטורים ממכרזים ICT >> הכנסת מצפצפת על חוק המכרזים ועל כל נורמה של שקיפות ומפזרת כספים
ניתוח: כנסת ישראל משמשת "דוגמה אישית" איך אפשר לבנות את "פירמידת הפטורים ממכרזים"תוך צפצוף ארוך על כל חוק ונורמה ויצירת פיקציות של "ספק יחיד" לכל נושא, תוך השתקת כל מתחרה אפשרי וניסיון להשתיק גם את כותב שורות אלו. 
מאת: אבי וייס, 9.8.14, 15:45כנס ישראל

בכנסת ישראל מיהרו ליישם את היכולת להשתמש בפיקציה של "פטור ממכרז" והחלו להפוך כל תחום (לרבות תחומים שהיא עצמה ממציאה לעצמה, כמו כאן), שיש בו צורך לקיים מכרז, והופכת אותו ל"פטור ממכרז", ע"י יצירת "פירמידת פטורים", אותה מטפחת החשבת הכללית באוצר, בליווי חוות דעת מופרכות, שטוענות שכל ספק בכל תחום הוא "ספק יחיד" ואין בלתו.

בתהליך הזה, גם משתיקים את כל המתחרים, ומעטים מעיזים לצאת מול השיטה הזו, כמוסבר כאן. כנסת ישראל החלה לקבל "מקום של כבוד" בפינה של "פטורים מוזרים ממכרזים" באתר זה, אתר שמכסה רק "זעיר אנפין" ב"הר" הפטורים, ששטף את כל גופי הממשל בישראל (כ-80% מכלל ההתקשרויות של הממשלה בשנה האחרונה נעשו ב"פטורים ממכרזים", בתרגילים, שנועדו לספק פרנסה טובה מכספי הציבור למקורבים ולחברים, מול קרוב לאפס אחוז "פטורים ממכרזים" אך לפני כעשור).  

הפעם נעסוק בפטור, שניתן למיקרוסופט ע"י כנסת ישראל כ"ספק יחיד". הפטור הזה מלווה במספר רב של מסמכים, שלא נלאה את קוראינו בקריאתם, מסמכים שיכולים להיות פרק מוצלח בסדרה "המלון של פולטי". כל מי שחי בעולם ההייטק יותר מיומיים יודע, שמזמן מיקרוסופט אינה מונופול ואינה "ספק יחיד" בשום נושא. מיקרוסופט היא חברה מצוינת עם מוצרים ושירותים מעולים ומהשורה הראשונה. אבל, מעולם היא לא הייתה ספק יחיד, בשום תחום שבו עסקה וסיפקה שירותים ותוכנות. מיקרוסופט הייתה אמנם מונופול, אבל גם זה נגמר - מזמן. העובדות הללו לא נותנות לבלבל את ההגיון, שהומצא וששורר בוועדת "הפטור ממכרזים" בכנסת ישראל. 

לכן, פנינו לכנסת ישראל ושאלנו: "בתאריך 15.7.14 פרסמה הכנסת חוות דעת במטרה להתקשר עם חברת מיקרוסופט כספק יחיד וכן עם חברת מלינגו (כחלק מאותה התקשרות ב"פטור ממכרז", גם כן בטענה של "ספק יחיד").
בהחלטת "ועדת הפטור ממכרז" מצוין מפורשות כי מטרת ההתקשרות עם חברת מיקרוסופט הינה תכנון מערכת ניהול למרכז המבקרים, מערכת לניהול פניות ציבור ומשימות ומערכת ניהול מסמכים ואחזור מידע.
היקף ההתקשרות עם חברת מיקרוסופט בלבד עבור המערכות המוזכרות הינו מעל 765,000 ש"ח.
היקף ההתקשרות עם חברת מלינגו אינו מצוין בפטור ממכרז, לא ברור מדוע.
על פי פרסום ועדת הפטור כל בר דעת מבין כי ההתקשרות עם חברת מיקרוסופט הינה עבור הקמת המערכות האמורות ואינה בהתאם לניסוח המעורפל בחוות הדעת אודות קיומו של ספק יחיד.
התקשרות כזו מהווה פגיעה בתחרות ואף עומדת בניגוד גמור לחוק חובת המכרזים.
ניכר כי אפשרי אולי שלגורם כלשהוא בכנסת יש אינטרס מובהק להפנות עבודה בהיקפים כספיים משמעותיים לחברת מיקרוסופט, ולא בפעם הראשונה.
הנקודות הנשאלות:
1. מדוע נעשתה התקשרות כזו עם חברת מיקרוסופט על אף שאינה ספק יחיד המספק את המערכות הנ"ל?
2
. מדוע מתבצעת פגיעה בתחרות על ידי גוף כמו הכנסת. אך חמור מכך, כיצד מבצעת הכנסת התקשרות שעל פניה עומדת בניגוד לחוק חובת המכרזים?
3. מה עומד בבסיס ההמלצות להתקשר עם חברת מיקרוסופט? אולי עסקים פרטיים, חלקם אולי אף עם חברת מיקרוסופט, עובדה אשר מעלה חשש כבד לניגוד עניינים חמור ולשחיתות בקנה מידה מבהיל בתוך כתלי הכנסת?".

תגובת כנסת ישראל - ציטוט מלא, כולל ההדגשה בפונט "בולד" והקו השחור מתחת, כפי שזה נשלח אלי:
 
"הטענות המופיעות בשאלה מופרכות לחלוטין ויש בהן אף רמיזות הגובלות בהוצאת דיבה.
לצורך קיומה של פעילות רציפה ותקינה של מערכות המידע בכנסת, המאפשרת אף ממשקים בין המערכות השונות, קיימת חשיבות רבה לקיומן של תשתיות אחידות. בכנסת, כמו גם במרבית משרדי הממשלה השונים, התשתית בעיקרה מבוססת על מוצרי מייקרוסופט. כך גם נקבעה בהוראת התכ"מ, הודעת מכרז מרכזי מ. 16.2.3 הסכם ארגוני לשימוש במוצרי מיקרוסופט על ידי משרדי הממשלה, המסגרת לעריכת התקשרויות עם חברת מיקרוסופט עבור משרדי הממשלה. יובהר, כי הכנסת פעלה במקרה הנדון, כמו גם ביתר התקשרויותיה לרכישת מוצרי מייקרוסופט, בהתאם להוראה האמורה.
לצורך הקמת המערכות המוזכרות בפניה נדרשה הכנסת לפיתוח וארכיטקטורה המאפשרת פעולה על בסיס התשתיות הקיימות. ספק התשתיות, קרי מיקרוסופט, הינו הגורם היחיד בעל הגישה לקוד המקור דרך קבוצת המוצר שלו. בנוסף, המערכות המבוקשות משלבות בין מוצרי מייקרוסופט כאמור לעיל לבין מוצר חברת מלינגו. שילוב זה הינו ייחודי וכאמור לעיל מתאפשר רק באמצעות החברות בעלות קוד המקור. ביצוע האינטגרציה במתכונת זו, הינה אף הדרך היחידה לקבלת אחריות ותחזוקה למערכות הנדרשות לכנסת.
בהתאם לכך, ובהתאם להוראות תקנה 3(29) לתקנות חובת המכרזים התשנ"ג-1993 (להלן: "התקנות") פרסמה הכנסת הודעה על קיומם של ספקים יחידים לצורך ביצוע התקשרויות אלו. בידי הכנסת לא התקבלה הסתייגות כלשהי מצד ספקים פוטנציאלים במועדים אשר נקבעו לכך על פי התקנות.
הטענות לפיהן קיים, כביכול, לכנסת אינטרס, אשר אינו מבוסס על שיקולים מקצועיים גרידא, בעריכת התקשרויותיה עם חברת מיקרוסופט הינן מופרכות וחסרות כל בסיס ומוטב היה כי לא היו נטענות כלל. "

הסבר קצר למי שלא הצליח להבין את התשובה הצעקנית הזו (אני מניח שאלה קוראים רבים): הכי פשוט זה לאיים עלי בתביעת דיבה,  ככה לא ידעו מה קורה בכנסת...כל מילה נוספת שלי - מיותרת
 
ביזיון



 
 
Bookmark and Share