Telecom News - אירועי ליל המדענים: הציבור הישראלי הוכיח שחוכמת ההמונים עובדת!

אירועי ליל המדענים: הציבור הישראלי הוכיח שחוכמת ההמונים עובדת!

דף הבית >> דעות ומחקרים >> מה חדש באקדמיה? >> אירועי ליל המדענים: הציבור הישראלי הוכיח שחוכמת ההמונים עובדת!
אירועי ליל המדענים: הציבור הישראלי הוכיח שחוכמת ההומנים עובדת!
מאת: חיים חביב, 18.9.14, 17:45ליל המדענים

אלפים השתתפו באתגר משרד המדע. המדענים קבעו, שבים המלח: 42.7 מיליארדי טון מלח. הציבור הישראלי קבע, שיש בו 42.8 מיליארדי טון מלח.

אלפים נענו לאתגר משרד המדע וניסו להעריך כמה מלח אצור בים המלח. זאת, במסגרת תרגיל ראשון וגדול מסוגו, שנערך בישראל בחוכמת ההמונים. את התוצאות חשף היום (18.9.14) שר המדע, הטכנולוגיה והחלל יעקב פרי במסגרת אירועי ליל המדענים בטכניון בחיפה. משקלול התוצאות התברר, שהציבור הישראלי היה קרוב מאוד לתשובה המדעית המדויקת והחציון של התשובות שניתנו 42.8 מיליארדי טון מלח, בעוד שתשובת המדענים היא 42.7 מיליארדי טון.

יעקב פרי: "התרגיל הגדול בישראל בחוכמת ההמונים זכה להצלחה רבה. באתר משרד המדע נרשמו עשרות אלפי כניסות של גולשים שביקשו להתעניין בשאלה הכל כך ישראלית – כמה מלח יש בים המלח? מקום שרובינו רחצנו בו לפחות פעם אחת אך עד כה לא נדרשנו לשאלה המעניינת הזו. הצלחת התרגיל היא בכך, שהוא עורר את סקרנות הציבור וגרם להשתתפות המונית בהתמודדות עם שאלה מדעית. עשרות אלפי האנשים, שגודשים מדי שנה את אירועי ליל המדענים ברחבי הארץ, מראים, שהציבור הישראלי צמא לידע ומתעניין במדע, אך גם, שהמדענים והמדעניות שמחים לשתף את הידע ולפתוח את דלתות המעבדה שלהם". 

כזכור, רעיון חוכמת ההמונים טוען, שבתנאים מסוימים חוכמתו המשולבת של ההמון עשויה להיות לא פחות מדויקת מחוכמתו של המומחה היחיד. התופעה התגלתה לפני כ-100 שנה בכפר באנגליה בניסוי, שבו הראו לאנשים שור ושאלו אותם למשקלו. בניסוי נמצא, כי חציון התשובות של המשתתפים הוא בדיוק משקל השור. הישראלי ליאור צורף שיחזר ניסוי זה בהופעה חיה מעל בימת ההרצאות העולמית  TED והוכיח, שהרעיון עובד גם בשנות האלפיים. 

מאז פורסם האתגר בשבוע האחרון נרשמו באתר משרד המדע 23,000 כניסות גולשים. בתום כשבוע, שוקללו התשובות ולאחר תהליך חישוב המבוסס על חכמת ההמונים, עלתה תוצאה סופית כמעט זהה לזו של המדענים.

ליאור צורף: "חלק מהמשתתפים ניסו לחשב את התוצאה עפ"י הרמזים, שהופיעו באתר, וכ-10% הצליחו להגיע לתשובה 42.7 מיליארדי טון. שאר המשתתפים סיפקו תשובות הנעות בטווח שבין מיליארדי טונות לבין 0.0004 מיליארד טון עפ"י הערכה המבוססת על חוכמת ההמונים".

מדענים ממרכז מדע ים המלח והערבה ומהמכון הגיאולוגי נדרשו למשימה וערכו חישובים מגובים במחקרים. עפ"י הנתונים, משקל ליטר מים בים המלח הוא 1.24 ק"ג. , לעומת 1.03 ק"ג מי ים רגיל. במפלס הנוכחי נפח ים המלח הוא 122 ק"מ מעוקב או במילים אחרות - 122 מיליארדי מטר מעוקב. כפי שפורסם באתר, ריכוז המלחים הוא 350 גרם לליטר ועל כן, לאחר תרגום המספרים לאותם סדרי גודל, התוצאה היא מכפלת נפח בריכוז המלחים. ע"פי חישוב זה, משקל כלל המלחים המומסים במים הוא כ-42.7 מיליארדי טון. עם זאת, מציינים המדענים, שיש לקחת בחשבון, שהשינוי בטמפרטורה יוצר שינוי בצפיפות המלח. גורמים נוספים אותם יש לקחת בחשבון הם כמות המלח, שנצברה על קרקעית המים הצוברת מדי שנה כ-10 ס"מ, אך גם כי מלחים ממשיכים להתווסף לים כתוצאה מבלייה של סלעים. אולם, מציינים המדענים, כמות זו מזערית בהשוואה לכמות המלחים המומסים במים.

מספר משתתפים לקחו את האתגר צעד קדימה וסיפרו, שאף ערכו ניסויים כדי לתת הערכה מדויקת יותר. אחת המשתתפות לקחה ליטר מים, הוסיפה לתוכה מלח ובחנה עד כמה המשקל עולה. מורים למתמטיקה אתגרו את תלמידיהם בכיתה ונתנו להם לפתור את האתגר לפי הרמזים, שניתנו באתר משרד המדע.

באירועי ליל המדענים, שיתקיימו היום, בשיתוף האיחוד האירופי ומשרד המדע, פתחו 13 מוסדות מחקר ומוזיאוני מדע את שעריהם לקהל הרחב ללא תשלום, לערב פעילויות לכל המשפחה בסימן מדעי הים. בין הפעילויות: מפגשים בגובה העיניים עם מדעניות ומדענים, פעילות לילדים, סיורים במעבדות, הרצאות, התנסויות מעשיות, הופעות, הדגמות מדעיות ועוד. 
 



 
 
Bookmark and Share