Telecom News - למה הוט מסתערת כעת על המגזר העסקי עם פתרונות טלפוניה?

למה הוט מסתערת כעת על המגזר העסקי עם פתרונות טלפוניה?

דף הבית >> חדשות עולם המרכזיות ומוקדי השירות >> למה הוט מסתערת כעת על המגזר העסקי עם פתרונות טלפוניה?
הוט מאתגרת והקדימה את בזק וסלקום, שתכננו להיכנס לשוק עם שירותים דומים בענן בעוד כחודשיים ומאתגרת את כל שאר ספקי הטלפוניה העסקית בענן ומקדימה את Unlimited בחיבורי סיבים עד העסק בחיבור אינטרנט סימטרי. הבלוף של IP-Centex נשאר (גם בהוט) למרות המעבר לענן. 
מאת: אבי וייס, 28.10.14, 23:25הוט

ניתוח  בשבוע החולף חשפה הוט את תכניותיה ל"הסתערות" על המגזר העסקי (כל רבדי השוק) זה כולל 2 מהלכים עיקריים:

א. הסכם שת"פ עם תדיראן טלקום, שהיא מובילת שוק בתחום פתרונות הטלפוניה העסקית בכל הרבדים וגדלי העסקים, שלפיו תדיראן טלקום תשתמש בתשתית הענן והרשת של הוט, כדי לספק את השירות ללקוחות הקצה של הוט.

להוט יש נגישות למגזר העסקי במיוחד לעסקים קטנים עד בינוניים והחיבור הזה בין 2 החברות יוצר מצב חדש ומאתגר בשוק.

לתדיראן טלקום עצמה יש כבר שירות בענן, באמזון, ובנוסף היא חתמה הסכם עם שירותי הענן של טריפל סי, אבל טרם יצאה בשירות שם. השירות המרכזי של תדיראן טקלום בענן קרוי Aeonix והוא כבר מופעל בשוק ודי בהצלחה. 

ב. שירותים חדשים בחיבורי סיבים עד לעסק, חיבור סימטרי של 100 מגה, עם קופסת All-In-Box, שמיועדת לעסקים בינוניים - SME. השירותים הללו משלימים את השירותים הסלולריים לעסקים של חברת הבת הוט-מובייל.

השירות הזה נועד לחסום את חברת Unlimited המציעה חיבורים סימטריים על רשת הסיבים. בינתיים Unlimited מגמגת בפריסה שלה,אבל הוט יכולה כעת להציע כמעט לכל עסק בארץ חיבור בסיב סימטרי ובכך היא חוסמת את Unlimited בכניסתה למגזר העסקי. 

למה הוט יוצאת כעת בהסתערות הזו על המגזר העסקי?
2 סיבות עיקריות: 1) כעת הוט השלימה את ההיערכות הפנימית שלה לנושא, ו- 2) הסיבה היותר חשובה: הוט החליטה להקדים את כל מתחרותיה בהצעות אטרקטיביות למגזר העסקי. הוט מוזילה בבמוצע בכ-20% את הוצאות התקשורת והטלפוניה ללקוחות, שיבחרו בפתרון שלה.

בכך, הוט מקדימה ותוקעת "נוק אאוט", גם לבזק וגם לסלקום, שכעת מבצעות שדרוג של התשתיות שלהן לעסקים. למעשה, סלקום לא שדרגה את התשתיות של השירותים לעסקים שלה ב-6 השנים האחרונות ובזק לא שדרגה אותם ב-4 השנים האחרונות. כעת, שתיהן מבצעות שדרוג מאוד משמעותי למערכות ענן. אגב, את תכניות השדרוג של בזק חשפנו כאן. כך, הוט פשוט רוצה לכבוש את השוק העסקי, לפני שלמתחרותיה העיקריות תהיה תשובה הולמת לצרכים החדשים של המגזר העסקי.

אולם, חייבים לציין כאן 2 נקודות חשובות המשנות את כל התמונה:

א. ספקי טלפוניה בענן למגזר העסקי יש בישראל והרבה. נכון שקבוצת בזק (שכוללת את חברת בזק עצמה, בזק בינלאומי וחברת יורוקום-פנסוניק) היא מונופול בלתי מעורער בתחום שירותי הטלפוניה למגזר העסקי בכל רבדי השוק, אך יש כבר בשוק לא מעט מתחרים אחרים טובים.

זה כולל את מיקרוסופט בשירות Lync בשת"פ עם כמה שחקנים חשובים בשוק הישראלי, לרבות 1) טריפל סי ,שיש אצלה (בפתח תקווה) ענן של מיקרוסופט, ו-2) אודיוקודס, את קבוצת פרטנר, את אלקטל-לוסנט ושותפותיה (כולל ג'נסיס), את Voicenter (מקבוצת שטרודל), ועוד שחקנים לא מעטים כמנותח כאן. דהיינו: הוט מגיעה לשוק בשל, מוצף במתחרים, כך שסיכוייה לתפוס נתחי שוק משמעותיים הם לא גדולים.

בנוסף, רמת התשתיות של בזק, האמינות, הנגישות שלה ללקוחות ורמת השירות של כל החברות בקבוצת בזק, להוט אין בכלל שום דבר דומה להציע ללקוחות. פשוט אין. 

ב. הוט לא שברה את הבלוף של עולם הטלפוניה העסקית בישראל, ששמו IP-Centerx. את הבלוף הזה המציאה בזק לפני כמה שנים, כשרצתה להעביר את שירותי הסנטרקס שלה לעולם ה-IP ולהפוך אותם לשירותי VoIP ב-SIP. משרד התקשורת לא אהב את המהלך הזה וראה בו פגיעה בתחרות ולכן בזק פנתה שוב למשרד התקשורת ואמרה, שהיא ממשיכה בדיוק באותו שירות ישן של סנטרקס, רק עם שם חדש: IP-Centerx.

לשירות החדש הזה לא היה ואין כל קשר לסנטרקס. זה למעשה שירות של Hosted PBX עם SIP. אולם, לבזק היה נוח עם ההסדר המדומה הזה (שאושר ע"י משרד התקשורת, שכנראה מבין בטכולוגיות VoIP כמו שאני מבין בטיסות חלל). בזק נזקקה לאישור כזה בגלל שבזק היא מונופול וכל שירות טלפוני שלה דורש אישור.

למה לבזק היה נוח להמציא ולהמשיך עם הבלוף הזה? מסיבה אחת מאוד חשובה: בזק יכלה להמשיך עם משטר המחירים של הסטנרקס, מחירון ישן מאוד הבנוי סביב העיקרון של מדידת דקות השיחה ולא לעבור לעולם המחירים של שירותי VoIP, שאין בהם כל משמעות לדקות שיחה, כי מעבירים Packets על רשת אינטרנט. כך, בזק החלה לגרוף רווחים עצומים מהשירותים שלה במגזר העסקי, בגלל שהמחירון של הסנטרקס הישן נשאר בתוקפו, כאילו לא חל שום שינוי בתצורת ואופי השירות, בזמן שהשירות הפך להיות VoIP, שאין בו כל משמעות לדקות שיחה, והמחירים היו צריכים ליפול בתלילות.

דהיינו: המחירים של שירותי הטלפוניה העסקית בבזק נשארו, ההוצאות של בזק על השירותים ירדו כי אלה שירותי אינטרנט ב-SIP, והרווח שלה גדל משנה לשנה. "חגיגה מתמשכת" של רווחים נקיים (אחרי מיסים) של מיליארדי ש"ח לשנה, שחולקו כדיבידנדים לבעלי המניות...

מתחרותיה של בזק באותה עת: הקבוצות סלקום, פרטנר והוט, לא רצו "להרוג את הפרה החולבת" הזו והמשיכו עם הבלוף, שהמציאה בזק, של IP-Centerx, ומחירון הנמדד בדקות שיחה וכך זה קיים בשוק העסקי מזה 5 שנים לפחות. רק המתחרים החדשים יותר, שנכנסו לשוק עם שירותי ענן מלאים, רק הם לא צמודים לבלוף הזה ומאפשרים שיחות בגישת ה"ללא הגבלה" (Unlimited) או מה שמקבול לכנות בשם "הכל כלול". זאת, משום שאין כל משמעות לדקות השיחה בעולם האינטרנט ופרוטוקולי האינטרנט דוגמת ה- SIP.

גם בעולם הסלולר גישת ה"ללא הגבלה" \ "הכל כלול" בשיחות ובמסרונים תפסה והפכה לסטנדרט מקובל בכל החברות בישראל. אולם, בזק וגם הוט לא שברו את השיטה הישנה ולא העבירו את הגישה החדשה הזו למגזר העסקי. "למה להרוג את הפרה המניבה חלב"? לכן, ב-2 מסלולי השירותים לעסקים של הוט, שהוזכרו למעלה, החבילות כוללות מסגרת של דקות שיחה, שנמדדת לכל לקוח, בכל חבילה. 

מכאן, שכל מתחרה, שיציע ללקוחות העסקיים שיחות בגישת ה"ללא הגבלה" \ "הכל כלול", יהיה ביתרון על הוט. לא ברור מדוע הוט לא הלכה במסלול הזה. אם היא תמשיך לדבוק בגישת ספירת דקות השיחה של כל לקוח, היא לא תשיג לקוחות רבים בשוק העסקי. זה פשוט "גול עצמי" של הוט, שעדיין צמודה למונח המומצא לשירותי הטלפוניה ב-SIP של בזק בעסקים, ולא השתחררה ממנו, עד היום. אגב, להוט, במגזר הפרטי, יש חבילות של "ללא הגבלה", בטלפוניה, די מוצלחות. הגיע העת שתיישם גישה זו גם במגזר העסקי. 
 
טלפון ישן
Bookmark and Share