Telecom News - האם כניסת סלקום לשירותי הטלוויזיה חוסכת בהוצאות התקשורת הכוללות?

האם כניסת סלקום לשירותי הטלוויזיה חוסכת בהוצאות התקשורת הכוללות?

דף הבית >> חדשות >> חדשות עולם הטלוויזיה >> האם כניסת סלקום לשירותי הטלוויזיה חוסכת בהוצאות התקשורת הכוללות?
האם כניסת סלקום לשירותי הטלוויזיה חוסכת בהוצאות התקשורת הכוללות?
מאת: מיכאל פנחס, 8.1.15, 17:30מיכאל פנחס
 
בסוף דצמבר 2014 החלה סלקום לספק שירותי טלוויזיה ללקוחות הפרטיים באמצעות ממיר-מקליט ביתי. האם כדאי (כלכלית) להצטרף לפתרון של סלקום?
 
קבוצת סלקום (הכוללת בתוכה את נטוויז'ן-013) נכנסה לאחרונה לתחום אספקת שירותי טלוויזיה ללקוחות הביתיים. חבילת הבסיס עולה 99 ₪ לחודש וכוללת:
 
א. חיבור לשידורי "עידן +" עם 6 ערוצים: 1, 2, 10, 23, 33, 99 (מסופקים עד היום בחינם ללקוחות, בממיר אותו כל לקוח יכול לרכוש ולהתקין בעצמו).
 
ב. ערוצי VOD וספריית סרטים – VOD לסרטים, סדרות וסדרות לילדים.
 
ג. שידורים מערוץ הספורט ועוד תכנים (למשל לילדים), לרבות תכנים מרחבי האינטרנט הציבורי.
 
הפתרון של סלקום מסופק באמצעות:
 
1) ממיר מקליט שלADB  הקולט את "עידן +" מהאוויר ואת כל השאר קולט ואוסף מעל רשת האינטרנט בפס רחב, שמותקן בבית הלקוחות.
2) מערכת ניהול שליטה והזרמת מדיה של אריקסון ו-RGE Group.
3) אפליקציות, שמסופקות בחינם ללקוחות, לסמארטפונים וטאבלטים. באמצעות אפליקציות אלו ניתן לצפות בתכנים של השירות גם בסמארטפון או בטאבלט, מעל לרשת האינטרנט הסלולרית, בכל מקום (ולא דווקא בבית). הפתרון הזה מאוד דומה לפתרון yesGO של חברת YES ומתחרה בשירותי ה-FiberBox של HOT.
 
סלקום מציעה עוד 2 אופציות:
 
1) שירות סלולרי בלבד של סלקום tv באמצעות אפליקציה לאייפון או לאנדרואיד ב-39 ₪ לחודש, רק לחלק משירותי ה-VOD, אופציה לא כדאית בנקודת הזמן הזו. כ"כ, אין בה הקצאה מיוחדת של גלישה סלולרית, מה שהופך את החבילה הזו ללא מעשית לשימוש בסלולר ואפשרית רק בשימוש ב-WiFi.
 
2) חבילת "דאבל" של סלקום tv ו-3 קווי סלולר במחיר של198 ש"ח. גם זו אופציה לא כדאית, לאור המבצעים של החברות המתחרות המציעות עד 6 קווים במחירים אפסיים.
 
בנוסף, סלקום תציע בקרוב חבילות "טריפל" משולבות פס רחב וטלפונית IP של חברת הבת נטוויז'ן-013. התמחור של חבילות אלו טרם ברור, כי "השוק הסיטונאי" טרם החל לפעול ולא ניתן להגיע ללקוחות הקצה בבתים בלי לרכוש את המעבר הזה מבזק או הוט, מה שיכול להוביל לכך (בהיעדר הסדר רגולטורי), שהעלות ללקוח הקצה תהיה יקרה יותר ממה שהוא משלם כיום, לבזק או הוט.  
 
האם כדאי להצטרף לשירותי הטלוויזיה של סלקום?
מהניסיון של סלקום עצמה ושל כל המתחרים האחרים בעולם הטלוויזיה, שנכנסו לשוק בשנים האחרונות עם "חבילות צרות" מהסוג, שסלקום מציעה, אין לחבילות הללו ביקוש בהיקף משמעותי וכמעט כל היוזמות הללו כשלו. זאת, לרבות "הערוצים הצרים" במתכונת חדשה ב-HOT ו-YES ב-120 ₪, עם מגוון ערוצים רחב יותר ואיכותי יותר מזה שמוצע ע"י סלקום.
 
הסיבה המרכזית לכישלון המתמשך של כל היוזמות ל"חבילת טלוויזיה צרה וזולה": במציאות, "חבילה צרה" היא לא הצורך הקיים והעתידי של רוב הלקוחות בישראל. על זה נוספות רגולציה מבולבלת והיעדר "שוק סיטונאי", שיכול לאפשר למתחרים להגיע לבית הלקוחות באופן עצמאי על הרשתות הקיימות (או העתידיות – Unlimited). 
 
הלקוחות של עולם הטלוויזיה מתחלקים באופן כללי ל-3 קבוצות:
 
א. אלה שלא מוכנים לשלם על שירותי טלוויזיה בכלל, או לא זקוקים לשירותי הטלוויזיה הקיימים. לקוחות אלה מסתפקים בשידורי החינם של "עידן +" ובפתרונות VOD חופשיים הקיימים על רשת האינטרנט (אם בכלל הם צופים בטלוויזיה באינטרנט).
 
לחלק מהלקוחות הללו אין אינטרנט קווי בכלל, בין שהם לא זקוקים לו (לדוגמה: חלק מהאוכלוסייה הקשישה, האוכלוסייה חסרת האמצעים, סטודנטים ושוכרים שנעים בין דירות שכורות וכיו"ב), ובין שהאינטרנט הסלולרי מספק אותם לצרכי דוא"ל, מסרים מידיים ורשתות חברתיות. דהיינו: אלו לקוחות שאינם מתאימים לסלקום tv, כי אין להם אינטרנט קווי.
 
ב. אלה המוכנים לשלם מעט על שירותי טלוויזיה, או יש להם צרכים מאוד ספציפיים (לדוגמה: דוברי רוסית). לסוג הלקוחות הללו יש מגוון רחב של פתרונות, החל ממזרימי מדיה (סטרימרים) למינם, דרך טלוויזיות חכמות (SmartTV) וכלה בשירותים דוגמת אלה של "קרטינה טי.וי" שמאוד מצליחה (במגזר הרוסי בישראל). גם כאן, אלו לקוחות שאינם מתאימים לסלקום tv.
 
ג. לקוחות הרוצים שירותי טלוויזיה מלאים משולבים בחבילות עם שירותי תקשורת אחרים. אלה רוב הלקוחות של עולם הטלוויזיה בישראל והם רוב מוחלט מבין לקוחות הוט (לקוחות חבילות ה"טריפל") ולקוחות קבוצת בזק (עם YES). כרגע, לסלקום אין פתרון מתאים (לא כלכלית ולא מעשית) עבורם. הפס הרחב והטלפוניה, בכל מקרה, יישארו בידי הוט או בזק, גם אם מעבירים את השירות הטלוויזיוני לסלקום. כך שאין כל חסכון כלכלי בצעד הזה, כשמקבלים עי"כ תסבוכת של שירות מפוצל בין כמה ספקים במקביל, על תשתית אחת.  
 
מכאן, שסלקום פונה לשוק של לקוחות, שלמעשה, לא קיים, שיכול למנות לכל היותר כמה עשרות עד מאות בודדות של אלפי לקוחות, שיגיעו מהקבוצה הראשונה והשנייה של סוגי הלקוחות, שנמנו כאן. כל מי שרצה לנטוש את שירותי הטריפל ב-HOT או את שירותי YES ובזק, כבר עשה זאת והיקף נטישת לקוחות נוספת יהיה לכל היותר בשוליים.
 
בנוסף, יצאו לשוק פתרונות נוספים, זולים יותר, כולל על רשת Unlimited. סלקום מסרבת (מטעמים שונים) לשתף פעולה עם Unlimited. הספקים, שכבר מכינים את עצמם ליציאה לשוק על הפס הרחב, כולל בשת"פ עם Unlimited הם: גולן טלקום, רמי לוי, יופון (YouPhone), קרטינה טי.וי, ומארס 019. המחירים של השירותים של המתחרים הללו טרם פורסמו.
 
בקרוב יצטרפו לרשימה הזו חברות נוספות דוגמתFree  תחת שם המותג Take. כ"כ, קבוצת פרטנר יצאה לשוק עם פתרון מתחרה אחר, מבוסס על אפליקציות לסמארטפונים, טאבלטים ומחשבים, בשם Orange4G, כהמשך לשירות MyHDT שכבר היה קיים אצלה, במחיר מאוד זול (זול בהרבה מהמחיר של סלקום) עם הרבה יותר תכנים. אגב, פרטנר מוכנה לשתף פעולה ואף להשקיע ב-Unlimited, מהלך שטרם סוכם.  
 
מכאן, שההחלטה על בחירת ספק שירותי טלוויזיה אינה תלויה דווקא בכניסת סלקום לשוק, אלא בכניסת מתחרים נוספים, זריזים וזולים, עם תכנים מעניינים שיענו לצרכים של אוכלוסיות מפולחות, שיובילו במהלך 2015 ו-2016 להורדת מחירים כללית בשוק זה. כרגע, סלקום אינה מביאה בשורה כלכלית ללקוחות, כי היא אינה יכולה לספק חבילת תקשורת כוללת זולה יותר. לכן, אין צורך לקבל כרגע החלטות חפוזות, או להצטרף לשירות של סלקום, עוד בטרם התפתחה תחרות של ממש בשוק זה, שתתרחש במהלך 2015.  
  
מאת: מיכאל פנחס, מהנדס תקשורת, ינואר 2015.
מחבר המדריך לחיסכון בהוצאות התקשורת ולרכישת מרכזיות טלפון לעסקים
 
טאבלט סמארטפון ולפטופ



 
 
Bookmark and Share