Telecom News - ידוענים מתגייסים למאבק באלימות ברשת – אף אחד לא חסין מפגיעה קשה

ידוענים מתגייסים למאבק באלימות ברשת – אף אחד לא חסין מפגיעה קשה

דף הבית >> פורומים וביטקוין >> Web 2.0/3.0 >> ידוענים מתגייסים למאבק באלימות ברשת – אף אחד לא חסין מפגיעה קשה
ידוענים מתגייסים למאבק באלימות ברשת – אף אחד לא חסין מפגיעה קשה
מאת: חיים חביב, 11.1.15, 20:20אלימות ברשת

מרגול, פנינה רוזנבלום, ליאור דיין, איל שני, רני רהב ואחרים מגלים בקמפיין חדש נגד אלימות ברשת מה חושבים עליהם הגולשים ברשת, וזה ממש מעורר חלחלה.

המרכז לאינטרנט בטוח של איגוד האינטרנט הישראלי השיק היום בתל אביב קמפיין למאבק באלימות ההולכת וגוברת ברשת. במרכזו סרטון רשת בהשתתפות ידוענים מפורסמים המקריאים תגובות מרושעות, שנכתבו נגדם ברשת.

אורנה היילינגר, מנהלת המרכז לאינטרנט בטוח (שנייה מימין בתמונה הקבוצתית למטה עם הסלבס), שפועל וולונטארית במסגרת איגוד האינטרנט הישראלי, חשפה, כי "ממדי האלימות ברשת בישראל גדלים בקצב מדאיג משנה לשנה. אלימות זו מופנית גם אל נשיא המדינה, גם אל מפורסמים וגם לכל ילד או נער שלישי בישראל".

בסרטון, שעלה הבוקר לרשת, מקריאים ידוענים ('סלבס') תגובות מרושעות, שנכתבו נגדם ברשת, שאותן הם רואים לראשונה באתר הצילומים. תגובת רובם קשה וחלקם נותרים המומים וללא מילים, ואחרים אפילו פורצים בבכי. המסר של הקמפיין והסרטון חד וברור - אם הזדון פוגע כך במפורסמים, שחלקם כבר פיתחו 'עור של פיל' ורגילים לתגובות קשות ומאוסות, ניתן רק לשער את עוצמת ההשפעה על נפשם של בני נוער וילדים צעירים. מסתבר, שאף לא אחד חסין מפני פגיעה קשה ברשת ואסור לשתף איתה פעולה - לא בשיתוף ולא בלייק.

בין המפורסמים, שנרתמו לפרויקט: גל אוחובסקי, מרגול, פנינה רוזנבלום, חן טל, רני רהב, אורטל בן דיין, עדי שילון, איל שני, ליאור דיין, קותי סבג, שון גיטלמן, מור סילבר, אנה זק ויהב טווסי.

אורנה היילינגר, מנהלת המרכז לאינטרנט בטוח, מדגישה, שלא ניתן עוד להתעלם ממימדי האלימות ברשת בישראל. במהלך 2014 התקבלו במרכז לאינטרנט בטוח של איגוד האינטרנט הישראלי 2,395 פניות, שקיבלו מענה אישי ועוד 25,294 גולשים ביקרו באתר (SAFE.ORG.IL).כ-50% מהפניות עוסקות בפגיעה בילדים ובני נוער וכ-50% בפגיעות בגולשים מבוגרים, שגם הם נמנים על נפגעי הרשת (התפלגות הפניות והפונים דומה ל-2013).

הפניות השכיחות ביותר לגבי אלימות ברשת הן: הפצות תמונות פוגעניות, התחזות והשתלטות על עמודי פייסבוק והפצת פוסטים בעלי תכנים אלימים או פוגעניים באפליקציית סיקרט ובפייסבוק. בפעילויות, שנערכו במהלך השנה עם בני נוער ובהן נשאלו הצעירים לגבי חששותיהם ברשת, התשובה הייתה מפתיעה: חרם חברתי ומידור מקבוצות פייסבוק/ווטסאפ, ולא כפי שהיינו מצפים - פדופיליה או אבדן פרטיות. 

נתונים, שפורסמו לאחרונה ע"י המועצה לשלום הילד מאוששים את ההיקפים העצומים של האלימות ברשת ומהם עולה, ש-45% מהילדים בגיל 10-17 דיווחו, שנפגעו מאלימות מילולית ברשת. נתון מטריד נוסף, שחשפה המועצה, הוא, שמרבית הילדים (77%) נמנעים לספר ולעדכן את סביבתם הקרובה (הורים, משפחה, חברים ומורים)  על היותם קורבנות לאלימות ברשת האינטרנט.

אורנה היילינגר: "מימדי האלימות ברשת בישראל גדלים בקצב מדאיג משנה לשנה. האלימות מופנית אפילו לנשיא המדינה, מפורסמים וגם לכל ילד או נער שלישי בישראל. איגוד האינטרנט פועל לשמירת אופייה של הרשת כפתוחה וחופשית ומאפשרת את חופש הביטוי."יחד עם זאת, אנו כאן גם כדי לנסות ולמנוע פגיעות באמצעות האינטרנט וכדי להגן ולטפל בנפגעי הרשת. אנו קוראים לציבור לומר לא לאלימות ברשת ולא לעמוד מהצד כאשר רואים פגיעה באחר, ובוודאי לא לשתף ולא להשתתף בפגיעה באחר. אם ראיתם או חוויתם פגיעה, יש לאן לפנות וחייבים לטפל בכל גילוי אלימות בעולם הווירטואלי כפי שעושים לכל גילויי אלימות אחר".

האם ניתן לבודד את הטיפול באלימות ברשת מהאלימות הגואה בכלל רבדי החברה הישראלית, על הכביש, ברחוב, בבתי הספר ובשיח הפוליטי?

אורנה היילניגר: "האלימות ברשת היא בהחלט חלק מכלל המרקם החברתי הישראלי, אך היא מחייבת טיפול ייחודי, בעיקר בשל מאפייניה המיוחדים: טוטאליות מוחלטת, התפשטות מהירה בכל מקום ובכל זמן ('ויראליות') והזיכרון ההיסטורי של הרשת. כך לדוגמא: אם בעבר התנכלו תלמידים לחבר בכיתה, ניתן היה לשבצו בכיתה אחרת, ובמקרה הגרוע אף בבית ספר אחר, ולפתוח עבורו דף חדש. היום הסידור הזה לא פועל, ותלמיד, שאפילו מעתיק מקום מגורים לעיר אחרת, גורר אחריו את כל ההיסטוריה שלו ברשת, והתוצאה – מצוקה גדולה, כמעט ללא מרפא".

המרכז לאינטרנט בטוח  03-9700911 של איגוד האינטרנט הישראלי מפעיל 24/7 קו תמיכה לפגיעות באינטרנט לילדים ונוער, הורים, מבוגרים, אנשי מקצוע ומחנכים, בנושאים: פריצה לחשבון דוא"ל/ פייסבוק, בריונות ברשת, קבוצות שנאה, ניסיון הונאה, דואר זבל (spam), לשון הרע, תוכן פוגעני, התחזות וזיוף.

בתמונה: אורנה היילניגר שנייה מימין:
הידוענים



 
 
Bookmark and Share