Telecom News - למה צריך לשלם 2.5 ש"ח לשיחה לחיוג ל-144 (מוקד מידע של בזק) בסלולר?

למה צריך לשלם 2.5 ש"ח לשיחה לחיוג ל-144 (מוקד מידע של בזק) בסלולר?

דף הבית >> צרכנות >> צרכנות לפרט >> למה צריך לשלם 2.5 ש"ח לשיחה לחיוג ל-144 (מוקד מידע של בזק) בסלולר?
כל חברות הסלולר התיישרו (האחרונה שהתיישרה זו 012-מובייל מקבוצת פרטנר) עם מחיר של 2.5 ש"ח לשיחת ברור מספר טלפון למודיעין 144 (של בזק), דרך הסלולר. החברות הסלולריות משלמות לבזק 1.48 ש"ח ללא מע"מ (1.75 עם מע"מ).  
מאת: אבי וייס, 4.3.15, 21:00חיוג ל-144

רוב תושבי ישראל בעלי סמארטפונים יודעים להשיג מספרי טלפון מ-144 (שירותי המודיעין של בזק) בחינם, משום ששירות B144 הוא חינמי מזה שנים באינטרנט, עוד לפני שהפסיקו לחלק לתושבים את ספר הטלפונים המודפס (אגב, יש עדיין ספר טלפונים מודפס שניתן לקבל בפנייה לבזק).

אולם, כל מי שמחייג לאיתור מספר טלפוני, ואלו בעיקר בעלי טלפונים ישנים שאין בהם אינטרנט, או של משתמשים שלא יודעים לגלוש באינטרנט הסלולרי, ההסדר שנקבע בישראל הוא שכל חברות הסלולר נשענות על מוקד 144 של בזק והוא שמספק את השירות הזה לכולם. דהיינו: שיחה שיוצאת ממכשיר הסלולר עוברת למוקד הקווי של 144 בבזק. 

לפני שבוע קיבלתי מכתב מאחד הקוראים בו הוא שולח לי את חשבון הסלולר הטרי שלו מ-012-מובייל (מקבוצת פרטנר) ובו הוא מתבשר על העלאה של מחיר השיחה ל-144 ל-2.5 ש"ח במקום 1.74 ש"ח שהיה המחיר קודם. הצילום של החשבון נמצא בתחתית הכתבה (לחיצה על התצלום מגדילה אותו).

לכן, פניתי ל-012-מובייל (פרטנר), לבזק ולמשרד התקשורת בשאלה הבאה:
"אודה להתייחסות למכתב הבא שקיבלתי מקורא:
'בחשבון במייל שקיבלתי היום מ- 012 מובייל (מצ"ב צילום, מצוי למטה) נמסר כי החל מסוף מרץ עולה תעריף הפניה ל-144 ל-2.5 ש״ח כולל מע"מ (במקום 1.74 ₪).
נראה לי שזה מחיר הזוי ביחס לרמת השרות ותעריפי השיחות כיום  כ"כ לא ברור איך במצב בו אין אינפלציה המחיר של שירות כזה עולה בכל כך הרבה אחוזים (43.6%)גם לא ניתנת אפשרות ללקוחות הסלולריים לחסום גישה לשרות מהקו שלהם.
ומדוע בכלל במצב הכלכלי של היום ובעלויות שרק יורדות, יש מקום להעלות תעריף כזה או אחר? מה הסיבה שמשרד התקשורת מאשר בכלל לייקר את זה?
בדר כלל הנזקקים לשרות הם קשישים, שלא ידעו לנצל את הכלים האינטרנטיים החינמיים, שיש, או אנשים מוגבלים, אנשים חסרי אמצעים לרכוש סמארטפון ושירות גלישה סלולרי, או חרדים. נדמה לי שלא היה ראוי בכלל לגבות כסף בגין השרות, מאחר ואין כבר ספרי טלפון המחולקים חינם ושהיו עולים כסף לבזק".

מחברת 012 נמסר בתגובה: "012 מציעה ללקוחותיה מחירים אטרקטיביים ומשתלמים ביותר. תעריף השיחות ל-144 הוא בדומה לתעריף בחברות נוספות בשוק". 

את תגובת בזק לא הצלחתי לקבל, והכי חמור: ראשי משרד התקשורת שיודעים מהנושא הצרכני הזה, עוסקים בכל מיני דברים מעניינים (כמו למשל בנסיעות לברצלונה), ולא מתערבים ולא מגיבים.

על פי מה שאני מצאתי, בזק גובה מחברות הסלולר, לפי קביעת משרד התקשורת מ-2011 (התעריף לא עודכן מאז): 1.48 ש"ח לשיחת ברור מידע ל-144 (1.746 עם מע"מ, אבל עסקים מקזזים את המע"מ, מול ההוצאות שלהם). לספק הסלולר יש עלות קש"ג (קשרי גומלין) של כ- 1 אג' בהעברת השיחה הסלולרית לבזק (למוקד 144 של בזק) וזהו.

דהיינו: המחיר שגובים מהמחייגים בסלולר ל-144, של 2.5 ש"ח, הוא פער של רווח בלתי סביר, בין עלות השיחה לספק הסלולר לעלות שהספק גובה מהצרכן המתקשר לשירות.

המחיר שהשוק הסלולרי התיישר לפיו, של 2.5 ש"ח לשיחה, הוא של כל החברות למעט גולן טלקום שאצלה זה אגורה אחת פחות: 2.49 ש"ח ופלאפון (שהיא מקבוצת בזק, כך שהעלות של קישור סלולרי דרכה ל-144 של בזק, ממילא מתקזז בתוך המאזנים המאוחדים של קבוצת בזק), גובה מלקוחותיה 2 ש"ח. גם 2 ש"ח זה הרבה לשירות מודיעין 144. משרד התקשורת מזמן היה צריך לבטל את התעריף האנכרוניסטי הזה ולבטל את האפלייה בין מי שיש לו אינטרנט ומקבל את השירות הזה בחינם, לבין מי שאין לו אינטרנט ומשלם על השירות. 

אגב, חברות הסלולר מחוייבות לספק שירות מודיעין חינם בחיוג למספר 124454,124450,125452 ועוד. מלבד זאת הן מחוייבות לפרסם את השירות החינמי פעמיים בשנה בחשבונית ופעם בשנה בעיתון. כמו כן הן חייבות להפעיל מוקד 24/7 וספר טלפונים דרך האתר שלהם, חינם. אם תמצאו דברים כאלו אצל מי מספקיות הסלולר, אשמח לשמוע....

צילום החשבון:
חשבון לקוח 012-מובייל



 
 
Bookmark and Share