Telecom News - במאגר הביומטרי מצפצפים על הכל ומדווחים ש"הכל בסדר"

במאגר הביומטרי מצפצפים על הכל ומדווחים ש"הכל בסדר"

דף הבית >> דעות ומחקרים >> על סדר היום >> במאגר הביומטרי מצפצפים על הכל ומדווחים ש"הכל בסדר"
"עובדים בעיניים" על אזרחים תמימים המגיעים ללשכות האוכלוסין להוציא תעודות זהות או דרכונים ודוחפים אותם להוציא תעודה ביומטרית, בלי להסביר להם את משמעות ההחלטה הזו. זה רק קצה הקרחון של הכאוס, שייחשף בימים הקרובים.
מאת: אבי וייס, 10.6.15, 18:50דיווח מאגר ביומטרי

לפני כשבועיים קיבלנו דיווח של אזרח עירני הקורא את האתר, שדיווח לנו ברשת החברתית, שפשוט "עובדים על האנשים בעיניים" . מחקנו את פרטיו מהדיווח, שתצלומו מצוי כאן משמאל.

פניתי למשרד הפנים, לרשות האוכלוסין ולגון קמני, ראש הרשות לניהול המאגר הביומטרי בשאלה: "מצ"ב "ציוץ" של אזרח, שהיה לפני מספר דקות ברשות האוכלוסין ומדווח, ש"עובדים" על האנשים בנושא המאגר הביומטרי והתעודות הביומטריות. מה תגובתכם?"

במשרד הפנים סרבו להגיב, למרות שביקשתי, שהשאלה תועבר לשר הפנים הטרי, סילבן שלום. "טמינת הראש בחול" מצד השר וטענות, שזה השר הקודם אשם, לא תעזור לשר סילבן שלום, במקרה הזה. מעל ל-850 מיליון ש"ח, שנשפכו על הדבר ההזוי הזה (הכל ב"פטורים ממכרזים"), זה לא משהו שניתן "לטאטא מתחת לשטיח" ולהתעלם משאלות קשות. 

סבין חדד, מנהלת אגף דוברות והסברה ברשות האוכלוסין וההגירה במשרד הפנים השיבה לי: "להלן התייחסותנו: הליך בקשה לתיעוד ביומטרי הוא הליך המורכב כולו ממודעות האדם המבקש להנפיק תיעוד. 

למבקש נמסר עלון הסברה, בו מובהר, שזהו פיילוט, והמבקש מתבקש לחתום על מסמכים המפרטים את התהליך. 

רק לאחר מכן מגיע שלב ה"עכשיו עושים תמונה וביומטרי".

הטענה המועלית ב"ציוץ", ללא כל פרט לגבי הלשכה בה הוא נמצא, או לגבי התהליך האמיתי שהוא עבר, רחוקה מאד מהמתרחש במציאות וללא קבלת פרטים מדויקים לא נוכל לבדוק את התלונה הפרטנית לעומקה". 

לאור התשובה השבתי מייד: "המדובר בסניף פתח תקווה של רשות האוכלוסין.
שוחחתי עם האיש, שהיה שם ובכלל אין שום דמיון לתהליך שתואר בתשובה:
א. העלונים היו זרוקים בצד ואיש לא לקח אותם ואיש לא הופנה לקחת עלון הסברה.
ב. לא ניתנה שום הסברה, לאיש.
ג. איש לא חתם טרם ההחלטה שלו לבחור בתיעוד הביומטרי על כך שהוא מבין שזה פיילוט וכדומה. 

מה שהיה בפועל, לאחר שאנשים עמדו בתור לביומטרי, הם הוחתמו על טופס ארוך מלא אותיות קטנות, איש מהם לא קרא מה כתוב בטופס (בספק אם היו מבינים זאת, במיוחד כשלא ניתן כל הסבר וזה היה מלא בפרטים באותיות קטנות והאנשים לחוצים בתור ורוצים לסיים את העניין כמה שיותר מהר), וזה היה חלק מהפרוצדורה לאחר שעמדו בתור לביומטרי".

תשובה לא הצלחתי לקבל, משום גורם במשרד הפנים, לא שלא ניסיתי.

כך בדיוק העסק הזה מתנהל.

זאת, אחרי שחשפנו לאחרונה באופן בלעדי, שהמאגר הביומטרי כולו פעל עד 7.5.15 באופן לא חוקי.

אם לא די בכך, ועדת כנסת, שהייתה אמורה לפקח על הפיילוט והמאגר, מעולם לא כונסה... 

יש עוד. מבקר המדינה, שמרגיש שעומדים לנסות "להכשיר את השרץ הזה" (שנקרא "מאגר ביומטרי"), הודיע ,שיחשוף בקרוב מאוד את החלק הסודי של דו"ח מבקר המדינה המטפל בנושא המאגר הביומטרי.

התנועה לזכויות דיגיטליות מסרה בתגובה לידיעה על ביטול עתידי של חלקים מהחיסיון על דו"ח מבקר המדינה בעניין המאגר הביומטרי: "זכותם של אזרחי ישראל לדעת על הכשלים האופפים את הפרויקט הרשלני של המאגר הביומטרי. אנו מברכים את ח"כ קארין אלהרר על שאיפשרה דיון ציבורי בסוגיה הקשה הזו על סמך נתוני מבקר המדינה. אנו מקווים, שהיקף החיסיון אכן יצומצם ככל הניתן על מנת שאזרחי ישראל יוכלו להבין עד כמה הופקר ביטחונם בשנתיים של ניסוי בבני אדם. אנו קוראים לממשלת ישראל להנפיק מייד תעודות זהות חכמות, שאינן ניתנות לזיוף ולמחוק מייד את כל הנתונים, שנאגרו במאגר הביומטרי, בטרם ידלפו ויגרמו לנזק בלתי הפיך".

בקרוב צפויים גילויים נוספים בתחום המאגר הביומטרי. צפו להפתעות. 



 
 
Bookmark and Share