Telecom News - נחשפו 6 סטארטאפים בעולם ה-IoT לקראת האקתון "עיר חכמה" בר"ג

נחשפו 6 סטארטאפים בעולם ה-IoT לקראת האקתון "עיר חכמה" בר"ג

דף הבית >> חדשות סטארטאפים >> נחשפו 6 סטארטאפים בעולם ה-IoT לקראת האקתון "עיר חכמה" בר"ג
מפגש Smart City Elevator Pitch היווה שלב נוסף בהפיכת העיר רמת-גן ל"בירת ה-IoT" של ישראל. יוזמה עירונית ביחד עם משרד התשתיות, יזמים משקיעים ומנטורים, שנרתמים לקדם את תחום ה-IoT ולהפוך את רמת-גן ל"עיר חכמה". ההרשמה לתחרות יזמים על פרסים של 200,00 ש"ח עדיין פתוחה. 
מאת: אבי וייס, 17.9.15, 08:00גלעד שריר

עיריית רמת-גן הקימה את "פורום הייטק עירוני לפיתוחים טכנולוגיים" ובמרכז הפעילות הוקם "פורום ערים חכמות", במפגשים קבועים ביוזמתו של משה שליט, מפגשים הממוקדים בעולם ה-IoT (בתש"פ Cluster), ושיא הפעילות השנה יהיה ההאקתון עם פרסים בשווי של 200 אלף ש"ח, תחרות, שתתקיים בנובמבר 2015, כמפורט כאן. ההרשמה לתחרות עדיין פתוחה (כאן).

במפגש הפורום, שהתקיים ב-9.9.15 ברמת-גן, ניתנה "הצצה ראשונית" בשיטת TED Talk ל-6 סטארטאפים, שישתתפו בתחרות בנובמבר.

עו״ד גלעד שריר (בתמונה משמאל), יו"ר "עמותת עלה", חבר הנהלת העירייה ויו״ר מטה עיר חכמה ברמת-גן: "אנו פועלים לקדם את ההייטק בעיר והתחום המרכזי אותו אנו מקדמים הוא 'עיר חכמה'. אני קורא ליזמים בתחום להירשם לתחרות. מלבד הפרסים והחשיפה למשקיעים, הם ימצאו בעיריית רמת-גן שותפה טובה לדרך שלהם, כי אנו מעוניינים ליישם פרויקטים של עיר חכמה אצלנו לטובת העיר ותושביה.

התחרות בנובמבר מחולקת לכמה רמות: לתלמידים ולצעירים מאוד, לחיילים שגרים או משרתים ברמת-גן, לסטודנטים שגרים או לומדים ברמת-גן (למשל בשנקר, בר-אילן ובעוד מכללות) וכמובן לסטארטאפיסטים. המטרה שלנו היא להפעיל את הפרויקטים המועילים והמצטיינים לטובת העיר ולצרכי העיר. אנו נהיה הלקוח אולי הראשון של היזמים והלקוח המועדף שלהם".

אמנון בוץ, סמנכ"ל מנהל ותרבות, עיריית רמת-גן: "אני מלווה מקרוב את תחום הפרויקטים של עולם היזמות, עסקים קטנים ובינוניים ויזמות פורום ערים חכמות. התפקיד שלי הוא לרכז את עבודת המטה ולסייע להוציא לפועל את הפרויקטים החדשים, שמחליטים לקדם.

מעבר למפגשים המקצועיים, כבר התחלנו במספר פעילויות והתחום הזה יקבל תנופה משמעותית אחרי תחרות היזמים בנובמבר, שבה אנו מקווים לאתר מיזמים המתאימים לנו. יש לנו כבר כמה מיזמים בעולם ה-IoT, שרצים בעירייה, למשל יש פרויקט גדול, שרץ באגף החינוך העירוני.

ראש העיר, ישראל זינגר,  מוביל את התפיסה, שאנו צריכים לשלב את החברות הפרטיות, החברות עתירות הידע והיזמים, שהם נקודת החוזק של העיר רמת-גן והעתיד של העיר. באזור המסחרי של רמת-גן יש כבר מעל ל-200 חברות הייטק וסטארטאפים ובכוונתנו לשנות את התפיסה כיצד רמת-גן נתפסת בעולם העסקי ע"י מנהלי החברות. ראש העיר החליט להיות מעורב אישית בקידום העסקים הקטנים והבינוניים וללות את עולם היזמות מקרוב.

המטרה שלנו היא לבנות את רמת-גן כעיר חכמה, כעיר המצליחה להביא לתוכה יזמים, פיתוחים ויישומים, שמיטיבים עם העיר ומקדמים את תושביה. אנו מאמינים, שהתחרות, שהכרזנו עליה, תייצר לנו 'בנק' של חברות וטכנולוגיות, שנוכל לבחור ממה שייחשף כדי ליישם את הפיתוחים, שיוצגו, לטובת תושבי העיר".


ינקי מרגליינקי מרגליתת, (בתמונה), יזם ומשקיע: "אנו כטכנולוגים, אם נגשים את כל מה, שאנו רוצים לפתח, נישאר בסוף בלי עבודה. כולנו. הרובוטים יחליפו אותנו. אנו הולכים לכיוון, שבו נהיה משולבים במחשב. יווצר מין אנושי חדש של אדם משולב במחשב. נגיע למצב של תאים משפחתיים המורכבים מאנשים ורובוטים.

תוך 5 שנים תתרחשנה מהפיכות, שתהיינה גדולות יותר ממהפכת האינטרנט. זה יתמקד במדעי החיים. יש גם סכנות בהתקדמות הזו: הפערים הגדולים, הסכנה להרס כדור הארץ. ההמלצות שלי לכל אחד:
1) להמשיך בחדשנות הטכנולוגית.
2) להקדיש מאמצים לחדשנות ירוקה.
3) להקדיש מאמצים לחדשנות חברתית.
4) להגיע ל-2.1 ילדים לאישה. 
5) ליישב את מאדים כדי ליצור גיבוי לכדור הארץ. בינתיים, ניתן להצטרף ליוזמה של SpaceIL להנחתת חללית ישראלית ראשונה על הירח".

אדי בית הזבדי, (באדי בית הזבדיתמונה), מנהל האגף לשימור אנרגיה וראש מנהלת ערים חכמות, משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים: "אנו עוסקים שנים בתחום שימור האנרגיה. אולם, ראינו, שכ-80% עד 85% מהאנרגיה נצרכים בערים, תחום בו לממשלה אין הרבה דריסת רגל. לכן, חיפשנו דרך אחרת מאשר הדרך המסורתית של התייעלות אנרגטית. המטרה החדשה הוגדרה תחת השם: עיר חכמה. 

זה לא עוד טכנולוגיות. זה קודם כל בני אדם. מרבית בני האדם גרים בערים, בישראל הם 90% מהאוכלוסיה. לכן, כל אינטראקציה אנושית צורכת אנרגיה. אנו באים עם קונספציה חדשה למגזר הציבורי: כיצד מעבירים את משאבי האנרגיה למאה ה-21 והלאה? אין עוצרים את הבזבוז של משאבי האנרגיה? 

עיר חכמה זו הגדרה המכסה את כל תחומי הפעילות העירונית. זה קיים בכל העולם, אבל בישראל יש לנו מאפיינים ייחודיים דוגמת ההיערכות העירונית לשעת חירום. מכאן, שעיר חכמה זה תהליך של שת"פ בין העירייה, התושבים, הסקטור הפרטי, הסקטור הציבורי והממשלה. צריך, שכל הגורמים ירצו בהתקדמות הזו, כדי שזה יזוז. 60% מהפתרונות יהיו דומים ומשותפים לכל הערים החכמות, כ-40% מהפתרונות יהיו פתרונות מקומיים ותלויי תרבות וצרכים מקומיים.

יש בישראל ריכוזיות גדולה מדי. לדעתנו, צריך לתת לכוחות המקומיים להתקדם, לפתח וליישם.

אנו הולכים ליצור רגולציה חדשה, שתגדיר את המושג עיר חכמה. הקמנו מנהלת ערים חכמות בשת"פ משרדי הממשלה השונים, מכון התקנים, מרכז השלטון המקומי וגופים רבים אחרים, לרבות 'פורום ה-15'. אנו רואים חשיבות לשילוב הסקטור הפרטי וחברות ענק המקדמות פרויקטים בתחומים העירוניים בישראל ובינהן ניתן למנות את: סיסקו, IBM, אורקל, סימנס, דימלר ומיצובישי.

בעולם יש ערים חכמות בהיקף די ניכר, וכדאי ללמוד מהניסיון של ערים דוגמת: סינגפור, שטוקהולם ודבלין. בישראל יש כמה התחלות, שאנו מלווים: בת"א ובמודיעין. אחת המשימות, שלקחנו על עצמנו, זו קביעת מפרט טכני לעיר חכמה, כדי שנדבר בשפה אחידה ושלא כל אחד ימציא לו כיוונים פרטיים או ימציא את הגלגל מחדש. כמובן שתהיה התאמה לצרכים מקומיים. לא הכל יוכתב מלמעלה. כרגע אנו יכולים לזהות 20 ערים, שנרתמו לפעילות ולחזון של עיר חכמה ובינהן רמת-גן. אנו מעודדים תחרויות ושילוב סטארטאפים בפעילות הזו.

אני מאמין וסבור, שכל המידע העירוני צריך להיות זמין, פתוח ושקוף. זה יתרום ליכולת של היזמים לפתח מענה לצרכים המקומיים. אנו נקדם ונממן פיילוטים למיזמים טכנולוגיים וחברתיים גם יחד, שיוצגו לנו". 

6 המיזמים, שהציגו ב"נאום מעלית" את הרעיונות והפיתוחים שלהם (שיתחרו בהאקתון בנובמבר 2015), הם:

א. Clean City: מיזם, שהתפתח ממערכת בקרה לאיכות הסביבה עם RFID המוצמד לפחי האשפה. בוצע פיילוט במודיעין עילית. בהמשך התברר, שהבעיה היותר גדולה מצויה לא באיסוף האשפה אלא בהטמנה והמיחזור של האשפה. לכן, המערכת נבנתה ליצור דו-שיח בין יצרני האשפה (תושבי העיר) לעירייה. המערכת מטפלת גם בחינוך הדור הבא כדי שילמד את חשיבות המיחזור. 

ב. SaveU. מערכת לזיהוי מצבים מסוכנים במוקדי שירות ומוקדי חירום, עם יכולת לזהות מצבי חירום דוגמת חטיפה. נותן מענה לזיהוי כל מצבי מצוקה אנושית ומסייע לאדם במצוקה לקבל עזרה מהירה ממי שנמצא קרוב ביותר אליו. 

ג. "קונים לטובה": מיזם לעשייה חברתית. ישראלים קונים במיליארדים באינטרנט וניתן לנצל זאת דרך עמלות (שניתנות ע"י המוכרים במסחר המקוון), שתופננה לעמותות, שהמשתמשים בוחרים. 12 עמותות כבר משתתפות במערכת ועשרות פורטלים למסחר אלקטרוני מהארץ ומרחבי העולם. 

ד. RadGreen: מערכת לניטור הסביבה. פתרון לעיר חכמה לניטור הזיהום הסביבתי בתחנות ניטור קטנות וזולות מבוססות סנסורים, בשונה מהמערכות הקיימות הגדולות והיקרות. כל המידע נאסף בענן ונגיש לציבור.

ה. Conflict: מערכת ליישוב מחלוקות בין 2 צדדים בכל נושא. מערכת ללא עורכי דין, מגשרים ובתי משפט. 

ו. Spaceek: מפתחים "שוק" למקומות חנייה בתחום העירוני. הפיתוח כולל חיישנים המפוזרים ברחובות והמדווחים דרך הענן לאפליקציה בסמארטפון אם החניה פנויה ומה עלות החניה. חניונים פרטיים יוכלו לבצע תמחור גמיש כדי למשוך לקוחות לחנות אצלם. פיילוט כבר מתבצע בעיר כפר-סבא. החיישנים המותקנים יכולים לפעול 5 שנים. 
 
סרטון: תחרות עיר חכמה ברמת-גן: https://www.facebook.com/smartcity.rg/videos/1494366817543036
משה שליט
בתמונה: משה שליט, יוזם פורום ההייטק העירוני ברמת-גן



 
 
Bookmark and Share