Telecom News - נשים מדברות על יזמות וטכנולוגיה – זה הטרנד הטרי בעולם היזמות הישראלי

נשים מדברות על יזמות וטכנולוגיה – זה הטרנד הטרי בעולם היזמות הישראלי

דף הבית >> חדשות סטארטאפים >> נשים מדברות על יזמות וטכנולוגיה – זה הטרנד הטרי בעולם היזמות הישראלי
נשים מדברות על יזמות וטכנולוגיה – זה הטרנד הטרי בעולם היזמות הישראלי
מאת: אבי וייס, 29.10.15, 11:30יזמית
 
דוברות מרתקות, נשים יזמיות, מפתחות וטכנולוגיות מתחומים שונים וכן מנהלות מובילות מהתעשייה, הן לא תופעה יוצאת דופן בישראל. IBM לקחה חסות על בניית והובלת הקהילה המעניינת הזו. לנשים בלבד.
 
ב-20 לאוקטובר 2015 בקריפטון הכפר הירוק התאספו מעל ל-100 נשים למפגש השני של "נשים מדברות יזמות וטכנולוגיה", מפגשים, שנולדו ביוזמת IBM.  
 
ליאור וייצמן (בתמונה), מוליאור וייצמןביל תחום הסטארטאפים והאקדמיה ביבמ ישראל: "זה האירוע השני, שאנו יוזמים ולאור ההיענות של קהילת היזמיות, זה יהפוך למסורת של מפגשי נשים יזמיות המדברות על היוזמות שלהן.
 
הסטטיסטיקה הקיימת בידנו מספרת, שרק 10% מהסטרטאפים בישראל נולדו ביוזמת נשים. אנו ב-IBM פוגשים יותר מ-500 סטארטאפים כל שנה וראינו שאצלנו (מגיעים אלינו בעיקר סטארטאפים טכנולוגיים), רק 8.6% מהסטארטאפים מונהגים ע"י נשים.
 
לכן, החלטנו לשנות את המצב האומלל הזה וזה כולל יצירת מפגשים, שבהם נציג לקהילת הנשים, צעירות ויזמיות שנותנות השראה ביוזמות שבהן הן הצליחו ונספק לקהילה הזו כלים, שנועדו ליזמיות באקסלרטורים שלנו ברחבי העולם. הדבר החשוב בניוטר לדעתנו זה יצירת נטוורקינג בין היזמיות, בינן לבין עצמן.
 
אנו גם מבצעים צעדים מעשיים כדי לקדם את הנושא ובכלל זה חילקנו 4 מלגות לתואר MBA לצעירות באוניברסיטת ת"א. כ"כ ,אנו מספקים אקוסיסטם לקידום סטארטאפים. זה התחיל ב-2001 כשהקמנו מסגרת לקידום סטארטאפים בישראל, ויש לנו כבר יותר מ-22 מומחים אצלנו ב-IBM המוקדשים לנושא הזה בישראל.
 
המרכז שלנו בישראל הוא חלק מ-43 מרכזים דומים, שנפתחו ברחבי העולם עם קשרים מסועפים וטובים עם VC, אנג'לים ואקסלרטורים מקבילים. למעשה, אנו עושים ציונות בלי מרכאות בעולם ההייטק.
 
בשנה שעברה הקמנו את אלפאזון, שהוא האקסלרטור הראשון של IBM בעולם. הוא נועד לחברות בשלב יותר בשל (אחרי Seed), כדי להאיץ אותן לשווקים הבינלאומיים, במחזור הנמשך 6 חודשים.
 
היום אנו מביאים 5 דוברות מרתקות, בעלות ידע וניסיון רב בתחום היזמות".
 
הילה אוביל-בהילה אוביל-ברנררנר, (בתמונה), יזמית סדרתית ומנכ"ל חברת Keypoint Media, מייסדת Campus TLV לאימהות וארגון יזמיות: "יש מעט מאוד חברות בעולם, שלקחו יוזמה לקדם נשים בעולם ההייטק. אחת היוזמות הראשונות שלי, שכוונה לנשים, הייתה בקמפוס תל-אביב, לאימהות יזמיות והפכתי זאת בהמשך כחלק מארגון של יזמות נשית.
 
יזמות נשים היא דבר מיוחד, כי נשים אוהבות לעזור אחת לשנייה, יותר מגברים. אני מרגישה. שנשים לא מספיק מעיזות. זו הסיבה, שאני מקדמת את הנושא. אני עצמי לא הרגשתי את 'תקרת הזכוכית'. הייתי עו"ד כשנכנס לי ג'וק לראש להקים סטארטאפ. זה היה הסטארטאפ הראשון שלי בשם WhiteSmoke שלאחר שנים הגיע להצלחה, אבל עשינו המון שגיאות בדרך. אולם, כל הזמן היה לי בראש שאני רוצה לעשות משהו גדול.
 
יזמות זו דרך מאוד קשה וזה לא מתאים לכולן. יזם כל הזמן חרד. אחרי WhiteSmoke הקמתי עוד מיזם, שנמכר בהצלחה. זה נתן לי את האומץ להראות לכולן, שלהצליח זו אופציה אפשרית. אני חושבת, שזה סוג של שליחות לקדם נשים כדי שתיזומנה.
 
בעולם היזמות הגברית היזם המצליח הוא בד"כ בגיל 35 עד 45 והמשקיעים אוהבים להשקיע באנשים מנוסים. להשקיע בנשים זה רק בתחילת הדרך, במיוחד אם הן צעירות. כדי להיות יזמית טובה, צריך להיות עיוורים למה שאומרים. גיוס כסף הוא דבר קשה וסוחט אנרגיה. אם יש דרך אחרת – מה טוב.
 
רעיון לא מוכר את עצמו. אין דבר כזה. היזמית (וגם יזם) צריכה להשקיע המון כדי שהרעיון יצליח. זה המון 'דם, יזע ודמעות'. אם אין לך רעיון טוב, חפשי שותפים שיש להם רעיון טוב משלך. מי ששומר רעיון בסוד, לא חי במציאות. משקיעים לא חותמים כיום על NDA וגם אין צורך. הם לא יגנבו את הרעיון. רעיונות זה דבר חופשי. הבעיה היא בביצוע, במימוש של הרעיון.
 
אם מחליטים על יזמות, צריך קודם כל לעשות עבודת מחקר עצמאית על השוק. אפשר לחקור לבד ולבדוק לבד, לקרוא, לשאול. חשוב לבדוק את קהל היעד, לחפש קבוצות מיקוד. חייבים לזרום עם הידע, כי הידע והשוק משתנים כל הזמן".
 
מירב אורן, (בתמונה), יזמירב אורןמית סדרתית ומנכ"ל חברת Agora ומייסדת WMN, מתחם לסטרטאפים בהובלת נשים: "התחלתי יזמות בגיל 8. מיד אחרי הצבא התחלתי במיזמים קטנים כשבגיל 26 הקמתי עם שותף את BTL. אחרי שנתיים קניתי מהשותף את חלקו ובגיל 32 מכרתי את החברה בהצלחה למקאן. אז, זו היתה פסגת השאיפות שלי.
 
בחיים קיבלתי 2 מכות אישיות, שלימדו אותי להעריך את הכוח הקיים בי. לפני 3 שנים גילו אצלי סרטן, וזה היה במקביל להקמת מיזם Agora. כבר אז היה לי חלום, שאבנה מקום, שבו נשים תוכלנה לעבוד ביחד. WMN הוא הגשמת החלום הזה ביחד עם עיריית תל-אביב, דלויט וחברת אינטרנט.
 
חנכנו את המקום לפני 4 חודשים וקבעתי מראש, שהמקום הוא לא רק לנשים. אולם, חייבת להיות אישה בתפקיד מפתח במיזם. המטרה לעודד סטארטאפים, שבהם הנשים הן מובילות. אני מעוניינת ליצור קהילה גדולה מעבר ל-22 הסטארטאפים, שכבר נמצאים אצלנו ב-WMN. אנו מרחיבים את שיתופי הפעולה שלנו ונשתף פעולה עם ארגוני נשים עם דגש לעולם הטכנולוגי.
 
בשלב הבא נרצה להקים סניפים בעולם ובהמשך נרצה להיות גוף השקעות המוביל השקעות בסטראטאפים, שמובלים ע"י נשים.
 
לי עצמי יש מיזם חדש בתחום המסעדנות (Open-Restaurants), שזכה להצלחה כאן וזכה להכרה בינלאומית. כך, שאני גם נותנת דוגמה אישית ליזמיות"
 
פלורה גלבופלורה גלבוע-סולומוןע-סולומון, (בתמונה), מנהלת מחקר Medical Imaging Analytics במעבדות יבמ: "אני לא יזמית במובנים, שהוצגו כאן. אולם, אני יוזמת ומנהלת בתחום המו"פ של עולם ההייטק.
 
גדלתי באילת אבל אהבתי ללמוד, לא כמו רוב בני המחזור שלי ויצא, שהחלטתי ללמוד בטכניון. כימיה לתואר ראשון והנדסה ביו-רפואית לתואר שני. אחרי כן למדתי מחשבים. במקרה כשביקשתי מלגה התחברתי ל-IBM ומאז אני 15 שנה ב-IBM.
 
עבדתי בפרויקטים מאוד מעניינים, בתחילה בתחום הרפואי, בהמשך בתחומים ביטחוניים ובשנתיים האחרונות אני מנהלת קבוצת חוקרים בתחום עיבוד תמונה.
 
המטרה שלנו לפתח מערכת, שתחשוב כמו רופא. זה המשך לפיתוח של מחשב ווטסון של IBM. אחד התחומים, שראינו שדורש פתרון, הוא תחום הרדיולוגיה. רדיולוגים רואים מעל ל-200 תמונות ביום וקשה להגיע לאבחנה מדויקת בהיקף צפייה כזה. לא היה פתרון המסתכל על החולה בצורה הוליסטית.
 
החלטנו להתרכז בסרטן השד כדי לזהות זיהוי מוקדם של גידולים באופן ממוחשב. אנו מסתכלים על ממוגרפיה, לעיתים על אולטרסאונד ולעיתים על MRI. אנו מפתחים תוכנה המזהה בתמונות חשד לגידול, עם יכולת לאסוף מידע מכל סוגי התמונות וגם מההיסטוריה של המצולמת. לרדיולוג לא תמיד יש גישה וזמן להסתכל על ההיסטוריה של החולה. המחשב יכול לנתח הכל. אולם, להבין טקסט ותמונות זה לא דבר פשוט. במיוחד במידע ישן. יש כאן המון ידע נצבר מהניסיון של הרדיולוגים, שאנו רוצים להפוך אותו לנגיש. למעשה, אנו בתחילת הפיתוח ואני בטוחה, שנגיע ליעד".
 
תתאיר קובלסקיאיר קובלסקי, (בתמונה), מנהלת מרכז יזמות הרצליה HAC: "אני מחזיקה בתואר ראשון בתקשורת ותואר שני בדיפלומטיה במסלול הבינלאומי מהמרכז הבינתחומי. זו השנה החמישית בה אני מלמדת במרכז הבינתחומי ושנה שניה כמנחה ליחסי ציבור בבית הספר לתקשורת שם.
 
אני הקמתי את מרכז היזמות של הרצליה די בטעות. נתקלתי במודעה של עירית הרצליה לתפקיד של יזמות במרכז הצעירים לפני כשנתיים. זה נראה לי מתאים והתקבלתי, למרות שהייתי די צעירה. היינו הראשונים בארץ להשיק אקסלרטור עירוני עם התמקדות למתן ערך לעיר, לעירייה ולכל תושביה. זה החל כפרויקט קטן וצמח להיות מרכז החיים שלי.

התחלנו את HAC כ-Open-Space אבל מהר מאוד הבנתי, שצריך להקים קהילה. משם התקדמנו והרצנו מפגשי Meetup רבים, התחלנו לבצע האקתונים וכך הפכנו לאקסלרטור עם תכנית מובנית.
 
במהלך ההקמה הבנתי, שצריך לפתוח את עולם הסטארטאפים לעיר. לכן, אנו פותחים את הדלת ליזמים, שמפתחים בתחומים של: עיר חכמה, ביטחון אישי ועירוני, איכות הסביבה, טכנולוגיות איכות חיים, IoT, נדל"ן וחינוך ותרבות הפנאי. הכל טכנולוגיות חדישות ומלהיבות. יש כבר סטארטאפים, שעיריית הרצליה היא הלקוח המשלם הראשון שלהם והם מיישמים את הפיתוחים שלהם בפועל בעיר ולתושבי העיר. יש לי קשר מצוין עם מ"מ וסגנית ר' העיר (מאיה כץ), ועם כל הצוות העירוני.
 
אנו בונים תכנית אישית לכל סטארטאפ ומתאימים את המנטורים והאנג'לים לאותו סטארטאפ. אנו מספקים אוסף של שירותים במסלול של 3 חודשים. הסיום הוא Demo-Day, שבו היזמים מציגים בפני המשקיעים והעירייה מה הם השיגו ופיתחו.
 
העירייה היא מקום מצוין להבין את הצרכים של מרחב עירוני ומקום מצוין לבצע בו POC. זה לא תהליך קל. אולם, כבר יש לנו דוגמאות מוצלחות דוגמת: DoorBill, שנבנתה כפלטפורמה לעירייה עבור ועדי בתים והפכה לכלי עבור כל ועדי הבתים בעיר, GreenQ, שעוסקת בפינוי פסולת חכמה ועוד.
 
אין לנו מספיק נשים בין הסטארטאפים ב-HAC ואני קוראת לנשים יזמיות להגיע אלינו. חשוב, שנשים לא תהיינה בודדות כיזמיות אלא תגענה אלינו עם צוות. ההרשמה הבאה שלנו למחזור הבא מיועדת לינואר 2016. כך, שיש הזמנות ליזמיות לנסות ולהתקבל".
 
הלנה דונהלנה דונץץ, (בתמונה), מנכ"לית StarTAU, מרכז היזמות של אוניברסיטת תל-אביב: "אני די מוכרת בעולם היזמות, כי אני כבר מעל ל-5 שנים בתפקיד הנוכחי. אבל, את הסיפור האישי שלי לא חשפתי עד היום בפומבי. עד 2010 בכלל לא הכרתי את המילה יזמות.
 
נולדתי בקירגיסטן, מדינה מוסלמית ברפובליקות של ברה"מ לשעבר, מדינה שבה המילה יזם זה שווה ערך לגנב, לעבריין. זו מדינה מוסלמית  והיינו מיעוט יהודי שם. כבר בגל 7 התחלתי ביזמות ובגל 16 עשתי עלייה לבד. הורי עלו הרבה אחרי. התגייסתי ויצאתי לקצונה. אחרי הצבא היה לי חלום ללמוד בטכניון, אבל נכשלתי. אז שיניתי כיוון והלכתי ללמוד הנדסת מכונות בת"א.
 
במהלך הלימודים פגשתי יזם, שרצה להקים משרד יזמות בתוך אוניברסיטת תל-אביב והתחברתי אליו. שכנענו את האוניברסיטה להקצות לנו משרד ויצאנו לדרך. אחרי שנתיים האוניברסיטה הבינה, שמרכז יזמות זה דבר חשוב, גם בשבילה. לכן, זה הפך למרכז היזמות של האוניברסיטה ומ-2010 אני מנהלת את המרכז ומטפחת אותו לכל הכיוונים.
 
התחלתי ליזום פעילויות רבות, לרבות פעילויות ציבוריות. כיום אני מובילה פעילות מדהימה. מה שראיתי ,שלנשים חסר Networking. חסרים מפגשים בהם אחת לומדת מהשנייה. היה גם חסר אצל נשים להציג Role Model. חסר טיפוח יכולת הביצוע.
 
בגלל שבטכנולוגיות אין מספיק נשים, שהן Role Model, התחלתי לחפש אותן. ראיתי ,שהציפיות מנשים מאוד גבוהות: לשלב חיי משפחה עם קריירה. בגרמניה, מצאו במחקר, ש-74% מהנשים, שהן מנהלות בכירות, אין להן ילדים. זה מדהים. אני חושבת, שזה לא כיוון נכון ואפשר לשלב קריירה ומשפחה. זה המוטו שלי.
 
לכל אחד יש חלום וכל אחד חושב, שהחלום שלו הוא בלעדי. צריך ללכת עם זה קדימה ולא להקשיב למה שאומרים. גם אם יחשבו, שאתם משוגעים. פעמים רבות אמרו לי, שאני משוגעת. אולם, רק כך קידמתי דברים, שראיתי אותם כחשובים. חשוב להפתיע, לחדש. זה מה שאני מציגה ולכן אני נחשבת בולדוזר".
 
בתמונה (מימין לשמאל): ליאור וייצמן, תאיר קובלסקי, הילה אוביל-ברנר, מירב אורן, הלנה דונץ, פלורה גלבוע-סולומון:
 תמונה קבוצתית
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 
Bookmark and Share