Telecom News - הסדרת "שמות המתחם" עולה על שולחן הכנסת ביוזמתו של ח"כ נחמן שי

הסדרת "שמות המתחם" עולה על שולחן הכנסת ביוזמתו של ח"כ נחמן שי

דף הבית >> דעות ומחקרים >> על סדר היום >> הסדרת "שמות המתחם" עולה על שולחן הכנסת ביוזמתו של ח"כ נחמן שי
האם מתקרב הסוף לכאוס של הטיפול בתחום "שמות המתחם" - Domain Names בישראל? זו השאילתה, שהציג ח"כ נחמן שי לשר התקשורת (בנימין נתניהו), לאחר שכל הגורמים, שנשאלו בנושא התחמקו ממתן תשובה ברורה. 
מאת: אבי וייס, 17.11.15, 10:00

תחום "שמות המתחם" - Domain Names כולל בתוכו (בישראל) מעל ל-230 אלף בעלי דומיינים (המספר גדל כל הזמן, לאור הגידול המתמיד בפעילות באינטרנט). אלו דומיינים הנמכרים ע"י ארגון, שהוא עמותה ציבורית ("איגוד האינטרנט הישראלי", ארגון זעיר המונה בקושי 220 חברים), שהשתלט כמונופול בלתי מוכרז על הנושא הזה, שהוא משאב לאומי רגיש וחשוב, וגובה מהציבור כסף במחירים מופקעים, כסף שהולך למטרות עלומות וללא כל שליטה ציבורית, שקיפות או פיקוח ציבורי.

בתחום זה חשפנו כמה שערוריות מדהימות מקבילות:

א. איגוד האינטרנט השתלט על הנושא ללא כל הסמכה חוקית ומנהל אותו בהסדרים שקבע בעצמו ללא כל שקיפות וללא כל בסיס חוקי

ב. האיגוד גובה מהציבור (באמצעות הרשמים, שהסמיך לצורך מכירת הדומיינים) מחירים כרצונו, ללא כל קשר לעלות ניהול מרשם השמות. המחיר הראוי לדומיין בישראל נחשף כשנעשה "מבצע מכירה וקידום" ביום העצמאות הקודם, בו נמכרו דומיינים ב-19 ש"ח לשנה. רק לשם קבלת פרופורציות, עלות ניהול דומיין, תחזוקתו ושמירה עליו, היא בסביבות 1 ש"ח לשנה. דהיינו: על העלות של ה-1 ש"ח נעשה רווח של 18 ש"ח, במבצע חד פעמי זה. בשאר ימות השנה, הרווח הוא יותר מפי 10 מזה

ג. עקב המחירים המופרזים (והיעדר מתחרים בשוק הישראלי), ההכנסות של איגוד האינטרנט (כ-10 מיליון ש"ח לשנה, ממכירת דומיינים), מגיעות והולכות למטרות לא ברורות (בלשון המעטה).

למי שלא הבין מה זה "בלשון המעטה", הנה הסבר הרבה יותר פשוט להבנה: זה הולך אל הכיס של מספר מועט של אנשים, שמתפרנסים מהאיגוד מזה שנים, תחת הכיסוי של משימות סרק, ושאיש מהם לא נבחר עד היום באיזה הליך מכרזי שקוף וראוי. זה כולל גם את המנכ"ל. דהיינו: הכל עובד בשיטת "חבר מביא חבר". בפועל, איגוד האינטרנט הפך לארגון ל"מחלבת כספים" מאזרחי ישראל לטובת בקושי 20 אנשים. "עם ישראל חי". 

ד. אם לא די בכך, כ-9,000 בעלי דומיינים, בעיקר "המקורבים לצלחת", לא משלמים עבור הדומיינים הללו, מזה שנים ארוכות. כשנחשפה השערורייה המדהימה הזו, נעשו כמה פעולות כביכול לתיקון המצב ע"י הנהלת איגוד האינטרנט, אבל בפועל, המצב לא תוקן. 

ה. סביב הנושא הזה יש עוד אין ספור שערוריות קטנות. דוגמאות: 1) יש רשימה סודית של "שמות מתחם אסורים", שמעולם לא פורסמה ולא ברור למה היא בכלל קיימת ומי מנהל אותה. 2) רשם שמות, שנתפס "מעתיק" תוכנה לרישום דומיינים, לא הושעה מתפקידו וממשיך למכור דומיינים לציבור "כאילו כלום". 

ו. כל הגורמים, שקיבלו פניות (גם מאתר זה) בנושא, התחמקו ממתן תשובה ובפועל סרבו לקחת אחריות על 230 אלף הדומיינים בישראל ולהסדיר את התחום הפרוץ הזה. 

ז. אם לא די בכל זה, חשפנו אך לאחרונה, על רקע גמר המלאי של מספרי IPv4 ותחילת "תהליך הספסרות" במספרי IP גרסה 4, שאיגוד האינטרנט הישראלי מחביא כמות מדהימה של מספרי IP בגרסה 4, מזה שנים, בלי לדווח לאיש ובלי לעשות בזה שום שימוש. 

בגלל שכל משרדי הממשלה בישראל, שיכולים להתערב בנושא, התחמקו עד היום ממתן תשובה ברורה, כיצד כאוס כזה יכול להתקיים במדינת ישראל, פנה ח"כ נחמן שי (בתמונה), בשאילתה (המצויה כאן), לשר התקשורת (בנימין נתניהו) בזו הלשון: 

"תחום הקצאת שמות מתחם תחת שם ישראל, בישראל פועל מזה שנים ללא הסדרה נאותה בחוק.
רצוני לשאול:
1. האם תחום זה יוסדר בחוק? 
2. האם יקבע בחוק כי המדינה הינה בעלת הזכויות לכינוי המען המדינתי של ישראל?
3. האם ימונה רשם שמות מתחם בישראל והקצאה בפועל על-ידי גוף ציבורי מפוקח?"

נודע לנו, שבימים הקרובים תינתן התשובה מעל בימת הכנסת. ברגע שתתקבל התשובה - נעדכן. 
 
דומיינים
Bookmark and Share