V2X - Vehicle-to-X - מלחמת התקנים בעולם הרכב רק מתחילה

דף הבית >> תקנים חדשים >> V2X - Vehicle-to-X - מלחמת התקנים בעולם הרכב רק מתחילה
V2X  (Vehicle-to-X) - מלחמת התקנים בעולם הרכב האוטונומי החכם והמקושר - רק מתחילה
מאת: צבי שחם, 7.6.16, 08:00צבי שחם

לפני כשנה הכריזו 2 ענקיות פתרונות הסלולר: קואלקום והוואווי, על פיתוח טכנולוגיית V2X המבוססת על תשתית סלולרית, תוך תחרות עם טכנולוגיית 802.11p הוותיקה. הכרזות אלו עלולות לעכב את המשך הפיתוח והניסויים של הטכנולוגיה הוותיקה ואולי לעכב את השוק כולו.

בכתבה קודמת, שהתפרסמה כאן, תארתי את ההתפתחות, שחלה לאחרונה בתחום המכוניות האוטונומיות (מכוניות ללא נהג) ביזמת מספר חברות ובמיוחד גוגל. הודגש, שהבעיה הראשונה במעלה, שצריכה להיפתר, היא בעיית הבטיחות, ומבלי שזו תיפתר לא ינועו מכוניות אוטונומיות מסחריות על כבישי העולם. בדיוק למען מטרה זאת מכוונת הפעילות הנקראת V2X.

למה דרושה טכנולוגיית V2X? בארה"ב בלבד מתרחשות יותר מ-6 מיליון תאונות דרכים בשנה, עם יותר מ-3 מיליון נפגעים, מתוכם כ-35 אלף הרוגים ונזקים של כ- 300 מיליארד דולרים לשנה. רשות התעבורה של ארה"ב  ( U.S. Department of Transportation) מעריכה, שכ-80% מהתאונות יכולות להימנע אם יבוצע שימוש מונע ב-V2X. כמובן, שזה מתייחס לנהגים כיום, ללא קשר למכוניות ללא נהג. אך כאמור, זה יוסיף אלמנט מחייב של בטיחות גם למכוניות אלו.
 
V2X (Vehicle-to-X) הוא פתרון לתקשורת בין כל המכוניות לבין כל האלמנטים בסביבה (X). הוא בעצם מורכב מ-2 תת-אלמנטים (ראה איור 1):

V2V    (Vehicle-to-Vehicle), כלומר קשר ישיר בין כל המכוניות בסביבה,
   V2I  (Vehicle-to-Infrastructure), כלומר קשר בין המכוניות לבין התשתית, המסומנת ע"י RSU (Road-Side Units ). אלמנטי התשתית יכולים להיות רמזורים, תחנות WiFi, תחנות בסיס וכו'.
 
 
 איור 1
 
V2V מחייב תקשורת אד-הוק ישירה ומהירה בין כל המכוניות בסביבה, כמתואר באיור 2:

איור 2
הטכנולוגיה מאפשרת לכל מכונית לזהות את כל המכוניות הנוסעות בסביבה, לחשב את זמני ההגעה ולהזהיר את הנהג מפני התנגשות אפשרית בטווח של מאות מטרים לכל צד (360 מעלות).

V2I מחייב תקשורת בין כל מכונית לבין אלמנט תשתית מקומי (RSU) השולט על תחום מוגבל, או שרת תקשורת מרכזי (כמו בסלולר, ו-GPS), כמתואר באיור 3:
 
איור 3

הפעילות בנושאים אלה אינה חדשה ולמעשה קיימת מזה למעלה מ-10 שנים. ארגון IEEE הקים את קבוצת העבודה802.11p ב-2004, שבה נבדקו הרבה חלופות (טיוטות), ולבסוף פורסמו גרסה ב-2010 ונספח ב-2015. התקן משתמש בערוצים ברוחב של 5,10,20 מה"צ בתחום 5.9 גה"צ (או במדויק 5.850-5.925 גה"צ), ומאפשר החלפת מידע מהירה, תוך הימנעות מהצורך להשתייך ולבצע אימות מול תחנת הבסיס. קצבי התקשורת הם 3 עד 27 Mbps בטווחים עד 1 ק"מ ותומך במכוניות הנוסעות במהירויות עד  260 קמ"ש. ראה איור 4.
 
איור 4

מספר יצרנים כבר פיתחו רכיבים לטכנולוגיה זו, שהותקנו במכוניות ויש כבר ניסויי שדה.  קיימים בשוק גם ציודי בדיקה לפרוטוקול.

אולם, לפני כשנה הכריזו 2 ענקיות בעולם פתרונות הסלולר, קואלקום והוואווי, על פיתוח טכנולוגיית V2X המבוססת על תשתית סלולרית, תוך תחרות עם טכנולוגיית 802.11p הוותיקה. הטענה היא, ששכלולים מתאימים בטכנולוגיית הסלולר מדור 5 (ואולי אפילו כבר בדור 4) יוכלו לספק את כל הדרישות של V2X, תוך ניצול מושכל של הרשתות הסלולריות הקיימות, ומניעת הצורך בהקמת (או הרחבת) תשתית ה-WiFi הנדרשת לצורך תקשורת המכוניות.
 
ארגון 3GPP הקים קבוצת עבודה לבחינת הנושא, שכנראה תכריז על הכללתו בגרסאות 14 ואילך של LTE, והיישומים המסחריים יופיעו כנראה בעוד כמה שנים. ברור, שהכרזות אלו עלולות לעכב את המשך הפיתוח והניסויים של הטכנולוגיה הוותיקה ואולי לעכב את השוק כולו.
 
ראוי לציין, שיש הבדל עקרוני בין 2 השיטות: בשיטת 802.11p נוצרים קשרים מקומיים בין המכוניות והתשתית, ללא צורך בגישה לאינטרנט ולשרת מרכזי וללא שימוש בענן. כאמור, טכנולוגיה זו די בשלה ומוכנה להפעלה מהירה.
 
לעומת זאת, בשיטה הסלולרית, כל מכונית מקושרת לאינטרנט בנפרד, ללא קשר ישיר בין המכוניות ובין מרכיבי התשתית. ה"ענן" מחשב את מסלול המכונית, בודק את כל המכוניות בסביבה ונותן הנחיות לכל מכונית (ע"ע וייז). ברור, שקיימת כאן תלות מוחלטת בתקשורת לאינטרנט, בצפיפות הגישה לאינטרנט בכל נקודה במסלול הנסיעה, בכמות המכוניות באזור ויש מגבלות אחרות של פרטיות, שרידות, חשיפה לאיומים, עלויות הרחבת התשתית הסלולרית ועוד.
 
שוק הרכב הוא גדול מאד, והשינויים בו הם איטיים יחסית לשוק התקשורת (אינטרנט וסלולר). לראייה,  יש היום 3 שיטות לטעינת מצברים במכוניות חשמליות בארה"ב השונות זו מזו וכמובן אינן תואמות (זוכרים את בטרפלייס שלנו?).
 
מאידך, ברור לכל היצרנים, כישהבטיחות מעל לכל, והם ימשיכו לפעול ליצירת תקן משותף, למרות חילוקי הדעות. ההצעה של יצרני הסלולר הכניסה "רעש" במערכת וגרמה להתחלת מלחמת תקנים שאולי תגרום לעיכוב מסוים. הערכה שלי היא, שתקן 802.11p ימומש בטווח הקרוב ובשלב מאוחר יותר (כמה שנים) ישולב בתקן הסלולרי, או ישתמש בו לגיבוי.
 
מאתצבי שחם, יוני 2016.
zvi.shacham@gmail.com
www.zvish.com
 
 

 



 
 
Bookmark and Share


 

לוח מודעות
מחפשים הגנה מושלמת על הגלישה הניידת והנייחת ועל הפרטיות מפני כל תוקף? הפתרון הזול והטוב בעולם - כאן.

לוח אירועים וכנסים של עולם ההיי-טק - כאן.

מחפש מחקרים? מאות מחקרים עדכניים מהשנה האחרונה מצויים כאן

מחפש תוכנות חופשיות? תוכל למצוא משחקיםתוכנות לפרטיים ותוכנות לעסקיםתוכנות לצילום ותמונות, הכל בחינם.


מעוניין לבנות ולתפעל אתר אישי או עסקי מקצועי? לחץ כאן.


 




לוח האירועים המלא לגולשים מצוי כאן.

17/1/19 - Afeka - Speech Technologies for Healthcare

7/3/19 - 2019 OurCrowd Global Investor Summit 

13/3/19 -  Telco 2019  

13/5/19 - ChipEx2019    

 

הכי ניצפים 

דירוג הסמאטרפונים הטובים ביותר בעולם לנובמבר 2018 עפ"י Business Insider - כאן

תאגיד השידור - "עלינו". איך עשו עלינו סיבוב והשאירו את אגרת הטלוויזיה - כאן

כל מה שלא מספרים לכם בתחום "השוק הסיטונאי" - פרק א': בזק - כאן

כל מה שלא מספרים לכם בתחום "השוק הסיטונאי" - פרק ג' - ההפסד הצרכני - כאן

כמה מפסידים בביצועים של הפס הרחב במעבר ל"שוק הסיטונאי"? - הרבה - כאן

למה מבלבלים את המוח לציבור בנושא המכונה "שוק סיטונאי"? - כאן

למה בכלל צריך להחליף / לרכוש נתב במעבר ל"שוק סיטונאי"? - כאן

איך אני יודע כמה מגהרץ יש בחיבור LTE? מי ספק הסלולר המהיר בישראל? - כאן

חשיפת המחדל המדהים המוסתר מהציבור של הרס רשתות הסלולר - כאן

חשיפת מה שאילנה דיין לא פרסמה ב"ערוץ 2" על תעלולי השר משה כחלון - כאן

איך רבע מיליון לקוחות נפלו בפח ועברו להסדר המכונה בטעות "שוק סיטונאי" - כאן

ההגנה המושלמת על הגלישה ניידת והנייחת ועל הפרטיות מפני כל תוקף - כאן

מבחן דרך: חיבור VPN - האם זו ההגנה המושלמת על הגלישה ועל הפרטיות? - כאן

העסקה הבעייתית של בזק-Yes לא הייתה מתבצעת בלי משרד התקשורת - כאן

המשך חשיפת הבלוף ששמו "מהפיכת הסלולר" ואיך מסרסים את הנתונים לציבור - כאן

כל מה שלא מספרים לכם בנוגע לחקירת "פרשת בזק-YES" ולמה ביבי לא בעניין - כאן

סיכום ביקור בסיליקון ואלי - למה 3 הגדולות משקיעות ומפתחות באותם תחומים - כאן

מורה נבוכים בפרשת "תיק 4000" מי עוד צפוי להיחקר ומה עדיין לא נחקר - כאן

שלמה פילבר (עד לאחרונה מנכ"ל משרד התקשורת) - עד מדינה? הצחקתם אותי! - כאן

"יש אפליה בחקירה"? חשיפה: למה השר משה כחלון לא נחקר עד היום? - כאן

חשיפת חשד לשחיתות הדומה לזו של "תיק 4000" אך בתחום הסלולר - כאן

חשיפת ההונאה הגדולה שהובילה לכך שמוצרי התקשורת יקרים יותר בישראל - כאן

בלעדי לקוראי האתר: 1 ש"ח ליום שיחות וגלישה ללא הגבלה בחו"ל... - כאן

חשיפת מה שלא רוצים  שתדעו בעניין פריסת אנלימיטד (בניחוח בלתי נסבל) - כאן

צעירי קליפורניה "עפים על עצמם" עם ה-e-Scooter קורקינט בשם Bird (ציפור) - כאן

השוק הקווי לקראת דעיכה ויצירת מונופול חדש (סלקום) על חורבות בזק והוט - כאן

חשיפה: האם ניתן לחבר ממיר כבלים פרטי על רשת הוט? - כאן


 
זרקור חברות
 
Telecom Experts
 
NORDVPN
 
קפל
 
טלקום אקספרטס
 
NordVPN
 
עדן אימון עסקי
 
כמה זה? השוואת מחירים
 
Pixabay
 
Telecom Experts
 
טלי וייס
 
 
Slideshare Linkedin Twitter
Youtube Instagram Facebook
Google+ live Zappix
Bitly Vimeo Pinterest
אנדרואידאנדרואיד-ברקוד אפל ברקודאפל

 
 מפת הביטקוין   מהירות גלישה Your IP שירותנט
לייבסיטי - בניית אתרים