Telecom News - הסטארטאפ Spaceek פרס שירות IoT במודיעין בשת"פ בזק ועיריית מודיעין

הסטארטאפ Spaceek פרס שירות IoT במודיעין בשת"פ בזק ועיריית מודיעין

דף הבית >> חידושים הכרזות >> הסטארטאפ Spaceek פרס שירות IoT במודיעין בשת"פ בזק ועיריית מודיעין
תחום ה-IoT מתחיל לקבל תנופה בכל מדינה בעולם שבה חברות הבזק נכנסות עם פתרונות מתקדמים ורשתות ארציות. ישראל עדיין הרחק מאחור, אבל יש כמה התחלות מעודדות ומבטיחות, אחת מהן היא פתרון החנייה החכמה במימון בזק בביצוע של Spaceek בעיר מודיעין.
מאת: אבי וייס, 26.7.16, 08:30IOT

המדינות המובילות בעולם בתחום פריסת רשתות IoT ע"י חברות הבזק המקומיות הן דרום קוריאה והולנד, כפי שחשפנו כאן. יפן, שבדיה ומדינות נוספות נמצאות ממש קרוב לסיום פריסה ארצית של רשתות IoT ע"י חברות הבזק הגדולות שם.

בנוסף, יש מדינות רבות המכוסות ע"י רשתות IoT פרטיות, ביוזמה של חברות הזנק, דוגמת רוב מדינות אירופה וחלקים נרחבים בארה"ב ובמדינות אחרו בעולם, כשבתחום הזה מובילה חברת ההזנק Sigfox הצרפתית.

בכלל בצרפת יש פעילות IoT שאפשר רק לקנא בה.

בישראל, יש תחילת פעילות IoT בתחומים מאוד מצומצמים. העיר תל-אביב מובילה ביזמות עיר חכמה וגם זכתה להכרה בינלאומית ופרסים ויש התחלות קטנות בכמה ערים נוספות דוגמת: אילת, י-ם, אשדוד, נתניה, חיפה, חדרה וראשל"צ. בכולן, מריצים פרויקטים ראשוניים. אחד הפרויקטים החשובים, שייחשף בקרוב (בטקס חגיגי, שיערכו ראשי העיר מודיעין ובזק ביום 2.8.16) הוא פרויקט  ל"חנייה חכמה" בשת"פ בין בזק ל-Spaceek.

באירוע ההשקה במודיעין ייחשפו עוד שת"פים של בזק בתחום ה-IoT, למשל Radgreen. רדגרין מפתחים 
מערכת לניטור הסביבה. זה פתרון לעיר חכמה לניטור הזיהום הסביבתי בתחנות ניטור קטנות וזולות מבוססות סנסורים, בשונה מהמערכות הקיימות הגדולות והיקרות. כל המידע נאסף בענן ונגיש לציבור. רדגרין היא בוגרת המחזור הרביעי של האקסלרטור IBM Alpha Zone.

בנוסף, תיחשף אפליקצייה של "עיר חכמה" לתושבי מודיעין, אפליקציה שמקושרת לכל המצלמות החכמות שפוזרו כבר (בהתקנה של בזק) בכמה אזורים בעיר דוגמת פארק ענבה. אגב, אחרי מודיעין בזק תפנה לבצע דברים דומים בעיר גדולה יותר - בחיפה

לפי הערכות שונות, כשליש מהסטארטאפים בישראל עוסקים בפיתוחים, שיש להם נגיעה לתחום העיר החכמה. זה נתון מדהים. יש בארץ אקסלרטורים ואינקובטורים רבים המתמחים בנושאים הללו. למרות זאת מבחינת יישום בשטח, אנו די מאחור.

זו הסיבה, שבזק החליטה "להרים את הכפפה", גם ביוזמת בית חכם -Bhome שלה (שירות שבקרוב ישודרג), וגם בהקמת אקסלרטור ליזמים בתחום ה-IoT (שבינתיים היה לו מחזור אחד, שנעשה בשת"פ
Hisense ואוניברסיטת תל-אביב) , תחת השם Vertical Engince.

אגב, Spaceek לא הייתה במחזור הזה של האקסלרטור של בזק (לא ברור אם יהיו עוד מחזורים). ספייסיק החלה לפעול קודם לכן והפיילוט הראשון שלה היה בעיר כפר-סבא, שם היא הוכיחה, שהרעיון של המיזם - עובד. 


לעניות דעתי, "עיר חכמה" מלאה יש בישראל דווקא בצה"ל, וזו "עיר הבה"דים", שצה"ל בנה בנגב.

נחזור ל-Spaceek ולפיתוח שלה. 
המיזם הזה פיתח רשת חיישנים לניווט עירוני לחנייה (מבוססת על טכנולוגיית iBeacon), בעזרת אפליקציה לחניה ברחוב ובחניונים, ללא תלות בכמות המשתמשים. הפתרון מאפשר איסוף נתונים בזמן אמת לענן מידע, תוך צמצום עלויות תשתית ב-80% מול פתרונות אחרים. 
 
הסטארטאפ ספייסיק (Spaceek), ששוכן בפ"ת הוקם לפני קרוב ל-3 שנים ביוזמתו של איתמר מימון (מייסד משותף וסמנכ"ל עם עוד 2 שותפים: אורן אלזם המנכ"ל ותמיר דאלי, סמנכ"ל מוצר), כדי לטפל בבעיה מוכרת וקשה - מציאת חניה במרכזי הערים.

לאחר בחינה של הפתרונות הקיימים בשוק, הגיעו המייסדים למסקנה, שאין פתרון זמין ויעיל לניווט לחניה. שילוב של צוות המתמחה בפיתוח מערכות תקשורת חדשניות ואפליקציות מובייל הביא להבנה, שישנה דרך אחרת, שונה מכל הפתרונות הקיימים בשוק כיום.

המיזם ספייסיק ביצע 2 סבבי גיוס לא גדולים (סה"כ 572 אלף דולרים): אחד בארה"ב ממשקיע פרטי , גיוס סיד של כ-300 אלף דולרים, וגיוס שני של כ- 272 אלף דולרים שנחשף אצלנו כאן, בשיטת מימון המונים, בפלטפורמת הגיוס של ExitValley

כיום, בזק נמצאת בתהליכי בחירת מערכת מרכזית לשליטה ולניהול המידע המופק ממערכות ה-IoT (מדובר במידע בהיקפים של Big Data שכל מערכת IoT משדרת לרשת האינטרנט). המידע העצום הזה הזה יכול להוביל לתובנות ולהחלטות, שתסייענה בידי העיריות והארגונים (וגם אנשים פרטיים) לקבל החלטות בזמן אמת, כתוצאה משימוש במערכות IoT. זה יכול להיות בכל תחום, החל מניהול רמזורים, דרך ניהול תחבורה עירונית, ניהול מערכת פינוי האשפה, ניהול מכוניות אוטונומיות, ועד סיוע לבריאות התושבים בתחומים רבים (כולל אפשרות לניטור של מידע שמופק מצמידי כושר חכמים שאנשים עונדים). מחקרים ומידע מקצועי נוסף - בלינקים בסוף הכתבה. 

אין ספק שכניסת בזק ביחד עם הרשויות המקומיות וחברות הזנק ישראליות לתחום, היא מהלך מאוד חשוב לקידום שוק ה-IoT בישראל (ולא בספינים של מנכ"ל משרד התקשורת). 




 
 
Bookmark and Share