Telecom News - שירותי ענן לעסקים – איך ממקסמים את יכולות הענן לטובת העסק?

שירותי ענן לעסקים – איך ממקסמים את יכולות הענן לטובת העסק?

דף הבית >> שירותי עננים ואחסון מידע >> שירותי ענן לעסקים – איך ממקסמים את יכולות הענן לטובת העסק?
שירותי ענן לעסקים - איך ממקסמים את יכולות הענן לטובת העסק?
 מאת: מיכאל פנחס, 7.11.16, 01:30מיכאל פנחס
 
המעבר לשימוש בשירותי ענן אינו "סוף פסוק" בתחומי החיסכון בהוצאות וההתייעלות עסקית. איך ניתן לבצע את המעבר לשירותי ענן נכון, להתייעל ולחסוך בהוצאות?
 
חיסכון בהוצאות (ובמיוחד בהוצאות התקשורת והמחשוב) הוא "צו השעה" בכל עסק וארגון. בעלי עסקים צריכים לשאול את עצמם את השאלה: האם בכלל יש כיום צורך בחדר תקשורת, מרכזיה ושרתים בתוך העסק?
 
התשובה לשאלה הזו, במיוחד בעסקים קטנים עד בינוניים היא: לא מוחלט. אמנם, עסקים וארגונים זקוקים לשירותי מחשוב ותקשורת (לרבות טלפוניה) בכל פעילותם. אולם, מדובר בסעיפי הוצאה בלתי נשלטים. הדרך הנכונה להחזיר את השליטה בהוצאות הללו היא: להיפטר מכל הציוד ולהפוך את חדר התקשורת, המרכזיה והשרתים לחדר המביא הכנסות לעסק, ולא להמשיך בשיטה הישנה, שבה החדר הזה מהווה רק הוצאות הולכות וגדולות לעסק.
 
עסקים מוצפים כיום בשפע של פתרונות תקשורת ומחשוב מתקדמים, לרבות בענן. אחד הפתרונות המתקדמים ביותר הוא תחום שירותי תקשורת, מחשוב ושיתוף אחודים :UCaaS (ר"ת:  .(Unified Communications as a Serviceכיום יש הרבה מאוד ספקים ואינטגרטורים המספקים את הכיוון הזה ונגמרה התקופה, שבה מנהלים שאלו: האם כדאי לעבור לעבודה שיתופית בענן (ואיזה ענן) ומי בכלל מספק זאת?
 
כל מי שמשתמש בסמארטפון שלו באופן יום-יומי, משתמש בשירותי ענן. את היעילות האישית והחיסכון בשימוש סמארטפון כל אחד משיג לעצמו לפי צרכי השימוש שלו. מי שמשתמש למשל ב"מסרים מידיים" לתקשורת עם חבריו, בני משפחתו ועמיתיו, יכול לבחור בין: WhatsApp, מסנג'ר, סקייפ, Hangout, טוויטר, WeChat ועוד. כל שירות כזה פועל בענן משלו, עם יתרונות וחסרונות הקיימים לכל כלי, בכל ענן. הבחירה בין הכלים הללו (כלי אחד או יותר), תלויה בעיקר בכמות החברים לקשר, שנמצאים ברשת המתאימה של המחזיק בסמארטפון.
 
אולם, בתחום העסקי, הבחירה בין שירותי הענן העסקיים במטרה להביא הכי הרבה תועלת לעסק, הרבה יותר מורכבת וקשה.
 
חברת סיסקו פרסמה ממצאים של מחקר עולמי, שנערך ע"י חברת המחקר,IDC  שמציין כי בעוד אחוז הארגונים והעסקים המאמצים פתרונות הענן ממשיך לעלות, רק ארגונים מעטים ממקסמים את הערך, שפתרון הענן יכול להציע.
 
על פי המחקר, כמעט 68% מהארגונים משתמשים בענן כדי להשיג תוצאות עסקיות טובות יותר, עלייה של 61% מהמחקר, שבוצע בשנה שעברה. זו בהחלט התקדמות יפה ומהירה. כפי שציינו לא אחת, שנת 2016 היא שנת הפריצה המלאה של הענן לכל תחום, גם בישראל.
 
עם זאת, למרבית הארגונים (69%) אין אסטרטגיות ענן מגובשת או בכלל, ורק 3% בעלי אסטרטגיות ענן מותאמות במיוחד, שמניבות תוצאות עסקיות מעולות. זה נתון מאוד מאכזב. בשביל מה לעבור לענן, אם המעבר הזה לא מביא כל תועלת עסקית ברת מדידה?
 
מה כן מביא לתוצאות עסקיות ברות מדידה בשימוש בשירותי הענן?
בממוצע, הארגונים, שהשתמשו בפתרונות ענן היברידי, השיגו יתרון שנתי של 3 מיליון דולרים הכנסות נוספות ועוד מיליון דולרים בחיסכון בעלויות. עלייה זו בהכנסות היא במידה רבה תוצאה של אימוץ שירותי הענן ההיברידי, שמאפשר מכירת מוצרים ושירותים חדשים, השגת לקוחות חדשים במהירות רבה יותר ויכולת מואצת למכור לשווקים חדשים.
 
המחקר גם מגלה, ש-95% מהארגונים, בעלי אסטרטגיות ענן מותאמות, בנו סביבת IT היברידית, שמשתמשת בעננים פרטיים וציבוריים מרובים על בסיס מדיניות כלכלית, מיקום ומדיניות רגולטורית וארגונית.
 
המחקר מתבסס על מחקר שוק, שנערך עם מנהלים, שאחראים להחלטות IT בלמעלה מ-6,100 ארגונים ב-31 מדינות, שמיישמים בהצלחה עננים פרטיים, ציבוריים והיברידיים בסביבות ה-IT שלהם. זו השנה השנייה של המחקר, כאשר גודל המדגם כמעט הוכפל מהשנה שעברה.
 
במסגרת המחקר, IDC מזהה 5 רמות של אימוץ ענן:
1. אד הוק.
2. אופורטוניסטים.
3. חוזרים.
4. שירותים מנוהלים.
5. מותאמים לארגון.
 
אימוץ פתרונות ענן היברידיים (שירותי ענן פרטיים וציבוריים) משתנה לפי מדינות, כאשר קוריאה ויפן הן בין המדינות בעלות האחוז הגבוה ביותר של ארגונים המשתמשים בשילוב של שירות ענן ציבוריים ונכסים ייעודיים, ואוסטרליה היא המדינה עם מספר הארגונים המועט ביותר, מבין המדינות שנבדקו. המחקר מציין את אחוז הארגונים עם אימוץ ענן היברידי במדינות הבאות:
  • ארה"ב 45%
  • מדינות אמריקה הלטינית 47%
  • אנגליה 46%
  • צרפת 42%
  • גרמניה 51%
  • אוסטרליה 41%
  • קנדה 47%
  • קוריאה 55%
  • הולנד 42%
  • יפן 54%
  • סין 52%
בישראל, מדובר במספר נמוך ביותר. על פי המחקר, ארגונים מתמודדים עם מספר מכשולים בדרך לאימוץ בגרות ענן גדולה יותר, כולל פערי יכולת ומיומנויות, חוסר באסטרטגיה מוגדרת היטב ומפת דרכים, מבנים ארגוניים הבנויים בצורה אנכית (Legacy Siloed), וחוסר תיאום ארגוני בין טכנולוגיית מידע לתחום העיסוק (IT/LoB).
 
כיום, עסקים מתמודדים עם סביבות מגוונות ומורכבות, וההצלחה גדלה ככל שגדלה הפריסה ההיברידית והמולטי-ענן שלהם. לקוחות אלה רוצים את החופש לבחור את הסביבות ואת מודלי הצריכה הטובים ביותר עבור יישומי הענן המסורתיים והחדשים שלהם, שמקדמים מגוון יתרונות עסקיים.
 
המעבר לטכנולוגיות עסקיות וארגוניות חדשות דוגמת: IoT,Containers , Bots ו-DevOps, נעשה קל יותר, מהיר יותר ויעיל יותר, כשמשתמשים ב"מולטי ענן". 
 
עם זאת, כפי שמחקר זה מגלה, בעוד לקוחות רבים מאמצים פתרונות ענן, רובם עדיין בשלבים המוקדמים של המעבר למודל ענן מותאם והיברידי. האתגר הוא להשתמש בפתרון, שיש בו סביבת ענן מאובטחת ומותאמת במיוחד, ספציפית לצרכים העסקיים הייחודיים של העסק.
 
כפי שמתגלה במחקר, אימוץ הענן הגלובלי וההיברידי הזה עדיין בתחילת דרכו. רוב הארגונים עדיין מנסים לייעל את אסטרטגיות הענן שלהם, אך 3% מהארגונים, שהגיעו לרמה הגבוהה ביותר של אימוץ, קוצרים את מרבית הפירות. עובדה זו גם מדגישה, שסביבות מרובות-ענן הן תרחיש ברירת המחדל בקרב רוב החברות המצליחות בעולם, וניהול מוצלח של סביבת מולטי-ענן הוא תכונת מפתח של אסטרטגיות ענן בוגרות. ככל שהשוק מתפתח, לקוחות יעברו על פני רצף בגרות-ענן בעזרת התקשרויות כמו מסגרת ייעוץ ענן עסקי, שיכול לסייע ללקוחות להאיץ את המעבר שלהם לענן ולזכות ביתרונות עסקיים מדידים.
 
שורה תחתונה:
מומלץ, שבעלי עסקים יבחנו ביטול חדרי תקשורת, מרכזיה ושרתים וישקלו מעבר לשירותים מבוססי ענן, שמספקים חוויית שירות מתקדמת ללקוחות ולעובדים גם יחד. אין צורך להיות בקי במונחים של הטכנולוגיות החדשות, כי מה שחשוב לבעלי העסקים הוא: ניתן לקבל יכולות מתקדמות בפעולה פשוטה אחת של שדרוג טכנולוגי לשירותי ענן.
 
בגלל שהמערכת היא בענן, ניתן להתנסות בה בחיבור מהיר ללא עלות ובלי התחייבות, כדי לקבל את ההחלטה על סמך התנסות מעשית במערכת. למי שהתנסה בשירותי ענן, מומלץ להתנסות בשירותי ענן היברידיים, או בגישה החדשה המכונה בשם: "מולטי ענן", מה שמביא את התועלת העסקית ברת מדידה הטובה ביותר לצרכים של העסק.
 
יודגש, שבחירת ספק שירותי ענן היא מהלך הדורש ניתוח מקצועי מעמיק ומעורבות של כל דרגי ההנהלה, בעיקר כדי להחליט על תהליך הטמעת הפתרון, שמשנה את הרגלי העבודה של כולם ומשפיע בצורה משמעותית על הקשר בין העסק ללקוחותיו.
 
מומלץ לבצע תהליך מושכל של בחירת פתרונות מתקדמים לשירותי עננים של המאה ה-21, שמשתלבים במערכות המחשוב, הטלפוניה והתקשורת האחרות של העסק. אין להסתנוור רק מהמחיר ומהיכולות הטכניות של הספק. יש לשקול גם את רמת האמינות של הספק והאם אפשר לקבל ממנו אחריות ושירות ברמה נאותה (SLA), בלי להיות כבולים אליו לעולמים ב"חתונה קתולית".

מאת: מיכאל פנחס, מהנדס תקשורת, נובמבר 2016.
מחבר המדריך לחיסכון בהוצאות התקשורת ולרכישת מרכזיות טלפון לעסקים

 
ענן היברידי
 
 



 
 
Bookmark and Share