Telecom News - מה משפיע על זמן ההחלפה של הסמארטפון אצל הישראלים?

מה משפיע על זמן ההחלפה של הסמארטפון אצל הישראלים?

דף הבית >> דעות ומחקרים >> מה חדש באקדמיה? >> מה משפיע על זמן ההחלפה של הסמארטפון אצל הישראלים?
מה משפיע על זמן ההחלפה של הסמארטפון אצל הישראלים?
מאת: חיים חביב, 17.1.17, 15:44רן בן מלכה

מחקר באונ' בן-גוריון בנגב בדק מהו הזמן האידיאלי בעיני הצרכן להחלפת מוצר אלקטרוני, השווה אותו לזמן הנכון מבחינה חברתית וסביבתית ומצא ממצאים מפתיעים.
 
מחקר באוניברסיטת בן-גוריון בנגב בדק את הרגלי ההחלפה של מוצרים עתירי טכנולוגיה בישראל. המחקר בדק מהו הזמן האידיאלי בעיני הצרכן להחלפת מוצר אלקטרוני והשווה אותו לזמן הנכון מבחינה חברתית וסביבתית.

החוקרים בדקו את רמת הפיגור הטכנולוגי של כל צרכן, ע"י השאלה: אם יכולת לקבל את הסמארטפון המתקדם ביותר בשוק תמורת הטלפון הנוכחי שלך ועוד סכום כסף נוסף, מהו הסכום המקסימלי אותו היית משלם עבור הטכנולוגיה החדשה?

המחקר גם בדק מהו סוג המכשיר, שהצרכן מחזיק בעת המחקר, ומשך הזמן, שהוא מחזיק בו.

תחושת ה"פיגור טכנולוגי" אצל הצרכן נוצרת כיום בשל קצב החידושים טכנולוגיים התכופים של מוצרים אלקטרוניים. תחושה זו גורמת לצרכן להרגיש שהמוצר המשמש אותו נחות מבחינה טכנולוגית מהמוצר החדש, שנכנס לשוק.

לכן, הוא משדרג את המוצר, לאו דווקא בשל קלקול או שחיקה של המוצר הישן, כפי שהיה נהוג בעבר. טלפונים סלולריים, קונסוליות משחקי ווידיאו, טלוויזיות ומחשבים, נזרקים בדרך כלל כאשר הצרכנים קונים גרסה מתקדמת יותר טכנולוגית.
 
למשל, הצרכנים משדרגים את הטלפון הסלולרי מדי שנה או שנתיים. המוצרים, שנזרקים הופכים לפסולת אלקטרונית, מבין סוגי הפסולת המסוכנים ביותר לסביבה.

ככל שהצרכנים מחזיקים בסמארטפון פרק זמן ארוך יותר, הם יהיו מוכנים לשלם יותר עבור הטכנולוגיה העדכנית:
 
החוקרים, ד"ר רן בן מלכה, (בתמונה למעלה), פרופ׳ ישראל לוסקי ופרופ׳ מיקי מלול, קובעים, שקיים קשר בין זמן אחזקת המכשיר הנוכחי למוכנות לשלם עבור הטכנולוגיה החדשה. כלומר, ככל שאנו מחזיקים יותר זמן בטלפון הנוכחי שלנו, כך גוברת המוכנות שלנו לשלם (לצמצום הפיגור הטכנולוגי).

המחקר מצא גם, שאנו מושפעים יותר מזמן אחזקת המכשיר ופחות מכמה המכשיר הנוכחי שלנו ישן ושהמוכנות לשלם על טכנולוגיה חדשה מושפעת גם מפרמטרים נוספים: גיל, הכנסה, השכלה ומודעות סביבתית.

בהיבט החברתי-סביבתי של המחקר, נבדקו גורמים סביבתיים בהקשר של פסולת אלקטרונית: האם הצרכן הישראלי יהיה מוכן לשלם פרמיה נוספת על רכישת מוצרים אלקטרוניים בעת קנייתם, כגון סמארטפונים ומחשבים, כדי להבטיח טיפול סביבתי נאות, איסוף ומחזור הפסולת.

מסתבר,ש-91.6% מהמשיבים היו מוכנים לשלם סכום נוסף על טיפול סביבתי נכון בפסולת הנוצרת ממוצרים אלקטרוניים. מדובר בתוצאה די מפתיעה בשל הרתיעה בציבור ממיסים או תשלומים נוספים על מוצרי צריכה.

סמארטפון



 
 
Bookmark and Share