Telecom News - מחשוב ענן לעסקים - מהם הסיכונים של דבקות בטכנולוגיות ישנות?

מחשוב ענן לעסקים - מהם הסיכונים של דבקות בטכנולוגיות ישנות?

דף הבית >> שירותי עננים ואחסון מידע >> מחשוב ענן לעסקים - מהם הסיכונים של דבקות בטכנולוגיות ישנות?
מחשוב ענן לעסקים - מהם הסיכונים של דבקות בטכנולוגיות ישנות?
מאת: מיכאל פנחס, 4.3.17, 17:51מיכאל פנחס
 
עסקים רבים סבורים, ששירותי ענן הם "אופנה חולפת", שלא נוגעת לפעילותם. אולם, מהם הסיכונים בהמשך שימוש בטכנולוגיות ישנות? אילו טכנולוגיות ישנות הן חסרות תועלת ונדרש שדרוג דחוף למחשוב ענן?  איך ניתן לעבור למחשוב ענן מבלי ליפול בפח?
 
כיום, היקף השימוש בשירותי ענן בעסקים ברמת ה-SMB וה-SME במדינות המערב המובילות עבר את קו ה-70%. בישראל, השימוש בשירותי ענן במגזר העסקי לא עבר עדיין את קו ה-30% ובתחום שירותי תקשורת בענן, מדובר בפחות מ-10%.
 
למעשה, בישראל השימוש בשירותי ענן מהווה הצלחה משמעותית רק בפלחי השוק של חברות ההייטק והסטארטאפים. רוב שוק ה-SMB וה-SME אינו מכיר את היתרונות של המעבר לשירותי ענן וסבור, שמדובר ב"אופנה חולפת", "סיכון אבטחתי" וכיוון התפתחות חסר תועלת ממשית ומעשית לפעילות העסקית. 
 
אולם, המשך השימוש בשיטות הישנות ובטכנולוגיות הישנות (Legacy Technologies) הוא סיכון בפני עצמו, לבעלי ומנהלי העסקים, בעולם הדינמי בו אנו נמצאים.
 
למה אי המעבר למחשוב ענן הוא סיכון לעסקים?
אנשים (כולל מנהלים ובעלי עסקים), בחיים הפרטיים והעסקיים שלהם, לא מעיזים ללכת ברחוב או במקום העבודה עם מכנסי הג'ינס שהלכו אתם בגיל העשרה לחייהם. הם לא ממשיכים להחזיק בידם מכשיר טלפון סלולרי בן 30 שנה ולא ממשיכים לנהוג ברכב בן 40 שנה.
 
אז למה הם כן נוהגים כך בהתייחס למערכות התוכנה והחומרה שיש להם בעסק? זה ממש לא הגיוני. למה להמשיך להחזיק מוצרים וטכנולוגיות, ששיא התהילה שלהם היה לפני עשרות שנים ומאז הם התיישנו והפכו לא רלבנטיים למציאות של היום?
 
הטעות הגדולה ביותר בגישה הזו היא טעות חשבונאית. מנהלים ובעלי עסקים חושבים, שהמשך שימוש בציוד וטכנולוגיות ישנות הוא יותר זול. זו פשוט טעות ואי הבנה בסיסית בחשבון.
 
הם גם לא יודעים לחשב נכון מה ה-TCO (ר"ת: - Total Cost of Ownership "עלות הבעלות הכוללת") לעסק, שנובעת מהמשך השימוש בציוד וטכנולוגיות ישנות ומה הפגיעה הנגרמת עקב כך לפריון של העסק וליעילות תפעולו.
 
מעבר לבזבוז הכסף המתמשך (והוצאות בלתי נשלטות, כי המומחים לתחזוקה של מערכות ישנות מתמעטים ועלות העסקתם עולה כל הזמן), קיימים הסיכונים הבאים:
  • נפילת מערכות. מדרך הטבע, מערכות ישנות מתקלקלות יותר בקלות ולכן הן נופלות וגורמות לזמני השבתה ממושכים ולנזקים כלכליים הולכים וגדלים (כולל נזקים עקיפים לא פחות חמורים, של פגיעה במוניטין ונטישת לקוחות).
  • סיכוני פגיעה באבטחת המידע, גניבת המידע ופגיעה בפרטיות. מערכות ישנות חשופות ופרוצות לשיטת התקיפה החדשות הקיימות כיום. חברות קטנות וגדולות בכל רחבי העולם (וגם בישראל) נפגעו בשנה האחרונה במספרים גדולים (יש מחקרים הטוענים, שכמחצית מהעסקים נפגעו בשנה החולפת). מי שנפגעו הם עסקים וארגונים, שסבלו מתקיפות על המערכות הישנות שלהן, שנפרצו די בקלות. אין כמעט פריצות למערכות חדשות הנמצאות בענן.
  • העלות של "התאוששות מאסון" גבוהה מכל מה שניתן לחשב. למעשה, מערכות ישנות אינן מסוגלות לספק "המשכיות עסקית", בכל מקרה של אסון מכל סוג.
  • המערכות הישנות אינן עומדות בתנאי הרגולציה החדשים. כיום, כמעט בכל התחומים העסקיים יש רגולציות, ורגולציות מאוד מחמירות בכמה ענפים (דוגמת: הבריאות, הפיננסים, הביטוח, שירותי התקשורת). המערכות הישנות אינן עומדות בתנאי הרגולציה ומעמידות את העסק בפני סיכונים רגולטוריים מיותרים.
  • המערכות הישנות לא תומכות בגישות החדשות של מתן שירות לקוחות. הלקוחות של היום ומחר רוצים שירותי תמיכה בסמארטפון שלהם, באפליקציות חברתיות וכיו"ב. זה לא אפשרי לביצוע במערכות הישנות. כך, העסק פשוט יפסיד לקוחות בקצב הולך וגובר, כי הוא לא עונה לצרכים המתפתחים שלהם.
  • אבדן מוניטין. בכל מקרה של טעות או תקלה, העסק נחשף בפני הציבור (לרבות ציבור לקוחותיו ושרשרת הערך של העסק), כעסק שיש לו מערכות מיושנות ביותר ולא אמינות.
  • פגיעה בעובדים קיימים וחדשים. השימוש במערכות ישנות פוגע לא רק בלקוחות, אלא בנכונות של צעירים מוכשרים לבוא ולהציע את עצמם למשרות פנויות בעסק. זה פוגע גם בנכונות של עובדים המועסקים בעסק, להמשיך ולעבוד בעסק, שלא מתפתח לשום כיוון מוגדר ולא מציע להם שום דבר מלהיב, שיכול לאפשר להם צמיחה אישית בתוך העסק. זאת, מול הקיים בעסקים מתחרים, שכן עברו לטכנולוגיות חדישות. 
מתי טכנולוגיות ישנות הן ממש ישנות וחסרות תועלת ונדרש שדרוג למחשוב ענן?
התשובה כאן היא לא חד-משמעית, כי זה תלוי בסוג השירות, סוג הציוד ובמצב המערכות הנמצאות כבר בעסק.
 
יש שיקולים חשבונאיים לעניין מועדי החלפת ציוד, בעיקר בגלל הגדרות מס הכנסה (הגדרת הוצאות המוכרות כפחת ופריסת הפחת על פני השנים כתלות בסוג ההוצאה. לדוגמה: מחשב אישי הפחת שלו נפרס על 3 שנים ומחשב עסקי הפחת שלו נפרס על 4 שנים). אולם, זה עדיין לא אומר לבעל העסק, האם בסיום פריסת הפחת למחשב, זה הזמן להחליף את המחשב הישן למחשב חדש.
 
הדרך הפשוטה היותר לדעת מתי טכנולוגיה והציוד הנלווה לה הוא ישן ולא רלבנטי, זה לבדוק אצל יצרן המערכת, מתי הוא הפסיק לשדרג ולתמוך במערכת. רוב החברות מפרסמות לגבי כל מוצר (תוכנה או חומרה), מתי התמיכה במוצר נגמרה ואין יותר שדרוגים.
 
אולם, זה פרמטר אחד בלבד לשיקול בעלי העסק. כי לעיתים יש אינטרסים ליצרן המערכת, אינטרסים כלכליים משלו, שמשפיעים על ההחלטה שלו לתמוך או להפסיק לתמוך ולשדרג מוצר מסוים בקו המוצרים שלו.
 
לכן, השיקול העיקרי של בעלי העסק והמנהלים אמור להיות: האם המערכת הוותיקה הנמצאת בעסק משרתת את מטרות העסק כיום ובשנה-שנתיים הקרובות, מול חלופות אחרות הקיימות כעת בשוק?
 
אילו טכנולוגיות ישנות מומלץ לסיים השימוש בהן ולעבור לכיוון שירותי ענן?
יש רשימה ארוכה של מוצרים וטכנולוגיות, שעבר זמנם, והם גורמים לנזקים לעסק המשתמש בהם (הן בעלויות התחזוקה והרישיונות והן באי היעילות התפעולית, שהם גורמים לעסק).
 
בין הטכנולוגיות הללו ניתן למנות את: Mainframes, COBOL,  OS/2, ISDN, DOS, Windows XP, טלפוניה וטלוויזיה אנלוגית ועוד.
 
שורה תחתונה בתחום המעבר למחשוב ענן ושירותי ענן בתקשורת לעסקים:
השוק נמצא כיום בתזזית והכוח עבר לידי הצרכנים, גם הצרכנים העסקיים. שוק שירותי הענן הוא שוק בצמיחה מהירה עם תחרות עצומה ומחירים מאוד אטרקטיביים.
 
בגלל שהכוח מצוי כיום בידי הלקוחות, אין להתפתות למבצעי שיווק מטעים, מבצעים, שבהם מוכרים סחורה ישנה בעטיפה חדשה ללקוחות העסקיים, תוך ניצול העובדה, שאין לרוב הלקוחות העסקיים את הידע המתאים להבחין, שמוכרים להם "סחורה ישנה" ואף יקרה, שפג תוקפה מזמן.

מאת: מיכאל פנחס, מהנדס תקשורת, מרץ 2017.
מחבר המדריך לפתרונות תקשורת ומחשוב ענן ולרכישת מרכזיות טלפון IP לעסקים
 



 
 
Bookmark and Share