Telecom News - מעבר מסיבי של אנשי הייטק לחו"ל עלול להפוך את ישראל למדינת עולם שלישי

מעבר מסיבי של אנשי הייטק לחו"ל עלול להפוך את ישראל למדינת עולם שלישי

דף הבית >> בקהילה >> קריירה >> מעבר מסיבי של אנשי הייטק לחו"ל עלול להפוך את ישראל למדינת עולם שלישי
המעבר המסיבי של אנשי הייטק לחו"ל עלול להפוך בטווח הארוך את ישראל למדינת עולם שלישי
מאת: מערכת Telecom News, 8.2.17, 17:29ג'מי שוורצקוף

הרילוקיישן לחו"ל של סטארטאפים ויזמים, אנשי הייטק ובעלי מקצועות הקשורים לענף זה אינו רק לארה"ב, כפי שמקובל לחשוב, אלא גם למדינות נוספות כגון קנדה, מדינות מערב אירופה, אוסטרליה ועוד.

ד"ר ג'ימי שוורצקוף, מנכ"ל חברת המחקר הישראלית STKI מתריע:

"גורמים רשמיים בישראל מדברים פה ושם על בריחת מוחות, אולם, הכוונה ב'בריחת מוחות' היא בעיקר לבעלי תואר שלישי. משום מה, איש אינו מתיחס לבעלי תואר ראשון ושני, או אף חסרי תואר אקדמי, שעוברים לחו"ל במסגרת רילוקיישן של סטארטאפים או חברות גדולות, או מוצאים עבודה בחברה זרה.

המעבר לחו"ל של יזמים, אנשי הייטק ובעלי מקצועות שונים הקשורים לענף זה אינו רק לארה"ב, כפי שמקובל לחשוב, אלא גם למדינות נוספות כגון קנדה, מדינות מערב אירופה כמו גרמניה (ברלין), אוסטרליה ומדינות נוספות. אין מספרים בדוקים כמה עוזבים את הארץ, אך כמעט כל סטארטאפ מעביר בשלב מסוים את המטה המנהלתי והשיווקי שלו לחו"ל, חברות הייטק גדולות רבות מקימות שלוחות וחברות בנות בחו"ל, ואנשי הייטק רבים מחפשים משרות בחו"ל על בסיס אישי.

מרבית הנסיונות להחזיר ארצה אנשי הייטק ישראלים המתגוררים בחו"ל לא הצליחו. לא צריך להיות כלכלן דגול כדי להבין, שאנשי הייטק לא יחזרו למקום, שבו יוקר המחיה אדיר ומחירי הדירות מטורפים. גם אם יש מקצועות, שבהם המשכורות בחו"ל פחות או יותר דומות לאלה שבישראל, כוח הקניה של השקל בארץ נמוך יותר לעומת הדולר, היורו או הליש"ט.

בעבר היתה נהוגה בעולם הסטארטאפים הישראלים התפיסה של 'רגל בישראל ורגל בחו"ל' והטענה היתה, שצריך לשבת קרוב לשוקי היעד. העניין הוא, שהעולם השתנה והמרחקים נמחקו הודות לתקשורת ולטכנולוגיה המתקדמת, אבל עדיין ממשיכים להעביר פעילות לחו"ל. צריך להודות ולא לטמון את הראש בחול - ישראל היא פחות אטרקטיבית לאנשי הייטק הן לפעילות עסקית והן למגורים.

אני חושש, שאם הממשלה לא תהפוך את ישראל למקום אטרקטיבי יותר אנו עלולים להפוך למדינת עולם שלישי, שבה יהיו עובדי מו"פ אך הכסף הגדול ישאר בחו"ל".
רילוקיישן



 
 
Bookmark and Share