Telecom News - על ספקי שירותי תקשורת לממש את פוטנציאל הרשת

על ספקי שירותי תקשורת לממש את פוטנציאל הרשת

דף הבית >> סקירות טכנולוגיות >> על ספקי שירותי תקשורת לממש את פוטנציאל הרשת
על ספקי שירותי תקשורת לממש את פוטנציאל הרשת
מאת: סנטיאגו מדרוגה, 5.6.17, 13:33סנטיאגו מדרוגה

לא מספיק לחדש. CSPs חייבים להגיב במהירות לדינמיקות חדשות המעצבות אינטראקציה ושימוש של צרכנים בטכנולוגיה.
 
חברות רבות, ללא חשיבות לגודלן, בודקות איך הן יכולות לנצל  טכנולוגיות משבשות כמו ענן, מובייל, מדיה חברתית או אנליטיקת ביג דאטה. כל הבדיקות האלה נמצאות תחת המטרייה של "טרנספורמציה דיגיטלית", שעוזרת להניע גל חדש של שירותים למשתמשי קצה, שמנצלים יתרונות של טכנולוגיות כמו האינטרנט של הדברים - IoT, מחשוב קוגניטיבי, רובוטיקה, מציאות וירטואלית ומתוגברת (VR/AR).

ההערכות על כמה כסף יושקע ברחבי העולם בטרנספורמציה דיגיטלית משתנות, למרות ש-IDC צופה, שב-2019 יקדמו טכנולוגיות ושירותי טרנספורמציה דיגיטלית 75% מההוצאה על IT, וב-2020 עסקיהם של מחצית מארגוני ה-Global 2000 יהיו תלויים ביכולתם ליצור מוצרים, חוויות ושירותים דיגיטליים מתקדמים.

ספקי שירותי תקשורת (CSPs) מוצאים עצמם בלבה של שרשרת הערך הדיגיטלית, עם ארגונים ברחבי תעשיות שונות, שמסתמכים על רשתות תקשורת ועוצמת מחשוב עבור רכיבים קריטיים של שירותיהם. השאלה הגדולה עבור CSPs בעולם אמיץ חדש זה של טרנספורמציה דיגיטלית, מדאיגה את התעשייה-  איך הם יפיקו ערך מרבי ממיצובם הקולקטיבי בשרשרת הערך ולא יהפכו לצינור קומודיטי המנקז את הכל בתוכו?

מפעילים צריכים לאמץ את ההזדמנויות המוצעות ע"י דיגיטציה כדי להתחרות ביעילות מול שפע חברות דיגיטליות חדשות, שנולדו כאלו, שמשבשות את השוק, ושירותים, שבאופן מסורתי המפעילים הם אלה, שהפכו אותם לכסף.

CSPs איטיים באימוץ הטכנולוגיה
חלק מהאתגרים עבור CSPs הם בכך, שהתשתית שלהם נשארת מאחור ביחס לעקומת הטכנולוגיה. חלק גדול מלקוחותיהם הארגונים עוסקים כבר שנים בטכנולוגיות טרנספורמציה כמו שירותי ענן ווירטואליזציה. אם ה-CSPs רוצים לשרת היטב את התחום הארגוני, הם חייבים ללכת במסלול הטרנספורמציה הדיגיטלית.

זה המקום אליו נכנס המהלך לעבר ארכיטקטורת וירטואליזציה מוגדרת-תוכנה. מסורתית, שירותי רשת נבנו על חומרה קניינית, שנתפרה עבור ארגוני טלקום אלה, שדורשת השקעות גדולות במשך שנים. עכשיו יכולים שירותי רשת לרוץ בפלטפורמת ענן פרטי על שרתים סטנדרטיים בצפיפות גבוהה. זה משנה לא רק את הטכנולוגיה אלא גם את הכלכלה והדינמיקה של התעשייה.

הדינמיקה החדשה מעצבת מחדש את האקוסיסטם של התעשייה ומציירת מחדש את קווי התחרות. במקום בו בעבר יכלו ספקי ציוד רשת ממוסדים לספק פתרונות ורטיקליים, ש-CSPs יכלו לתפור אותם יחד, עכשיו, עם פונקציות רשת מוטמעות-וירטואלית, הדרך פתוחה לכניסתם לשוק של ISVs צד-ג' קטנים יותר.

עם הפרדת תוכנה מחומרה, אנו רואים קוד פתוח מגיע לחזית, כאשר קהילות חדשות נוצרות כדי לשתף פעולה בהגדרת הדור הבא של פתרונות. בקהילות צומחות אלו יש יותר ידיים המשתלבות יחד כדי למצוא מהר יותר פתרונות ולהגביר את קצב החדשנות.

כל זה מאפשר למפעילים להשתחרר מטכנולוגיה קניינית ולזכות בחופש רב יותר לבחירת הספק העונה להם טוב ביותר לצרכיהם בכל זמן נתון. הדבר גם מעודד אותם להשתתף בקהילות, כשהם יכולים להשתמש בהן כדרך לתגבור תקציבי מו"פ קיימים שלהם.

קחו את OpenStack כדוגמה ותראו, ש- CSPs זוכים לגישה למפתחים בעולם מוגדר התוכנה, ובונים את תשתית הענן שלהם בטכנולוגיות ובתהליכים מומלצים (Best practices) אלה.

מגזר הטלקום בכללותו צועד לכיוון הטרנספורמציה. שחקנים מגוונים צועדים בדרכים שונות ובמהירויות שונות, ואנו נראה סוגים חדשים של שותפויות, מפני שאין פתרון אחד, שיתאים לכל המצבים. אך כדי ש-CSPs יתאימו עצמם לדינמיקות חדשות אלו ויעלו על הגל הדיגיטלי, יש אתגר אחר פרט לחידוש הטכנולוגיה, והוא הצורך להתאים את התרבות הארגונית שלהם.

הצעידה לכיוון הדיגיטל דורשת ראש פתוח לבדיקה מחדש של המבנה הפנימי לכיוון של גישות חדשות כמו קונטיינרים ו-DevOps, ולקראת עבודה שיתופית. אני מאמין, שאנו עדים לעידן של טלקום פתוח, שבנוי ונתמך ע"י האקוסיסטם הפתוח.

כפי שאנו רואים מזה זמן מה בתעשיות אחרות, מפעילים יוכלו לחדש מהר יותר, להפחית עלויות ולהגדיל גמישות כדי להתמודד עם האתגר של כוחות תחרותיים מהסוג החדש. עם זאת, אלה הרוצים  להפיק יתרונות מקוד פתוח, חייבים גם ללמוד לנווט את האקוסיסטם.

הם יצטרכו להבין את ההבדלים בין פרויקטי Upstream ופרויקטים מוקשחים ומאובטחים. עם כך הם יצטרכו להבין איך טכנולוגיות מאושרות לעבודה עם חומרה ותוכנה ולהבין את סיכוני הנעילה והתאימות של גרסאות קנייניות מתנגשות של תוכנות קוד פתוח, שידועות כ-Forks. בחלק מהן הם ייתקלו בדרך יותר מאשר באחרות.

הולכים בנתיב הטרנספורמציה הדיגיטלית
סוויסקום (Swisscom) אימצה כבר בשלב מוקדם טרנספורמציית IT ואורח מחשבה פתוח. ב-2012 התוותה החברה אסטרטגיית ענן לפישוט התשתית שלה, וכדי לאפשר לה להרחיב אותה עבור היצע חדש ללקוחות ולסייע להנחות אותם בדרך לעידן הדיגיטלי.

עם OpenStack היא ליכדה את התשתית שלה לתוך פלטפורמת ענן אחת כדי לעזור לממש זאת מהר יותר, לפיתוח אג'ילי (זריז וגמיש) יותר וליישומים המתרחבים בקלות בתגובה לדרישת לקוחות.

על יסודות וירטואליים אלה השיקה סוויסקום את היצע פלטפורמה-כשירות (PaaS) שלה. כך, שלקוחותיה יכולים ליצור ולפרוס יישומים מהר יותר. פרויקט הענן פתח לסוויסקום קווי הכנסה חדשים עבור לקוחות ארגוניים ופרטיים כאחד.

לדוגמא, ספק פתרונות עבור תחום המלונאות מפתח את יישומי פתיחת דלתות בחדרי מלון שלו ב-Swisscom Application Cloud. בינתיים, לקוחות פרטיים יכולים לנצל את יתרונות היישום דמוי דרופבוקס של ה-CSP, שנקרא MyCloud, ומציע למנויים אחסון ללא הגבלה.

ניתן לספר גם על Fastweb האיטלקית, שמספקת שירותי ICT  מבוססי ענן לעסקים, בדרך כלל לארגונים גדולים. כדי לענות לצרכי האימוץ הגדלים והדינמיים של לקוחות, ביססה Fastweb את אסטרטגיית מרכז הנתונים מוגדר-תוכנה שלה על OpenStack, ועתה יכולה להשתמש ביכולות אוטומציה ושירות עצמי כדי ליצור במהירות ובקלות רשתות תקשורת מותאמות.

לקוחותיה יכולים לרכוש בלוקים של משאבי מחשוב, קישוריות ואחסון בסביבת הענן של החברה ויכולים לבנות מרכזי נתונים וירטואליים דרך פורטל שירות-עצמי. עם תשתית מחודשת יכולה Fastweb להציע ללקוחותיה הסכמי רמת שירות עקביים, שמכסים את כלל פלטפורמת הטכנולוגיה שלה, מרשתות תקשורת עד מערכות ענן.

חלק מפתרונות הענן היותר מתקדמים ש-CSPs בונים, כבר מציעים פתרונות לתעשיות ספציפיות, שיכולים להשתלב עם תוכנות ויישומים קיימים של ארגון.

לדוגמא, T-Systems בבעלות דויטשה טלקום Telecom Deutsche מציעה שירותי ענן מוכנים לתחומים ורטיקליים, שהיא מצפה, שיכללו פלטפורמת וטכנולוגיית יישומי קונטיינר.

אנו גם צפויים להמשיך לראות כניסה של שירותים כאלה למרחב ה-IoT, לדוגמא: ארגוני לוגיסטיקה העוקבים אחרי תנאי צי רכב דרך חיישנים מחוברים. גם תעשיית שירותי הבריאות תוכל ליהנות מדיגיטציה של רבים משירותיה, החל מרשומות מטופלים, דרך חילופי מסמכים ועד לארגון של מרפאות. תעשייה אחרת, שתוכל לקדם חדשנות דרך דיגיטציה מבוססת-ענן, היא קמעונאות, לשיפור חווית הלקוח, לדוגמא: דרך שיווק בקרבת נקודת המכירה וניתוחי ביקורים בחנויות.

דינמיות בקהילות
היום ברור לגמרי, שכדי ש-CSP מודרני יצליח בעולם דיגיטלי, יכולות כמו אג'יליות, גמישות וסקלאביליות הן חיוניות בכל אקוסיסטם של ICT. אלו הן ההבטחות של NFV ו-SDN, ואלו הבטחות של פלטפורמות ענן פתוח כמו OpenStack.

דרישות תעשייה משתנות במהירות וגופים משבשים חדשים, שנכנסים לשוק, מקדמים התפתחות מהירה יותר בטכנולוגיות טלקום. אך באותו זמן גורמים ללחצים עצומים על עסקים בתעשייה. ספקי שירות מובילים חייבים לענות לאתגרים אלה בלי לפגוע ביעילות העסקית ובביצועי הרשת שלהם ולא להגדיל את עלות הבעלות הכוללת.

לא מספיק לחדש. CSPs חייבים לחדש במהירות האינטרנט ולהגיב לדינמיקות חדשות המעצבות אינטראקציה ושימוש של צרכנים בטכנולוגיה. הקלחת הרותחת של שינויים, חדשנות ותחרות, סללה את הדרך למערכי אקוסיסטם חדשים בתעשייה, שמבוססים על גישה שיתופית פתוחה הנותנת השראה לדרך שונה של חשיבה.

כיום יש כמיליון פרויקטים של קוד פתוח, שנמצא היום בחזית של פריצות דרך טכנולוגיות גדולות רבות, ממדע נתונים דרך בינה מלאכותית ועד מדיה חברתית. כדי להתחרות בתעשייה של מחר, CSPs צריכים להשתתף היום בקהילות קוד פתוח, היכן שאנשים נלהבים בעלי רקע שונה משתפים פעולה כדי לפתור בעיות ולהגדיר את רשתות העתיד שלנו.

מאת: סנטיאגו מדרוגה (Santiago Madruga), יוני 2017.
מנהל טלקום ו-ICT ב-EMEA, רד האט.

טרנספורמציה דיגיטלית



 
 
Bookmark and Share