Telecom News - גופי אנטרפרייז בישראל קצת יותר איטיים באימוץ הענן

גופי אנטרפרייז בישראל קצת יותר איטיים באימוץ הענן

דף הבית >> שירותי עננים ואחסון מידע >> גופי אנטרפרייז בישראל קצת יותר איטיים באימוץ הענן
גופי אנטרפרייז בישראל קצת יותר איטיים באימוץ הענן
מאת: מערכת Telecom News, 20.7.17, 07:00שון כהן

מה זה OpenStack? כ-60% מהמנמ"רים בארה"ב כבר אימצו בשנה האחרונה אסטרטגיית הטמעת מחשוב רב-עננית (multi-cloud), וה-OpenStack הוא נדבך חשוב להגשמת אסטרטגיה זו.

ראיון עם שון כהן, מנהל מוצר ואסטרטגיה בכיר ל-OpenStack  בחברת רד האט העולמית, שעוסק בתחום מחשוב הענן זה 15 שנה, הרבה לפני שקראו לכך ענן.

מה זה OpenStack?  
OpenStack הוא פרויקט קוד פתוח, מערכת לניהול ענן - פרטי, ציבורי והיברידי. הייחודיות ב-OpenStack היא, שהבעלות עוברת ללקוח עם יכולת לשלוט על הענן בכמה פרמטרים. Upstream הוא כינוי לקוד פתוח העובר לקהילה, והאינטרס הוא, שזו תהיה קהילה רחבה ככל האפשר. OpenStack היא דוגמה טובה, עם יותר מ-650 חברות וכ-70,000 משתתפים פעילים בפרויקט.

צריך להבין, שב-OpenStack כפרויקט קוד פתוח יש בכל 6 חודשים גרסה חדשה. OpenStack Platform 11 היא המהדורה הראשונה של החברה, שהיא גרסת חיים קצרים - תיתמך עד שנה בסך הכל, כי בגרסה 10 הקודמת שינו את אסטרטגיית האספקה כדי לתמוך טוב יותר בשוק. עד גרסה 10 הייתה תמיכה במשך עד 3 שנים, אך בחברה גילו, שלקוחות מסורתיים כמו בנקים מעוניינים באורך חיים ארוך יותר גם אם זה על חשבון חדשנות. להם חשובה היציבות והבשלות של הפלטפורמה.

לכן, מ-OpenStack Platform 10 הוחלט, שבסבב של כל 3 מהדורות מוציאים מהדורה ארוכת טווח, שנתמכת עד 5 שנים, מה שמבטיח שקט נפשי ויציבות של תמיכה בלקוחות לאורך מחזור החיים.

עם זאת, עבור מי שחשובים להם חידושים, כמו תחום הטלקום (NFV) וללקוחות אג'יליים ובנויים לענן, הגדירו את הגרסאות הקצרות יותר 11 ו-12, שכל אחת מהן תהיה, כאמור, לשנה. זאת תוך שיפור שדרוג הגרסאות. 

OpenStack נמצאת בצמיחה מתמדת ותהיה כאן לטווח רחוק, כי תמונת הענן היא היברידית לחלוטין. עדות לכך היא כמות הלקוחות המאמצים זאת לרוחב תחומים ורטיקליים רבים.

מי השחקנים?
בשנה האחרונה יש קונסולידציה בשוק OpenStack, כששחקנים שינו מודל אסטרטגיות תמיכה או הפסיקו פעילות ושינו כיוון. בשוק נשארו 3 ספקיות: רד האט, Canonical ו-Suse - ספקיות הלינוקס. מה שגרם לשינוי, זה ש-HPE יצאה מפעילות עצמאית ועובדת עם הספקיות תוך שת"פ עם רד האט, וחברות כמו ,Mirantis שפנו למודל תפעולי מבוסס שירותים מנוהלים.

מהן הסיבות לקונסולידציה זאת?
צריך מערכת הפעלה לינוקס להובלת הפצה שלOpenStack , כי צריך לתמוך בכל שכבות התוכנה ולאפשר חדשנות בכל המערך. השילוב חיוני. קונסולידציה מעידה על בגרות שוק וזה נכון ל-OpenStack.

מי הלקוחות?
חברות טלקום, פיננסים - בנקים גדולים באירופה וצפון אמריקה, ביטוח, השקעות, קמעונאות, וחברות תוכנה, לרבות גופים ציבוריים כמו שירותי הענן למגזר הציבורי באנגליה או שירותי הענן של האוניברסיטאות באזור בוסטון.

מתי הגופים שלא נכנסים לענן, כמו בנקים, כן ייכנסו?
2017 היא שנת כניסת OpenStack לפרודקשן. יש דוגמאות רבות לארגוני אנטרפרייז, שכבר עושים זאת. למשל:  BBVA באירופה בתחום הבנקאות, Verizon, בה יש אחת מפריסות OpenStack הגדולות בעולם עבור NFV (וירטואליזציית פונקציות רשת), UKcloud יצרה חלופת קוד פתוח עבור המגזר הציבורי בבריטניה ו-Swisscom עברה לסביבת קוד פתוח כדי להגדיל סקלאביליות, גמישות וזריזות, לבניית פלטפורמת ענן, שתשרת טוב יותר לקוחות קיימים עתידיים. גם וולבו מריצה .OpenStack

גופי אנטרפרייז בישראל קצת יותר איטיים. אירופה יותר קרובה לישראל ברגולציה, גם בענן. יש 2 גורמים המשפיעים על כך:
  1. מעבר מ-Capex (הוצאות הוניות) ל-Opex (הוצאות תפעוליות). היום בארץ עדיין נוקטים בגישת Capex - קונים. גופים צריכים לעבור שינוי תפיסתי וארגוני לכיוון של היותם גופים מבוססי ומוכווני שירותים. החדשנות בבנקים ברמת שימוש ב-OpenStack היא גבוהה מאוד לכיוון האונליין ומובייל, וזה מה שכל הבנקים דוחפים גם תדמיתית בארץ ובעולם. אי אפשר להגיע לרמה זו של חידוש בלי הענן ולכן צריך לשנות את הארגון. בארה"ב יש כבר שינויים בהרגלי הצריכה של המנמ"רים. מכיוון שהתמונה שם היברידית ו-30% מההשקעות הן בענן ציבורי. הארגון רגיל כבר לשלם עבור שירותים ומתחיל מעבר ל-Opex, כולל חיוב פנימי של היחידות בארגון. היתרון טמון בזיכוי על מה שלא צורכים.
  2. נושא האבטחה בענן. יש לכך 2 היבטים: יכולת לספק אבטחה מקצה לקצה במחשוב ענן, ויכולת של עננים פרטיים לתת את השליטה המלאה לארגונים. היכולת לשלוט טוב יותר על האבטחה מעבר ל-firewall מביאה לשימוש בענן פרטי. באירופה, היכן שיש מרכיב גדול של רגולציה, אי אפשר להוציא דאטה מחוץ לגבולות מדינה. בענן ציבורי אי אפשר לעמוד בכך. בענן פרטי ניתן לעשות זאת.
אבל ענן פרטי זה Capex?
יש שינויים במודל הענן הפרטי. יש ניהול דאטה סנטר כענן, ואופציה שניה היא שירותי הוסטינג – שהיו קיימים מזמן, והיום יש טעם נוסף של ענן פרטי.

ארגון הרוצה, שהמידע יישאר אצלו ולא יכול או רוצה לבצע זאת בעצמו מפני שאין לו כוח אדם וכלים, יכול במקום זאת לעבור למודל Opex ולמצב של Powered by  עם ספקי שירותים – כמו Rackspace המספקת שירותים של ניהול שירותי OpenStack ללקוח. היתרון: הלקוח נהנה ומעביר את כאב הראש של ניהול הענן לגורם שלישי.  בדומה לכך, גם סיסקו ויבמ מספקות שירותי OpenStack מנוהלים על בסיס Red Hat OpenStack כ-Powered by Red Hat. כך, שיש יותר מאופציה אחת כדי להיכנס לענן הפרטי. אגב, יחד עם ספקים אלה יש לרד האט כ-65% משוק ה-OpenStack הארגוני.

כ-60% מהמנמ"רים בארה"ב כבר אימצו בשנה האחרונה אסטרטגיית הטמעת מחשוב רב-עננית (multi-cloud), ואני רואה את OpenStack כנדבך חשוב להגשמת אסטרטגיה זו.


OPENSTACK



 
 
Bookmark and Share