Telecom News - איך בונים מארקטפלייס (MarketPlace) מוצלח?

איך בונים מארקטפלייס (MarketPlace) מוצלח?

דף הבית >> פורומים וביטקוין >> Web 2.0/3.0 >> איך בונים מארקטפלייס (MarketPlace) מוצלח?
איך בונים מארקטפלייס (MarketPlace) מוצלח?ישי טנצר
מאת: ישי טנצר, 22.10.17, 08:00
 
סקירת אחד הנושאים החמים בכלכלה שיתופית: "מארקטפלייס". מהם יתרונותיו למוכר/משווק ולקונה? מהם המודלים העסקיים הפופולריים שלו? מהם הנקודות החשובות שיש לקחת בחשבון בבנייתו?
 
מהו מארקטפלייס?
מארקטפלייס הוא  אתר/אפליקציה המפגיש/ה בין 2 צדדים לפחות. צד אחד מציע מוצר או שירות ("מוכר") והצד השני מחפש לקבל/לצרוך ("קונה").
 
מה מבדיל מארקטפלייס מאתר רגיל?
באתר רגיל יש בדרך כלל רק סוג אחד של גולשים (אתרי תוכן, אתר לחנות אלקטרונית,אתר מידע ועוד) ואילו במארקטפלייס יש לפחות 2 סוגי גולשים עם מטרות וצרכים שונים ( 2 סוגי משתמשים שונים מהותית במערכת: מוכרים וקונים).
 
ברחבי הרשת יש היום מגוון עצום של מארקטפלייס שונים הנוגעים ברוב תחומי החיים. המפורסמים שבהם, כגון Airbnb, Booking ,Uber, Fiverr, משרתים מאות מיליוני לקוחות והחברות, שמאחוריהם, זוכות לנתח שוק עצום.
 
האם השוק רווי ואין מקום לעוד מארקטפלייס? התשובה היא: לא.
אם ננתח את המודל העסקי של מארקטפלייסים קיימים נראה, שהם פתרו את אחת הנקודות הבאות (לפחות אחת, לפעמיים יותר):
  1. יצרו נישת שוק חדשה, שלא הייתה קייימת. Fiverr פתחה שוק חדש של הזמנת משימות פשוטות דרך האינטרנט ב-5 דולרים. עד אזי כמעט ולא היה שוק לנושא.
  2. קיצרו את הדרך בין מוכר/קונה,כלומר קפצו מעל המתווכים. יד 2 מאפשרת לבעלי דירות ושוכרים להתנהל בלי מתווך נדל"ן.
  3. הציעו איכות שירות העולה בהרבה ביחס למה שהיה קודם. כולם ניסו לתפוס מונית עם הנפת יד בצידי הדרך בלי לדעת מתי המונית תגיע או מה איכות הנהג עד שהגיעו Gett /Uber  ואפשרו הזמנת מונית בלחיצת כפתור.
מהם היתרונות הבולטים של מארקטפלייס למוכר?
  1. שיווק - רבים מספקי שירותים לא מבינים בשיווק (במיוחד לא בשיווק דיגיטלי). לכן, אינם יודעים איך לפרסם את עצמם. כאן המארקטפלייס מגיע לעזרתם ומציע להם פלטפורמת שיווק המותאמת עבורם. מחקרים מראים, שפרסום  במארקטפלייסים מקטין את הסיכון של פשיטת רגל.
  2. ניהול תקשורת עם הלקוחות.- המארקטפלייס מציע מסגרת, שבה מתבצעת כל התקשורת עם הלקוח מהקשר הראשוני, סגירת עסקה, ביצוע העבודה, הספקת מוצר תשלום ושירות לקוחות.
  3. בטחון - המארקטפלייס נותן למוכר יותר מידע על הלקוחות (פרופיל לקוח, דירוגים קודמים), מטפל בתשלומים ומהווה בורר במקרה של בעיות.
  4. נוחות - כל הנקודות, שצוינו מקודם, מפשטות את החיים של המוכר ומקלות על ההתנהלות.
מהם היתרונות העיקריים של מארקטפלייס לקונה?
  1. מגוון ובחירה - במקום לרוץ ולחפש מוצרים / בעלי מקצוע במקומות שונים, המארקטפלייס מהווה מנוע חיפוש מותאם, שמציג את כל הספקים בתחום.
  2. השוואה ובחירת איכות - אחד האתגרים הגדולים כצרכנים זו ההשוואה בין הצעות שונות שמקבלים ובחירת ההצעה הטובה ביותר. מארקטפלייס מציג את כל התוצאות הרלוונטיות במקום אחד. לגבי כל תוצאה הוא מציג פרמטרים זהים המקלים על תהליך ההשוואה ובחירה.
  3. ניהול תקשורת עם מוכרים - זהה ליתרון של המוכר.
  4. בטחון - זהה ליתרון של המוכר.
  5. נוחות - זהה ליתרון של המוכר.
מהם המודלים העסקיים הפופולריים למרקטפלייס?
  1. מנוים - תשלום תקופתי קבוע הנגבה מהמוכר / קונה(לפעמים גם וגם) עבור שימוש בפלטפורמת המארקטפלייס.
  2. אחוז מעסקה - גזירת קופון ע"י המארקטפלייס מהצדדים (לפחות מצד אחד) על כל עסקה המתבצעת בפלטפורמה.
  3. שילוב של השניים
מהם הנקודות החשובות, שצריך לקחת בחשבון בבניית מרקטפלייס?
  1. סוגי משתמשים שונים - חשוב לזכור, שיהיו 2 סוגי משתמשים שונים מהותית במערכת. לכל אחד מהם צרכים ודפוסי שימוש שונים. לכן צריך לפתח את המערכת תוך התאמה לכל אחד מהם (אפשר לחשוב על זה כעל פיתוח 2 מערכות שונות המחוברות ביניהן). למשל יתכן והקונה יעדיף ממשק מובייל לסמארטפון כדי לבצע רכישות על הדרך, כאשר למוכר יידרש ממשק מותאם מחשב כי הפעולות שלו יותר מורכבות ומצריכות מקלדת נוחה ומסך גדול.
  2. שיווק ("הביצה והתרנגולת") - אחת הטעויות הנפוצות היא לפתח את המערכת ואז לפתוח אותה בבת אחת גם למוכרים וגם לקונים. הגולשים הראשונים נתקלים באתר ריק שאין בו לא היצע ולא ביקוש ולעולם לא יחזרו לשם. צריך להגדיר צד אחד למשוואה (בדרך כלל המוכר) ליצור איתו קשר ולהביא אותו למערכת עוד לפני ההשקה. רק לאחר מכן אפשר להביא את הצד השני (קונה). תמיד ראוי לחשוב על העובדה, שיש לספק ערך מוסף לצדדים כבר מהרגע הראשון. במקרה של מוכרים הערך המוסף יכול להיות עוד פרסום בחינם, כאשר מבחינת הקונה אלו גיוון ובחירה בין מוכרים רלוונטיים.
  3. מורכבות טכנולוגית - מארקטפלייס זו מערכת מורכבת בגלל הפונקציונלית העשירה הכוללת חומר שיווקי פר מוכר / מוצר, תהליך רכישה המורכב ממספר שלבים, תשלומים, תצוגות מורכבות, תקשורת בין מוכר לקונה ועוד. בפיתוח של מרקטפלייס יש לקחת בחשבון נושאי אבטחת מידע, הגנת פרטיות, תמיכה בריבוי שפות וגידול בכמות משתמשים.
  4. עלויות וזמני ביצוע - בדרך כלל עלות פיתוח של מארקטפלייס מלא היא מאות אלפי ש"ח לפחות. לא בהכרח יש צורך לפתח את כל התכולה מהתחלה. כל עוד אין הרבה משתמשים ניתן לעשות את העבודה מאחורי הקלעים בצורה ידנית. לכן ההמלצה היא לבחור תכולה מינימלית הכרחית כדי שהמערכת תראה "שלמה" כלפי חוץ. את כל השאר יש לעשות בצורה ידנית לפחות בשלב הראשון.
מאת: ישי טנצר, אוקטובר 2017.
מנכ"ל איניטק- בית תוכנה לפיתוח מוצריים דיגיטליים.
www.initech.co.il
contact@initech.co.il
 
 
 
TLV-GENERATOR



 
 
Bookmark and Share