Telecom News - רשות ני"ע פרסמה להערות תיקון תקנון הבורסה לגבי המטבעות הקריפטוגרפיים

רשות ני"ע פרסמה להערות תיקון תקנון הבורסה לגבי המטבעות הקריפטוגרפיים

דף הבית >> פורומים וביטקוין >> חדשות עולם הביטקוין >> רשות ני"ע פרסמה להערות תיקון תקנון הבורסה לגבי המטבעות הקריפטוגרפיים
רשות ניירות ערך פרסמה להערות הציבור הצעה לתיקון תקנון הבורסה בדבר פעילות חברות בתחום המטבעות הקריפטוגרפיים
מאת: מערכת Telecom News, 4.1.18, 15:46מטבעות קריפטוגרפיים
 
התיקון נועד להגביל את המסחר בחברות, שעיקר פעילותן הוא השקעה, אחזקה או כרייה של מטבעות קריפטוגרפיים (ביטקוין, איתריום, לייטקוין וכד'), ע"י הגבלת הכללתן במדדי הבורסה והגבלת כניסתן לבורסה למקרים בהם התקיימו תנאי סף המצביעים על פעילות עסקית משמעותית. עדכון בתחתית הכתבה.
 
רשות ניירות ערך פרסמה היום להערות הציבור הצעה לתיקון זמני של תקנון הבורסה בדבר פעילות חברות בתחום המטבעות הקריפטוגרפיים המבוזרים. ההצעה באה על רקע תופעה של מסחר חריג בניירות ערך של חברות בבורסה בתל אביב, שהודיעו כי בכוונתן להכניס פעילות בתחום המטבעות הקריפטוגרפיים (ביטקוין, אית'ר, לייטקוין ועוד).

במקרה אחד מהעת האחרונה, דיווח של חברה על כניסה לפעילות בתחום כריית המטבעות הביא למסחר חריג בנייר הערך של החברה, עד כדי זינוק של אלפי אחוזים בשער המניה עוד בטרם קיימת בה פעילות ממשית, שניתן לאמוד את תוצאותיה.

מקרים אלו מעלים חשש, שמחירי המניות של חברות, שמתכוונות לפעול בתחום, מנותקים מערכן הריאלי, וכי השוק מתייחס למניותיהן באופן בלתי-רציונלי ובלתי-צפוי.

לתופעה זו, אם תימשך, עלולות להיות בעתיד השלכות חמורות על תקינות והוגנות המסחר בבורסה בכלל ועל אמון ציבור המשקיעים בבורסה.

תחום המטבעות הקריפטוגרפיים, שמבוסס על יישומים של טכנולוגיית בלוקצ'יין, הוא תחום מתפתח ודינמי. תחום זה מצוי עדיין בתחילת דרכו ונושא בחובו פוטנציאל חיובי רב לחדשנות טכנולוגית, מימונית ועסקית. על רקע זה פועלת בימים אלה ועדה מיוחדת, שמינה יו"ר הרשות, לבחינת אפשרויות האסדרה של הנפקות מטבעות קריפטוגרפיים לציבור (ICOs) במטרה לגבש מתווה המלצות, שייתן מענה רגולטורי ראשוני בראייתה של רשות ניירות ערך לתחום זה.

עם זאת, נכון להיום, קיימת אי בהירות באשר למתכונת והיקף הרגולציה, שיחולו על הפעילויות השונות בתחום המטבעות הקריפטוגרפיים, בין היתר, בהיבטי מיסוי, איסור הלבנת הון ומניעת טרור, אבטחת סייבר והגנה על משקיעים.

יודגש, שהצעה זו אינה מטפלת באסדרה של הנפקות מטבעות לציבור, שנבחנת בימים אלה ע"י הוועדה, שהקים יו"ר הרשות, אלא בניסיונות העכשוויים להכניס לבורסה פעילות ספקולטיבית בתחום המטבעות הקריפטוגרפיים, ובפרט השקעה ישירה או כרייה של המטבעות בציפייה לעליית ערך.

הכנסת פעילות זו לבורסה, בעיקר כאשר היא נעשית באמצעות חברות ללא פעילות ריאלית משמעותית, בעת שהתחום נושא בחובו אי-ודאות כה גדולה, עלולה לחשוף את המשקיעים הישראלים לאפיק השקעה מסוכן, תנודתי ולא מפוקח. לעת הזו, קיים ספק אם יש בדרישות הגילוי לבדן כדי להתמודד עם הסיכונים החריגים בתחום זה.

לפיכך, וכדי לשמור על המסחר התקין וההוגן בבורסה, מבקשת הרשות את הערות הציבור להצעה לתקן את תקנון הבורסה בהוראת שעה לתקופה מוגבלת, באופן הבא:
  1. מדדי הבורסה – לא תיכלל במדדי הבורסה חברה, שעיקר פעילותה הוא השקעה, החזקה או כרייה של מטבעות קריפטוגרפיים.
  2. כללי הרישום למסחר של הבורסה – לא יירשמו למסחר בבורסה ניירות ערך של חברה, שעיקר פעילותה הוא השקעה, החזקה או כרייה של מטבעות קריפטוגרפיים, וניירות הערך של חברה, כאמור, שרשומים למסחר בבורסה, יימחקו ממסחר, אלא אם כן עמדה החברה בתנאים הבאים: ההון העצמי שלה עולה על 100 מיליון ש"ח ונערכו לגבי פעילותה דו"חות כספיים סקורים או מבוקרים לתקופה של 36 חודשים.
בהתייחס לכללי הרישום למסחר של הבורסה, הרשות מבקשת את הערות הציבור בפרט ביחס לשאלה אם יש מקום לקבוע מגבלה כאמור ביחס לכלל החברות, או להחריג ממנה חברות המציעות ניירות ערך שלהן לראשונה לציבור על פי תשקיף (IPO).
 
 פרופ' שמואל האוזר, יו"ר רשות ני"ע: "התיקון נועד להגביל את המסחר בחברות, שעיקר פעילותן הוא השקעה, אחזקה או כרייה של מטבעות קריפטוגרפיים, ע"י הגבלת הכללתן של חברות אלו במדדי הבורסה והגבלת כניסתן לבורסה למקרים בהם התקיימו תנאי סף המצביעים על פעילות עסקית משמעותית.
 
ההצעה באה על רקע תופעה של מסחר חריג בניירות ערך, עד כדי זינוק של אלפי אחוזים בשער המניה עוד בטרם קיימת בה פעילות ממשית שניתן לאמוד את תוצאותיה. ההצעה היא לבצע את התיקון במתכונת של הוראה זמנית לתקופה מוגבלת, במהלכה תוכל להתבצע בחינה ואסדרה ייעודית".
 
הקובץ המלא של הרשות לניירות ערך למעוניינים להתייחס ולהגיב מצוי - כאן

עדכון 9.1.18, 19:45: עיקרי דברי יו"ר רשות ניירות ערך בכנס פינטק, שנערך היום בקריה האקדמית אונו:
 
הסיכונים העיקריים, שאני רואה לנגד עיניי בביטקוין ומטבעות דיגיטליים אחרים כוללים: ממה נגזר הערך הכלכלי? המחיר בועתי, בעיות נזילות, ואפשרות להונאות. ומול כל הסיכונים האלה אנו שומעים על "ההוא", שקנה מזמן ועכשיו הוא בטח מיליונר. במצב הדברים הזה, אינני נגד המטבעות הדיגיטליים אבל אני בעד, שהמדינה תגלה מידה של פטרנליזם בהגנה על הציבור. אזהרות לא מספיקות. חייבים ליצור סמכות רגולטורית לטובת משקיעים תמימים, שאינם מבינים, שהם חשופים לאפשרות, שיפסידו ממיטב כספם. צריכים מבוגר אחראי. הם צריכים כתובת.

בהקשר של רשות ניירות ערך נצטרך ליצור מסגרת רגולטורית ייעודית, שתאפשר לחברות כאלה להיסחר בבורסה, או בבורסה הייעודית שתוקם. אנו פועלים בשני מישורים:

הראשון, כדי לשמור על המסחר התקין וההוגן בבורסה, הצענו לתקן את תקנון הבורסה בהוראת שעה לתקופה מוגבלת לפיה חברה, שעיקר פעילותה הוא במטבעות דיגיטליים, לא תיכלל במדדי הבורסה; ועד שלא תמצא מסגרת רגולטורית מתאימה לא יירשמו למסחר בבורסה ניירות ערך של חברה, שעיקר פעילותה הוא במטבעות דיגיטליים.

השני, בניגוד למקובל ברוב שוקי ההון בעולם, לגבי חברות, שמנפיקות מטבעות (ICOs), אנו ממליצים ליצור ודאות רגולטורית ברורה ככל שניתן במסגרת החקיקה הקיימת, ומציעים לבנות מסגרת רגולטורית אחרת מתאימה מהר ככל שניתן. בהתאם לכך, הוועדה בחנה:

מה הם התנאים, שיגדירו בוודאות, ש-ICO הוא ני"ע;
מהם הם התנאים, שיגדירו בוודאות מתי ICO אינו ני"ע;  
מה הם התנאים, שלא ניתן יהיה לקבוע בוודאות, מלכתחילה, האם מטבע דיגיטלי הוא ני"ע או שאינו כזה.
לגבי האחרון, המשמעות היא, שיהיה צריך לקבוע האם זה ני"ע או לא, case by case.

לגבי העתיד, כדי ליצור ודאות, הוועדה ממליצה לשנות חקיקה, שתגדיר בעתיד גם תנאים נוספים אחרים לגבי השאלה מתי טוקן דיגיטלי אינו ני"ע. לדוגמא, להגדיר מטבעות דיגיטליים כ-"מוצר השקעה" ולהחיל עליהם את החקיקה הנוגעת למתווכים: יועצים ומנהלי תיקים; ברוקר-דילר; זירות ובורסות; קרנות.

כמו כן, הוועדה ממליצה לשנות חקיקה, שתגדיר מסגרת רגולטורית בחוק ני"ע המתאימה למקרים בהם הטוקן הדיגיטלי מוגדר ני"ע, כגון: הקלות דוגמת REG A+  שהן דרישות גילוי מצומצמות.

הוועדה גם ממליצה לשקול "ארגז חול רגולטורי" (sandbox), שמאפשר מסגרת מבוקרת לליווי רגולטורי ומתן הקלות ועוד.
אני רואה חשיבות לבחון את הסוגיות הללו בזהירות ובראש פתוח, עד שתמצא מסגרת רגולטורית מתאימה לכך. ההמלצות תועברנה להערות הציבור לפני שיוחלט על הצעדים הנדרשים.
 



 
 
Bookmark and Share