Telecom News - האם אתה חייב להמשיך להיות פראייר בחיבורי הטלפוניה העסקית שלך?

האם אתה חייב להמשיך להיות פראייר בחיבורי הטלפוניה העסקית שלך?

דף הבית >> חדשות עולם המרכזיות ומוקדי השירות >> האם אתה חייב להמשיך להיות פראייר בחיבורי הטלפוניה העסקית שלך?
האם אתה חייב להמשיך להיות פראייר בחיבורי הטלפוניה העסקית שלך?  
מאת: מיכאל פנחס, 1.87.18, 05:00מיכאל פנחס
 
חלק מהעסקים והארגונים בישראל אינם יודעים, ששירותי PRI ("צירים") הם שיטת חיבור ישנה והיקרה ביותר בארץ. הלקוחות הפראיירים של השירותים הטלפוניים הללו משלמים מחירים מוגזמים ושיווקם נמשך כי הם ממשיכים לשלם עבור טכנולוגיה, שכבר נעלמה בכל העולם. ספקיות התקשורת מנצלות את חוסר הידע של הלקוחות העסקיים. איך המגזר העסקי נתקע עם "בלוף מוסכם"? מה כדאי כיום עבור עסקים ברמת ה-SMB וה-SME? מהם ההבדלים בין חיבורי PRI ל-IP-PRI ומהם חסרונותיהם חוץ מהמחיר? מהן החלופות?
 
בתחילת מאי 2018 פרסם משרד התקשורת את דו"ח סיכום נתח השוק של בזק בתחומי הטלפוניה הפרטית והעסקית בישראל לתקופה ממחצית 2016 עד סוף 2017. על פי הדו"ח הזה, נתח השוק של בזק עלה בסוף 2017, גם בתחום הפרטי (עלייה ל-70.6% לפי ההכנסות מכלל הקווים הנייחים הרגילים) וגם בתחום העסקי (עלייה ל-77.1% מכלל ההכנסות מצירי קווים, כלומר מחיבורי PRI).
 
הבעיה: משרד התקשורת מודד רק את הטלפוניה הישנה ואינו מודד כלל את טכנולוגיות חיבורי הטלפוניה החדשים, גם במגזר הפרטי דוגמת חיבורי VoB וגם במגזר העסקי דוגמת חיבורי SIP-Trunk. מיד אעסוק בחלופות הללו (ובעוד חלופות).
 
העיקר: הנתונים הללו מצביעים על בעיה אחת מאוד חריפה, שמצטלבת עם נתוני בזק לבורסה: בזק מרוויחה כמיליארד ורבע ₪ לשנה מהטלפוניה העסקית והפרטית שלה. מדובר בשירותי טלפוניה המסופקים בציוד תקשורת ותשתיות תקשורת ישנות ביותר, שכבר נעלמו מהעולם המערבי (מערכות, שמזמן החזירו את ההוצאה עליהן וכמעט ואינן דורשות תחזוקה). כך, שמדובר ב"רווחיות עודפת" של כמעט מיליארד ₪ לשנה מול ההוצאות של בזק על אספקת השירותים הללו.
 
כלומר: הלקוחות הפראיירים של השירותים הטלפוניים הללו, משלמים כמיליארד ₪ לשנה מכיסם יותר מדי, כסף הזורם כל שנה לבעלי המניות של בזק, מבלי שהלקוחות הפראיירים הללו מנסים לשקול חלופות (גם בבזק), חלופות, שהיו מצמצמות את הוצאות התקשורת שלהם באופן דרסטי.
 
אם לא די בכך, ב-24.5.18 שר התקשורת הוזיל את מחירי השיחות בבזק בתחום הפרטי (בלבד), החל מ- 1.6.18 בכ-11.88% (למעט לעניין התשלום החודשי הקבוע בעד קו טלפון).  התעריפים החדשים הם (כל המחירים הם ללא מע"מ):
•    תעריף דקת שיחת בשעת השיא יופחת מ- 9.73 אג' ל-8.57 אג'.
•    תעריף דקת שיחה בשעת השפל יופחת מ-3.97 אג' ל-3.50 אג'.
•    התשלום לבזק עבור שיחה מקווי לטלפון הנייד יופחת מ-5.45 אג' ל-4.80 אג'.
שאר התעריפים נשארו בעינם וייבחנו ע"י משרד התקשורת במהלך החודשים הקרובים, במטרה להוזיל עוד יותר את תעריפי הטלפוניה. התעריפים החדשים לא חלים על מי שנמצא בחבילות החודשיות של בזק (בהם לא נספרות הדקות).
 
בכך, קבע משרד התקשורת את הכיוון: תעריפי הטלפוניה של בזק אמורים לרדת לרמה הנמוכה של תעריפי הסלולר וגם הקש"ג הסלולרי ירד במהלך השנה הקרובה. לכן, היכולת להרוויח מההפרש בין הקש"ג הקווי (כ-1 אג' לדקה) לקש"ג הסלולרי (כ-7 אג' לדקה) יורדת, מה גם שבסלולר כמעט ולא נשארו לקוחות שמשלמים לפי דקות שנספרות. כל השוק עבר ל-Fixed Price.
 
אולם, מחירי הטלפוניה העסקית נשארו בינתיים ללא כל שינוי והלקוחות ימשיכו לשלם לבזק מחירים מוגזמים ,שלא ירדו בעשור החולף, מחירים המספקים לבזק את "הרווחיות העודפת" הזו, על חשבון הכיס של הפראיירים, שמשלמים לה את המחירים הללו.   
 
חברות התקשורת הגדולות בישראל ובראשן בזק מציעות ללקוחות העסקיים להתחבר אליהן בגישת ה-PRI או ה-IP-PRI. מהם ההבדלים בין החיבורים הללו והאם הם כדאיים?
חברות התקשורת הגדולות בישראל ממשיכות להציע ללקוחות העסקיים חיבורים של PRI (דהיינו: ISDN – הטכנולוגיה שכבר נעלמה בכל העולם) למרכזיות בטכנולוגיה ישנה ביותר, כששירות כזה לא קיים ולא מוצע כבר לעסקים בעולם המערבי, ושיטה זו אינה נתמכת ע"י יצרני הציוד הגדולים בעולם לטלפוניה עסקית.
 
למה חברות התקשורת ממשיכות בכך? כי יש מספיק פראיירים המוכנים לשלם.
 
בנוסף, בגלל רגולציית תקשורת עקומה הקיימת בישראל, חברות התקשורת ובראשן בזק מציעות חיבורי IP-PRI, שאין להם כל קשר (אפילו לא מקרי) ל-PRI, משום שמדובר בקישור אינטרנטי לחלוטין, מבוסס פרוטוקול האיתותים SIP. זה למעשה חיבור SIP-Trunk רגיל. 
 
למה IP-PRI נקרא כך ולא נקרא SIP-Trunk?
משום שהרגולציה בישראל מתייחסת לטלפוניה על האינטרנט אחרת מאשר הטלפוניה הישנה הפועלת על המתגים הישנים (עם פרוטוקול האיתותים SS7). בגלל שנאסר על בזק בתחילת העשור הקודם להתמודד בתחרות בטלפוניה על האינטרנט (VoIP), בזק התחכמה והגישה לאישור משרד התקשורת "שירותPRI  משודרג" בשם IP-PRI  ומשרד התקשורת אישר את התרגיל הזה. כך זה נשאר מאז שההמצאה העקומה הזו הומצאה, בכל העשור האחרון ועד עצם היום הזה.
 
הבעיה המרכזית בתרגיל הזה: בזק לא ביקשה אישור למחירון חדש, מפני שהשירות הוצג כשיפור קל של ה-PRI. זאת, בזמן שבהעברת הטלפוניה על האינטרנט, העלות שלה קרובה לאפס.
 
כך, המגזר העסקי בישראל נתקע מאחור, הרחק מאחור, עם "בלוף מוסכם", שבמרכזו: תשלום על הטלפוניה לפי דקות, לפי מחירון ה-PRI הישן של בזק, בזמן שבטלפוניה על האינטרנט אין שום משמעות לדקות כי מדובר בהעברת Data.
 
במחירון של בזק השירות נקרא PRI, אבל הוא בכלל SIP-Trunk, שהיה אמור להימכר במחיר ממש אפסי ובמחיר חודשי קבוע –Fixed Price ללא מניית דקות שיחה. זה לא קרה.
 
המתחרות בבזק (הוט, סלקום ופרטנר) המשיכו בקו העקום הזה של בזק, משום שזה אפשר להן להציג מחירון מעט יותר זול מבזק, אבל עדיין מבוסס על דקות שיחה, מה שמבטיח רווח עצום ובלי כל מאמץ על השירות הטלפוני, על חשבון העסקים והארגונים, שלא מבינים איך עובדים עליהם וסוחטים מהם תשלומים על שירות, שאמור להיות במחיר ממש אפסי וללא כל ספירת דקות שיחה. 
 
רק בתחרות בעולם הסלולר ללקוחות פרטיים ועסקיים, נאלצו ספקיות התקשורת, עקב התחרות, שהחלה בתחילת העשור, לזנוח את מודל ספירת הדקות ולעבור למודל הנכון של "הכל כלול" ב-Fixed Price. היום כל הספקים מציעים חבילות סלולריות המותאמות גם לעסקים קטנים עד בינוניים, במחירים מאוד זולים ובשיטת "הכל כלול", במחיר של הרבה פחות מ-50 ₪ לחודש לקו.
 
ככה זה היה אמור להיות גם בחיבורים הקוויים, אבל זה לא קרה, כי יש מספיק פראיירים.
 
כך, המהפכה האדירה הזו בעולם הסלולר לא הגיעה למגזר הארגוני (למעט ארגונים, שהחליטו להתחזות ללקוחות פרטיים, ובכך השיגו חיסכון עצום בהוצאות התקשורת שלהם).
 
בתחום הקווי הפרטי, ספקיות הטלפוניה האלטרנטיביות לבזק (הוט, סלקום ופרטנר) ואפילו בזק בינלאומי ושאר ספקי התקשורת בעלי "רישיון אחוד" (יש 17 בעלי רישיון כזה), מספקים מזמן שירותי טלפוניה במחירי Fixed ללא עלות של דקות, בגישת ה-VoB. כך, שבתחום הקווי הפרטי נגמרו כבר לפני יותר מעשור שיטת ספירת הדקות והתשלום לפי דקות.
 
ספקי תקשורת עסקית קווית, שעברו לספק שירותי טלפוניה בענן, נתקעו עם העובדה, שכאשר השיחה עוברת מהענן לרשת הטלפוניה הציבורית, יש צורך לשלם על דקות שיחה שנספרות (ויש גם עלות של מעבר בין רשתות של ספקיות התקשורת, מכונה בשם קש"ג – קישורי גומלין, כיום זה כ-1 אג' לדקה לקווי וכ-7 אג' לסלולרי).
 
בקרוב תציע בזק בעצמה שירות בענן וסביר להניח, שבזק תרצה להשתחרר ממודל "לפי דקות", אך טרם ברור אם הרגולטור יאשר לה לזנוח את התרגיל, שבו היא מצויה בשוק כבר שנים רבות. מדובר ברפורמה התקועה זמן רב ולא ברור אם הפלונטר הזה ייפתר מהר.
 
כמה עולה חיבור PRI ו-IP/PRI ומהם החסרונות של השיטה הזו מלבד המחיר?
ברכישת חיבורי PRI, הלקוח "מתחתן בחתונה קתולית" עם ספק השירות, משום שהוא חייב להתקין אצלו כרטיס PRI על כל ציר של עד 30 אפיקים. זה ציוד ישן וקנייני, שקונים אותו כנראה רק במחסני עודפי ציוד ישן בסין. כך, הלקוחות העסקיים נתקעים ללא יכולת שדרוג והחלפת ספק עם שירות יקר וציוד ישן.
 
הדבר היותר מדהים כאן הוא, שלמעשה שירות PRI כבר לא מסופק על רשת PRI אצל שום ספק תקשורת בישראל, אלא על רשת IP-VPN עם אמולציה של PRI עליה. דהיינו: מדובר כאן בבלוף כפול הנעשה מול הלקוחות העסקיים. כך, מתקינים ללקוחות חיבור רשת תקשורת ישנה מסוג ISDN, באמולציה על רשת חדשה, שהיא למעשה רשת אינטרנטית רגילה לכל דבר (SIP-Trunk), והם משלמים לפי מחירון של הרשת הישנה, שאינה אינטרנטית. בלוף על בלוף.  
 
יודגש, אין רשתות PRI בישראל מזה למעלה מעשור. אולם, זה לא מפריע לספקיות התקשורת להמשיך ולהציג את שירותי הטלפוניה העסקיים כאילו רשת זו עדיין קיימת, על שיטת התמחור הישנה והיקרה שלה. זו מערכת, שכלל לא מותאמת לעולם הנייד רווי האפליקציות, שבו אנו חיים ועובדים מזה כמה שנים. השירות הזה בכלל לא עונה על הצרכים של העסקים בעולם של המאה ה-21.   
 
מי שמזמין שירות IP-PRI, מזמין שירות אינטרנטי מלא, החיבור מבוצע בחיבור אתרנט תקני (לא דורש שום כרטיס ייעודי) והחיבור עצמו בד"כ מבוצע בשיטת ה-IP-VPN כדי להגן על התקשורת הטלפונית (אם כי זו הגנה בסיסית ביותר ואין לסמוך עליה).
 
ב-2 המקרים, גם בהזמנתPRI  וגם בהזמנת IP-PRI, מדובר באותה התקנה על אותה רשת תקשורת אינטרנטית ובאותה עלות. בזק גובה 1,000 ₪ (כל המחירים ללא מע"מ) על חיבור של 6 עד 10 אפיקי דיבור או 3,000 ₪ לחיבור של 14 אפיקי דיבור ומעלה. דמי החיבור מתקזזים בחשבון החודשי במנגנון של "חיוב זיכוי", שזה למעשה הופך לקנס אם רוצים להתנתק.
 
עבור חי"פ (חיוג ישיר פנימה) משלמים בבזק 58.5 ₪ (חד פעמי) לכל 10 אפיקים כשה-30 אפיקים הראשונים הם בחינם.
 
העלות החודשית בבזק עבור 30 אפיקים שלPRI  או IP-PRI היא 799 ₪ לחודש עבור 4,000 דקות שיחה. חבילת 9,000 דקות עולה 1,111 ש"ח. חריגה מהחבילה עולה 16 אג' לדקה לכל יעד. אין חובה לחתום התחייבות בבזק, אבל יש הנחות מסוימות (כמפורט במחירון) למי שחותם לשנתיים או ל-3 שנים ויש הנחות לגודל.
 
בסלקום, העלות ל-9,000 דקות שיחה היא 849 ₪ (זול מהחבילה המקבילה בבזק), ויש חובה להתחייב לשנתיים. חריגה מהחבילה עולה 10.8 אג' לדקה לכל יעד (זול מבזק). עלות ההתחברות וההתקנה היא 12,000 ₪ (פי 4 מבזק) ומקוזזת באותו מנגנון של "חיוב זיכוי", שזה למעשה הופך לקנס אם רוצים להתנתק.
 
מרכזיות טלפון IP לעסקים | מרכזיה וירטואלית בענן

מהן החלופות לחיבורי PRI?
יש מספק חלופות ויש להתאים את הפתרון לצרכים של כל עסק, לאחר ניתוח מעמיק של צרכי העסק במבט לטווח של לפחות 5 שנים קדימה.

החלופות המרכזיות:
  • חיבורי Trunk-SIP. השיטה המועדפת והמומלצת כיום.
  • VoB. מאוד מתאים לעסקים קטנים עם כמות שלוחות קוויות קטנה.
  • סלולר. דורש בדיקה לרמת הכיסוי והאמינות הסלולרית במקום בו העסק נמצא.
  • SD-WAN. שיטה חדשה הפועלת כבר בעולם המערבי בהצלחה יפה. מתאימה כרגע בישראל לעסקים בינוניים ומעלה. החלה בישראל אצל כמה ספקי תקשורת (דוגמת בינת עסקים, בזק בינלאומי ופרטנר).
  • טלפוניה מעל לרשתות חברתיות ושירותי WebRTC. הפתרון הכי מצליח בתחום זה בישראל כיום הוא פתרון "סקייפ לעסקים" של מיקרוסופט. יש לא מעט ספקים בתחום זה, דוגמת: גוגל-Hangout, WhatsApp ו-WeChat. החיסכון כאן ברור ומידי, ובמיוחד, שהשיחות לכל העולם בתוך הרשת הן בחינם וללא הגבלת זמן.
  • שירות IPVPN, שהוא כרגע השירות המאובטח והשריד הזול והטוב ביותר הקיים לעסקים בינוניים בישראל. כיום, שירות IPVPN עם פרוטוקול MPLS (המכונה לעיתים גם בשם VPRN) הוא השירות המועדף והמומלץ לעסקים לצרכים הבאים: חיבור תמסורת ל-Data Centers, שירותי ענן, חיבור סניפים ולשותפים בשרשרת הערך ועוד. כל זאת, בגלל רמת האבטחה והשרידות של סוג החיבורים הזה, קלות הפעלתם והמחיר הנוח של החיבור.
שורה תחתונה בתחום חיבורי PRI עסקיים בישראל:
יש תחרות עצומה בעולם שירותי התקשורת העסקיים. יחד עם זאת, ספקיות התקשורת ממשיכות לנצל את חוסר הידע של הלקוחות העסקיים ולמכור להם חיבורי PRI ו-IP-PRI (שזה בדיוק אותו דבר, למעט ציוד הקצה המיושן, שצריכים להתקין אצל הלקוח, במקרה של שירות PRI), עם אותו מחירון.
 
התרגיל הזה לא יוכל להימשך עוד זמן רב. המחירים בכל אמצעי התקשורת האחרים ובמיוחד הסלולריים - מאוד זולים, המודלים העסקיים הופכים להיות פשוטים יותר ויותר (בגישת "הכל כלול"), הנגישות לשירותים בענן מאוד קלה והביצועים משתפרים כל הזמן. לכן, אין להתפתות ולבחור כיום שירותי PRI\IP-PRI. השוק יתפכח די מהר מהשיטה הזו (הסוחטת כספים מהעסקים בתרגיל שיווקי בגיבוי משרד התקשורת). כיום, משרד התקשורת החל לטפל בבעיה החמורה הזו, כדי להוזיל את תעריפי הטלפוניה של בזק.  
 
הלקוחות, שמתקשרים כיום לכל צורך, עושים זאת מהסמארטפון הקיים בידם. כיום, כמעט כל הלקוחות נמצאים בחבילות Fixed, שבהן לא נספרים דקות. לכן, שירותי PRI, שבהם הם משלמים על פי דקות בחשבו הטלפון שלהם, אינם אמורים להיות קיימים בשוק בישראל.
 
עולם התקשורת נמצא בתזזית ויש כיום תחרות מאוד עזה בשוק העולמי וגם בישראל. לכן, מומלץ לבצע תהליך מושכל של בחירת פתרון מתאים מהספק המתאים, בכל תחום. הגיעה העת לצמצם את הוצאות התקשורת של העסק וזה ניתן לביצוע מיידי. מספיק להיות פראיירים.
 
מאת: מיכאל פנחס, מהנדס תקשורת, אוגוסט 2018.
מחבר המדריך לפתרונות תקשורת ומחשוב ענן ולרכישת מרכזיות טלפון IP לעסקים

טלפונים
 

 



 
 
Bookmark and Share