Telecom News - אנליסט התקשורת ערן יעקובי: בזק - אזהרת הרווח וההשלכות

אנליסט התקשורת ערן יעקובי: בזק - אזהרת הרווח וההשלכות

דף הבית >> דעות ומחקרים >> אנליסטים >> אנליסט התקשורת ערן יעקובי: בזק - אזהרת הרווח וההשלכות
אנליסט התקשורת ערן יעקובי: בזק - אזהרת הרווח וההשלכות
מאת: ערן יעקובי, 8.1.19, 13:24ערן יעקובי
 
יש לזכור את החודשיים האחרונים ובעיקר מאז נכנס סמנכ"ל כלכלה חדש למש' התקשורת, שאינו מבין עד הסוף את תפקידו, שהרוח הציבורית, העסקית ובעיקר זו הזורמת מהמדיה, החלה לנשוב כנגד מש' התקשורת ומדיניותו (או אין מדיניות) ופחות כנגד בזק.
 
בזק, בהודעת בורסה הבוקר הודיעה בעצם, שהיא בוחנת את שווי חברות הבת בזק בינלאומי ו- yes בדו"חותיה ואת ההשלכות על התחזיות הרב-שנתיות שלה.
 
כמעט כמו תמיד, ההודעות של בזק בתקופה זו נתונות לפרשנות מאחר שמתנהל מאבק קשה מעל ומתחת לפני השטח מול משרד התקשורת. 
 
"...כעולה מהדיונים הנ"ל ובהתחשב בתזרים המזומנים הנגזר מהתרחישים הנ"ל בתקופת התחזית ולצורך עריכת הדוחות הכספיים השנתיים של החברה צפויות להתבצע הערכות שווי עדכניות שכתוצאה מהן ובהתאם לתוצאותיהן ישנה אפשרות לירידה מהותית מאוד בשווי הפעילויות ו/או לירידת ערך של מי מהחברות הבנות.
 
 החברה שוקלת באם נכון, מבחינה חשבונאית, להתייחס לפעילויות החברה, די.בי.אס ובזק בינלאומי כיחידה מניבת מזומנים אחת במקום שלוש יחידות נפרדות, ולפיכך היא בוחנת את הטיפול החשבונאי בהתאם.
 
התייחסות לפעילויות הללו כיחידות מניבות מזומנים נפרדות, עלולה להביא לכך שהירידה בשווי הפעילות כאמור תביא למחיקת סכומים משמעותיים מערכה הפנקסני של די.בי.אס במאזן החברה ובהתאמה לקיטון ברווח הנקי, ובהון העצמי של החברה. לעומת זאת, התייחסות לפעילויות הללו כיחידה מניבת מזומנים אחת,  צפויה להביא למחיקה פחותה משמעותית בערכה הפנקסני של די.בי.אס כאמור..."
 
משמעויות וכאן נפריד את המניה מהחברה לזמן קצר:
 
הרע - די ברור, הדיבידנד, שאמור להיות מחולק בגין המחצית השנייה של 2018, כנראה לא יחולק או יהיה אפסי. כאן המשמעות היא חשבונאית, כלומר, בזק צפויה להפחית שוויים לחברות הבת ואולי לפעילות הקווית שלה. אולם, אין כאן חדשות עסקיות של ממש, שלא היו ידועות לציבור ולמשקיעים.

מבחינת המשקיעים, תשואת הדיבידנד של 2018 הולכת לקטון משמעותית ואולי גם זו של 2019.
 
החדשות הסבירות הן, שבאזהרת רווח אין טוב: ברמה העסקית, אפשר להבין, שכרגע החברה מנוהלת ונשלטת אך ורק ע"י המנהלים שלה. הודעה זו מבחינתנו היא ניקוי אורוות טוטאלי. כך, ש--2019 תחל נקייה הרבה יותר ומעידה על עבודה קשה של המנהלים לטובת ייצוב הספינה.
 
בעל שליטה חדש, אם וכאשר יימצא כזה, יקבל חברה הרבה יותר מסודרת ונקייה. למעשה, אולי בפעם הראשונה, דילמת הסוכן של המנהלים בבזק מצומצמת למינימום.
 
ברמה העסקית - בזק זורקת כאן בלון ניסוי כלשהו ובעצם מרמזת, שהיא עשויה לקבוע עובדות בשטח בנוגע להפרדה המבנית. התייחסות לפעילות הקווית שלה, בזק בינלאומי ו-yes, כיחידה אחת תיטיב איתה גם חשבונאית ובוודאי עסקית.
 
לאן נושבת הרוח כעת?
יש לזכור את החודשיים האחרונים ובעיקר מאז נכנס סמנכ"ל כלכלה חדש למשרד התקשורת, שאינו מבין עד הסוף את תפקידו, לטעמנו, שהרוח הציבורית, העסקית ובעיקר זו הזורמת מהמדיה ,החלה לנשוב כנגד משרד התקשורת ומדיניותו (או אין מדיניות) ופחות כנגד בזק, כפי שנשבה מאז תחילת הפרשה האחרונה.
 
אנו מאמינים, שבהודעה זו של החברה, יש הרבה חיצים המכוונים כנגד המשרד, לאור ההתעקשות שלו על הפרדה מבנית מלאה, כפי שאין באף מקום אחר בעולם וכפי שהצהירו רגולטורים אחרים בעולם, שאין לה מקום.
 
למעשה, הכותרות האחרונות בעיתונים (כולל אתמול בערב) מסבירות לצרכנים, שהם בעצם שבויים של רגולציה קלוקלת ולכן או שהם משלמים יקר ו/או שהם מקבלים שירות לא טוב ולא רציף.
 
נוסיף לכך את מדיניות פריסת הסיבים האופטיים המבולבלת, לא אחידה ולא שקופה ואת הרצון לקיים מכרז לדור חמישי -5G, כאשר השוק במצב עגום ונבין, שכעת זה הזמן לשנות טאבויים רגולטוריים מבחינת כל השחקנים בשוק התקשורת.
 
מבחינת מעריכי השווי - אין כאן חדשות של ממש ברמה העסקית. התחרות הקשה בתחום הטלוויזיה לא מיטיבה עם אף אחד. הסלולר במצב בעייתי ואולי אחרי נקודת פיתול חיובית, אבל לא בטוח, והריצה לפריסת סיבים אופטיים תחת רגולציה בעייתית, עלולה לפגוע שוב בכל השחקנים.

אבל - את כל אלה, מעריכי השווי והמשקיעים כבר יודעים.

אולי דווקא כן צריך לקחת בחשבון ירידה בהוצאות של בזק מהר מהצפוי לאור העבודה הקשה המושקעת באסטרטגיית הקבוצה ובהתייעלות שלה.
 
אנו בכל אופן לא עומדים לשנות את הערכת השווי לחברה ורק מציינים, שצפויה ירידה משמעותית בתשואת הדיבידנד שלה. יש לנו הרגשה, ש-2019 תהיה שונה לגמרי מהשנתיים האחרונות בענף, לטוב ולרע...
 
מאת: ערן יעקובי, ינואר 2019
מנכ"ל רוסאריו ייעוץ ומחקר
 

PROFIT LOSS FREE
 

 
 
 
 
 
 
 
 



 
 
Bookmark and Share