Telecom News - איך בוחרים פתרון תקשורת מתקדם המתאים לעסק?

איך בוחרים פתרון תקשורת מתקדם המתאים לעסק?

דף הבית >> דעות ומחקרים >> אנליסטים >> איך בוחרים פתרון תקשורת מתקדם המתאים לעסק?
איך בוחרים פתרון תקשורת מתקדם המתאים לעסק?
מאת: מיכאל פנחס, 2.4.19, 20:10מיכאל פנחס
 
אילו סוגי פתרונות תקשורת מוצעים בשוק לעסקים קטנים עד בינוניים? האם זה הזמן לעבור לשירותי תקשורת וירטואליים?
 
עד 2021, 100% מהעסקים ומהארגונים יפעילו את התשתיות ואפליקציות שלהם (במלואם או בחלקם) במסגרת שירותי הענן.
 
2018 הייתה שנת מפנה של העסקים והארגונים וב-2018, 73% מהעסקים והארגונים דיווחו, שיש להם לפחות אפליקציה ארגונית אחת (או תשתית עסקית אחת, מלאה או חלקית) המופעלת בענן. 17% דיווחו, שהם מתכוונים לעשות כך תוך פחות משנה.
 
אלה נתונים ממש מטורפים (אבל מבוססים היטב), שמקדימים את כל התחזיות, שהיו לגבי התפשטות שירותי הענן בעולם העסקי והארגוני במדינות המערב. זה קורה גם בישראל. על פי כל הנתונים הנבדקים בישראל, אנו נמצאים בארץ בדיוק באותו כיוון, עם איחור קל בלבד, מול הנתונים של ארה"ב.
 
יש פלחי שוק בעולם העסקים והארגונים בישראל, שבהם יש כבר מצב של 100% בענן. כלומר, שכל התשתיות והאפליקציות העסקיות נמצאות בענן, דוגמת שוקי חברות ההזנק וחברות ההייטק הישראליות וכל החברות התומכות מסביב (מעל ל-25 אלף עסקים, חברות וארגונים). המהפכה בתחום שירותי המחשוב והטלפוניה הפכה לעובדה קיימת גם בישראל.
 
כלומר: פתרונות התקשורת לעסקים אמורים להיות מותאמים לעידן הענן.
 
סוגי תשתיות התקשורת הקיימים בישראל לעסקים קטנים עד בינוניים:
  • תשתיות חוטי הנחושת הוותיקים של בזק.
  • תשתיות חוטי הקואקס הוותיקים של הוט.
  • חיבורים עסקיים וותיקים דוגמת PRI ו- IP-PRI לחיבורי טלפוניה.
  • חיבורי נל"ן וותיקים.
  • חיבורים עסקיים חדשים יחסית, דוגמת: IP-VPN ו-MPLS וקווי SIP לטלפוניה.
  • חיבורי סלולר (בעיקר דור 4-LTE).
  • חיבורי אלחוט דוגמת WiFi וטכנולוגיות אחרות באוויר דוגמת לייזר, מיקרוגל ועוד.
תשובות קצרות לשאלות נפוצות:
1. אילו פתרונות תקשורת חדשים מוצעים כיום לעסקים בישראל?
יצוין, שתחום תשתיות התקשורת לעסקים נמצא כיום במהלך של מהפכה מאוד מהירה. מצד אחד, מבוצע מעבר לתשתיות מבוססות סיבים עם פתרונות חדשים, דוגמת פתרונות מתקדמים המכונים בשם המקצועי SD-WAN (ר"ת: Software Defines WAN), שאלו רשתות וירטואליות המתאימות לעידן בענן, פתרונות המסופקים, למשל, ע"י בינת עסקים, בזק בינ"ל ופרטנר.
 
חברת הענק הבינלאומית VMware דיווחה, שיש לה בישראל כבר מעל ל-250 לקוחות בחיבורי SD-WAN (חלקם הגדול חוברו לרשת באינטגרציה ע"י פרטנר). זאת, תוך פחות משנתיים מאז שהחלה להציע את השירות הקווי החדש הזה בשוק הישראלי, שלא הכיר את הפתרון הזה עד ממש לאחרונה. בהחלט התפתחות מהירה ביותר של חיבורים קווים חלופיים לעסקים, שמתחרים "ראש בראש" בפתרונות של קבוצת בזק.
 
מצד שני, החלו להיכנס לשוק הישראלי (באחור מול העולם המערבי) פתרונות אלחוטיים, שכוללים פתרונות סלולר רחב פס, פתרונות של רשתות אלחוט WiFi ולאחרונה הלהיט בשוק הישראלי - חיבורים אלחוטיים בגלים מילימטריים (בתחום ה-60 - 70 גיגהרץ), עם רוחבי פס באוויר עד ל-10 גיגה ויותר, ולמרחקים של מאות מטרים עד כמה קילומטרים. כמה ספקים \ אינטגרטורים כבר מציעים חיבורים עסקיים כאלו: SMBIT, גטר-טק, ORIL תשתיות רדיו ועוד.  
 
ב-2021 יתכן ונתחיל להכיר את חיבורי הסלולר רחב הפס ב-5G, שכבר קיים ברחבי העולם, ברוחבי פס מצוינים (עד 10 גיגה), לבתים ולעסקים קטנים עד בינוניים. יצוין, שרשתות SD-WAN וגם רשתות IoT (אינטרנט של הדברים, דהיינו: בעיקר סנסורים מכל סוג), תוכננו לפעול גם על רשתות 5G של עולם הסלולר.
 
3. לאן מתפתח תחום החיבורים הקווים העסקיים גם בישראל?
בעולם עברו מזמן העסקים והארגונים לשירותי מחשוב, תקשורת וטלפוניה בענן ולחיבורי סיבים אופטיים לתשתיות האינטרנט הללו. קרוב ל-90% מכל ההתקנות החדשות של תשתיות תקשורת וטלפוניה בעסקים בארה"ב וברוב מדינות העולם המערבי הן בענן (ענן פרטי, ציבורי או היברידי, כשבשנה האחרונה עולה חשיבותו ותפוצתו של שירות הענן ההיברידי) עם חיבורי סיבים אופטיים. חיבורי סיבים אופטיים מסופקים בישראל ע"י: בזק, פרטנר, סלקום (כיום ביחד עם אנלימיטד) והוט.
 
4. האם יש צורך בתשתיות נפרדות למחשוב וטלפוניה בעסק שלי?
לא. לא צריך להיות מומחה להנהלת חשבונות וכספים, כדי להבין, שריבוי רשתות הוא גם ריבוי הוצאות. המדובר בהוצאות ההופכות להיות בלתי נשלטות עם הזמן, עם תלות הולכת וגוברת באינטגרטורים וספקי תחזוקה רבים.
 
לכן, ככל שתשתיות התקשורת מסוגלות לספק יותר שירותים על תשתית אחת, כך החיסכון בהוצאות גדל והיעילות של הפעלת הרשת הזו גוברת.
 
חיסכון בהוצאות (ובמיוחד בהוצאות התקשורת והמחשוב) הוא "צו השעה" בכל עסק וארגון.
 
5. איך עוברים לשירותי התקשורת לעסקים בענן?
ההתפתחות לכיוון שירותי ענן מחייבים מנהלים ובעלי עסקים לשקול החלפה או שדרוג של רשתות התקשורת הפנימיות - LAN, או החיצוניות - WAN. אם אפשר, להחליף הכל בו זמנית וב"מכה אחת".
 
המהפכה כבר החלה ומומלץ לכל עסק לבחון כבר היום הצטרפות למהפכה הזו, שמובילה לצד חיסכון אדיר בהוצאות, גם לשיפור משמעותי ביכולות של הרשת העסקית.
 
לדוגמה: אם עוברים לאתרנט קצה לקצה, ניתן לשלב ממש הכל "קצה לקצה" בתשתית אחודה כולל: תשתיות המחשוב, הטלפוניה, הווידיאו (למשל ממצלמות אבטחה), ה-WiFi, מערכות "עסק חכם", מערכות חיבור לסלולר, שירותי אינטרנט, אבטחת סייבר ועוד.

תקשורת
 
3. אילו תשתיות צריך להכין מי שמעוניין לעבור לשירותי תקשורת עסקית בענן?
הכיוון של השוק הוא: Unified Infrastructure, "תשתית אחודה" לכל צורך. מכנים זאת בשם: xTTx, "תשתית לכל", החל ממתח נמוך דרך האינטרנט, כולל הזנת חשמל. כל מי שדורש להעביר ביטים של מידע לכל צורך ולכל מקום, יכול העביר את הביטים הללו על כבל יחיד ללא הצורך, שהיה עד היום, לסלול לכל מערכת רשת נפרדת של תשתיות חיווט וכבלים בעסקים. זה נגמר.
 
כך, כל הרשת מנוהלת במערכת אחת וקל לבצע בה שינויים והתאמות לפי הצרכים המתפתחים בעסק ללא צורך בטכנאי ומהנדסי רשת לכל שינוי. ה-TCO (עלות הבעלות הכוללת) של הרשת מוזל בעד 75% במעבר ל"רשת שטוחה".
 
4. האם הפתרונות של תקשורת וטלפוניה, שמסופקים במלואם בשירותי ענן, מעניינים גם עסקים ברמת ה-SMB וה-SME?
בהחלט. לעסקים קטנים, בדיוק כמו לעסקים גדולים, יש לעיתים אותם צרכים בתחום התקשורת והטלפוניה. זאת, במיוחד כאשר יש לעסקים הללו שלוחות וסניפים, בין ברחבי הארץ ובין ברחבי העולם.
 
מכאן, ש"צרכנות נבונה" היא שם המשחק, כי בגלל התחרות הרחבה בשוק הזה, הכוח נמצא כיום בידי הלקוחות העסקיים.
 
שורה תחתונה בתחום בחירת ספק שירותי תקשורת קווית ושירותי תקשורת בענן:  
בבחירת ספק שירותי תקשורת וטלפוניה לעסק, יש להשקיע מחשבה ולקבל החלטות רק לאחר הבנת הצרכים של בעל העסק. יש לקבל החלטה אם מעוניינים במערכת חדשנית המופעלת בענן, או בתצורה אחרת המתאימה לצרכי העסק, מנהליו ועובדיו.
 
בכל מקרה, מומלץ מאוד בטרם בחירת ספק שירות לבצע תיחור מקצועי בין ספקי השירות ולשקלל לא רק את המחיר, אלא גם את רמת השירות, ה-SLA המובטח ואת יכולת ההתאמה האישית והגמישות של ספק השירות מול צרכי הלקוח העסקי. 
 
ראוי לבצע תיחור מלא בין הספקים. יש כיום בשוק 17 ספקי תקשורת בעלי "רישיון אחוד". מדובר במהפכה של ממש, שהעבירה (בפעם הראשונה בהיסטוריה של עולם ספקי תשתיות תקשורת למחשבים וטלפוניה) את הכוח לידי הצרכנים העסקיים. נגמרו מזמן הימים בהם רק בזק הייתה ספק שירותי תשתיות תקשורת לעסקים וארגונים בישראל.
 
חשוב לפני קבלת מחירים מספק שירותי תקשורת, לבדוק לאילו ספקי תקשורת בשוק יש תשתיות פיזיות לרבות סיבים אופטיים בכתובת בו ממוקם העסק.

מאת: מיכאל פנחס, מהנדס תקשורת, אפריל 2019.
מחבר המדריך לפתרונות תקשורת ומחשוב ענן ולרכישת מרכזיות טלפון IP לעסקים

COMMUNICATION FREE
 
 



 
 
Bookmark and Share