Telecom News - פתרונות להעברת קבצים גדולים בעסק ולשירותי זיכרון

פתרונות להעברת קבצים גדולים בעסק ולשירותי זיכרון

דף הבית >> שירותי עננים ואחסון מידע >> פתרונות להעברת קבצים גדולים בעסק ולשירותי זיכרון
פתרונות להעברת קבצים גדולים בעסק ולשירותי זיכרון
מאת: מיכאל פנחס, 29.6.19, 20:35מיכאל פנחס
 
עסקים ומשרדים רבים ברמת ה-SMB וה-SME משתמשים בשירותי אינטרנט מגוונים ונדרשים להעביר קבצים גדולים לשותפים, ספקים ולקוחות קיימים ופוטנציאלים. מה הם סוגי פתרונות להעברת קבצים גדולים לעסקים? מי הם מובילי שוק בתחום הזה? מהם סוגי שירותי הזיכרון הקיימים בשוק?
 
הנעת קבצים גדולים ממקום למקום הייתה תמיד בעיה בתחום העסקי. לקוחות פרטיים יכולים להשתמש בפתרונות חינמיים דוגמת אלה המובנים בכל דואר אלקטרוני דוגמת המייל של וואלה!, ג'ימייל, או השירותים של פורטלים מוכרים בתחום הזה ופתרונות גיבוי בענן  דוגמת: JamboMail, Filemail, We Transfer, Yousendit, Dropsend, Dropbox, שירותי FTP (ר"ת: File Transfer Protocol) ועוד. אפשר להעביר כיום קבצים אפילו ב-WhatsApp.
 
אולם, כל השירותים הללו סובלים מכמה בעיות חמורות:
  • רמת אבטחת מידע והגנה על הקבצים - אפס.
  • שרידות והתאוששות מתקלה או אסון - אפס.
  • תאימות לרגולציות - אפס.
  • יכולת העברת כמה קבצים במקביל, או העברת הרבה קבצים במקביל - לא קיימת.
  • יכולת להאצת ההעברה והאצת ביצועים - לא קיימת.
  • אין יכולת להעביר קבצים גדולים מאוד ובמיוחד קובצי מולטימדיה וקבצי ווידיאו באיכות גבוהה: כיום - 4K ובקרוב 8K . יש כבר תחילת העברות קבצים של AR, VR מהסוג של "מציאות מדומה" ו"מציאות רבודה" והעברת קבצים של D3 - תלת ממד, כולם קבצי ענק בנפחים של עשרות עד מאות גיגות.
כלומר, הצרכים של היום ומחר של עסקים, שמבקשים להעביר קבצי מולטימדיה כבדים (כיום תחום הווידיאו הוא הנפוץ ביותר בשימוש), לא מקבלים מענה בפתרונות המיועדים למשתמשים פרטיים ולעסקים ברמת ה-SoHo, שמעבירים מפעם לפעם קובץ אחד או שניים ולא כבדים במיוחד.
 
תשובות קצרות לשאלות נפוצות:
 
1. מה מניע את התחום הזה?
 הצורך להניע קבצים בסדרי גדול הולכים וגדלים. למשל: תמונות וסרטונים של מוצרים והדגמות שימוש במוצרים.
 
בנוסף, יש כיום צורך להגן על המידע כדי למנוע גניבתו, שינוי המידע, או שיבושו.
 
זאת, בנוסף לרגולציות החדשות, למשל, בתחום ההגנה על הפרטיות ורגולציות חדשות לגבי מיקומם של קבצים בתעשיות רבות (למשל: יש צורך, שהקבצים יימצאו ויאוחסנו באותה מדינה. זה קורה בתחומים רבים כמו בתעשייה הפיננסית ובתעשיית הבריאות).
 
2. מהן האופציות המקובלות כיום בעסקים להניע קבצים גדולים ממקום למקום?
האופציות המרכזיות:
שימוש בשרתי FTP ובספקי שירותי FTP. מדובר בשירות ישן, מאוד איטי ומוגבל בנפחי הקבצים, שניתן להעביר בו (בד"כ עד 500 מגה לקובץ).
 
העברה פיזית של הקבצים ע"י שליח או בדואר במדיה פיזית דוגמת: דיסק קשיח, USB (הכי נפוץ כיום).
 
שימוש בתוכנות שיתוף קבצים, בעיקר באתרים המספקים אחסון חינמי או חצי חינמי דוגמת: גוגל, מיקרוסופט, אמזון, דרופבוקס, SugarSync, Sincplicity, MagaSync, Box Sync ועוד.
 
תוכנות עסקיות להעברת קבצים גדולים. מערכת נחשבת בתחומה היא של חברת Signiant, שלה יש כ-400 אלף משתמשי קצה עסקיים בכ-25 אלף עסקים, עם כמה פתרונות וביניהם פתרון לתחום הנעת קבצי מדיה גדולים בשם Media Shuttle. מתחרים: WeTransfer, HighTail.
 
3. מהם השיקולים לבחירת מערכת להעברת קבצים גדולים?
  • אבטחת מידע והגנת סייבר היא בראש הרשימה.
  • אמינות, שרידות.
  • מהירות ההעברה של הקבצים בתלות ברוחבי הפס של החיבור לרשת האינטרנט (או לרשת תקשורת פרטית, או רשת תקשורת אלחוטית או סלולרית).
  • קלות השימוש.
  • יכולת האצת ביצועים, במקרה של צורך להעברה מהירה של קובץ ליד מסוים.
  • יכולת מעקב ובקרה אחרי ההעברות.
  • קבלת דו"חות ונתונים בצורה ברורה ומהירה.
  • אי תלות בספק אחסון מידע אחד (מניעת תופעת "החתונה הקתולית").
  • ככל הניתן: תשלום על השירות רק על פי שימוש במודל SaaS (ר"ת: Softwre as a Service).
  • יכולת התאמה לצרכים ספציפיים של עסק ספציפי.
  • תאימות לתקנים וסטנדרטים.
4. האם יש דרכים נוספות לשיפור ביצעים של אתרים והעברת קבצים?
לעסקים מכל סוג יש כיום אתר ורבים מתעניינים בדרכים בהם יוכלו לשפר את ביצועי האתר. רבים בוודאי כבר יודעים, כי לזמן הטעינה של אתר ישנה חשיבות מכרעת בהיבטים השונים: ביצירת חוויית המשתמש של הגולשים המגיעים לאתר, בסיכוי שגולש ישוב לבקר בו ואף בדירוג האתר במנוע החיפוש גוגל.
 
בנוסף, אם האתר משמש את העובדים, הספקים, השותפים וכל מי שנמצא ב"שרשרת הערך" של העסק, ל"חוויית השימוש" של כל שרשרת הערך, לרבות העובדים והמנהלים של עסק עצמו, יש חשיבות, לעיתים קריטית, בהצלחת שירותי העסק.
 
עם זאת, בעלי אתרים רבים עדיין מוצאים את עצמם מתמודדים מול אתרים איטיים, שאינם עולים בקלות ושאינם עונים על הדרישות. במקרים רבים, יתכן ששימוש בשירותי זיכרון מהירים, יכול לספק את הפתרון המתאים עבורם.
 
במציאות של ימינו, עסקים רבים מספקים שירותים באמצעות רשת האינטרנט. זה יכול לכלול: העברת קבצים, העברת מסמכים מסוגים שונים, שימוש בסרטוני וידיאו, תמונות, מכירת מוצרים ופעילות של מסחר אלקטרוני, פעילות כספית בכל תחום (למשל בבורסה), אספקת תכנים חיים (Live Video), שיחות ועידה בווידיאו, עבודה מרחוק, משחקים, הפצת חדשות, קמפיינים פרסומיים, הפצת  מוזיקה ורדיו, שירותי אפליקציות סלולריות, פיתוח תוכנה (כיום כמעט כל מפתחי התוכנה בעולם כמו גם בישראל, מבצעים זאת בענן ולכן הם רגישים מאוד לזמן התגובה) ועוד.
 
אולם, גם שיהוי של 2-3 שניות בהעברת התוכן, בגלל עומסים ברשתות האינטרנט העולמיות, יכול "להרוג" את חווית השימוש ויכול להבריח לקוחות וגם שותפים ולחסל את העסק. יש לבעיה הזו מספק פתרונות, שהן בתחום "שירותי הזיכרון" של רשת האינטרנט.
 
5. מהם סוגי שירותי הזיכרון שקיימים בשוק הישראלי?
 יש סוגים רבים של זיכרונות לצרכי האצת ביצועים של תעבורה באינטרנט ו-3 הסוגים המרכזיים הם:
 
Caching. זה סוג של מאגר זיכרון הקיים בכל מחשב, כל שרת, כל מתג תקשורת וגם ברשתות תקשורת. כל ספק תקשורת גדול (ISP) מספק לכל לקוחותיו (ללא תשלום) שירותי Caching בסיסיים, משום שה-ISP  זקוק לזה לצרכיו הוא, בעיקר בשעות עומס, כדי למנוע קריסת שירותיו. אפשר להגדיל את ה-Caching לאתר ספציפי בתשלום די זניח. החיסרון המרכזי: זה מאגר זיכרון לא מנוהל. כלומר: הוא "עיוור" לתעבורה העוברת בו ולכן אינו יכול לתת עדיפות לסוג תעבורה מסוים, שנשמר בו, ושעובר דרכו (למשל וידיאו). 
 
CDN (ר"ת: Content Delivery Network). מדובר בשירות זיכרון מנוהל (כלומר: יש שליטה מלאה לאיזה סוג של תעבורה, למי ולהיכן, יש לתת עדיפות בהזרמת התעבורה הזו). זה סוג שירותי הזיכרון הנפוץ ביותר בשוק, ונעשה ב-Data Centers (מרכז מחשוב) של ספקי שירותי CDN. בעבר, חברת אקמאי הייתה מובילה עולמית בתחום זה. כיום יש לה מתחרות רבות, החל מאמזון וכלה בחברות גדולות נספות, שבנו רשת CDN על פני הגלובוס, להאצת תעבורת אינטרנט. יש חברות גדולות, שבנו להן רשת CDN עצמאית, כדי לשרת את הצרכים של עצמן, דוגמת חברת נטפליקס, שמספקת שירותי טלוויזיה על רשת האינטרנט העולמית.
 
Proxy. זה סוג זיכרון פחות נפוץ, אבל לא פחות יעיל, ולעיתים הוא הרבה יותר יעיל, לצרכים ספציפיים. הסיבה: שירותי Proxy ניתן ומומלץ להפעיל אותם מקומית (בשרתי ומחשבי העסק). כך, אין צורך להיות תלוי בספק בינלאומי של CDN, שהשרתים שלו נמצאים אי שם ברחבי העולם. לכן, הביצועים בסוג כזה של זיכרון, יכולים להיות משופרים וטובים יותר, מול שירותי CDN. מבחינה טכנולוגית, שירותי Proxy הם שירותי זיכרון מנוהלים, די בדומה לשירותי CDN. בניגוד לפתרון ה-CDN, שמתאים לעסקים בינוניים עד גדולים, פתרון ה-Proxy מתאים לכל עסק, אפילו לעסקים ברמת ה-SoHo. כלומר: גם לעסקים המתנהלים מהבית או ממשרד זעיר.
 
ההמצאה המרכזית בעולם הזיכרונות להאצת תעבורה באינטרנט שמה CDN. תזכורת קצרה: האתר של כל עסק בנוי מקבצים: קבצי קוד, תמונות סרטונים ועוד. הקבצים האלה נמצאים בשרת פיזי איפה שהוא (בד"כ בענן בחוות שרתים של ספק הענן, או ב-Hosting אצל ספק שירותי Hosting). כך, מי שנמצא (פיזית) קרוב יותר לחוות השרתים הזו, יקבל את הנתונים על המחשב שלו או על הסמארטפון שלו - מהר יותר.
 
הבעיה מחמירה כאשר הגולשים של העסק מגיעים מכל העולם. אותם גולשים מתחילים להרגיש כבר הרעה בזמן טעינת האתר בכמה שניות. כמה השניות האלו יכולות להיות ההבדל בין לקוח המשלם כסף לבין כזה, שפשוט הולך למתחרה.
 
יש לציין, שיש עוד פרמטרים, שמשפיעים על זמן טעינת האתר, כמו משקל התמונות או אופטימיזציה לאתר. אולם, השליטה של בעלי האתרים על התעבורה ועומסי התעבורה באינטרנט ובתשתיות התקשורת - היא אפס. במסחר בבורסה, אלפית השנייה של שיהוי זה עניין של הרבה (מאוד) כסף, אבל גם באתר של העסק זה יכול להיות ההבדל בין אתר רווחי ומצליח לאתר ללא הכנסות.
 
בין היתרונות של שירותי זיכרון מנוהלים אפשר למנות את היכולת לספקי שירותי אבטחה וסייבר, שירותי התאוששות מאסון והמשכיות עסקית והכי חשוב (לארגונים רבים) זו התאימות לרגולציות חדשות, מקומיות או בינלאומית, דוגמת רגולציית GDPR האירופאית להגנה על הפרטיות. 
 
ל-CDN יש יתרונות עצומים למי שמספק שירותי וידיאו מהאתר שלו, או שיש לו כמות גדולה של סרטוני וידיאו באתר. הסבר מקצועי לכך - כאן.
 
כיום, הטכנולוגיה להזרמה חלקה ומהירה של וידיאו, ששמה: Smart IP pipe, שנקראת לעיתים גם בשם: Multicast ABR, הפכה להיות חובה לבעלי אתרים עם וידיאו. הסבר נוסף לטכנולוגיה זו - כאן.
 
בעל אתר, שלא ייקח בחשבון את נושא "חוויית השימוש" של לקוחותיו בתחום הצפייה בסרטי הווידיאו, יגלה מהר מאוד, שהלקוחות הללו לא צופים בסרטי הווידיאו בגלל היעדר חוויית צפייה. הסבלנות של הלקוחות היא אפסית. ממש אפסית לכל שיהוי בתגובה של סרטוני וידיאו.
 
אנשים רגילים למהירות התגובה של סרטוני יו-טיוב של חברת גוגל, שמשקיעה הון עתק כדי לספק תגובה מהירה וחוויית צפייה על כל מכשיר קצה ומכל רשת תקשורת.  
 
התחומים, שבהם יש יתרון לשירותי ה-Proxy מול שירותי ה-CDN, הם: שירותי מסחר אלקטרוני מאתר פרטי (בשונה ממסחר אלקטרוני אצל אתר בינלאומי דוגמת: אמזון, איביי, עליבאבא וכד', שלהם מתאים שירות CDN), שירותי פיתוח תוכנה, שירותי פרסומת ובאנרים מפולחים אישית, שירותי בדיקות (החל מבדיקות תוכנה וכלה בבדיקות ביצועים, בדיקות אבטחה וכיו"ב), שירותי שכירת כוח אדם, שירותי "שירות עצמי" באתרים, שירותי SaaS בעננים פרטיים, שירותי אבטחת מידע וסייבר ועוד.
 
6. איך מגיעים למצב בו האתר מאוחסן במקום אחד, אבל עולה ומגיב מהר אצל כל המשתמשים בארץ וברחבי העולם, במהירות דומה בכל מקום?
כאן נכנסת טכנולוגיית ה-CDN או ה-Proxy, שהיא "רשת אספקת תוכן". כלומר: יש מערכת שרתים מפוזרת ברחבי העולם, שמאחסנת שכפול של האתר של העסק (בדרך כלל קבצי תמונה, וידאו ותוכן), ומחוברת ברשת עולמית אחת. המערכת יודעת לזהות את המיקום הגאוגרפי של הפונים לאתר העסק וכך להעלות את התכנים של האתר מהשרת הקרוב ביותר למי שפונה.
 
בפועל, שרתי CDN ו-Proxy פונים אחת לכמה זמן לשרת המרכזי בו מאוחסן האתר של העסק ומושכים ממנו את המידע המעודכן ומייצרים עותק CACHE (מטמון). במצב הזה, שבו ישנם מספר שרתים ברחבי העולם, הם מפחיתים את הפניות לשרת הראשי וכמובן מורידים ממנו עומס.
 
נניח ויש לכם אתר מדהים, עם תמונות, סרטונים ומוצרים, שאתם מוכרים, והאתר כל כך מוצלח, שמגיעים אליו גולשים מכל העולם. כדי לעמוד בקצב של הכניסות לאתר, יש צורך להגדיל את משאבי השרת שלכם ב-Hosting או בענן ובכך להגדיל את העלויות ומהר מאוד תאבדו את השליטה על הוצאות האחסון והתעבורה לאתר שלכם. אולם, במצב בו אתם משתמשים ב-CDN או ב-Proxy, המערכת מבצעת עבורכם את חלוקת הגולשים לפי מיקום גאוגרפי ובכך מונעת עומס על השרת הראשי.

טלקום
 
7. מהם היתרונות המרכזיים של CDN או Proxy?
  • חלוקת עומסים - חיסכון במשאבי שרת, אחסון ועומסי רשת, ע"י חלוקה של הגולשים לשרתי משנה מבוזרים בארץ ובעולם.
  • שיפור זמני טעינת האתר - עקב חלוקת העומסים, גולש הנכנס לאתר שלכם יקבל אתר הנטען מהר, ללא תלות במיקום גאוגרפי ממנו הוא נכנס כדי לגלוש באינטרנט.
  • אבטחה - התקפות DDoS הן בעצם העמסה על השרת באמצעות מספר כניסות רב עד שהשרת קורס. במצב בו אתם משתמשים ב CDN-ההתקפות האלו, לרוב, לא אפקטיביות. בשרתי ה-CDN ניתן לספק לכם הגנות סייבר נוספות לפי רצונכם.
  • שיפור SEO (ר"ת: Search Engine Optimization) - זמן טעינת האתר הוא פרמטר משמעותי בציון ה-SEO, שגוגל מעניק לאתר שלכם. לכן, מומלץ מאוד לשפר עד כמה שניתן את זמן טעינת האתר כדי שהגולשים יוכלו למצוא אותו בגוגל.
  • זמן אתר באוויר - במידה והאתר נפל, אפילו ברמת השרת הראשי, הCDN- או ה-Proxy יפנה את הגולשים לגרסה קיימת של האתר שלכם בשרת אחר. כך, שתהיו זמינים לגולשים בכל מצב: 24X7X365.
שורה תחתונה בתחום העברת קבצים גדולים לעסקים:
למרות שעולם התקשורת נע מהר קדימה, הלקוחות העסקיים עדיין לא מכירים מספיק את היתרונות בשימוש בשירותים להעברת קצבים גדולים לרבות השימוש בשירותי CDN ו-Proxy, לצורך מתן שירותים מהירים יותר על רשת האינטרנט.
 
לכן, מומלץ קודם להחלטה על בחירת ספק שירותי העברת קבצים לעסק, לבצע ניתוח צרכים בסיוע אנשי מקצוע, כדי להגיע להחלטה מושכלת בנושא ולתחר בין הפתרונות השונים הקיימים בשוק בתחום זה. יש לבדוק אם הפתרון, שנבחר, תומך בכל סוגי השירותים הנחוצים לעסק, כדי לקבל את מירב היתרונות של פתרונות מלאים לפי הצרכים, תחת מעטפת שירות ותמיכה אחת.
 
בנוסף, יש לשקול גם את רמת האמינות של הספק והאם אפשר לקבל ממנו אחריות ושירות ברמה נאותה (SLA), בלי להיות כבולים אליו לעולמים ב"חתונה קתולית".

מאת: מיכאל פנחס, מהנדס תקשורת, יוני 2019.
מחבר המדריך לפתרונות תקשורת ומחשוב ענן ולרכישת מרכזיות טלפון IP לעסקים

DOWNLOAD FREE



 
 
Bookmark and Share