Telecom News - קווי תקשורת בינלאומיים - השוואת פתרונות חדשים של ספקי תקשורת לעסקים

קווי תקשורת בינלאומיים - השוואת פתרונות חדשים של ספקי תקשורת לעסקים

דף הבית >> צרכנות >> זרקור הזדמנויות >> קווי תקשורת בינלאומיים - השוואת פתרונות חדשים של ספקי תקשורת לעסקים
קווי תקשורת בינלאומיים - השוואת פתרונות חדשים של ספקי תקשורת לעסקים
מאת: מיכאל פנחס, 12.8.19, 07:00מיכאל פנחס

מי הם ספקי חיבורי הכבלים הימיים לחו"ל? מי הם הספקים הלווייניים הבינ"ל הישראלים המובילים? איך בוחרים ספק קווי תקשורת בינלאומיים? מהם החידושים בתחום החיבורים וקווי התקשורת הבינלאומיים המתאימים לעסק?
 
בנובמבר 1990, הונח (ע"י בזק) הכבל התת-ימי הראשון בישראל, שנקרא EMOS-1, שמחבר את ישראל עם טורקיה, יוון ואיטליה. מאז, הונחו כבלים נוספים המספקים תקשורת רחבה יותר בין ישראל לחו"ל.
 
כך, ניתן לחבר רשתות תקשורת מישראל לכל מקום בעולם בחיבורי סיבים אופטיים, שהם תשתית התקשורת הטובה, האמינה והמהירה ביותר הקיימת כיום.
 
כיום יש כמה ספקי חיבורי כבלים ימיים לחו"ל והגדולים בהם הם:
א. חברת Sparkle (לשעבר חלק מטלקום איטליה וקודם לכן המערכת הזו נקראה מד-נאוטילוס - MedNautilus). החל מ-2001 ועד היום, פרושה בישראל תשתית תקשורת של סיבים אופטיים בשם IC-1, בין ערים מרכזיות ואזורי תעשייה. תשתית זו הוקמה ע"י מד נאוטילוס ומאז 2005 היא בעלות חברת פרטנר. אליה מחוברים ספקי גישה לאינטרנט וגופים שונים. רשת זו כוללת כבל תת-ימי המחבר ערים לאורך מישור החוף בין נהריה לאשקלון. ב- 2001 מד נאוטילוס פרסה בין ישראל לאירופה וארה"ב צמד כבלים תת-ימיים, שדרכו מועבר חלק גדול מתעבורת האינטרנט של מדינת ישראל, מכיוון שלישראל אין חיבור כבלים יבשתי להעברת תעבורת האינטרנט דרך המדינות הסמוכות לה, מסיבות פוליטיות. צמד הכבלים במבנה טבעתי מחובר ישירות לכמה מדינות בים התיכון דוגמת יוון, קפריסין, תורכיה ואיטליה (ומאיטליה נעשה החיבור למערב אירופה ולאמריקה).
 
ב. בזק בינלאומי. בזק בינלאומי היא החברה היחידה בישראל בעלת תשתית בינלאומית עצמאית לחלוטין, שמחברת את ישראל לשדרת האינטרנט הבינלאומית. הכבל התת ימי מוגדר כיום כתשתית קריטית לאומית למדינת ישראל ואחראי לתעבורה של כ-40% מהקיבולת האינטרנט של ישראל ומחובר אל שדרת האינטרנט העולמית. פריסת הכבל היא מישראל לבארי שבאיטליה (כ-2,300 ק"מ) ומשם לרחבי העולם והוא מספק קיבולת של TB 12.2, פי 4 מהיכולות, שהיו קיימות בישראל עד פריסת הכבל של בזק בינלאומי.
 
ג. חברת טמרס טלקום. פרסה ב-2011 כבל לקפריסין ומשם הוא מחובר לצרפת ומשם לגרמניה ולבריטניה ומשם לכל רחבי העולם, בדגש על חיבור למתקני העננים הגדולים בעולם של: אמזון, גוגל ומיקרוסופט. כמהISP  מחוברים לעולם דרך טמרס טלקום ויש ארגונים ועסקים לא מעטים הרוכשים חיבור דרך טמרס טלקום כגיבוי לחיבורים הבינלאומיים האחרים (בזק בינלאומי ו\או Sparkle).
 
מעבר לחיבורים הללו של קווי תקשורת בינלאומיים בסיבים אופטיים יש חלופה זמינה לחיבור לווייני לכל העולם דרך כמה ספקי חיבורי לוויינים ישראלים ובינלאומיים.
 
הספקים הלווייניים הבינלאומיים הישראליים המובילים הם:
  • גילת רשתות לוויין,
  • חברת חלל תקשורת (לווייני "עמוס"),
  • חברת MX1 - לשעבר  RRmediaוקודם לכן RRsat של בזק, עם חוות לוויינים גדולה בעמק האלה ועוד כמה חוות לוויינים קטנות.
בנוסף אליהם, יש עוד כמה ספקים קטנים וכן נציגויות של ספקי חיבורי לוויינים של חברות בינלאומיות, שפתחו סניף שיווק ומכירות בישראל.
 
אולם, השימוש העיקרי לחיבורי לוויינים בישראל הוא לשידורי טלוויזיה ורדיו ולצרכים עסקיים ספציפיים (למשל: למידה מרחוק, שיחות ועידה, קישור למקומות, שאין בהם תשתיות סיבים אופטיים וכיו"ב).
 
עסקים וארגונים מעטים בישראל רוכשים חיבורי לוויינים לצרכי Data וטלפוניה, בעיקר הם עושים זאת לצרכי גיבוי, אם במקרה החיבור בסיבים ימיים לחו"ל מתנתק באופן מוחלט מאיזו סיבה. במציאות זה טרם קרה עד היום בהיסטוריה של חיבורי הסיבים לקווי תקשורת בינלאומיים מישראל.
 
איך בוחרים ספק קווי תקשורת בינלאומיים?
הבעיה המרכזית, שכל בעל עסק קטן עד בינוני אמור להשיב עליה, היא: האם לרכוש את החיבור של קווי התקשורת הבינלאומיים ישירות מאחד מספקי התקשורת בסיבים אופטיים (מעטים העסקים הנזקקים לחיבור לווייני), או לרכוש זאת מצד ג', מאחד מספקי התקשורת (ISP, או בעלי "רישיון אחוד", יש 16 ספקים כאלה בישראל. בזק בינלאומי שונה ממתחרותיה בעניין זה, כי היא גם ISP וגם ספקית חיבורי סיבים אופטיים לחו"ל).
 
בד"כ, ספק קווי תקשורת בינלאומיים צד ג' דוגמת ISP (כולל ISP בינלאומיים בעלי נציגות בישראל, דוגמת: Vonage ו-AT&T), יציע לעסק לא רק חיבור תקשורת בינלאומי, אלא גם שירותים נלווים רבים תחת מעטפת שירות אחת (דוגמת: טלפוניה, שירותי CDN או Proxy, שירותי דומיינים, שירותי אתרים, שירותי הגנת סייבר, שירותי ענן מכל הסוגים, שירותי התאוששות מאסון - DR והמשכיות עסקית ועוד).
 
התשובה לשאלה של אפשרות חיבור ישיר לספק חיבור בינלאומי, או של קבלת החיבור דרך ה-ISP, אינה פשוטה ודורשת ניתוח מדויק של הצרכים של העסק, עם ניתוח מקצועי של הצרכים לפחות ל-5 שנים קדימה. לכן מוצע, שתבוצע התייעצות מקצועית עם מומחים לתחום הזה.
 
מהם החידושים בתחום החיבורים וקווי התקשורת הבינלאומיים?
החידוש המרכזי נקרא בשם הטכנולוגי SD-WAN, שיפורט להלן, שירות חדשני המחליף בהדרגה את שיטת ה-MPLS, שמאוד מקובלת בחיבורים של קווי תקשורת בינלאומיים.
 
היתרון במעבר ל-SD-WAN (ר"ת: Software Defined WAN, שהם פתרונות מבוססי תוכנה) הוא לא רק במהירות החיבור, קלות הפריסה והוזלה משמעותית של עלויות התקשורת, אלא בכך, שהכול הופך לווירטואלי, גם ה-WAN (הרשת המרחבית שמחוץ לעסק). הכל מבוסס תוכנה. בכך, "עוקפים בסיבוב" את ספקי החומרה ובזק, ששלטו עד היום ובמשך שנים רבות בתחום ה-WAN.
 
פתרונות SD-WAN הם הלהיט הנוכחי והעתידי. הפתרונות הללו ניתנים למימוש בצורה המיטבית על חיבורים מבוססי אתרנט קצה לקצה (כלומר: גם ב-LAN וגם ב-WAN). פתרונות החיבור הישנים, שמבוססים על פרוטוקולים דוגמת MPLS, מוחלפים בפתרון מהיר יותר, גמיש יותר וזול הרבה יותר.
 
ניתן גם לקבל "שרידות" ו"המשכיות עסקית" טובות הרבה יותר כשמחברים את תשתיות ה-SD-WAN בתקשורת הקווית עם חיבורי אלחוטיים ו \ או סלולריים. כך, שאם החיבור הקווי נופל, התקשורת עוברת אוטומטית לרשת הסלולרית או האלחוטית.
 
טיפ:
אין להתבלבל בין המונח MPLS ל-SDH\Metro. יש כמה אנשי שיווק ומכירות המבלבלים את הלקוחות העסקיים בתחום הזה. MPLS זו צורה של ניתוב ברשת ולא תצורת הרשת עצמה. אפשר להפעיל ניתוב MPLS מעל לכל סוג של רשת. מכאן, שחשוב לבדוק האם הרשת היא SDH ישנה אוMetro  חדשה, לפני שבוחרים את תצורת הניתוב, דוגמת MPLS, שהוא אחד הסוגים הנפוצים והמומלצים כיום לחיבורי VPN \ IP-VPN. כך, מקבלים רשת VPN פרטית, מאובטחת ווירטואלית, שמוגדרת על פי הצרכים והיישומים של העסק ללא תלות במיקום הפיזי של האתרים. מחירי חיבורי MPLS נמצאים בירידה, בעיקר בגלל כניסת התחרות מצד חיבורי SD-WAN, שהם העתיד של חיבורי תקשורת עסקיים. 
 
תשובות לשאלות נפוצות:
 
1) מה התחדש בקווי תקשורת מאובטחת בינלאומית לגיבוי לענן ובענן?
יצוין, שתחום תשתיות התקשורת לעסקים נמצא כיום במהלך של מהפכה מאוד מהירה. כאמור, מבוצע מעבר לתשתיות מבוססות סיבים עם פתרונות חדשים, דוגמת פתרונות מתקדמים המכונים בשם המקצועי SD-WAN, שמסופקים, למשל, ע"י קבוצת בינת, בזק בינ"ל, פרטנר וקבוצת דל טכנולוגיות באמצעות האינטגרטורים המפיצים את הפתרונות שלה. 

 
לאחרונה, חברת הענק הבינלאומית VMware דיווחה, שיש לה בישראל כבר מעל ל-250 לקוחות בחיבורי SD-WAN (חלקם הגדול חוברו לרשת באינטגרציה ע"י פרטנר). זאת, תוך פחות משנתיים מאז שהחלה להציע את השירות הקווי החדש הזה בשוק הישראלי. בהחלט התפתחות מהירה ביותר של חיבורים קווים חלופיים לעסקים, שמתחרים "ראש בראש" בפתרונות של קבוצת בזק.
 
המעבר של השוק לכיוון SD-WAN מביא טכנולוגיה חדשה, שמשנה את כל מה שהכרנו עד היום בתחום התקשורת. הפיכת הרשתות לווירטואליות גם בתחום ה-WAN זו מהפכה של ממש. אין יותר צורך בחיבורי ה-WAN היקרים מאוד והמסורבלים של העבר.
 
על פי חברת המחקר IDC, היקף המעבר של עסקים וארגונים לחיבורי SD-WAN בארצות המערב נמצא בעלייה מסחררת של כ-70% בכל שנה וזה יימשך כך לכל אורך העשור הקרוב. המחירים האטרקטיביים, החיסכון בהוצאות, פשטות ההתקנה, קלות ההפעלה ורמת האבטחה המשופרת, כל אלה דוחפים את המנהלים ובעלי העסקים בכל העולם וגם בישראל, לזנוח את הטכנולוגיות הישנות ולעבור ל-SD-WAN.
 
כיום מוסיפים למערכות ה-SD-WAN יכולות אנליטיות (AI, "אינטליגנציה מלאכותית") ויכולות "למידת מכונה" (ML- Machine Learning). כך, שמדובר בפתרונות המתקדמים ביותר מבחינה טכנולוגית בשוק ה-ICT.
 
ב-2020 או לכל המאוחר ב-2021 נתחיל להכיר גם בישראל, די באיחור, את חיבורי הסלולר רחב הפס ב-5G, שכבר קיים ברחבי העולם, ברוחבי פס מצוינים (עד 10 גיגה), לבתים ולעסקים קטנים עד בינוניים. יצוין, שרשתות SD-WAN וגם רשתות IoT (אינטרנט של הדברים, דהיינו: בעיקר סנסורים מכל סוג ופתרונות "בית ועסק חכם") המתחילות להתפשט בעסקים רבים בארץ, רשתות שהן חלק בלתי נפרד מרשתות התקשורת של ההווה והעתיד, תוכננו לפעול גם על רשתות 5G של עולם הסלולר, וגם על רשתות האלחוט בגלים מילימטריים.

טלקום אקספרט
 
2) איך עוברים לקווי התקשורת הבינלאומיים וגיבוי לעסקים בענן ב-SD-WAN?
על מנהלים ובעלי עסקים לשקול החלפה או שדרוג של רשתות התקשורת הפנימיות - LAN, או החיצוניות - WAN. אם אפשר, להחליף הכל בו זמנית וב"מכה אחת".
 
התשתיות הוותיקות בעסקים בישראל, ברוב המקרים, מבוססות על טכנולוגיות אנלוגיות וטכנולוגיות ISDN המכונות בישראל בשם PRI, או טכנולוגיות נל"ן ישנות אחרות (דוגמת SDH). גם חיבורי IP-PRI הם למעשה אמולציות של ISDN, ולא Pure IP קצה לקצה. כדי לקבל את כל היתרונות של עולם ה-IP והיכולות הקיימות בשירותי הענן, יש צורך, שמערכות ה-IP תהיינה Pure IP "קצה לקצה".
 
המגמה היום היא, שהכול דיגיטלי, והגבולות הטכנולוגיים בין ה-LAN וה-WAN מיטשטשים. לכן כאמור, ספקי התקשורת המובילים בכל העולם מתקדמים ועוברים לטכנולוגיות וירטואליות, SD-WAN, שמשמעותן: מהענן הנמצא ב-Data Center אי שם בעולם ועד לפורט המחשב או הטלפוניה בתוך העסק בכל פינה של העסק, הכל אותו דבר, עם אותם פרוטוקולים, יכולות והגנות, "קצה לקצה".
 
כאמור, המעבר לשיטת SD-WAN מייתר את כל שיטות החיבור הקודמות ובכללן את חיבורי ה-MPLS וה-IP-VPN היקרים למינם. זה ייקח זמן עד שהשיטה הזו תתפשט בכל רשתות התקשורת בישראל. אולם, המהפכה כבר החלה ומומלץ לכל עסק לבחון כבר היום הצטרפות למהפכה הזו, שמובילה לצד חיסכון אדיר בהוצאות, גם לשיפור משמעותי ביכולות של הרשת העסקית.
 
אם עוברים לאתרנט קצה לקצה, ניתן לשלב ממש הכל "קצה לקצה" בתשתית אחודה כולל: תשתיות המחשוב, הטלפוניה, הווידיאו (למשל ממצלמות אבטחה), ה-WiFi, מערכות "עסק חכם", מערכות חיבור לסלולר, שירותי אינטרנט, אבטחת סייבר ועוד.
 
מי שרוכש כיום מרכזיה מבוססת IP (ותקשורת SIP) מבטיח לעצמו תאימות מלאה למתגי התקשורת של ספק התקשורת שלו, לטלפוני ה-IP שלו ולכל המוצרים האחרים המתחברים למרכזיה. זאת, משום שכל מרכזייתIP , מקומית או בענן, דורשת חיבור לספק תקשורת לפחות אחד, כדי לצאת לרשתות התקשורת הוותיקות (הנייחות והניידות) בארץ ובעולם, בד"כ בחיבור מסוג SIP, שמאחד את כל המוצרים התומכים בתקן זה.
 
 מאת: מיכאל פנחס, מהנדס תקשורת, אוגוסט 2019.
מחבר המדריך לפתרונות תקשורת ומחשוב ענן ולרכישת מרכזיות טלפון IP לעסקים

SD-WAN
 
 



 
 
Bookmark and Share