Telecom News - חוקרים מישראל פיתחו אפוד לסיוע במתן פקודות מרחוק לכלבי חיפוש והצלה

חוקרים מישראל פיתחו אפוד לסיוע במתן פקודות מרחוק לכלבי חיפוש והצלה

דף הבית >> דעות ומחקרים >> מה חדש באקדמיה? >> חוקרים מישראל פיתחו אפוד לסיוע במתן פקודות מרחוק לכלבי חיפוש והצלה
חוקרים מישראל פיתחו אפוד לסיוע במתן פקודות מרחוק לכלבי חיפוש, הצלה ושירות
מאת: מערכת Telecom News, 11.7.19, 19:38האפוד יחצ בן גוריון צילום יונתן עטרי
 
האפוד מכיל 4 מנועי רטט קטנים הממוקמים על גבו של הכלב ובצדדיו. המנועים מאפשרים לאמן כלבים להגיב לסוגי רטט שונים הנשלחים באמצעות שלט אלחוטי רחוק. המאלף יכול לעורר פקודות שונות ע"י שליטה באזור הרטט ובמשכו.
 
ניתן לאמן כלבים להגיב לפקודות רטט כשהם לובשים אפוד, שפותח ע"י צוות חוקרים בינתחומי באוניברסיטת בן-גוריון בנגב.
 
טכנולוגיית מגע (Haptic) מדמה את חושי המגע והתנועה, מה שעוזר במיוחד בפעולה מרחוק או סימולציית מחשב, שבה המשתמש אינו מסוגל לתקשר עם אובייקטים פיזיים ישירות, אלא בעקיפין.
 
טכנולוגיה זו עשויה להיות שימושית עבור מתן פקודות מרחוק לכלבים העוסקים בחיפוש והצלה, לכלבים המשמשים עזר למטופלים עם מוגבלויות ולכלבי שירות נוספים.
 
האפוד, שמכיל 4 מנועי רטט קטנים הממוקמים על גבו של הכלב ובצדדיו, כבר זמין מסחרית. המנועים מאפשרים לאמן כלבים להגיב לסוגי רטט שונים הנשלחים באמצעות שלט אלחוטי רחוק. המאלף יכול לעורר פקודות שונות ע"י שליטה באזור הרטט ובמשכו. בסרטון ההדמיה, טאי, לברדור רטריבר/רועה גרמני, מגיב לכמה פקודות שונות כמו: "הסתובב", "למטה", "אליי" ו"אחורה".
 
שילוב האפוד עם מכשירי אימונים הקיימים בשוק כיום עשוי להיות מוצלח ולחזק את מערכת התגמול המשמשת לאילוף
 
מחקרים עתידיים יבדקו את טכנולוגיית האפוד בגזעים, גילאים וניסיון הדרכה שונים וישלבו התקנים מתקדמים יותר בכלבי חיפוש והצלה, בכלבי עבודה צבאיים ובכלבי שירות.
 
פרופ' אמיר שפירא, מנהל המעבדה לרובוטיקה במחלקה להנדסת מכונות באוניברסיטת בן-גוריון בנגב.: "ממצאי המחקר מראים, שכלבים הגיבו לרמזי רטט באופן טוב יותר מפקודות קוליות. המחקר הנוכחי מראה תוצאות מבטיחות הפותחות את הדרך לקראת שימוש בטכנולוגיית מגע לתקשורת עם כלבים. 
 
שילוב מכשירים יאפשר לנו לקדם את הפוטנציאל של אימון כלבים אוטונומי באופן חלקי או מלא כדי להעריך התנהגות כללית, היענות לפקודות ואת האפקטיביות של כלבים מתוגמלים עבור התנהגות רצויה".
 
החוקרים הם יואב גולן, דוקטורנט במחלקה להנדסת מכונות, בן סרוטה, בעל תואר שני מהמחלקה למדעי המוח, וד"ר אורן שריקי, ראש המעבדה לפסיכיאטריה חישובית במחלקה למדעי הקוגניציה והמוח.
 
המחקר נתמך ע"י הקרן ע"ש לאונה והארי הלמסלי למיזם ABC Robotics - מחקר ברובוטיקה חקלאית, ביולוגית וקוגניטיבית.
 
בתמונה למעלה: כלב לבוש האפוד המשופר, באמצעותו ניתן לאמן את הכלב לשבת, לשכב, לשוב למאלף או להביא אובייקט בהתאם לרטט.
צילום: יונתן עטרי
 
 
 
 



 
 
Bookmark and Share