Telecom News - ביהמ"ש לתביעות קטנות פוסק לרוב לטובת הצרכן כאשר בולט ענף התקשורת

ביהמ"ש לתביעות קטנות פוסק לרוב לטובת הצרכן כאשר בולט ענף התקשורת

דף הבית >> צרכנות >> צרכנות לפרט >> ביהמ"ש לתביעות קטנות פוסק לרוב לטובת הצרכן כאשר בולט ענף התקשורת
ברוב המקרים פוסק בית המשפט לתביעות קטנות לטובת הצרכנים כאשר בולט ענף התקשורת
מאת: מערכת Telecom News, 1.8.19, 11:30בית משפט

בדיקת הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן נערכה לגבי פסיקות של בית משפט לתביעות קטנות בתחומי הגנת הצרכן המוגשות נגד עוסקים ממגוון תחומים כמו תקשורת, מחשבים, רכב ועוד. 
 
בדיקת הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן העלתה, שב-87% מהמקרים פוסק בית המשפט לתביעות קטנות לטובת הצרכנים. הבדיקה נערכה לגבי פסיקות של בית משפט לתביעות קטנות בתחומי הגנת הצרכן המוגשות כנגד עוסקים ממגוון תחומים: תקשורת, קמעונאות, תיירות, מחשבים, רכב ועוד.

מסקנות הבדיקה:

פסיקות בית המשפט - 87% מתביעות הבדיקה התקבלו ע"י בית המשפט בצורה מלאה או חלקית והושת על החברה חיוב פיצוי לצרכן. הדבר מצביע על מגמה ברורה של קבלת עמדת הצרכנים מול העוסקים במהלך התביעה שהגישו.
 
תחומי העוסקים נגדם הוגשה התביעה:
ענף שירותי תקשורת הוא הבולט ביותר ((32%,
ואחריו מכירה קמעונאית (22%), 
ואחריו תיירות (13%).
 
5 הנושאים הצרכניים המובילים בתביעות:
ביטול עסקה (תנאי ביטול, ביטול עסקה מתמשכת, חיוב בדמי ביטול) הוא הנושא המוביל בתביעות שנבדקו (44%),
ואחריו הטעיה וקיום משא ומתן שלא בתום לב (19%),
הסתרת מידע חיוני אודות המוצר (11%),
אחריות ותיקונים (11%), 
והצגת מחיר (6%).
 
מספר פסקי הדין - נמצא בעליה מתמדת בכל שנה, ועלה בשנים האחרונות כמעט פי 4 (על פי הנתונים במאגר נבו ועל פי הערכה).
 
הערות:
  • בכל התביעות שנבדקו - הנתבע הוא חברה בע"מ, והתובע יחיד - על פי החוק רק יחיד יכול להגיש תביעה קטנה.
  • נדגמו תביעות בין השנים 2007-2018.
  • גובה התביעה הממוצע בבדיקה הוא: 11,115 ₪.
  • המידע נאסף מתוך נבו (מאגר נט-המשפט).
אלי כהן, שר הכלכלה והתעשייה: "על כל עוסק לדעת, שמי שפועל לפגוע בצרכן ובזכויותיו, יפגע בעצמו בבית המשפט. הנתונים מדברים בעד עצמם והרוח הגבית, שנותן בית המשפט, היא בשורה משמעותית. המדיניות כיום, לפיה בית המשפט עומד לצידו של האזרח, מצמצמת את פערי הכוחות בין העוסקים לצרכנים ומקדמת סחר הוגן".
 
עו"ד מיכאל אטלן, (בתמועו"ד מיכאל אטלןנה משמאל), הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן: "אני שמח, שתוצאות הבדיקה מראות בבירור, שבית המשפט מבין את פערי המידע והכוח בין הצרכן לבין העוסק ומאמין לרוב לצרכן.

כלי התביעה הקטנה הוא כלי מהותי בהגנה על הצרכנים ובמימוש זכותם החוקית לקבלת סעד, שמשלים את האכיפה, שמנהלת הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן.

אני קורא לצרכנים להמשיך ולהשתמש בכלי הזה. ההליך הוא פשוט ומהיר ועל הצרכנים לדעת, שעליהם להשתמש בו במקרים בהם אין הסכמה בינם לבין העוסק בנוגע לזכותם החוקית".



 
 
Bookmark and Share