Telecom News - עיר חכמה - תגובה (נ)בונה לשינויי אקלים

עיר חכמה - תגובה (נ)בונה לשינויי אקלים

דף הבית >> פיתוחים חדשים וצ'יפים >> עיר חכמה - תגובה (נ)בונה לשינויי אקלים
עיר חכמה - תגובה (נ)בונה לשינויי אקלים
מאת: ורדית ניב, 26.8.19, 01:06ורדית ניב

מה זו 'עיר חכמה' ומה קורה בישראל בתחום.

תהליך להפיכת ערים לערים חכמות, נראה לעיתים שאוב מתכנית מדע בדיוני - אבל הוא קורה ממש פה ועכשיו.
 
מחקרים מראים, שאחד הגורמים העיקריים לשינויי אקלים בעולם הוא תופעת העיור. תופעה זו הולכת ותופסת תאוצה וכיום אנו עדים לעליה מסיבית בכמות הערים הקטנות עד 'מגה ערים', כלומר ערים המכילות עשרות מיליוני תושבים. עפ"י נתוני האו"ם צפוי, שעד 2050 כ-64% מהאוכלוסייה בעולם המתפתח ו-85% מתושבי העולם המפותח יחיו בערים. לפיכך, העיר בהיותה אחד הגורמים העיקריים לבעיה, הופכת להיות גם הכלי האופטימלי לפתרון.
 
השינוי בעיר נעשה ב-2 דרכים עיקריות: שינוי חוקים עירוניים בתחומה, והפיכת העיר ל"עיר חכמה".
 
אז מה הופך את העיר לחכמה? מדובר במערכת אינטגרטיבית אינטליגנטית, מעין מוח המחבר בין הזרועות השונות של העירייה, שבד"כ פועלות בנפרד, כל אחת בפני עצמה, למערך אחד בו הן פועלות בסינרגיה. במילים אחרות, שדרוג טכנולוגי של התשתיות השונות לתפעול היומיומי של העיר, שמאפשר לעיר לפעול כמערכת על, שמחוברת ושולטת במערכות נוספות רבות.
 
אחד מיתרונות העיר החכמה הוא מתן מענה אפקטיבי ונקודתי לצרכי התושבים, שמתאפשר ע"י מידע הנאסף מהמערכות השונות בזמן אמת, באמצעותו ניתן להפיק תובנות, לחזות מגמות, להוזיל עלויות ולאפשר לעיר לתפקד במערכותיה השונות, כגון מערכות מידע מקומיות, מוסדות חינוך, מוסדות בריאות, מערכות תחבורה, תשתיות מים, מערכות תאורה, שירותים קהילתיים ועוד - בצורה יעילה ומשופרת.
 
הדבר עובד גם בכיוון ההפוך. כך, שגם הממשק של התושבים מול העירייה משתפר משמעותית ומאפשר לתושבים, בין היתר, לקדם רעיונות העולים מהם כמענה לצרכיהם, ולפתור בעיות, והכל בשיתוף פעולה מלא, במסגרתו גם התושבים יכולים לקחת חלק במלאכת העירייה ובפעילותה.
 
במאה ה21 סגנון החיים בערים מייצר דרישה לאיכות ולסגנון חיים נח וירוק יותר. על כן, המטרה הראשונה של "עיר חכמה" הוא לדאוג לרווחת תושביה. כדי  לעמוד בדרישות אלו מכניסות רשויות מקומיות ברחבי העולם אמצעים טכנולוגיים חדשניים המאפשרים חיסכון באנרגיה, יכולת ניטור ובקרה מיידיים בתפעול במפגעים ועוד. כך למשל:
  • תאורת רחוב מפנסי LED חכמים וחסכוניים, שניתן להגדיר מראש את עוצמת התאורה שלהם ברחוב, וניתנים לבקרה ממרכז בקרה מרחוק,  
  • חיישנים על פחי האשפה המאותתים כי הם מלאים ויש לרוקנם,
  • אפליקציה המיידעת  את תושבי הרחוב על חניה פנויה,
  • נושא הביטחון האישי של התושבים וילדיהם, שמנוטר באמצעות מצלמות, שמחוברות למוקד העירוני ומאפשרות לו לצפות מרחוק ולהזעיק עזרה במידת הצורך.
 "עיר חכמה" אינה איזה חזון עתידי, אלא דבר המתקיים כבר עתה בעולם. גם ממשלת ישראל הרימה את הכפפה, ומעודדת את הרשויות המקומיות להשתלב בקידמה ולהפוך לערים חכמות. עידוד מיוחד מקבלות רשויות הבוחרות לעשות שימוש בטכנולוגיות פרי פיתוח כחול לבן, דבר המאפשר להם להיות זכאיות למענקים על בסיס חדשנות פרי פיתוח ישראלי.
 
כך למשל, נעשה שימוש בטכנולוגיות חדשניות פרי פיתוחן של חברות כגון: טונדו ו- AIOsהמייצרות בקרים וחיישני תאורה, חברת סימביוט, שפיתחה מערכת תוכנה לניהול אחוד של מערכות משנה ועוד.
 
יש בשוק חברות שונות המסייעות לרשויות להתאים טכנולוגיות בהתאם לצרכיהן. חברת "boost forward", למשל, ביצעה ב-2018 הדגמת "רחוב חכם" בחולון, שנשלט כולו ע"י מערכת בקרה אינטרנטית כוללת, שנוהלה ממוקד העירייה באמצעות תוכנת שליטה ובקרה מרכזית, שמאפשרת יצירת אינטגרציה של מערכות רבות. במועצה אזורית מטה בנימין יצא לדרך פרויקט, בו מיועדת להשתלב, בין היתר, גם מערכת חכמה, שתסייע להגברת הביטחון האישי במרחב הציבורי.
 
מאת: ורדית ניב, אוגוסט 2019.
מנכ"לית חברת "Boost Forward".

SMART CITY FREE
 
 



 
 
Bookmark and Share