Telecom News - קליק - תם עידן האינטואיציה העסקית. הדרך להצליח היא חיבור הדאטה לאנליזה

קליק - תם עידן האינטואיציה העסקית. הדרך להצליח היא חיבור הדאטה לאנליזה

דף הבית >> פיתוחים חדשים וצ'יפים >> קליק - תם עידן האינטואיציה העסקית. הדרך להצליח היא חיבור הדאטה לאנליזה
קליק - תם עידן האינטואיציה העסקית. הדרך להצליח היא חיבור הדאטה לאנליזה
מאת: חיים חביב, 10.9.19, 16:40כריס ג'ונס, צילום חיים חביב

הדרך להפוך למובילי שוק היא חיבור הדאטה עם האנליזה. המידע מניע אנליטיקה וזו מניעה תובנות הדרושות לפיתוח העסק. סיכום ההרצאה המרכזית בכנס Qlic day 2019, וראיון על כלי בינה עסקית ואנליטיקה המאפשרים לארגונים, חברות ועסקים לצלול לים נתוניהם ולהפעיל כלי חיפוש וניתוח חכמים כדי לפעול טוב יותר על בסיס נתונים שנצברו, תוך לקיחת פיסות מידע ויצירת תמונה מלאה.

חברת קליק ישראל אירחה אתמול כ-600 משתתפים - לקוחות, שותפים עסקיים, עובדים ובכירי החברה העולמית, בכנס שערכה בת"א - Qlik day 2019.

החברה עוסקת בעולמות האנליטיקס והוויזואליזציה ומטרתה לצמוח בשוק הביג דאטה. היא מספקת ללקוחות תוצאות אנליטיות, ומציעה יכולת להביט בכל המידע ולהיות מסוגל לשלוף מידע מסוים ביחס ללקוח מסוים או למוצר מסוים או לפעילות מסוימת ולראות את כל ההקשרים הקשורים אליהם. החברה הגלובלית פעילה בכ-100 מדינות ולה 2,500 עובדים בהם כ-700 מפתחים, ויש לה כ-800 שותפים עסקיים המטמיעים ומשווקים את מוצריה.

קליק ישראל קמה ב-2003 ומעסיקה 80 עובדים, רובם מהנדסים העוסקים בפיתוח. יש לה כרבע מיליון משתמשים בארץ הבאים כל בוקר למשרד, מתחברים לדו"חות שלהם, בודקים את ביצועי החברה ובוחנים אלו תובנות אפשר להפיק היום? מה אפשר לשפר במערך העסקים? ולבצע את זה הלכה למעשה. החברה מפעילה מרכז תמיכה בעברית המסייע בפתרון תקלות ומציע חידושים.
 
נפגשתי לראיון עם קריס ג'ונס (Chris M Jones), (בתמונה למעלה), סגן נשיא בכיר למכירות ומי שגם נשא את הרצאת הפתיחה המרכזית בכנס, בנוכחות יו"ר החברה והמייסד, יואל סלע, והמנכ"ל אילן גת.

לקריס יש ניסיון טכנולוגי רב שנים בעולם התקשורת והרשתות, ובעבר אף שימש כבכיר בסיסקו העולמית. לפניכם עיקרי הרצאתו ותשובות לשאלות בראיון.

ההרצאה המרכזית:

קריס: "העולם היום  מעניין ומבלבל כאחד. לרובנו יש יותר ממכשיר סלולרי אחד ואם יש לכם ילדים בבית אזי מספר ההתקנים מזנק. משתמש ממוצע בנייד משתמש בו מעל 150 פעמים ביום. אני תופס את עצמי הרבה פעמים מסתכל בטלפון איך שאני יורד ממטוס מחזיר אותו לכיס ושולף אותו שוב אחרי 30 שניות. מה באמת יכול להשתנות ב-30 שניות? אבל זה העולם בו אנו חיים היום.
מוניתי לקדם רעיון, שיעמוד בבסיס המוצר שלנו. כבר היום, יש אנליסטים המעריכים, שיש 20 מיליארד מכשירים מחוברים לאינטרנט וצופים, שבשנים הקרובות נגיע ל-50 מיליארד. האמנם?

התחלתי לספור את ההתקנים בביתי: יש את המחשבים, הסלולר, הפעמון של הדלת, המכשירים של הילדים, וכבר הגעתי בבית הלא גדול שלי ל-37 מכשירים המקושרים לאינטרנט.

לפני 25 שנים עבדתי בחברה, שפיתחה מודמים - מודם (למי ששכח) זה התקן, שהוצאת ממנו כבל לקו טלפון ,חיברת אותו בצד השני למחשב, והשתמשת בו כדי להתחבר לאינטרנט דרך קו הטלפון.

הייתי נוסע למלון, מחבר את המודם לקו טלפון מוריד את האי-מיילים שלי, ואם היה לי מזל, עד שהייתי חוזר מחדר האוכל, האי מייל היה מסיים לרדת.

היום אנו מבקשים דבר ראשון כשמגיעים למלון את הסיסמה לרשת ה-WiFi. תחשבו על כמות המידע שמועבר. ובסוף אלו הן האפליקציות, כיום יש בעולם כ-5 מיליון אפליקציות ויש אלפים שמתווספות בחודש. ברבות מהאפליקציות, שאתם מפעילים, נשלח כל העת מידע ועדכונים באופן קבוע.

אפילו מדיניות החוץ שלנו (ארה"ב) נכתבת בטוויטר. מה זה אומר? זה אומר, שיש לנו במרחק נגיעה הכי הרבה דאטה, שאי פעם היה לנו. יש לנו מעל 16 זטה בייטס (ZB). (זטה בייט זה טריליון גיגה בייטס). רק מעט פרספקטיבה. הפי.סי הראשון שלי ב-1980 הציע לי 64K זיכרון. הילדים שלי לא יודעים מה זה K, קילו בייט. עשיתי מעט מתמטיקה: צריך 250 קוואדריליון או 70,000 מחשבים כאלה כדי להחזיק כזאת כמות של מידע.

בנוסף, יש לנו כיחידים מעל 300 פעולות הקשורות בדאטה ביום כמנהלים. ב-5 השנים הקרובות מצפים שזה יגדל ל-163 זדה בייטס ולכ-4,785 העברות מידע לאדם ביום. זה משפיע על העולם והכלכלה שלנו.

החברות הכי רווחיות היום, אלו חברות, שעברו את סף הטריליון דולרים בהכנסות. מה יש להן במשותף? דאטה ומידע. הן רוצות את הדאטה ואת המידע שלך.

צפיתי בחדשות ודובר על איך אחת מהחברות הללו שמה יותר דגש על לאסוף יותר מידע ממך כדי להציג לך מודעות פרסומת יותר מדויקות. אנו חיים בעולם של איסוף של כמה שיותר מידע. כולנו כאנשי עסקים רוצים לאסוף כמה שיותר מידע כדי שנוכל לבצע החלטות טובות יותר. אבל הנה האתגר, מידע שלא משתמשים בו הוא מידע חסר ערך, מבוזבז.

כמה מכם, במקום העבודה במשך השבוע האחרון, ביקשו איזה דו"ח איזה קובץ, משהו ביחס לעסק, שרציתם עליו מידע? לכמה מכם מונחות ערימות של דו"חות על השולחן, במגירה או במחשב, שלא הסתכלתם בהם בחודש האחרון? אנו אוהבים את המידע שלנו, אבל אם איננו יכולים להשתמש בו בקלות כדי להניע את העסק, למה זה מועיל?

ראינו לאחרונה כמה מהשינויים הגדולים בעולם המידע. חברת סיילס פורס רכשה את טבלו, וגוגל קלאוד רכשה את לוקר. הן רוצות לא רק את המידע שלכם אלא גם את היכולת לנתח אותו. מה זה אומר?

האופן בו אנו מסתכלים על זה בקליק הוא להניע ולהשתמש בניתוח המידע. יש דברים שאנו מסתכלים עליהם ככללים, החוקים והרגולציות בקשר לשימוש במידע. אירופה מובילה את העולם עם הרגולציות של GDPR אך יש לנו עוד רגולציות, שאנו צריכים לעשות כחברה כדי לפקח על השימוש במידע. חשובה היכולת לנתח ולהסיק מסקנות מהנתונים. לפני כמה שנים האיכות של זה הייתה 30%, והנתון המדאיג הוא, שזה לא השתנה. הפתרון הוא, שצריך מערכת בטוחה כדי לנהל את המידע.

אם מסתכלים על זה נכון, הכמות הענקית של מידע שיש לנו בעולם היום הוא היסוד. הרבה אנשים קוראים לו "המטבע החדש". הוא מניע את הכלכלה שלנו. המידע מניע אנליטיקה וזו מניעה תובנות, שאתה צריך כדי לפתח את העסק.

בואו נדבר על האבולוציה של מודיעין עסקי. בעבר, כל הרעיון הזה של המידע היה מרוכז במחלקת ה-IT. קראנו להם האנשים בחלוק הלבן, היית צריך להגיש בקשה כדי לקבל דו"ח והיית מקבל אותו רק כעבור כמה ימים, במקרה הטוב. זה היה תהליך מסובך וכתוצאה מזה זה היה רק כ-20% מכוח העבודה.

ובמעבר חד להיום - זמינות היכולת הזאת מאפשרת לכם להריץ את הדו"ח בעצמכם ולקבל את התובנות באופן מידי. בגלל נוחות השימוש זינק השימוש ל-50% מהארגון. אבל האם זה מספיק כדי להניע את העסק? נעשתה הרבה עבודה כדי לפתח את הדור השלישי של מה שמכונה BI. יש כמה דברים בקשר לרעיון הזה של דור שלישי של מידע:

דמוקרטיזציה של המידע, היכולת שאלה הרשאים לראות את המידע יוכלו לשלוף אותו בקלות ולהפיק ממנו תובנות שונות עבור המחלקות השונות בארגון.

הדבר השני הוא Augmented Intelligence - AI (אינטליגנציה רבודה). בכוונה לא השתמשתי במונח הפופולרי אינטליגנציה מלאכותית. לא המכונה מחליטה עבורך אלא היא רק מציגה לך מידע טוב יותר כדי שתוכל לבצע החלטות מושכלות יותר. בעולם שמתנהל מהר, חשוב לוודא, שיש את הביטחון באמינות ובזמינות המידע בכל מקום. חלק מהמידע זמין מקום, חלקו בענן של החברה וחלק יכול להיות שילוב של אתרי אחסון. היכולת לשלוף את המידע ממקומות שונים באופן מהיר מאפיינת את זה.

אם נדבר על הדמוקרטיזציה של המידע. כשחושבים על הארגונים השונים, שלהם יש מידע בכמה מקומות שונים - בקבצים, במחשבים שונים, בענן כמו AWS, או במערכות Legacy - כיצד ניתן להוציא את המידע בזמן אמת ובאופן מפוקח?

בשנה האחרונה עשינו השקעות גדולות לא רק כדי להמשיך להתמקד במומחיות שלנו, אלא לבצע כמה שיפורים כדי לאפשר ללקוחות להשתמש במידע הזה ולהפוך אותו נגיש לכלי אנלטיקה. רכישה מאוד מעוניינת למעשה התחילה פה בתל אביב... זו חברה המאפשרת לך לעשות את זה.

לפני שנה עשינו רכישה של חברה בשם פודיום והיא מאפשרת לך בצורה של עגלת קניות למשוך את המידע שאתה רוצה. אם אני במכירות אני יכול ללכת לעגלה ולבחור מידע על לקוחות ומידע מוצרים ולשלוף אותו. היום אנו שמחים להציע זאת כמידע מותאם לקוח.

לגבי הקונספט של אינטליגנציה מוגברת, לאפשר מובנות של דאטה כדי שיהיה אפשר להסיק ממנו מסקנות, במחקר, שביצענו לפני שנה בקרב 7,000 לקוחות, מקבלי החלטות וכו' ביקשנו מהם לעבור על מידע. הממצאים היו מאירי עיניים. רק 25% החשיבו את עצמם מביני דאטה. 75% - לא!. מנכ"לים, סמנכ"לים, פחות משליש מחשיבים את עצמם כמביני דאטה ואלה הם האנשים המניעים את החברה. אלה אנשים, שגדלו בעולם המידע, אבל רק 20% מהם נחשבים מביני מידע.

בשנה שעברה יצאה קליק בעזרת שותפותיה למסע להעלאת המובנות של המידע בחברות, להפיכת הדאטה לתובנות. רשמנו פטנט על חיפוש מונע אסוציאציה. לקחנו צעד קדימה מהחיפוש הרגיל כדי להראות מידע, שאולי קשור למידע שמחפשים. אולי אני יכול לחפש איזה מוצר הכי מוכר אצלי, אבל אולי אני צריך להסתכל על עוד דברים? מה הטרנדים הקורים במקומות שונים בעולם? ויש גם מה שנקרא "יועץ תובנות". אתה יכול להיכנס לחיפוש על מידע, ובלחיצה על ה-Advisor בקשר לחיפוש שעשית, הוא יכול לייעץ משהו, שאולי כדאי להסתכל עליו. שוב, המכונה לא מחליטה בשבילך אבל מציעה הצעות למידע נוסף כדי שתוכל לקבל החלטות טובות יותר.

דבר נוסף הוא Natural Language Analytics. היכולת להגדיר שאלה בשפה פשוטה ולקבל עליה את מיטב המידע. זו היכולת לקבל מהר מאוד תשובות לגבי התובנות שאתם רוצים.

ובנוסף, שילוב אנלטיקה בכל מקום. זה לא רק לספר אנלטיקה ותובנות לאלה הנמצאים בכיסאות הנוחים, אלא להעביר את זה בכל הארגון, להשתמש בדאטה לקבלת החלטות חכמות ומהירות יותר.
 
מגזינים כמו Vogue ו-GQ רצו מידע על מה הלקוחות שלהם קוראים, כדי לדעת מה לכתוב להם. ניתוח הקליקים של הלקוחות איפשר להם להבין מה מעניין אותם. גם לבנק האוסטרלי WEST היו דאגות לגבי הלקוחות שנטשו והם הכניסו קליקים. הוא איפשר ללקוחות לשהות אצלו יותר באתר יותר שמן והדבר הגדיל את הכנסותיו. חברת תרופות גדולה חיפשה תובנות לאילו תרופות יש קשר ללקוחות שונים כדי להבין אותם טוב יותר ואת התסמינים שלהם, כדי שתוכל להציע פתרונות נוספים. בסיטי גרופ ראו גידול ניכר בשימוש באפליקציות כרטיסי אשראי וחששו מזיופי כרטיסי אשראי. ע"י שימוש בקליקים הצליח הבנק להבחין באופן ברור בין הרבה אפליקציות בכפילויות, שאפשרו לו לזהות זיופים. המסר הוא: "כשאתה חי עם דאטה יש לך את האפשרות לשנות את העסק שלך".

הראיון עם קריס:

שאלה לקריס: "הדגשת בהרצאתך את נושא אוריינות (literacy) הנתונים. למה בדיוק כוונתך ומדוע כל כך מעט אנשים בארגון הם אוריינים?"
תשובה: "במשמעות הבסיסית אוריינות היא היכולת האנושית לקרוא ולכתוב. ב'אוריינות נתונים' הכוונה ליכולת להבין ולהתווכח עם הנתונים. זה הולך והופך לאתגר בשנים האחרונות בשל זמינות של כמויות אדירות של נתונים עימם נדרש המנהל להתמודד. היעד הוא לדעת כיצד לשדרג את יכולות המנהלים בארגון כאשר הם בוחנים, מנתחים ומתווכחים עם נתונים.
פעמים רבות הטכנולוגיה מקשה על הבנת המשמעות של הנתונים. יש לראות נתונים ולהבין נתונים. צריך להבין את העקרונות השונים של הנתונים. לכן אנו מלאי תשוקה לקדם את אוריינות הנתונים - אנו רוצים לגרום לאנשים להבין את הנתונים כדי להשיג תוצאות טובות יותר, מושכלות ומועילות.

בכלכלה של היום הנתונים הם היסודות. ברגע שתבין את הלקוחות שלך ותאתר את ההזדמנויות בשוק תוכל לא רק להצליח, תוכל גם לשרוד בכלכלה (התחרותית) של היום".

שאלה לקריס: "מהם המוצרים והשירותים שקליק מספקת ללקוחותיה?"
תשובה: "אנו מפתחים כלי בינה עסקית ואנליטיקה. כלים אלה מאפשרים לחברות לצלול לתוך ים הנתונים שלהם ולהפעיל כלי חיפוש וניתוח חכמים. החזון שלנו לספק לארגון פתרון מקצה לקצה לכל האתגרים של החברה בעולם הדאטה. אנו רוצים לאפשר להם להכיר את הארגון שלהם טוב יותר ולפעול טוב יותר על בסיס נתונים, שנצברו בארגון ומחוצה לו. יש לקוחות רבים הפועלים גם בענן ואף מעבירים נתונים שלהם לעננים ציבוריים.

אנו חותרים להגיע למצב בו אנו מציעים תובנות. לוקחים פיסות מידע, ומייצרים מהם תמונה מלאה. קליק מציעה יכולת להביט בכל המידע שלך ולהיות מסוגל לשלוף מידע מסוים ביחס ללקוח מסוים או מוצר מסוים או לפעילות מסוימת ולראות את כל ההקשרים הקשורים למוצר או הלקוח הזה.

המתחרים משתמשים יותר ב-SQL מובנה. שואלים שאלה ומסתכלים רק במה שמתקשר לשאלה. אנו מסתכלים על טווח רחב יותר של נתונים".

שאלה לקריס: "מה ההתייחסות שלכם למידע לא מובנה בארגון?"
תשובה: "כמובן וידיאו, קול וצילום הופכים את הנושא ליותר מורכב. אם המידע הופך להיות דיגיטלי (דיגיטיזציה) קל יותר לשלבו כמידע מועיל שאפשר להשתמש בו".

שאלה לקריס: "על הסנטימנט הישראלי, איך אתה רואה את השוק בישראל?"
תשובה: "אני נפעם מן החדשנות הישראלית. יש כאן תרבות של חדשנות, נכונות להעז ולנסות דברים חדשים. אנו רואים, שהלקוחות הישראלים פתוחים לשינויים. זהו שוק נהדר עבורנו.

ב--2018 רכשנו את חב' אטיוניטי הישראלית (560 מיליון דולרים). זו הייתה הרכישה הגדולה של קליק. יש כאן עדיין משרד גדול. היא העבירה את המטה שלה לבוסטון והונפקה. היא היתה חברה ציבורית שהתמקדה באינטגרציית מידע. אנו רואים בה חלק המאפשר לנו לקחת את המידע הבסיסי כדי שיהיה מוכן לניתוחים אנליטיים. הרכישה מאפשרת לנו להרחיב את הפעילות מעבר לעיסוק בדש בורדים גם להכנת הנתונים לכלי האנליטיקה.

אנו מאוד מרוצים מן הרכישה של אטיוניטי, ומעודדים אותה להרחיב את היצע המוצרים שלה בהתאם לצרכי הלקוחות שלנו".

שאלה לקריס: "מה המודל העסקי?"
תשובה: "אנו מציעים רישיון בתשלום קבוע. אגב, לאחרונה השקנו מודל SaaS - לאנשים שלא רוצים מודל של און פרמיס. יש לנו 3 מרכזי פיתוח - קנדה, שוודיה וכיום גם בישראל. יש לנו כמה מודלים. אנו גם מציעים מודל של מנוי".

שאלה ליואל סלע: "האם תוכל לציין לקוחות בולטים בישראל?"
תשובה: י"ש לנו לקוחות במגוון מגזרים כמו משטרת ישראל, בנק הפועלים, בנק דיסקונט, חברת הביטוח הפניקס. יש לנו כ-2,000 לקוחות בארץ, ובעולם יש לנו 45,000 לקוחות".

שאלה לקריס: "האם כלים של BI ו-AI יחליפו בעתיד את האינטואיציה האנושית בעולם העסקים?"
תשובה: "אני סבור, שאנו רחוקים מכך מרחק רב. בכל מהלך של הכרעה מהותית אין תחליף להחלטה אנושית. אנו מספקים למחליטים יכולות וכלים חכמים לקבלת החלטות מושכלות".
 
צילום תמונה עליונה: חיים חביב.

BIG DATA FREE



 
 
Bookmark and Share