Telecom News - אחרי 6 שנים: לאן נעלמה פרשת איקיוטק? מה סטאטוס ההליך? יש התפתחויות!

אחרי 6 שנים: לאן נעלמה פרשת איקיוטק? מה סטאטוס ההליך? יש התפתחויות!

דף הבית >> חדשות הסלולר והמובייל >> אחרי 6 שנים: לאן נעלמה פרשת איקיוטק? מה סטאטוס ההליך? יש התפתחויות!
האם נפתח פתח בו חברות הסלולר תחזרנה למנויי הסלולר את הכספים, שגבו עבור חברות איקיוטק, כספים, שהמועצה הישראלית לצרכנות טוענת, ש"נגבו בעוולה"? כל התשובות לשאלות המטרידות עדיין מאות אלפים מאזרחי ישראל. הפתעה בסיום: יש אולי תקווה לנפגעי איקיוטק, גם אם זה בא באיחור של כ-6 שנים, ויימשך עוד כמה שנים טובות, רק אם מערכת המשפט תפיק את הלקחים הנכונים מהפרשה האומללה הזו. עדכון בסוף הכתבה. 
מאת: אבי וייס, 7.12.19, 17:32סיני ליבל

ביולי 2014 התפוצצה "פרשת איקיוטק" ברעש גדול והמועצה הישראלית לצרכנות הגישה תביעה ייצוגית כנגד חברות איקיוטק וחברות הסלולר.

אולם, חיש מהר חברות הסלולר (פרטנר, סלקום, פלאפון ומירס - כיום הוט-מובייל) "הוחרגו" (כלומר: הוצאו החוצה) מהתביעה הייצוגית. זאת, בניגוד גמור לעמדתו של סיני ליבל (בתמונה משמאל), מי שהחל את המאבק הצרכני בייצוג הציבור הענק הזה של נפגעי איקיוטק.

רקע למי שלא מכיר את הנושא - הוא מפורט ב-5 הכתבות האחרונות כאן: מה התחדש לאחרונה?
לאחר לחצים ממושכים, גם של בית המשפט ובעיקר של סיני ליבל, המועצה הישראלית לצרכנות שינתה סוף סוף כיוון והגישה תביעה ייצוגית חדשה, הפעם על סך 400 מיליון ש"ח, והפעם כנגד חברות הסלולר בתוך כתב התביעה החדש, ללא "החרגה".

מדובר בניצחון יוצא דופן למאבקו של סיני ליבל, אם כי המאבק עוד רחוק מאוד מסיומו. 

פירוט:

ביום 26.10.19, כשהחלו להתפשט שמועות על שינוי הכיוון במועצה לצרכנות, שלחנו להנהלת המועצה את השאלה הבאה:
"הנדון: תיק תביעה חדש (ובקשה לאישור כתובענה ייצוגית) של המועצה הישראלית לצרכנות נגד איקיוטק דיגיטל וויז’ן, בן אופק ו- 10 נתבעים נוספים ובהם פלאפון, סלקום, פרטנר והוט מובייל.
שבוע טוב,
ביום 22.10.19 הגישה המועצה הישראלית לצרכנות תביעה ייצוגית, שביטלה את התביעה הייצוגית, שהגישה ביולי 2014. 
אודה לקבל את העדכון (או לפחות תקציר שלו).
האם ההחרגה של הגביה מחברות הסלולר (שהייתה בתביעה הקודמת) בוטלה?"

אולם, מתברר, שהתביעה מ-22.10.19 לא הייתה תביעה חדשה בכלל, אלא רק החלפת מספר של התביעה הישנה מ-2014, תרגיל משפטי, שנפרט אודותיו במאמר נפרד, שיוקדש רק לתרגיל (או תעלול) משפטי זה, שנועד להראות כאילו התביעה הזו חדשה ולא ישנה, שנתקעה סתם כך כ-5 שנים בבית המשפט המחוזי בת"א. 

תגובת המועצה לצרכנות מ-27.10.19 הייתה: 
"שלום אבי
לא הגשנו דבר חדש. הייתה החלטה מנהלתית של בית המשפט לתת לתביעה [הישנה] מספר חדש".

לכן, ביום 27.10.19 שלחתי שאלה נוספת למועצה לצרכנות:
"שלום רב
אם כך, למעשה השארתם את ההחרגה של חברות הסלולר?
כלומר: הגשתם תביעה של 300 מיליון ₪ כנגד חברות שלא קיימות בפועל דוגמת איקיוטק דיגיטל וויז’ן וללא כל נכסים שניתן לממש, ככל שתזכו בתביעה.
אז איך מישהו יוכל לקבל החזר בתביעה זו, שלא לדבר על כך: מי יממן את הוצאות שכ"ט עורך דין ובית משפט וכיו"ב של המועצה, בהיעדר נתבעים שיש מאחוריהם כסף?
אודה להתייחסותכם".

לא קיבלתי תשובה לשאלה זו, אבל התשובה הגיעה לבדה, כעבור מספר ימים, כשהוגשה באמת תביעה ייצוגית חדשה בעניין. ולכן, ביום 18.11.19 שלחתי את השאלה הדחופה הבאה למועצה לצרכנות:
"הנדון: שאלה לגבי התובענה הייצוגית החדשה.
שלום רב,
נתקלתי בהודעה כאן למטה.
האם זה העדכון של "פרשת איקיוטק"?
מה מספר התיק? היכן כתב התביעה?"

למחרת, ב-19.11.19 קיבלתי את תגובת המועצה לצרכנות:
"המדובר בתביעה בגין הסכומים, שנגבו על ידי ספקי תוכן - ביניהם קבוצת איקיוטק - באמצעות אמצעי תשלום, שנמסרו לחברות הסלולר".

כלומר: התביעה החדשה בסך 400 מיליון ש"ח, היא על יותר מאשר פרשת איקיוטק (בפרשת איקיוטק, התביעה הייצוגית הייתה על סך 300 מיליון ש"ח) והפעם היא מופנית למי שמסוגל (אולי) לשלם ולהחזיר את הכסף שנגבה, בין היתר, מלקוחות איקיוטק: חברות הסלולר הגדולות.

פרטי התביעה החדשה של המועצה לצרכנות ומספר התיק - מצויים כעת כאן, למתעניינים. 

לכן שלחתי ב-19.11.19 למועצה לצרכנות שאלה משלימה:  
"תודה, ומה קרה עם ספקי הסלולר האחרים דוגמת מירס\הוט מובייל?"

תגובת המועצה לצרכנות התקבלה במהירות באותו יום ששאלתי:
"הוט מובייל לא הייתה בתקופה זו. מירס הייתה חברה מאוד קטנה בשוק".

כלומר: חלקה של מירס היה אז אפסי והוט מובייל לא הייתה קיימת אז ולכן הן לא נכנסו לכתב התביעה החדש. 

כעת, נמתין בסבלנות (זה יכול לקחת שנים) להתפתחויות המשפטיות בתביעה הייצוגית החדשה של המועצה לצרכנות, כנגד 3 חברות הסלולר הגדולות. 

מה קורה עם התביעה הישנה של המועצה לצרכנות (זו שהוחלף לה מספר)?
כאן מתפתחת פרשה חדשה (שתפורט במלואה בכתבה נפרדת). הפרשה הזו הונחה על שולחנה של נשיאת בית המשפט העליון (הפנייה אליה מסיני ליבל במלואה מצויה כאן - למתעניינים).

לכן, שלחתי ביום 30.10.19 את השאלה הבאה לצמרת משרד המשפטים (כולל לשר המשפטים) ולצמרת הנהלת בתי המשפט:
"הנדון: פנייה לכבוד נשיאת בית המשפט העליון - באמצעות מנהל בתי המשפט - בעניין ״שינוי מספר הליך מלפני חמש שנים״.
שלום רב,
ב"פרשת איקיוטק" נעשו (ככל המסתמן) כמה טעויות משפטיות לא פשוטות.
התוצאה היא, שהתביעה הייצוגית, שהוגשה ב-2014 בשם מאות אלפי לקוחות חברות הסלולר, שנפגעו מ"עוקץ איקיוטק", תקועה בלי שום תזוזה (בגלל שנתקעה פעם אחרי פעם בגלל המועצה והדיונים המיותרים והכושלים המקבילים) ולמעשה נמצאת כיום רק בתחילת דרכה, ממש בנקודת האפס, ולא תוביל כנראה לשום מקום (בגלל "החרגת" חברות הסלולר מהתביעה, שהן היחידות, שתוכלנה לשלם, במידה והתביעה הייצוגית תוביל להצלחת התובעים ולא תידחה).
מצ"ב פנייה של סיני ליבל שמלווה את הפרשה הזו עוד לפני שהיא נולדה ועד עצם היום הזה (כמי שהגיש ראשון תביעה ייצוגית כוללת בעניין וגם נפגע אישית מהפרשה).
אודה להתייחסותכם, אם אכן פנייתו של סיני ליבל לנשיאת בית המשפט העליון תטופל".

תגובה טרם קיבלתי, למרות הזמן שחלף מאז שפניתי. ככל שתתקבל תגובה, אעדכן בהתאם. 

לסיכום:
אנו נמצאים כעת במצב, שבו יש 2 תביעות יצוגיות ל"פרשת איקיוטק". הראשונה נמשכת מ-2014 וכעת הוחלף לה מספר התיק למספר חדש. הסיכויים, שמישהו יקבל כסף גם אם תביעה זו תצליח, הם אפס. כי הנתבעים הם חברות, שכבר פשטו את הרגל מזמן. התביעה השנייה החדשה החלה את דרכה ברגל שמאל באיחור רב של שנים, אך יכולה להצליח בתלות בהתנהלות של המועצה לצרכנות מול חברות הסלולר הגדולות, שתנסנה להתנער מהבעיה הזו ולהטיל את האשמה על משרד התקשורת, כפי שהן טענו עד כה. 


"פרשת איקיוטק" (שהיא מחדל ענק ומתמשך של משרדשמילה מימון התקשורת כולל של שמילה מימון (בתמונה משמאל, כיום משנה למנכ"ל של משרד התקשורת) - שהתרשל רבתית באכיפה בזמן אמת ובטיפול בהגנת מאות אלפי הצרכנים, כי הגנה על חברות הסלולר, כנראה, חשובה אצלו יותר, מזה שנים). כמובן, שהמנכ"לים והשרים של משרד התקשורת מאז סוף העשור הקודם ועד עצם היום הזה - נושאים גם הם באחריות אישית למחדל הצרכני הענק והמתמשך הזה, בדיוק כמו שמילה מימון. 

פרשה זו לא תרד מסדר היום, בוודאי לא לגישת סיני ליבל, אתר Telecom News והצרכנים, שאכפת להם מהנושא הזה. 

אי אפשר להשלים עם המצב של "איש הישר בעיניו ייעשה" בשוק הסלולר וההפקרות הנמשכת בשמירה על זכויות וכספי הצרכנים, בעולם הסלולר הישראלי, מזה כעשור.

עידכון 7.12.19
: בהמשך לכתבה, סיני ליבל משלים ומצרף את המסמכים שהביאו להגשת תביעה ייצוגית ב- 17 נובמבר 2019 כנגד חברות הסלולר, בגין הגבייה עבור חברות איקיוטק - בעשור הקודם

א. מצורף כאן המסמך שהעביר סיני ליבל לבית המשפט המחוזי בו "מתנהלת" התביעה הייצוגית של המועצה הישראלית לצרכנות בפרשת איקיוטק מיולי 2014 - אחרי שבדיון המקדמי  שהתקיים ביום 25 ספטמבר 2019 (לא להתבלבל - אחרי חמש שנים - ההליך היה רק בשלב של דיון מקדמי), אמר בא כוח המועצה, עו"ד מיכאל בך, כי אין בכוונת המועצה לשנות את הסעדים שביקשו בתביעה הייצוגית.

הסעדים שהיו בבקשת האישור מצוטטים להלן:
 
"ד. לחייב את כל המשיבים, ביחד ולחוד, להשיב ו/או לשפות את חברי הקבוצה במלוא הסכומים שנגבו מהם על ידי איקיוטק ו/או מי מטעמה (שלא באמצעות המשיבות 9-12  להלן: חברות הסלולר)".

כלומר המועצה הודיעה בדיון, כי היא ממשיכה ב"החרגת הסעדים" של הגבייה האסורה על ידי חברות הסלולר. בתגובה אמר סיני ליבל באולם בית המשפט (כשכבוד השופטת אסתר נחליאלי באולם) כי בסופו של יום העו"ד יעמוד לדין על הנזקים שהוא גורם לקבוצה הנפגעת מפרשת איקיוטק.

לאחר הדיון המקדמי (25.9.19), סיני ליבל פנה למנכ"ל המועצה בעניין הפרת האמונים הנענת (ראה כאן).

קודם לכן (בפברואר 2019) סיני ליבל העביר למועצה ולעו"ד הודעה מקדמית על פתיחת הליך כנגדם (ראה כאן)

ב. מצורפות חלק מהפניות שהביאו לתביעה הייצוגית החדשה בנובמבר 2019 כנגד שלוש מארבעת מחברות הסלולר  שנתבעו בפרשת איקיוטק  (הוט מובייל הוחרגה  בתביעה החדשה ... וזו פרשה, להבנת ליבל, פלילית, נפרדת) .

ג. משנת 2015 ליבל טוען כי המועצה הישראלית לצרכנות ובא כוחה "מפרים אמונים" - כל השאר (לבד מאבי וייס ואתר טלקום ניוז) התעלמו מראיות שהציג סיני ליבל

ללא חשיפות אתר Telecom News, ה-400 מיליון הש"ח שנתבעים כעת, היו בוודאות נשארים בידי חברות הסלולר.

ד. להבנת סיני ליבל - עקב השיהוי והתנהלות המועצה ובא כוחה - רחוקה הדרך להחזר הכספים שנגבו לטענת המועצה בעוולה על ידי חברות הסלולר עבור חברות איקיוטק תמורת עמלה של 40-50 אחוז... זה כנראה "קצה קרחון" שרבים וטובים עוד יעסקו במחדלים הנטענים כאן.  

אקיוטק



 
 
Bookmark and Share