Telecom News - אבטחת IoT בסניפים ארגוניים ובחנויות קמעונאיות

אבטחת IoT בסניפים ארגוניים ובחנויות קמעונאיות

דף הבית >> חדשות אבטחה ועולם הסייבר >> אבטחת IoT בסניפים ארגוניים ובחנויות קמעונאיות
אבטחת IoT בסניפים ארגוניים ובחנויות קמעונאיות
מאת: אוהד רייכברג, 8.12.19, 14:43אוהד רייכברג יחצ

התקני IoT משחקים תפקיד מרכזי יותר ויותר במאמצי הטרנספורמציה הדיגיטלית המתמשכים של הארגונים כיום. הם מרחיבים גם את שטח התקיפה הפוטנציאלי של הרשת עקב חוסר האבטחה המובנה שלהם ומשמשים כיעד קבוע עבור פושעי הסייבר. ההתמודדות עם האתגר של אבטחת התקני ה-IoT, שמתפשטים במהירות בסניפים, דורשת חשיבה מחדש על האבטחה. מה ארגונים צריכים להתחיל לאמץ?

האינטרנט של הדברים (IoT) מהווה כיום חלק מהותי בכל סביבת רשת, החל ממטה החברה הראשי ועד לרשת הביתית. סניפים מבוזרים של ארגונים וחנויות קמעונאיות אימצו את ה-IoT בקצב מהיר מאוד, כאשר הם משתמשים בהתקנים הללו כדי לספק טווח רחב של שירותים, תוך שימוש בשרתי ענן SaaS כממשק הניהול שלהם.

חלק גדול מהצמיחה הזאת לא מסתכם רק בשדרוג של התקנים מסורתיים כמו מדפסות, אלא ישנה התקדמות לגרסת IoT חכמה יותר היכולה לאסוף נתונים ולעקוב אחר הרגלי שימוש.

התקני IoT הנמצאים בסניפים מבוזרים ובחנויות קמעונאיות יכולים לשמש לדברים שונים כמו:
  • ניטור מעקב ואבטחה לא מסתכמים כיום רק בדברים כמו מערכות טלוויזיה במעגל סגור (CCTV), אלא מערכות האבטחה הפיזיות כיום כוללות מצלמות IoT מחוברות, קוראי תגיות ומערכות אזעקה ,שיכולות לקשר בין סריקת תג למערכת זיהוי פנים בווידאו כדי להבטיח גישה מאובטחת למתקן; לחבר תמונות וידאו ממצלמת IP לעסקת כרטיס אשראי לצורך איתור הונאות ולסייע בחקירות PCI; ולהגביל בצורה דינמית גישה למשאבים פיזיים בהתבסס על מגוון של הקשרים, כולל תפקיד או השעה ביום; ואפילו לנעול את המתקן במקרה של פרצה או מקרה חירום.
  • חיישני IoT, במיוחד בסביבות קמעונאיות, נפרסים כדי לפשט את הניטור והניהול של מערכות קריטיות. הם כוללים דברים כמו חיישני טמפרטורה על מקררים במיקומים של הגשה מהירה כדי לוודא, שהאוכל נשמר בטמפרטורות הדרושות, וחיישני לחץ מיכל בתחנות דלק לתפעול בטוח.
  • עסקים קמעונאיים משתמשים בהתקני IoT כדי לתקשר בצורה טובה יותר עם הלקוחות וכדי לבצע פרסונליזציה של חוויית הקנייה שלהם. הם משתמשים בחיישנים המותאמים ל-IoT כדי לבצע סריקות סמארטפונים פסיביות כדי לזהות ולקבל לקוחות חוזרים ולעקוב אחריהם לאורך החנות כדי לאסוף מידע אודות הרגלי הקנייה שלהם. ניתן להשתמש באותות כדי לשדר מידע אודות מוצר ומכירות לסמארטפון של הלקוח, כאשר התקנים, שנמצאים בקרבה, יכולים לספק התראות מיוחדות וקופונים כשהקונה נמצא קרוב למוצר או למחלקה מסוימת, או אפילו פרסומות מותאמות אישית המבוססות על מיקום בקיוסקים המותאמים ל-IoT, ומסכים עם עגלת קניות לכל אורך הביקור שלהם בהתבסס על היסטוריית קנייה קודמת.
  • מנהלי בניינים יכולים להשתמש בחיישני IoT כדי לכבות בצורה אוטומטית את האורות וההתקנים ולשנות את הטמפרטורה כאשר משרדים, חדרי ישיבות או חלקים אחרים של הבניין לא נמצאים בשימוש. כ"כ, ניתן לשלב חיישנים אלה עם דברים כמו לוח שנה תאגידי כדי לבצע משימות כמו לוודא, שהחומרה של חדר הישיבות מאותחלת ומוכנה לפני תחילת הישיבה ומכובה ברגע שהמשתתפים עוזבים את החדר.
אתגרי אבטחת IoT בסניפים
בעוד שכל אחת ממערכות מבוססות ה-IoT היא בעלת יתרונות ישירים עבור הארגון המשתמש בהן, הן גם יכולות להציג סיכון, שהסניף המקומי או הצוות הקמעונאי לא מוסמכים לטפל בו. לפי דו"ח מפת האיומים של פורטינט, התקני IoT מהווים את אתגר האבטחה העיקרי בקרב לקוחות. 6 מתוך 12 הפרצות הגלובליות, שזוהו ודורגו על ידי מעבדות FortiGuard, התמקדו בהתקני IoT, כאשר 4 מהן היו קשורות למצלמות מבוססות IP.  

העובדה היא, שהתקני IoT מרחיבים את שטח התקיפה הפוטנציאלי של הרשת ואף גרוע מכך, הם ידועים לשמצה עקב היותם לא מאובטחים בגלל דברים כמו יחידת עיבוד מרכזית (CPU) מוגבלת וזיכרון; דלתות אחוריות מובנות; העובדה, שהם פועלים לרוב ללא מסך, ממשק משתמש ועוד. דברים אלה מקשים על עדכונם או תיקונם בקלות, במיוחד בגלל שהם לא תוכננו עם אבטחה מובנית כלשהי. כתוצאה מכך, התקני IoT משמשים כמטרה קבועה עבור פושעי הסייבר כדי לגנוב נתונים, לחטוף CPU, להפיץ נוזקות ולהשיק התקפות ברשת.

מדובר באתגר כפול, כאשר הראשון הוא בכך, שלעיתים רחוקות יש צוות IT מוסמך כלשהו בסניף המבוזר או בחנות הקמעונאית, שיכול לפרוס, לנהל או לפתור בעיות הקשורות להתקני IoT ותקריות אבטחה קשורות. האתגר השני - אפילו פריסות אבטחה מרוחקות כוללות לעיתים קרובות התקנים מספקים מרובים בעלי קונסולות ניהול משלהם וממשקים מסובכים. התפרשות של ספקים והתקנים עלולה להפריע לניהול אבטחה יעיל.

אבטחת IoT באמצעות ה-SD-Branch החדש
התמודדות עם האתגר של אבטחת התקני ה-IoT ,שמתפשטים במהירות בסניפים, דורשת חשיבה מחדש על האבטחה. כחלק ממאמצי הטרנספורמציה הדיגיטלית, ארגונים צריכים להתחיל לאמץ SD-WAN (רשת תקשורת מרחבית המבוססת על אבטחה) כדי לשפר את התקשורת ואת חיבורי הנתונים בין הסניפים הארגוניים המרוחקים שלהם ובמיקומים של חנויות קמעונאיות.

יחד עם זאת, רבים מגלים במהרה, שהניסיון של הוספת אבטחה למערכת ה-SD-WAN שלהם בדיעבד יכולה להיות קשה מאוד לפריסה ואף מסובכת יותר לניהול. כתוצאה מכך, SD-WAN מאובטח - במקום שבו האבטחה נשזרת ישירות לתוך טכנולוגיית ה-SD-WAN - מאפשר לא רק לבחון ולאבטח תעבורה ויישומים, אלא גם להתאים עצמו בצורה דינמית לרשתות הדיגיטליות של ימינו המתאימות את קנה המידה בצורה אוטומטית ומשתנות כדי לעמוד בדרישות העסקיות השונות.

ה-SD-branch לוקח את הרעיון הזה צעד אחד קדימה ע"י הרחבת האבטחה המסופקת ע"י ה-SD-WAN המאובטח עמוק לתוך הרשת של הסניף ומספק אבטחה ליישומים, תהליכי עבודה ומשתמשי קצה, רשתות והתקני IoT מחוברים.

מערכת זו כוללת את האלמנטים הבאים:
הגנת קצה הרשת: פיירוול של הדור הבא (NGFW) הוא המרכיב הבסיסי לאבטחת פריסות SD-branch. פיירוול של הדור הבא צריך להיות מסוגל להרחיב את האבטחה החל מחיבור ה-SD-WAN ועד לבקרי גישה חוטיים ואלחוטיים כדי לוודא את כלל אבטחת תעבורת ה-IoT הנכנסת והיוצאת.

הגנת קצה הגישה: נקודות גישה פיזיות ואלחוטיות מאובטחות צריכות לא רק לספק קיבולת ותפוקה, שמספיקות כדי לעמוד בדרישות רוחב הפס המתרחבות של ה-IoT, אלא גם לחלוק חיבורי התקנים ותעבורה עם הפיירוול של הדור הבא כדי לאבטח את תעבורת ה-IoT הנעה לאורך הרשת של הסניף. מתגים צריכים להציע הספק גבוה יותר (PoE) כדי להפעיל את התקני ה-IoT הזללניים ביותר.

הגנת התקני הקצה: השגשוג של התקני ה-IoT בסניפים יכול להוות איום משמעותי עבור ארגונים היות ורבים מהם לא כוללים פונקציות אבטחה. כתוצאה מכך, יש לזהות ולחלק את כל התקני ה-IoT העושים שימוש במכניזם של בקרת גישה משולבת לרשת (NAC), שיכול לספק גילוי, סיווג ואבטחה אוטומטיים עבור התקני IoT המחוברים לרשת.

טכנולוגיות NAC, בתיאום עם פיירוול של הדור הבא, צריכות לסרוק את תעבורת הרשת בצורה קבועה לזיהוי התנהגות חריגה, וכך לאפשר למערכת האבטחה לזהות התנהגות לא ראויה של התקנים ולהגיב באמצעות בידוד דינמי של ההתקנים, שזוהו לצורך הסגר ותיקונם.

התקני IoT משחקים תפקיד מרכזי יותר ויותר במאמצי הטרנספורמציה הדיגיטלית המתמשכים של הארגונים כיום. הרחבת התקני ה-IoT לתוך הסניפים המבוזרים וחנויות קמעונאיות מאפשרת לארגונים להתאים אישית את האינטראקציה שלהם עם לקוחות; לספק שירותים חכמים המגבירים את הפרודוקטיביות; להפחית את התקורה; להתמודד עם סיכונים; ולאסוף מידע קריטי כדי לשכלל את השירותים, תהליכי העבודה והיישומים שלהם באופן קבוע.

התקני ה-IoT מרחיבים גם את שטח התקיפה הפוטנציאלי של הרשת עקב חוסר האבטחה המובנה שלהם ומשמשים כיעד קבוע עבור פושעי הסייבר לגניבת מידע, חטיפת CPU, הפצת נוזקות והשקת התקפות בתוך הרשת.

הבנת היתרונות של פריסות ה-IoT תוך התמודדות עם האתגרים, שהם מציגים, דורשת ארכיטקטורה אסטרטגית עבור הסניף, כאשר האבטחה מהווה את הבסיס שלה. אסטרטגיה זו תאפשר למערכת אבטחה משולבת להפחית סיכונים ע"י ראייה של כל ההתקנים, סגמנטציה מכוונת של התקני IoT המבוססת על קונטקסט, מעקב וניטור של תעבורת ההתקנים והתאמה מהירה בזמן אירוע אבטחה כדי למנוע איומים לפני שיש להם את היכולת להשפיע על הארגון.

קראו עוד אודות קונסולידציה של שירותי הסניף, תוך אספקת אבטחה, גמישות וביצועים באמצעות מארג האבטחה (Security Fabric) של פורטינט.

מאת: אוהד רייכברג, דצמבר 2019.
דירקטור אזורי בפורטינט ישראל

CYBER FREE



 
 
Bookmark and Share