Telecom News - זה הזמן להתמקד באבטחת מידע בענף הבריאות

זה הזמן להתמקד באבטחת מידע בענף הבריאות

דף הבית >> סקירות טכנולוגיות >> זה הזמן להתמקד באבטחת מידע בענף הבריאות
זה הזמן להתמקד באבטחת מידע בענף הבריאות
מאת: אופיר קפלושניק ושלמה יונה, 23.6.20, 08:53אופיר קפלושניק יחצשלמה יונה יחצ

על הסיכונים החבויים בהתקני IoT הנמצאים בשימוש שירותי הבריאות בישראל בשגרה, על הצורך שעובדי מערכות בריאות יבינו את חשיבות אבטחת תשתית ה-IT ואת השלכות כישלונה, על הטמעת אחריות לטכנולוגיות חדשות בענף הבריאות ועל חשיבות ה-CISO במוסדות בריאות.
 
משבר הקורונה העלה את חשיבותם של פתרונות דיגיטליים מתקדמים בענף הבריאות. מתוצאות בדיקות, דרך ציוד מעבדה ועד ציוד ניטור ותיקי מטופלים, הענף מסתמך עליהם יותר ויותר. עם זאת, מחסור הולך וגובר במיומנויות ובמשאבים כספיים ליישום אמצעי האבטחה הנכונים מוביל לקרב מתמיד מול מפת האיומים המשתנה במהירות.

ההימור גבוה במיוחד בתחום הבריאות. מוסדות בריאות מתמודדים עם סכנות שונות לחלוטין מהעסק הממוצע, עם היבטים הומניטריים ואתיים משמעותיים, שיש לקחת בחשבון.

באופן לא מפתיע, על מוסדות הבריאות לעמוד בתקנות אבטחה מחמירות. הם נוקטים בשיטה לפיה נגישות לנתוני מטופלים תתקבל רק על בסיס הצורך לדעת, כאשר על החולים להיות בעלי שליטה על אופן השימוש בנתונים שלהם ועל מה שנשמר במערכות ארגוני הבריאות.

המדיניות אכן טובה ומתאימה, אך אינה מרתיעה את ההאקרים הנחושים. מחקר, שנערך לאחרונה ע"י בית הספר למנהל באוניברסיטת וונדרבילט מצא, שלפחות 10% מלמעלה מ-3,000 בתי החולים המאושרים ע"י משרד הבריאות האמריקאי (HHS), נפגעו מהתקפה זדונית.

הסיכונים החבויים בהתקנים החכמים בשימוש שירותי הבריאות
ככל שמגפת הקורונה התקדמה בעולם, כך עלה הצורך בפיתוח טכנולוגיות, שתאפשרה לצוותים רפואיים לעקוב, לנטר ולטפל בחולים מרחוק או עם מגע מינימלי ככל האפשר.

התקני IoT מסוגים שונים כבר נמצאים בשימוש בלא מעט מדינות למטרות מעקב אחר חולים בבידוד או למטרות אבחון ראשוני של המחלה. התקנים אלה נמצאים כבר בשימוש שירותי הבריאות בישראל בשגרה כדי לעקוב אחר מדדים רפואיים שונים דוגמת לחץ דם, סוכר, דופק ועוד.

אולם, עם הפוטנציאל האדיר של ההתקנים החכמים הללו, עולים גם סיכוני הסייבר, שכן ההתקנים אינם מאובטחים לחלוטין. הם פעמים רבות מיוצרים ע"י ספקים ברמת איכות שונה, תחת סטנדרטים שונים ובתהליך הייצור והפיתוח שלהם לא תמיד מתייחסים להיבטי אבטחת המידע. וכך, מידע על גבי התקני IoT, שמוחזקים ע"י מאות אלפי חולים בארץ, יכול להגיע לידיים הלא נכונות.

ביסוס תרבות עבודה בטוחה במערכות הבריאות
אחת החוליות החלשות בשרשרת אבטחת הרשת היא טעות אנוש. צוות ה-IT אינו יכול להתמודד לבדו עם אתגר האבטחה. כך, שכל עובד בארגון צריך לקחת חלק במערך האבטחה כדי להפוך אותו למערך אפקטיבי.

דיוג (Phishing) נותרה השיטה המועדפת לחדור לארגונים. ניתוח של מעבדות F5 Labs מהשנה האחרונה מעלה, שהדיוג הוא שיטת ההתקפה הבולטת ביותר כיום, שמשמשת לפריצה לארגונים, בעיקר בענף הבריאות הרגיש ביותר, יחד עם מגזרים אחרים כמו פיננסים וחינוך.

התוקפים אינם צריכים לפרוץ דרך פיירוול, למצוא נקודות חולשה מסוג Zero day exploit, לפענח הצפנה או לעשות סנפלינג בפיר מעלית הארגון עם סט כלי פריצה בין השיניים. החלק הקשה ביותר הוא לשלוח דוא"ל אמין מספיק כדי לגרום לאנשים ללחוץ על הקישור שלו, ובניית אתר נחיתה מזויף.

בינתיים, התקפות דיוג והתחזות מתפתחות ואינן קלות לאיתור. השחקנים הרעים, שמפעילים את עמודי הנחיתה המזויפים, מקנים להם אמינות מתעתעת, כאשר עד 71% מאתרי הדיוג, שמשתמשים בפרוטוקולי HTTP, נראים לגיטימיים יותר. עוד מצאו חוקרי מעבדות F5 Labs, ש-85% מאתרי התחזות משתמשים בתעודות דיגיטליות, שנחתמו ע"י רשות Certificate Authority (CA).
זו בדיוק הסיבה, שבגללה ארגוני הבריאות צריכים להבטיח, שכל עובדיהם יבינו את החשיבות של אבטחת תשתית ה-IT ואת ההשלכות של כישלון האבטחה.

בקרות אבטחה טכניות מומלצות כוללות אימות רב גורמים Multifactor authentication)) ויישום פתרונות סינון, כדי למנוע ממשתמשים לבקר בשוגג באתרי דיוג. כ"כ, חיוני לבדוק את התעבורה המוצפנת כדי לזהות תוכנות זדוניות.

יחד עם זאת, אין מקום לדלג על חיזוק המודעות לאבטחת מידע בתרבות הארגונית. חיזוק המודעות יושג ע"י קיום מפגשים קבועים העוסקים בעמידה בתקנים, וקיום סדנאות לשיטות עבודה בטוחות מומלצות הכוללות גם שיטות יעילות לסימון התקפות חשודות ע"י המשתמשים.

הטמעת אחריות לטכנולוגיות חדשות בענף הבריאות
גישות מסורתיות לאבטחה, כגון התמקדות בסביבת IT ההיקפית, אינן יעילות יותר. צוותי IT בענף הבריאות צריכים לעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם כל משתמשי הקצה כדי להבטיח, שתיקונים לחולשות מתבצעים באופן קבוע ויעיל.

ארגוני בריאות צריכים להשקיע בטכנולוגיה השומרת על אבטחת מידע בכל הרשת. לדוגמה, פתרון אבטחה ליישומי אינטרנט יכול לפשט ביקורת רגולטורית ע"י סימון נתונים רגישים וסיוע לספקים לשלוט על זרימת הנתונים, תוך שמירה על תקני הסודיות הגבוהים ביותר והעלאת איכות הטיפול בהם.

בעולם אידיאלי, תחום הבריאות יתפתח להיות מהיר, מסתגל ומתאים יותר לכלכלת היישומים המשגשגת. המשמעות היא התרחקות מניהול מודלים מסורתיים לגישה אסטרטגית יותר, מבוססת שירות, שמתמקדת במתן שירות ברמת היישום, אוטומציה ותזמור.
משמעות הדבר היא גם ליצור, לפרוס, לשנות ולהרחיב שירותים במהירות כדי לטפל במשתנים המשפיעים על האבטחה, האמינות והביצועים של יישומים ורשתות.

אבטחה ברמת ההנהלה במוסדות הבריאות
הסיכון הכלכלי והפגיעה הקשה במוניטין, שמלווים התקפות סייבר, הביאו לעליה בחשיבותו של מנהל אבטחת המידע הראשי (CISO) בארגונים רבים. הדבר נכון על אחת כמה וכמה במוסדות בריאות, שמחזיקים במידע רגיש ואמונים על הפרטיות של המטופלים שלהם.

ה-CISO הפך במוסדות בריאות לחבר אסטרטגי בהנהלה הבכירה, ובצדק, שכן כפי שציינו, יש לדאוג באופן שוטף להסברה, להחלת שיטות עבודה, להקצאת משאבים לפתרונות המתקדמים ביותר ולבקרה תמידית, שעומדים בקצב השינויים של נוף האיומים.

מאת: אופיר קפלושניק, מהנדס פתרונות בכיר ושלמה יונה, מנהל מכירות בכיר ישראל, יוון וקפריסין ב-F5 Networks  

MEDICAL FREE
 
 
 
 
 



 
 
Bookmark and Share