Telecom News - הודעת המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת - 105 לגבי אתגר "הלוויתן הכחול"

הודעת המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת - 105 לגבי אתגר "הלוויתן הכחול"

דף הבית >> חדשות אבטחה ועולם הסייבר >> הודעת המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת - 105 לגבי אתגר "הלוויתן הכחול"
הודעת המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת - 105 לגבי אתגר "הלוויתן הכחול"
מאת: מערכת Telecom  News, 9.7.20, 19:40CYBER FREE

מתוך הדיווחים המגיעים למוקד 105 עולה, שיש הורים המרגישים חסרי אונים מול התופעה, שכוללת גם סחיטה ואיומים בקרב הנחשפים לאתגר. ראוי שההורים יהיו ערניים ומודעים למתרחש בסמארטפונים של הילדים ולשיח שהם מקיימים ברשתות החברתיות.

בימים האחרונים אנו עדים לפרסומים גוברים והולכים בהקשר של משחק רשת המכונה "הלוויתן הכחול", שבמסגרתו ניתנות משימות לילדים ולבני נוער ושלכאורה בסופן - הדרישה מהנער או הנערה לשים קץ לחייהם - האתגר האחרון מחייב את השחקן לבצע התאבדות. 

ההודעות בדבר קיומו של אתגר האומץ "הלוויתן הכחול" מועברות בין קבוצות וואטסאפ של הורים ברחבי הארץ ובקרב ילדים ובני נוער, והן מעוררות בהלה מיותרת הן בקרב הקטינים והן בקרב ההורים. שיתוף ההודעות בנושא תורם ליצירת הפניקה.

מדובר בתופעה חדשה-ישנה ברשת הישראלית ובעולם, שהחלה ב-2016 והציגה שורה של "מבחני אומץ" - אתגרים בעלי אופי של פגיעה עצמית עד כדי אובדנות. התופעה החלה במדינות מזרח אירופה באמצעות אפליקציית VK (הגרסה הרוסית המקבילה לפייסבוק) ומשם התפשטה לכל רחבי העולם.

מתוך הדיווחים המגיעים כעת למוקד 105 עולה, שיש הורים המרגישים חסרי אונים מול התופעה, שכוללת גם סחיטה ואיומים בקרב הנחשפים לאתגר. עוד עולה, שיש ילדים המפחדים להישאר לבד בבית שמא יאונה להם רע מאותן דמויות המובילות את משחקי האומץ. הדיווחים הנוגעים לתופעה מתרחשים בזירות שונות, ובעיקר בדיסקורד, באינסטגרם ובטיקטוק. 

במוקד 105 של המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת קוראים לציבור לא להעביר הלאה הודעות על המשחק כדי למנוע היחשפות של ילדים נוספים לנושא.

ההודעות בנושא ה"לוויתן הכחול" הופכות ויראליות ומגבירות חרדה מיותרת בקרב הציבור. סקרנותם הטבעית של הילדים עלולה להביא אותם לחיפושים אחר האתגר הזה ואתגרי אומץ נוספים ולהגביר את תופעת החקיינות של גורמים המחקים את האתגר ותורמים לשיח הער סביבו ולבהלה בקרב הציבור. לפיכך המלצת המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת היא לא להמשיך להעביר את ההודעות בנושא ולעצור את שרשרת ההפצה.

לאור הדיווחים והפרסומים השונים על אתגר "הלוויתן הכחול", ראוי שהציבור ובפרט הורים וילדים, יפנו למוקד 105 לאורך כל שעות היממה בכל מקרה של פגיעה או חשש לפגיעה ברשת, כדי להגביר את תחושת הביטחון האישי של הילדים ובני הנוער במרחב המקוון.

ההמלצה היא לא להעביר את ההודעות בנושא הלאה כדי לא לחשוף ילדים נוספים למשחק.


ראוי שההורים יגלו מעורבות בהתנהלותם של הילדים ברשת ויהיו ערניים ומודעים למתרחש בסמארטפונים של הילדים ולשיח שהם מקיימים ברשתות החברתיות.

רצוי לדבר עם הילדים ולהנחות אותם לשתף בכל מצוקה שהם חווים ברשת ולא להסס לבקש עזרה בכל מקרה של פגיעה או תחושת פחד, אי נוחות או חוסר ביטחון בהתנהלותם ברשת.


בישראל עדיין לא דווח על מקרי מוות, שנגרמו ישירות מהשתתפות במשחק, אולם היו דיווחים על ילדים ונערים שהשתתפו בו. ב-2017 דווח בארץ על נער בן 16, שלקח חלק במשחק ובעקבותיו פגע בעצמו - כאן.

 
SUICIDE GAME FREE


 
NORDVPN



 
 
Bookmark and Share