Telecom News - הרשות להגנת הפרטיות: מדריך חדשני על תחבורה חכמה בסביבה דיגיטלית

הרשות להגנת הפרטיות: מדריך חדשני על תחבורה חכמה בסביבה דיגיטלית

דף הבית >> תקנים חדשים >> הרשות להגנת הפרטיות: מדריך חדשני על תחבורה חכמה בסביבה דיגיטלית
הרשות להגנת הפרטיות פרסמה מדריך חדשני על תחבורה חכמה בסביבה דיגיטלית
מאת: מערכת Telecom News, 16.9.20, 16:21מדריך

מטרתו להגביר את הגנת פרטיות המשתמשים בשירותי התחבורה ולהדגיש איזון נכון בין איסוף, עיבוד ושימוש במידע לשם יצירת ערך מקסימלי לציבור בשירותי תחבורה חכמה, לבין שמירה על פרטיות המשתמשים בשירותים אלה. המדריך מציג את האיומים המרכזיים של שירותי התחבורה החכמה על פרטיות המשתמשים, ומציע המלצות בכל הנוגע לשמירה על פרטיות הציבור ולהגנה על מידע הנוגע אליו.

בעקבות התפתחות התחבורה הציבורית בקצב הולך וגובר, הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים פרסמה היום מדריך, שמטרתו הגברת ההגנה על פרטיות המשתמשים בשירותי תחבורה שונים וחיזוק יישום עקרונות חוק הגנת הפרטיות בעת שימוש בשירותים אלה באמצעים דיגיטליים.

המדריך מנגיש את העקרונות והכללים המשפטיים הרלוונטיים לפעילותם של גופי התחבורה ומציג המלצות להתנהלותם בכל הנוגע לשמירה על פרטיות הציבור ולהגנה על מידע הנוגע אליו.

מדובר במסמך ראשוני וחדשני מסוגו בנושא פרטיות בתחבורה חכמה גם בקרב רשויות דומות בעולם. תהליך העבודה, שקדם לפרסום המדריך, כלל הליך של שיתוף ציבור אותו יזמה הרשות, במסגרתו ערכה שולחן עגול בין-מגזרי עם מגוון גורמים ברחבי המשק, כולל גורמי ממשל, ארגוני מגזר שלישי וסטארטאפים הפועלים בתחומי התחבורה החכמה. כ"כ, טיוטת המדריך פורסמה להערות הציבור, שקיבלו ביטוי במסגרת המדריך.

במערכת התחבורה פעילים גופים ציבוריים ופרטיים רבים, סטארטאפים חדשניים, חברות רכב גלובליות וארגוני מגזר שלישי, ששמו לעצמם למטרה לקדם את התחום ולהתאימו לצרכי המשתמשים בעידן הנוכחי. התפתחות זו אף תואמת את החלטת הממשלה מ-2017 להפוך את ישראל למובילה בתחום התחבורה החכמה, תוך קידום ותמיכה בחברות העוסקות בתחום וקידום פתרונות לסוגיות תחבורתיות בישראל.

יחד עם היתרונות הנלווים והתרומה של התחבורה החכמה לשיפור איכות החיים, אחת ההשפעות הבולטות שלה הינא התגברות פוטנציאל הסכנה לפרטיות המשתמשים.

תחבורה חכמה היא שם כולל ליישומים ומערכות המתבססים על איסוף, עיבוד וניתוח של מידע, שמאפשר לגופי תחבורה לקבל החלטות מבוססות נתוני עתק(Big Data)  לשם שיפור וייעול מערכת התחבורה. המידע הנאסף מאפשר לכלל הגורמים העוסקים בתכנון תחבורה, להתאים תשתיות תחבורתיות למציאות המתפתחת ולשלוט בזרימת התנועה באופן יעיל יותר ובזמן אמת.

אתגר מרכזי בתחום זה הוא מציאת איזון בין מתן שירותי תחבורה חכמה, לבין מעקב ופגיעה בפרטיות המשתמשים בשירותים אלה, שמספקים ,למעשה, מידע אישי בתמורה לקבלת שירות יעיל יותר ומותאם אישית, כשהמשמעות היא, בין היתר, הגברת הפוטנציאל לפגיעה בפרטיותם.

המדריך אותו מפרסמת הרשות, מציג את האיומים המרכזיים של שירותי התחבורה החכמה על פרטיות המשתמשים בשירותים אלה, שמהווים במקרים מסוימים מעין "קהל שבוי", שאין בידיו האפשרות להימנע משימוש בשירות או בתשתית הכרוכים באיסוף מידע אישי.

אלה כוללים, בין היתר: איסוף נתונים מופרז, ריבוי נותני שירותים ופיזור המידע, אבטחת המידע ועוד. כ"כ, מפורטות הוראות הדין הרלוונטיות בהן צריכים לעמוד חברות וגופים, שמספקים שירותי תחבורה חכמה, ואף כולל עקרונות הגנת פרטיות מומלצים על פיהם רצוי שגופי התחבורה יפעלו בעת הטמעת טכנולוגיות חדשות.

עוז שנהב, מנהל מחלקת חדשנות ופיתוח מדיניות ברשות להגנת הפרטיות: "העידן הדיגיטלי טומן בחובו הזדמנויות לייעול ושדרוג מערכות התחבורה ולשיפור איכות החיים. יחד עם זאת, הדבר כרוך באיסוף של מידע אישי רב אודותינו ואודות אורחות חיינו באופן המגביר את הפוטנציאל לפגיעה בפרטיותנו.

זאת, בין היתר, בשל החשש לזליגה של המידע ושימוש בו למטרות, שלא לשמן הוא נאסף. מטרת המדריך, שגיבשה הרשות להגנת הפרטיות, היא להבהיר את הדרך לאיזון נכון בין איסוף, עיבוד ושימוש במידע לשם יצירת ערך מקסימלי לציבור בתחום שירותי התחבורה החכמה, לבין שמירה על פרטיות המשתמשים בשירותים אלה".

 
NORDVPN



 
 
Bookmark and Share