Telecom News - לאחר חשיפת טלקום ניוז: אביבית מסבנד לא תמונה לדירקטורית בחברת הדואר

לאחר חשיפת טלקום ניוז: אביבית מסבנד לא תמונה לדירקטורית בחברת הדואר

דף הבית >> בקהילה >> אירועים, כנסים ותערוכות >> לאחר חשיפת טלקום ניוז: אביבית מסבנד לא תמונה לדירקטורית בחברת הדואר
בעקבות חשיפת Telecom News: אביבית מסבנד לא תמונה לדירקטורית בחברת הדואר
מאת: מערכת Telecom News, 4.10.20, 07:40חיים גרוןיגאל לוי פרטית

זה הישג אדיר לגמלאי משרד התקשורת, לתלונות אבי וייס ולחשיפות אתר Telecom News, כאשר הסמנכ"לית למינהל ומשאבי אנוש במשרד התקשורת לא תמונה לדירקטורית בחברת הדואר, לאחר חשיפת ניגוד העניינים החמור שלה, שבמקביל לניהול המו"מ עם גמלאי המשרד, היא הייתה מועמדת לדירקטוריון חברת הדואר.
העובדה שהמועמדות הוסרה רק כעת, לאחר חשיפת הנושא אצלנו והכללתו בתביעת גמלאי המשרד, מהווה הודאת בעל דין בכך, שמדובר בניגוד עניינים אסור ובכך, שלמעשה, המו"מ מול הגמלאים התנהל בחוסר תום לב משווע.
 
בימים אלה מתבררת בבית הדין לעבודה בת"א תביעה, שהגישו גמלאי משרד התקשורת נגד משרד התקשורת, משרד האוצר ונציבות שירות המדינה.

מדובר בתביעה יוצאת דופן, שהוגשה ע"י עו"ד יגאל לוי, (בצד ימין בתמונה למעלה) ועו"ד חיים גרון, (בצד שמאל בתמונה למעלה), בעצמם סמנכ"לים בכירים לשעבר במשרד התקשורת, בשם נציגות גמלאי המשרד: זאב קידר, מירה דאיבוג וישראל (איזי) אלמוג. מצ"ב כתב התביעה.

בבסיס התביעה עומדת הטענה, שהנהלת משרד התקשורת מפרה את הוראות תקנון שירות המדינה (התקשי"ר), אינה מקיימת את חובתה לטפל בגמלאי המשרד ו"זורקת" אותם לטיפול עמותת גמלאי הדואר. בין היתר, הגמלאים תוקפים בתביעתם בחריפות את הסמנכ"לית למינהל ומשאבי אנוש במשרד, אביבית מסבנד, ואת קודמתה בתפקיד, תמי לשם.

אביבית מסבנד, אביבית מסבנד(בתמונה משמאל), ותמי לשם פעלו לזריקת גמלאי המשרד ל"טיפול" עמותת גמלאי הדואר, תמורת תשלום לעמותה ולחברת הדואר.
 
ביום 6.6.20 חשפנו כאן פינה אפלה, על גבול הפלילי, לכאורה, של קבלת ההחלטות בצמרת משרד התקשורת בנוגע לגמלאי המשרד ולמה הם נזרקו לחברת הדואר, שהיא יחידת עסקית (חברה בע"מ), שנמצאת בפיקוח רגולטורי של המשרד, על פי חוק. הנושא קשור לעובדה, ששר התקשורת יכול להציע למנות דירקטורים מטעמו בדירקטוריון של הדואר.
כפי שחשפנו, המונח הזה (דירקטור בחברת הדואר) גורר בחובו כמה הטבות מאוד חשובות:
א) יוקרה (לקורות החיים).
ב) צבירת ניסיון כדירקטור בגוף עסקי ענק.
ג) קבלת הכשרה לתפקיד דירקטור (ללא כל עלות).
והכי חשוב: ד) מקור הכנסה נוסף, בלי הרבה מאמץ, בתוספת הכנסה מעבר למשכורת הממשלתית, בצורת "גמול לישיבה" על השתתפות בישיבות הדירקטוריון, בסביבות 1,500 ש"ח לישיבה (ברוטו).

חברת דואר ישראל מסווגת כחברה בסיווג 10 עם רמת התגמול הגבוהה ביותר לדירקטורים הנמצאים בה. מידי שנה חברת הדואר מגישה לאוצר דיווח על היקף התגמול הכספי, ששולם לדירקטורים וכמה דירקטורים קיבלו את הכסף (כל חברי הדירקטוריון קיבלו) והנה להלן הנתונים של 2018 (זה הדו"ח האחרון הזמין באתר משרד האוצר, בעת שהוכנה החשיפה), והנתונים של דו"ח 2016 נמצאים בתצלום הנמצא כאן מתחת, וזאת, כי לא קיבלנו מחברת הדואר את השנים המדויקות בנוגע לחברות הדירקטוריון ממשרד התקשורת, (תמר לשם וקאהן-גונן עדי קרין, שברור שהן היו שם דירקטוריות בעבר והסתירו את זה היטב, גם מ-Telecom News, וגם מהגמלאים, מעובדי המשרד ומהציבור, במשך כמה שנים):

תגמול דירקטורים דואר:
 טבלה
 
כאמור לעיל, ב-6.6.20 חשפנו כאן את העניין הזה שוב במלוא חומרתו אחרי הכתבה, שפורסמה תחת הכותרת: "חשיפת השערורייה שמילה מימוןהמוסתרת: את מי מייצג שמילה מימון במשרד התקשורת?".

באותה עת שמילה מימון, (בתמונה משמאל), היה מ"מ מנכ"ל משרד התקשורת, מנכ"ל משרד התקשורת בפועל (אחרי ש"עד המדינה" שלמה פילבר סולק מהמשרד) ואח"כ המשנה למנכ"ל, תפקיד אותו הוא ממלא עד היום.

כפי שנחשף, בהתאם ליומן הפגישות של מימון שמילה, הוא השתתף בישיבות דירקטוריון חברת הדואר, לאחר מינויו למנכ"ל המשרד בפועל. בניגוד מוחלט לחוק ולהנחיות היועמ"ש. 

בהמשך הכתבה נחשף על ידנו, כי אביבית מסבנד, היא מועמדת (כנראה מטעם השר) כדירקטורית בדואר. זאת, בנוסף ל"כוכבת העבר" במשרד התקשורת, תמי לשם, ששימשה גם כן במקביל, הן כסמנכ"לית למינהל ומשאבי אנוש במשרד התקשורת, והן כדירקטורית בחברת הדואר.

מצ"ב הפרסום, שהופיע בזמנו באתר רשות החברות הממשלתיות:
מועמדים
בזמנו הפנינו את תשומת לב קוראינו, שאביבית מסבנד, (זו שהייתה אמורה כקודמתה - תמי לשם, בתמונהתמי לשם כאן), להיות המטפלת בגמלאים במשרד התקשורת), המשיכה - במקום לטפל בגמלאים במסגרת משרד התקשורת - להעביר כקודמתה את כספי הגמלאים לחברת הדואר, כאשר גמלאי משרד התקשורת בכלל לא מטופלים שם ולא רוצים להיות מטופלים שם, ולכן הכסף, שאביבית מסבנד העבירה ומעבירה לחברת דואר, לא שרת בעבר ולא משרת כעת את גמלאי משרד התקשורת אלא את גמלאי הדואר), ושהיא קיבלה כבר כמה צ'ופרים ממנכ"ל המשרד ומהשר, דוגמת "עובדת מצטיינת" (2,000 ש"ח, פרס המגיע לעובדים מצטיינים, לא למנהלים בכירים ביותר, ושהמנכ"ל נתי כהן החליט סתם כך, בהסכמת השר, שהיא "מצטיינת", לא ברור במה) והיא מונתה ע"י השר בהמלצת המנכ"ל כחברה ב"ועדה המייעצת לפריסה אוניברסלית" (זה בלי כסף, רק כבוד).

אולם, אלה עניינים, שנראים כרגע "פעוטי ערך", ליד התפקיד הנחשק של דירקטורית בדואר.

בנוסף, פנינו בתלונה חריפה ביום 26.5.20 ל"ועדה לבדיקת מינויים" ברשות החברות הממשלתית (האמורה לפעול על פי הנחיות היועמ"ש ונוהל רשות החברות) ולידיעת צמרת משרד האוצר וצמרת רשות החברות הממשלתיות, בדרישה לבדוק האם המינוי של אביבית מסבנד מטעם השר והמנכ"ל לדירקטורית בדואר הוא תקין וסביר? תגובה לא התקבלה.

ביום 7.6.20 הוגשה על ידי טלקום ניוז תלונה חריפה נוספת ליועמ"ש, לאור מה שנחשף בכתבה, בעניין פרשה עגומה זו של גמלאים, שנזרקו מהמקום אותו שרתו בנאמנות שנים רבות ויצאו לפנסיה וניגוד העניינים של אביבית מסבנד. אישור קבלת התלונה יש כאן. עידכנו ב-12.8.20 שהיועמ"ש החליט להעביר את התלונה למשנה ליועמ"ש (משפט כלכלי), עו"ד מאיר לוין - כאן. ועידכנו ב-3.9.20 שהתלונה "נגרסה" כצפוי - כאן.
 
בהמשך לחשיפת Telecom News ביקשו גמלאי משרד התקשורת מבית הדין לעבודה, לצרף לתביעתם את המסמך של רשות החברות הממשלתיות ממנו עולה, שהסמנכ"לית הבכירה למינהל ומשאבי אנוש במשרד התקשורת, אביבית מסבנד המופקדת ישירות על נושא הגמלאים, מועמדת - במקביל - לתפקיד דירקטורית בחברת דואר ישראל בע"מ (בדומה לקודמתה בתפקיד, תמי לשם).

עם אישור בקשתם, תיקנו גמלאי משרד התקשורת את כתב התביעה, כשהם תוקפים בחריפות את חוסר תום הלב וניגוד העיניינים של אביבית מסבנד, כמו של קודמתה בתפקיד, תמי לשם.

להלן הקטע הרלוונטי מתוך התביעה, שהגישו גמלאי משרד התקשורת:      

"חשש לניגוד עניינים של הסמנכלי"ת למינהל ומשאבי אנוש
91.  מסמך של רשות החברות הממשלתיות, מגלה כי הסמנכלי"ת הנוכחית למינהל ומשאבי אנוש, גב' אביבית מסבנד, הממונה על הטיפול בגמלאים ועל ניצול התקציב עבורם, מועמדת לכהן כדירקטורית בחברת הדואר, לה היא מעבירה או אמורה להעביר את התקציב המיועד לגימלאים, תקציב עבור 4 חצאי משרות וכיוצ"ב!
92. יודגש כי גם הסמנכלי"ת הקודמת, גב' תמר לשם, שימשה במשך שנים כדירקטורית בחברת הדואר – במקביל לאחריותה על הטיפול בגמלאים (והעברתם לטיפול חברת הדואר וימותת גמלאי הדואר, תמורת תקציב נכבד של אות אלפי ₪ בשנה).
93. מעבר לניגוד העניינים הבולט במועמדות או כהונה פסולה זו, הרי יש בכך להצביע על חוסר מוחלט של תום לב במגעים עם התובעים. למותר לציין כי מידע מהותי זה בוגע למועמדות גב' מסבנד לדירקטוריון חברת הדואר, לא הובא על ידי הנהלת המשרד בשום שלב לידיעת הגמלאים, אשר, לא יכלו להאמין, בתמימותם, כי הם מנהלים מגעים עם מי שנגועה בניגוד עניינים חריף מעצם הגשת ועמדותה ויכול שתשקול שיקולים שבטובת חברת הדואר (כפי שמצופה מדירקטור בחברה) שעלולים להתנגש עם טובתם של הגמלאים.
94. מצופה היה ממשרד התקשורת לנהל את המגעים עם הגימלאים בתום לב (ואף בתום לב מוגבר כיאה למדינה "כמעסיק בהא הידיעה"), אם לא מתוקף עקרונות צדק בסיסיים, אזי מכוח סעיפים 12 ו - 39 לחוק החוזים (חלק כללי), תשל"ג - 1973 ("חוק החוזים"). כך לא נהג המשרד לכל אורך הדרך, כפי שפורט בהרחבה בכתב התביעה.
95. ויודגש - האיסור החל על עובד ציבור להימצא במצב של חשש לניגוד עניינים מבוסס על מספר מקורות, ובהם כללי הצדק הטבעי, האוסרים על עובד הציבור להימצא במצב בו קיימת אפשרות למשוא פנים או דעה משוחדת, וכן על קיום יחסי אמון בין עובד הציבור לבין הציבור, מהם נובע כי עובד הציבור חב כלפי הציבור חובות מסוימים. מקורות נוספים עליהם מבוסס הכלל הם כללי המינהל התקין וחובת ההגינות ותום הלב.
תחולת הכלל אינה מוגבלת לניגוד עניינים בין אינטרס שלטוני לאינטרס אישי אלא משתרעת גם על מצב שבו עובד הציבור מופקד על שני אינטרסים שלטוניים. עוד הדגיש כי מטרתו של הכלל הינה למנוע את הרע בטרם יארע, ולכן אין צורך להוכיח קיומו של ניגוד עניינים בפועל, אלא די בכך שקיים חשש אובייקטיבי לניגוד עניינים."
 
כעת אנו חושפים, כי בשקט בשקט, ומבלי שהמשרד או "הוועדה למינויים" טורחים להשיב לפניותינו בנושא, הוסרה מועמדאתי שמואליותה של אביבית מסבנד לתפקיד דירקטורית בחברת הדואר, ובמקומה הוגשה ממועמדותה של אתי שמואלי, (בתמונה משמאל), מנהלת אגף הנדסת תקשורת במשרד התקשורת.

קישור לדף המעודכן ברשות החברות -  כאן.

נראה, שמשרד התקשורת מנסה ל"שפר עמדות", לקראת הגשת כתב ההגנה מטעם המדינה בתביעת גמלאי המשרד, אולם יש להדגיש, כי הסרת מועמדותה של אביבית מסבנד כעת, אינה מהווה תשובה למצב החמור, שבו התנהל המשא ומתן עם גמלאי המשרד, בחוסר תום לב משווע ותוך ניגוד עניינים חמור של אביבית מסבנד, שלצד ניהולה את המשא ומתן עם הגמלאים, הייתה בעצמה מועמדת לדירקטורית בחברת הדואר.

יתרה מכך, העובדה, שהמועמדות הוסרה רק כעת, בחשאי, לאחר חשיפת הנושא אצלנו והכללתו בתביעת גמלאי המשרד, מהווה הודאת בעל דין בכך, שמדובר בניגוד עניינים אסור ובכך, שלמעשה, המשא ומתן מול הגמלאים התנהל בחוסר תום לב משווע.

העובדה, שגם קודמתה של אביבית מסבנד בתפקיד סמנכ"לית למינהל ומשאבי אנוש במשרד, תמי לשם, שימשה במשך שנים כדירקטורית בחברת הדואר, מצביעה על כך, שחוסר תום הלב בהתנהלות משרד התקשורת כלפי גמלאי המשרד, התקיים במשך שנים רבות.
 
נספח א'
12 החשיפות הקודמות של שערוריית הגמלאים, חשיפות הנוגעות רק לתקופה של כהונת השר יועז הנדל, (בתמונה כאןהשר יועז הנדל), כשר התקשורת:
DIRECTORATE FREE 



 
 
Bookmark and Share