Telecom News - חדשנות עם נתונים: 3 אתגרים שעל מנהלי מערכות מידע (CIO) להתגבר עליהם

חדשנות עם נתונים: 3 אתגרים שעל מנהלי מערכות מידע (CIO) להתגבר עליהם

דף הבית >> דעות ומחקרים >> אנליסטים >> חדשנות עם נתונים: 3 אתגרים שעל מנהלי מערכות מידע (CIO) להתגבר עליהם
חדשנות עם נתונים: 3 אתגרים שמנהלי מערכות מידע (CIO) חייבים להתגבר עליהם
מאת: משה שובה, 2.12.20, 15:00משה שובה, יחצ צילום אוהד רומנו
 
בעוד כמות הנתונים בעולם צפויה להגיע עד 2025 ל-175 Zettabyte, בפועל פחות מ-0.5% מהם מנותחים. כלומר, יש בארגונים עודף נתונים הנמצאים באפלה והולכים לאיבוד. ברגע שיושלמו 3 האתגרים יוכל העסק ליהנות מ"עידן הנתונים".
 
הלחץ הכלכלי כתוצאה מהמגפה מביא לכך, שמנהלי חברות נאבקים על הרלוונטיות של החברות שלהם - מנהלי מערכות המידע (CIOs) מחזיקים במפתח לכך. הסיבה היא, שכיום, היתרון התחרותי של ארגון נקבע ישירות ע"י המהירות בה הוא הופך את הנתונים שלו לתובנות משמעותיות המניעות את התוצאות העסקיות. למעשה, הגורל של העסק טמון בנתונים שלו ובעיקר בשימוש הנעשה בהם.
 
העשור הנוכחי, שנקרא גם "עשור הנתונים", מציב אתגר לא פשוט למנהלי מערכות המידע. בעוד כמות הנתונים ברחבי העולם צפויה להגיע עד 2025 ל-175 Zettabyte, בפועל פחות מ-0.5% מהם מנותחים. דבר המוביל למסקנה, שיש עודף נתונים הנמצאים באפלה ולרוב הולכים לאיבוד.
 
במציאות, הארגונים צוברים יותר ויותר נתונים אך אין ביכולתם לרתום את התובנות מהם לטובת צרכיהם העסקיים. על פי מחקר של פורסטר, למעלה מ-33% ממקבלי ההחלטות בתחום ה-IT מתייחסים לאיסוף וניהול הנתונים כ"אחד האתגרים הגדולים ביותר שלהם". ארגונים רבים מבינים, שהגישה לנתונים איכותיים מאפשרת חוויות טובות יותר ללקוחות פרטיים ועסקיים, ושמימוש מלוא הפוטנציאל של הנתונים חשוב כדי להשיג יתרון על פני חברות אחרות.
 
אתגרים אלה מהווים גם הזדמנות. מנהלי מערכות המידע מתמודדים מול פרויקטים רבים כשלפניהם בחירה קריטית בפרויקטים הנכונים, שיקדמו את החברה. זאת, בעוד רבים מהם גם מוקפאים עקב אי וודאות כלכלית. עסקים יכולים לאמץ את עתידם הדיגיטלי, להאיץ את מעגל החדשנות וליצור בידול תחרותי, אם הם ישכילו לעמוד ב-3 אתגרים מרכזיים.
 
ניהול נתונים: אפל, מבוזר ומגוון - מרבית הנתונים המאוחסנים אינם בשימוש
למרבה הצער, הגישות של ניהול הנתונים כיום אינן מצויידות כדי לעמוד בצרכים של "עידן המידע" או יותר נכון "עידן הנתונים".
מנהלי מערכות המידע צריכים להפיק מידע מתוך מאגר גדול מאוד של נתונים במקום לעשות את ההיפך - לסרוק את כל הנתונים במהירות ולהסיר את אלה, שאינם רלוונטיים לארגון. כל זאת, בזמן שהם מנסים לצאת מאסטרטגיות של מאגרי נתונים מרוכזים.
 
בכל שנייה מתחברים לאינטרנט 127 מכשירי קצה חדשים וכפי, שמעריכים בגרטנר – עד 2025, 75% מכל הנתונים, שמייצרות חברות הענק, ייווצרו ויאוחסנו במכשירי הקצה. בעוד מספר מכשירי הקצה, שמייצרים נתונים, גדל, אסטרטגיות ריכוז הנתונים, שמעבירות את הנתונים לענן, פשוט לא עומדות ביכולת לשמור על הדרישות לפעולות בזמן אמת.
 
בינתיים, מרבית הנתונים המאוחסנים אינם בשימוש.  הם נאספים ומועברים בתוך כלל הנתונים, אך הם אף פעם לא משמשים ליצירת תובנות עסקיות כלשהן. מדובר בנתונים אפלים וצמיחתם מדגימה את האתגר והמאבק של החברות לרתום את הערך של הנתונים לטובתן.
 
למצוקה זו ניתן להוסיף את הדרישה החדשה להגדיר את הנתונים "בזמן אמת". הדרישה הזאת מדגישה בצורה חזקה יותר את האתגר של ניהול הנתונים, במהלך 5-10 השנים הבאות. על פי מחקר פורסטר, אנליסטים צופים, שבין השנים 2019 ל-2024, ארגונים ישלשו את כמות הנתונים ה"לא מובנים" שלהם עם נתונים מורכבים יותר, וכך אור הזרקורים בחברות עובר למנהלי מערכות הנתונים.
 
למורכבות ההולכת וגוברת הזאת יש השלכות על עמידה ברגולציה ובאבטחת המידע. בעולם, שהולך ונהיה מחובר יותר, עם כמות גדלה של מכשירי קצה, יש אפשרויות רבות להתקפות סייבר, אותן בהחלט ראינו קורות השנה בחסות הקורונה, עם המעבר לעבודה מהבית. לכן, עסקים צריכים לשמור על ציות לכללי האבטחה, בייחוד כאשר יש שינויים מהירים בתצורת העבודה בחברה.
 
מנהלי מערכות המידע יכולים לחשוב ולעצב מחדש את מערך ניהול הנתונים כך, שיתאים יותר ל"עידן הנתונים" ע"י נקיטת כמה פעולות מרכזיות: 

ראשית, ליצור גישה קלה לנתונים עסקיים. כך, שצוותים יוכלו למצוא נתונים איכותיים הדרושים להם כדי לבצע את תפקידם;
 
שנית, מתן גישה נוחה למהנדסי נתונים ומדעני נתונים לכלים הדרושים להם כדי לספק תובנות עסקיות בעלות ערך; ו
 
שלישית, פריסה וניהול של נתונים, יישומים ותשתיות בצורה עקבית בין כל צוותי ה-IT והמשתמשים.
 
לקחת את החדשנות לקצה: רכבים אוטונומיים רפואה מרחוק וערים חכמות
גרטנר מעריכה, שעד 2022, יותר מ-50% מנתוני הארגון ייווצרו ויעובדו מחוץ למרכז הנתונים או הענן, לעומת פחות מ-10% ב-2019. כ"כ, רוב הנתונים ייווצרו בקצה ויעובדו "בזמן אמת", ובעצם ייווצר עידן חדש של חדשנות, שכמותה לא ראינו מעולם. כלי רכב חכמים יהפכו לאוטונומיים, רפואה מרחוק תסיר חסמים בתעשיית הבריאות וערים דיגיטליות תשפרנה את חייהם של מיליארדים.
 
בעוד מרכז הכובד של הנתונים עובר לכיוון מכשירי הקצה, ארגונים מבקשים מצוותי ה-IT לספק יותר ויותר שירותים איכותיים בזמן אמת, בשבריר שנייה ובמיקומים מבוזרים. ארגונים מכירים בזה, שזה לא תמיד פרקטי להעביר מידע שמופץ לתשתית מרכזית במרכז הנתונים או בענן בשביל לנתח אותו בצורה יעילה. במקום זה, הם מעבירים את התשתית כך, שתהיה קרובה יותר לקצה, שם נוצרים מרבית הנתונים וצריכים לפעול במהירות. זה מעלה שאלות כמו איך ניתן להשיג תשתית קבועה וגישה לניהול נתונים המכילה מספר ספקי ענן ומכשירי קצה.
 
במציאות אין פתרון אחד המתאים לכל. אך מנהלי מערכות המידע יכולים לבחור את האתגרים שלהם. לדוגמה:
ליצור מרכז יחיד, שמשלב בין הענן למרכז הנתונים בקצה ומחבר אותו למספר העולה של מכשירים כדי ליצור ניהול נתונים קבוע;
 
להבטיח פיתוח מתמיד המסייע לבנייה, הרצה וניהול של אפליקציות מודרניות;
 
להשקיע באבטחת תשתית הקצה של פלטפורמות ניהול, אפליקציות ומכשירים, פעולות קריטיות כדי לאפשר דור חדש ועיבוד כמויות אדירות של נתונים;
 
בנוסף, למידת האקוסיסטם של משתמשי הקצה תעזור למנהלי מערכות המידע להבין איך להתאים את הפתרונות הכי אפקטיביים לצרכים העסקיים.

כוח האנשים: רק חמישית מהזמן, שמשקיעים צוותי עבודה, הופך נתונים לרווח
כדי לקצור את הערך המלא מנתוני העסק, הזמן צריך להיות מושקע בהפיכת הנתונים לחדשנות ולרווחים. על פי גרטנר, רק 22% מהזמן, שמשקיעים צוותי ניהול הנתונים, מושקע בהפיכת הנתונים למידע בעל ערך. זה מעיד על צורך מיידי באתחול מחדש של תרבות העבודה, הגדרה מחדש של ערך החדשנות כערך קריטי לעסק, שחייב להיות מקודם ומטופח.
 
זה גם שם זרקור על העבודה המשותפת של קבוצות ויחידים, שעובדים לעתים קרובות עם נתוני הארגון – מציגים לפעמים חלקים שונים של הארגון עם סדרות מטרות שונות. גישות מפוזרות של קבוצות נתונים מקשות על מתן הדגש ויצירת שיתוף פעולה בגישה לניהול הנתונים.
 
כ"כ, לגייס  מדעני נתונים נוספים לא יפתור את הבעיה, כאשר מרבית הארגונים עדיין חסרים תפקידי מפתח ויכולות, שהם צריכים כדי להפוך לעסקים חכמים. מדעני נתונים מוכשרים ומקצוענים מאוד נדירים ויקרים עבור רוב הארגונים. זה מאפשר שימוש יעיל בזמן, ומנהלי מערכות המידע יכולים לשאול את השאלה: כמה זמן של מדעני נתונים באמת מושקע במשימות של מדע נתונים וכמה זה משפיע על הערך של החברה? וכמה זמן הם משקיעים בדברים אחרים בחברה?
 
ברגע שיושלמו 3 האתגרים:
  • התשתית הנכונה המאפשרת הפקת מידע איכותי מכמויות הנתונים העצומות והמבוזרות,
  • אסטרטגיית ניהול הנתונים,
  • האנשים הנכונים בעמדות ניהול המידע,
עסקים יהיו בעמדה לאמץ את הדרישה לטכנולוגיות מתקדמות. כל עסק יכול ליהנות מעידן הנתונים, אך הוא חייב להיות מאוחד מאחורי הרצון לחדשנות אם הוא רוצה לגלות את הערך האמיתי הטמון בנתונים שלו.

צילום תמונה עליונה: אוהד רומנו
 
מאת: משה שובה, דצמבר 2020,
מנהל בכיר בקבוצת הפריסיילים של Dell Technologies

ביג דאטה
 
 



 
 
Bookmark and Share