Telecom News - המהפכה והשינויים בסביבת העבודה בעקבות מגפת הקורונה

המהפכה והשינויים בסביבת העבודה בעקבות מגפת הקורונה

דף הבית >> דעות ומחקרים >> מחקרים, מצגות מסמכים >> Israel ICT >> המהפכה והשינויים בסביבת העבודה בעקבות מגפת הקורונה
המהפכה והשינויים בסביבת העבודה בעקבות מגפת הקורונה בהתאם לאמרה: "הכורח - אבי כל המצאה"
מאת: ד"ר דן אופיר, 5.1.21, 13:53דן אופיר יחצ

מושגים, שנראו פעם כביטויים ערטילאיים-תיאורטיים, כמו "למידה מרחוק" (e-learning), telemedicine, video-conference, ושהיו עד עתה שגורים בפיהן של קבוצות חברתיות מסוימות ובהיקפים מצמצומים, מקבלים משנה תוקף בימים אלה.
 
בימינו אלה עוברת אוכלוסיית העולם משבר. האנושות עוצרת נשימתה (תרתי משמע) - וירוס קטלני מאיים. אמצעי המיגון הפשוט והיעיל - "הבדידות". החשש הרפואי נותן את אותותיו בהיבט הכלכלי. חלק גדול מהאוכלוסייה מאבד את מקום עבודתו, וכאן ה-switch בעלילה.

­­­חלק אחר באוכלוסייה "נאלץ" "לעבוד מהבית". עובדה זו גורמת למהפך תרבותי. אנו עדים אנו לתופעת עבודה מהבית בצד הפסקת עבודה של שאר העובדים, למעט תחומי עבודה חריגים - חיוניים. העומסים והפקקים הם עכשיו לא ברשתות הכבישים אלא ברשתות תקשורת.

כאן טמונה מהפכה שקטה, ובה חלק קטן של האוכלוסייה היטיב את תנאי עבודתו, וחלק גדול הרע את תנאיו.

המצב הקיים מהווה הזדמנות להסבה ולשדרוג מקצועיים של חלק מהאוכלוסייה, שיגררו שינוי חברתי מרחיק לכת, שבימים כתיקונם, לא ניתן היה לבצעו בגלל אילוצי ממשל התלויים ברב האוכלוסייה, ולאור שמרנות אנושית טבעית.

ניקח לדוגמא מוסדות אקדמיים - אוניברסיטאות:  
ההון האנושי: הסגל האקדמי עבר ברובו שינוי טכני מהרצאות פרונטליות באולמי הרצאות לעבודה מול מסכי מחשב מהבית. לגבי מעבדות, יימצא, על סמך פיתוחים טכנולוגיים מתקדמים, פתרון עתידי של עבודה מעבדתית בשלט רחוק. לעומתו, יצא הסגל המנהלי בחלקו לחל"ת.

ההון הפיסי - תשתיות: הבניינים, המחשוב, המעבדות והכבישים הפנימיים נשארים שוממים, חסרי שימוש.

אם כן, מול הצפי הקודר של רבבות מפוטרים, ישנו גם צפי של חסכון בבניית תשתיות: מבני ציבור, כמו בניני הוראה, מבני בנקאות, משרדים וכו' התרוקנו ויש להניח, שינוצלו למטרות חדשו כמו למשל אכלוס.

עכשיו העת  לסוציולוגים להיכנס לקרקע בתולית ולתת  את הדעת לתהליך שינוי חברתי, שעוברת החברה האנושית ולפתח מודלים התנהגותיים עתידיים תואמים את המציאות החדשה המתהווה.

אחת השאלות לאור היווצרות כיסי אבטלה גדולים היא: מה תהיה תרבות הפנאי  הבידור? לרשתות תקשורת יהיה תפקיד נכבד לייצב את תרבות הפנאי. נקודות קצה (end points) תימצאנה בידי האוכלוסייה כולה, בביתה, ולא  בריכוזי בידור. מפגשי video conference יחליפו מפגשים חברתיים פרונטאליים-אישיים.

יש יסוד להניח, שכוון נדידת האוכלוסייה יהיה כוון מנוגד לזה שהיה בימי המהפכה התעשייתית - הפעם, התנועה תהיה מהעיר לכפר.

יש לחשוב על שם כולל לתהליכים החברתיים המתרחשים לנגד עינינו. למשל: "המהפכה התקשורתית בחסות מגפת הקורונה'".

הווירוס  מקבל כאן הכרה, מקום מכובד במהפכה, לאות היותו קטליזטור - זרז של תהליכים טכנולוגיים-חברתיים כואבים, עם תקווה לשגשוג עתידי ברמת חיים, אף, גבוהה יותר, מזו שהייתה טרום הופעתו של וירוס הקורונה.

מושגים, שנראו פעם כביטויים ערטילאיים-תיאורטיים, כמו "למידה מרחוק"  (e-learning), "מסחר אלקטרוני" (telemarketing), telemedicine, video-conference, שהיו עד עתה שגורים בפיהן של קבוצות חברתיות מסוימות ובהיקפים מצמצומים -  מקבלים משנה תוקף בימים אלה.
נאלץ להתרגל לדפוסי חיים חדשים, ובחלוף הזרז - הקורונה, לא נרצה לחזור להרגלים הישנים, שייראו בעינינו ארכאיים.

הפרסום המדעי - כאן.

ד"ר דן אופיר, ינואר 2021.
אוניברסיטת אריאל, מח' מדעי מחשב

CORONA FREE
 
 



 
 
Bookmark and Share