Telecom News - למרות קביעת בג"ץ חברת הדואר החלה למכור משחקים וצעצועים בסניפיה

למרות קביעת בג"ץ חברת הדואר החלה למכור משחקים וצעצועים בסניפיה

דף הבית >> צרכנות >> צרכנות לארגון ולעסק >> למרות קביעת בג"ץ חברת הדואר החלה למכור משחקים וצעצועים בסניפיה
למרות קביעת בג"ץ האוסרת מכירת מוצרים שאינם חיוניים בסגר, חברת הדואר החלה (למחרת!) למכור משחקים וצעצועים בסניפיה
מאת: מערכת Telecom News, 7.2.21, 12:40TOYS FREE
 
"טרם יבש הדיו" על החלטת בג"צ, שאסרה על חנויות, שהוגדרו כחיוניות, למכור בסגר מוצרים שאינם חיוניים, כגון: צעצועים והלבשה, וכבר למחרת מיהרה להודיע חברת דואר ישראל על מכירת מגוון רחב של צעצועים ומשחקים בסניפי הדואר. שוב מתברר שחברת הדואר "לא סופרת" את משרד התקשורת. לא ראוי שחברה ממשלתית תעשה מה שנאסר על חנויות פרטיות בתקופת הסגר.

ביום ג' האחרון קיבל בג"ץ את עתירת רשתות הצעצועים "כפר השעשועים "ו"עידן 2000" וקבע, שהתקנות המאפשרות לחנויות חיוניות למכור מוצרים כגון: צעצועים ובגדים, אינן חוקיות.

מדובר בעתירה, שהוגשה כבר באוקטובר 2020, לאחר שהתקנות לשעת חירום איפשרו לחנויות חיוניות, כגון: חנויות סטוק, מזון, פארם ואופטיקה, למכור גם מוצרים שאינם חיוניים.

חנויות הצעצועים הסגורות נאלצו לראות בעיניים כלות כיצד חנויות אחרות, שהוגדרו כחיוניות, מאחר שמכרו מוצרים חיוניים, גוזלות מהן את הלקוחות ומוכרות גם צעצועים ובגדים. לעיתים אותן חנויות חיוניות אף הגדילו לעשות והרחיבו את הכמות והמגוון של המוצרים, שאינם חיוניים, תוך ניצול העובדה, שלא ניתן לרכוש אותם בחנויות אחרות הסגורות בשל הסגר שהוכרז.

תחילה הוציא בג"צ צו על תנאי, שבמסגרתו הורה למדינה להסביר מדוע חנויות חיוניות רשאיות למכור גם מוצרים שאינם חיוניים, בעוד שאר החנויות סגורות.

מאחר שחוסר השוויון בלט לעין, ניסתה המדינה "להכשיר את השרץ" באמצעות יצירת מבחן "עיקר העיסוק", דהיינו: האם עיקר העיסוק של החנות הוא באספקת מוצרים ושירותים חיוניים, או לא.

כאמור, כעת ביטל בג"ץ ביטל את מבחן "עיקר העיסוק" וקיבל את העתירה, תוך שהוא קובע, כי ככל שהמדינה תאסור מסחר במוצרים לא חיוניים בעת סגר, החנויות החיוניות תורשנה למכור אך ורק מוצרים חיוניים, בהתאם לרשימה, שהמדינה תקבע.

בג"צ הבהיר, שלצד הפגיעה בבריאות כתוצאה מהמגפה, נגרמת גם פגיעה כלכלית, שמחייבת את המדינה לשקול גם את מידת הפגיעה בזכויות ובצרכי המשק, ולבחון אם קיימות חלופות פוגעניות פחות, שעשויות להשיג את המטרות הבריאותיות.

עוד קבע כב' השופט סולברג, שתכב את פסק הדין, שבימים אלה, שבהם "סגר בא וסגר הולך", אין מדובר בהכרעה תיאורטית, אלא בסוגייה המצריכה הכרעה גם עבור הסגר הנוכחי וגם בעתיד אם יתעורר הצורך.

"גם כאשר רועמים תותחי הלחימה בקורונה, הצדק והמשפט אינם שותקים, והמאבק בנגיף הקורונה אינו מצדיק נקיטת אמצעים פוגעניים מעבר לנדרש. אדרבה, דווקא בשעת חירום מעין זו, שומה על גורמי המדינה להישמר מפני מדרון חלקלק של פגיעה יתרה בזכויות האדם והאזרח, ובין היתר, בזכויות לחירות, לעיסוק ולקניין", קבע כב' השופט סולברג.

על רקע פסיקת בג"צ הנ"ל, מפתיע היה להיווכח, שכבר למחרת, מיהרה חברת הדואר, שהיא כידוע חברה ממשלתית בבעלות מלאה של המדינה, לפתוח במבצע בסניפיה, הכולל מכירת מארזים עם מגוון רחב של צעצועים ומשחקים.

אין מחלוקת, ששירותי הדואר הם שירותים חיוניים ולכן מותר ואף חובה על חברת הדואר להמשיך ולספק את שירותיה לציבור. אולם, בהתאם להחלטת בג"צ הנ"ל בנוגע לאיסור מכירת מוצרים, שאינם חיוניים, לא ברור מדוע סבורה חברת הדואר, שהיא רשאית למכור מוצרים, שאינם חיוניים, בעוד שעל יתר החנויות הדבר נאסר.

וגם אם תמצא הלשכה המשפטית של משרד התקשורת את הפילפול המשפטי, "המלבין" מכירת צעצועים ומשחקים ע"י חברת הדואר בימי הסגר, חרף החלטת בג"צ - נשאלת השאלה האם ראוי שהמדינה, באמצעות חברה בבעלותה, תמכור צעצועים ומשחקים בסניפי הדואר, כאשר על חנויות אחרות הדבר נאסר?

את מבצע מכירת הצעצועים והמשחקים בסניפיה, מיתגה חברת הדואר, כמידי שנה, תחת השם: "מארז ההפתעות פסח 2021", כאשר מחיר המארז: 39.90 ₪.

במארז ההפתעות, ניתן אמנם למצוא מוצרים שניתן להבין את מכירתם בסניפי הדואר, גם בתקופת הסגר, כגון: גיליון "הבול שלי" מיוחד לפסח והגדה של פסח לילדים, אולם לצידם החלה חברת הדואר למכור משחקים וצעצועים, שאין כל קשר בינם לבין שירותים חיוניים, או אף לבין חג הפסח.

בין שלל הצעצועים והמשחקים המוצעים כעת למכירה ע"י חברת הדואר, ניתן למצוא:

חפיסת קלפים ללימוד אנגלית, חפיסת קלפי רביעיות, בובת גורמיטי, מעטפה המכילה 6 מדבקות של כוכבי ערוץ ניקלודיאון, מעטפת "כוח פי ג'י" המכילה 5 מדבקות של כוכבי הסדרה, בובת פלאש כוח פי ג'י, חותמת כוח פיג'י, כדורי "סמאשרס" - כדור מפלסטיק לניפוץ ובתוכו בובה מתחום הספורט, מעטפת "השכונה" ובה 12 מדבקות של כוכבי הסדרה, חוברת צביעה ממותגת, בובת מיניונים,
מעטפת קעקועים מניונים, קופסת אספן מהודרת, קלפי NBA, חותמת מפרץ ההרפתקאות, בובת אימוג'י דגם חו"ל, פיגורינת אימוג'י, מעטפת "איזי קליק" זהב, מעטפת "איזי קליק" רגילה, מעטפת גומילום להכנת צמידים,צמידים רגילים, צמידי brandz,
מדבקות בוב ספוג תלת ממד, דפים עם טוש רחיץ ובובת דיסני.

מעניין לאן נעלמה גם מנכ"לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן-חורין, שפעם אחר פעם מתברר, שחברת הדואר "לא סופרת" גם אותה.

דואר



 
 
Bookmark and Share