Telecom News - "רחפנים באפלה" - רשת רחפני משלוחים ארצית – התנופה נמשכת

"רחפנים באפלה" - רשת רחפני משלוחים ארצית – התנופה נמשכת

דף הבית >> פיתוחים חדשים וצ'יפים >> "רחפנים באפלה" - רשת רחפני משלוחים ארצית – התנופה נמשכת
"רחפנים באפלה" - רשת רחפני משלוחים ארצית – התנופה נמשכת
מאת: דרור בן דוד, 17.2.21, 12:16רחפן יחצ צילום דרור בן דוד

בימים אלה חל בשמי ירוחם אחד הניסויים המרתקים ביותר, שאפשר להעלות על הדעת - "רחפנים באפלה" - ניסוי הכולל הדגמות ובחינת יכולת לטוס ולנחות בבטחה גם כאשר אין שירות של GPS.
 
מיזם נעמ"ה (ניידות עירונית במרחב האווירי) הוא מיזם העוסק באיפשור הפעלה מסחרית של רחפנים והוא מתבצע תחת הנחיותיה של ועדת היגוי, שמורכבת ממשרד התחבורה, רשות תעופה אזרחית, חברת נתיבי איילון (כגוף המבצע), הרשות לחדשנות ומנהלת תחבורה חכמה של משרד רה"מ.

אחרי יותר מ-700 גיחות של רחפנים במסגרת מיזם נעמ"ה, חשוב לנו להוכיח, שניתן יהיה להטיס אותם ולנחות בבטחה, גם במצבים, שבהם לא תהיה קליטת לווייני ניווט (GPS), כולל במצבים בהם הרחפן נמצא רחוק מהמפעיל ואין איתו קשר עין.

באמצע הנגב, ליד העיר ירוחם, הולכת ומתפתחת סביבת פיתוח וניסוי מדליקת דמיון. הצירוף של שטחי מידבר ריקים, שמאפשרים לעשות ניסויים מעליהם, ביחד עם תנופת החינוך בעיר והאירוח הלבבי של בני המקום, כמו גם סביבת הסטארטאפים מתפתחת לה בצנעה, כל אלה חברו יחדיו לכדי כך, שבימים אלה חל בשמי ירוחם אחד הניסויים המרתקים ביותר, שאפשר להעלות על הדעת – "רחפנים באפלה" – ניסוי הכולל הדגמות ובחינת יכולת לטוס ולנחות בביטחה – גם כאשר אין שרות של GPS.

הניסוי נועד לבחון את הטסת רחפנים בבטחה במצב של התמודדות עם שיבושי  GPS- דבר שכיח בסביבה העירונית. שמירה על נתיב טיסה ללא GPS הוא תנאי חיוני למשימות אוטונומיות של רחפנים, על מנת למנוע מהרחפנים לסכן אנשים, כלי רכב וכלי טיס אחרים. הצלחת הניסוי חשובה בדרך לאישור פעולת רחפני משלוחים בישראל. זה תחום בעל פוטנציאל כלכלי של מיליארדי דולרים.

רשות התעופה האזרחית הגדירה לנו 1 מ-2 מצבים – או שרואים את הרחפן ברציפות ואפשר לקחת עליו שליטה בכל נקודת זמן, או שתוכיחו יכולת לטוס ולנחות בבטחה, גם כאשר אין שירות GPS. וכמו תמיד, ברגע שמציבים את האתגר ומייצרים את הסביבה התומכת - הישראלים ממציאים לנו פטנטים.

כל יום, משמונה בבוקר ועד שקיעת החמה, קבוצות חרוצות של מפעילי רחפנים, חברות טכנולוגיה, שמעוניינות להראות כמה הפתרון שלהם רלוונטי, מהנדסים מבריקים של שדה הניסוי עצמו ואנשי העיר ירוחם, ביחד עם אנשי משרד התחבורה ונתיבי איילון, כל אלה חוברים יחדיו כדי לפרוץ את גבולות הטכנולוגיה ולהרחיב את מעטפת האסדרה (הרגולציה), על פי הנחיות רשות תעופה אזרחית, וביחד לייצר אפשרויות, שתתמוכנה בהקמת רשת הרחפנים הארצית.

טיסות לטובת משימות של חקלאות מדייקת, צילום אירועים, ניטור אתרי תשתית ופרויקטים בבניה, אבטחה ומיפוי, משלוחי מזון כמו פיצה או המבורגר או סתם העברת חבילות לטובת השוק הקימעונאי, משלוחי דואר או תרופות, בדיקות, חיסונים וציוד רפואי, כל אלה ייהנו מתוצאות הניסויים באמצעות שילוב לקחי הניסוי לתוך נהלי רשות התעופה האזרחית.

כאמור, מיזם נעמ"ה השלים למעלה מ-700 גיחות לטובת מערכת הבריאות, והשנה צפויות להתבצע לפחות 6,000 גיחות, כולל הטסה של עשרות כלים במקביל.

ישראל בונה רשת ארצית של רחפני משלוחים והיא תתייצב שוב, בדיוק כפי שהיא השכילה לעשות בעבר בתחום המל"טים, כמובילה עולמית של תחום חדש וחדשני - התנופה רק התחילה.

צילום תמונה עליונה: דרור בן דוד
צילום תמונה תחתונה: אוהד בר

מאת: דרור בן דוד, פברואר 2021.
מנהל תחום בינה מלאכותית בחברת מטריקס,
מומחה תוכן של מיזם נעמ"ה עבור חברת נתיבי איילון.

רחפן צילום יחצ אוהד בר
 
 



 
 
Bookmark and Share